PDA

View Full Version : digitech 1101



ongezouten
18 augustus 2008, 22:23
Beste mensen,
Ik wil binnenkort na jaren trouwe dienst mijn Roland GP16 (die is bijna antiek!) verruilen voor een 19-inch effectprocessor die op zijn minst net zo'n fraaie chorus heeft. Verder op mijn wensenlijstje meer fraaie modulatie-effecten. Mooie phaser zou te gek zijn! Niet zo belangrijk vind ik de kwaliteit van de galmpjes, maar liever wel weer handelbare (pre)delays en goeie noise-gate; ik gebruik ze vnl live, vandaar.

Reden om de GP16 te vervangen is dat ik langzamerhand gek word van het gemis aan spillover - dus van het ene effect vloeiend overgaan in het andere. Hoewel ik er wel mee heb leren spelen, maar ideaal is het zeker niet.

Ik gebruik nauwelijks compressors en de overdrive komt uit mijn Yamaha DG1000 pre-amp (geweldig ding), naar een mesa-boogie twee keer twintig watt eindtrapje (een nog veel geweldiger ding)

Ik zie de g-major niet echt zitten, want mede-gitarist heeft er alleen maar ellende van. Ik hoorde laatst iemand over de digitech GSP 1101. Heeft iemand daar ervaring mee??

groet,
F.

WillemdaGuide
19 augustus 2008, 09:14
Hoi,
Ik ken die digitech niet zelf maar zo weet ik dat er bijvoorbeeld ook veel pre-amps in zitten.
Een optie zou zijn om eens naar Rocktron units te kijken, Replifex heb ik zelf en ben ik zeer tevreden over. Intellifex ken ik zelf niet maar volgens mij heeft dat apparaat zichzelf inmiddels wel bewezen en schijnt een gewelidige chorus te hebben.

FNaRK
19 augustus 2008, 11:32
ik heb 'm inmiddels enkele maanden,
fijn en simpel apparaat, klinkt erg goed.

ongezouten
19 augustus 2008, 18:30
Bedankt voor de tips! Intellifex en Replifex (en die 2120 ... :confused: ) zijn toch ook uit de (late) jaren negentig? Ik kan me dat nog herinneren uit de tijd dat ik maandelijks MusicMaker las. In de tussentijd heb ik de ontwikkelingen niet zo bijgehouden, omdat ik na jaren zoeken eindelijk klaar was met mijn gitaargeluid... Voor mij is dat dus Yamaha plus Mesa-Boogie en dat wil ik nu dus nog opleuken met de gebruikelijke modulatie-effecten en liefst een beetje handiger in het gebruik dan mijn ouwe trouwe GP16. Is er in de tussenliggende jaren niet een beter effectapparaat bijgekomen??

O ja, voor mij geen effecten kant en klaar in een trapkastje voor me op het podium. Want daar zitten knopjes aan en schermpjes op en die gaan geheid kapot on the road (stampende dronkelappen in cafes die erop gaan staan, u kent het wel). Gewoon 19 inch in het rack en een simpele footcontroller op de grond die je kunt afdekken met een stukkie huishoudfolie (ivm bierdouches soms :sneaky: ).

Nu ben ik niet zo merkentrouw hoor, maar ik hoor nog steeds veel goeds over de GP100 van Roland/Boss. Wat vinden jullie daarvan?

Graag jullie mening!
Groet,
F.

FNaRK
19 augustus 2008, 20:36
er is niks mis met de Digitech 2120. ook al is 'ie wat ouder :sneaky:

Kom 'm gerust eens uitproberen, ik moet er vanaf

wizzie1982
20 augustus 2008, 15:33
Heyy

ik zag dat je in mijn effectenbakkeuze topic had gereageerd, maar aangezien je er ook een eigen topic voor hebt reageer ik daar even in :)

ik vind de gps1101 een erg fijne bak! doet inderdaad weinig (negatiefs ;)) met je geluid, en ik vind de effecten erg goed klinken!! ben ook blij dat ik nu een midi wah en midi whammy heb, dat was voor mij een grote pre..

Als ik eerlijk moet zijn vind ik dus de preamp 3x niets, maar die gebruik ik toch niet, ik heb hem puur voor de effecten. Ook qua programmeren is hij ideaal. Werkt heel makkelijk en eigenlijk bijna intuitief.

Wat ik met het master volume bedoelde, je stelt het master volume per patch in. Zo heb ik op mijn riff geluid het volume op 70% staan en het lead geluid op 80%. Als ik vervolgens het volumepedaal assign aan het volume, gaat ie bij het riff geluid van 0% tot 70% en bij het lead geluid dus van 0% tot 80%.
Als ik vervolgens het pedaal op 0 zet en switch naar een andere patch, springt ie weer naar het maximum van die patch. Is op zich logisch, maar de gmajor heeft nog een global outlevel, die er zegmaar omheen zit. Dus dan heb je twee patches met verschillende volumes, en daar overheen nog een master volume die van 0 naar 100% gaat. Als je dan je pedaal op 0 zet en je switcht van patch, blijft je master volume op 0 staan tot je hem weer open zet. Dat vond ik erg prettig, maar hier valt prima mee te leven.

Waar ik meer mee zit (overigens geen digitech probleem maar van mijn roland FC300) is dat als bijv. ik de wah aan zet met een control switch op m'n pedaal en vervolgens van patch switch, blijft die control op m'n pedaal aan staan. Als ik dan terug switch naar m'n solo patch staat de wah default uit. Dan moet ik eerst de switch uit zetten en dan weer aan om de wah aan te kunnen zetten. (maar dat terzijde, dat heeft niets met die digitech te maken maar is een frustratie van mij.. toch de manual van de roland er maar es bij pakken :p)

Al met al, zeker een aanrader!! Hij bevalt mij erg goed :D

ik had overigens al erg goeie ervaringen met digitech. Heb voordat ik m'n gmajor kocht ook een gsp2101 gehad, en die was ook erg prettig, maar wat lastiger te bedienen vond ik.

dml
20 augustus 2008, 16:13
Waar ik meer mee zit (overigens geen digitech probleem maar van mijn roland FC300) is dat als bijv. ik de wah aan zet met een control switch op m'n pedaal en vervolgens van patch switch, blijft die control op m'n pedaal aan staan. Als ik dan terug switch naar m'n solo patch staat de wah default uit. Dan moet ik eerst de switch uit zetten en dan weer aan om de wah aan te kunnen zetten. (maar dat terzijde, dat heeft niets met die digitech te maken maar is een frustratie van mij.. toch de manual van de roland er maar es bij pakken :p)


De manual zal er weinig aan kunnen doen, de status van de switches (ook die onder de Exp.pedalen) is niet per patch te programmeren. Erg dom van Roland en dit gemis zou je niet verwachten bij een dergelijk apparaat. Dit is ook één van de redenen geweest dat ik mijn FC300 heb verkocht.

WillemdaGuide
20 augustus 2008, 16:17
[QUOTE=
Nu ben ik niet zo merkentrouw hoor, maar ik hoor nog steeds veel goeds over de GP100 van Roland/Boss. Wat vinden jullie daarvan?

Graag jullie mening!
Groet,
F.[/QUOTE]

Die is zeker al zo oud als de eerder genoemde rocktron units...:)
Ik ken de GP-100 niet, maar wat ik er van weet is dat zeker een goed apparaat, zeer veel aansluitmogelijkheden maar uiteindelijk meer een pre-amp dan echt een effectenunit.

Klopt dat de meeste opties van halverwege de jaren negentig zijn. ik vind die rocktron qua sound nog ongeevenaard (voor de prijs dan hé) doordat ie je analoge signaal intact houdt. Er is in die tussentijd volgens mij niet vreselijk veel bijgekomen, misschien dat de TC electronics G-Major wat voor je is, geen ervaring mee, maar schijnt wel erg goed te zijn en ietsjes moderner.

Tja en voor zo'n 125 euro koop je ook al een Boss GX-700, zit ook zeer veel in maar ook een unit uit dezelfde periode.

edje kadetje
20 augustus 2008, 16:26
Nu ben ik niet zo merkentrouw hoor, maar ik hoor nog steeds veel goeds over de GP100 van Roland/Boss. Wat vinden jullie daarvan?

Graag jullie mening!
Groet,
F.

Ik heb al jaren de gp100 en die voldoet prima.
(Overigens gebruik ik hem ook voor de preamps)

ongezouten
20 augustus 2008, 16:54
Wizzie en Willem, bedankt voor jullie uitgebreid commentaar. Opvallend toch dat die ouwe bakken uit de jaren negentig het nu nog zo goed doen. Ik heb op jullie aanraden bij Harmony-Central wat reviews gelezen over de Replifex/Intellifex en de GP100/GX700.
Nu weet ik dat niets ter wereld zo subjectief is als de mening van een gitarist :satisfie: dus ik weet dat ik die reviews daar met een korrel zout moet nemen. Zelf luisteren lijkt me wederom het beste.

Wel zie ik dat de chorus van de Replifex niet zo fraai is als die van zijn broertje, maar die mist op zijn beurt dan weer een flanger/phaser in de modulatiesectie. Jammer! Zo zijn er ook verschillen tussen de GP100 en zijn 'uitgeklede' opvolger GX700.

Ik hoop toch een paar van deze dingen op mijn pad te vinden en die vergelijk ik dan met de 1101.

Die FC300 ken ik niet - heb zelf een FC100 met losse expressiepedalen. Schakelen moet vooral live snel en foutloos gaan, dus ik kan me jullie ergernis goed voorstellen. Aan de andere kant: ik ken helemaal niemand die een digitale wah gebruikt (maar misschien is het effect door de jaren heen wel verschrikkelijk mooi geworden).
Overigens: ik zag dat een van jullie zijn instelbare Dunlop-wah verkoopt. Ik sluit me daar helemaal bij aan. Ik heb er pas ook een gekocht - in goed vertrouwen dat het goede opvolger zou zijn voor mijn zelfopgevoerde, maar inmiddels afgetrapte Dunlop JH-1. Ik kan niet met die 535q werken. Die van mij gaat ook de deur uit en ik ga goed luisteren naar die Digitech.

Thx allen!

groet,
F.

wizzie1982
21 augustus 2008, 09:27
@DML: Crap, dat is wel jammer. Je zou inderdaad verwachten dat bij een dergelijk (prijzig) apparaat dat soort dingen ook wel goed uitgedacht zijn. Nouja er valt eerst wel mee te leven. Misschien gooien ze er ooit een update tegenaan ofzo.. (kun je die software eigenlijk updaten?)

Ontopic.. de gx700 is toch een 19" opvolger van de gt3/5 van boss? en de gp100 is toch van roland? Ja dat zal natuurlijk wel enigzins door elkaar lopen natuurlijk :p

Ik heb ook de gx700 gehad en heb er altijd veel plezier aan gehad, tot ik tot de conclusie kwam dat buizengeluid echt mijn ding was en toen heb ik de gx700 ingeruild voor een digitech gsp2101. De gx700 is betrouwbaar en makkelijk te bedienen, maar tis voor mij al wel een tijd geleden dat ik hem gebruikt heb, dus eerlijk gezegd kan ik me niet meer zo goed herinneren hoe hij klonk..

Ik heb voor ik de gsp1101 kocht ook op harmony central gekeken en het viel me op dat overal negatieve reacties op waren. Volgens mij zijn mensen met slechte ervaringen ook veel eerder geneigd om deze te delen dan mensen met goede ervaringen, dus inderdaad, die korrel zout is wel nuttig ;) Zelf luisteren sowieso doen, maar bij zo'n digitaal ding vind ik betrouwbaarheid wel minstens net zo belangrijk, en dat zijn toch dingen waar je tijdens een luistersessie helaas niet achter komt :(

dml
21 augustus 2008, 11:11
Roland is vrij terughoudend met het ontwikkelen van updates, dus ik ben bang dat dat niet wat wordt.

De GP100 heeft als basis gediend voor de GX en GT-series van Boss (Boss is van Roland, indien je dit nog niet wist).
De GX700 is de 19"-versie van de GT-5, alleen een beetje uitgekleed. Op de GT-5 heb je de mogelijkheid om je eigen ampmodels samen te stellen, dat zit niet op de GX-700. En ik vond het een voordeel dat de GT-5 een ingebouwde voeding had, dus geen losse adapter. De GT-3 is de opvolger van de GT-5, stukje compacter, losse adapter, iets verbeterde ampmodels. Na de 3 kwam de 6, daarna de 8 en nu is er de 10. De GT-Pro is weer de 19"-versie van de GT-8, maar dan wat uitgebreider.

Misschien een idee om tezijnertijd je FC300 te verkopen en een Control Two van Digitech aan te schaffen? Bij de Control Two is de status wel te programmeren, nou ja, eigenlijk programmeer je de status op de 1101, de Control Two neemt de status over.

wizzie1982
21 augustus 2008, 11:32
heb even bij de control2 gekeken en zag dat het geen midi controller was. Over een paar weken krijg ik een midi gestuurde top dus dat combineert wel handig met mijn roland. Ik kan natuurlijk de digitech dan wel weer midi laten uitsturen naar m'n top, maar dan ben ik afhankelijk van mijn multi-fx en daar ben ik na de slechte ervaringen met mijn g-major wat huiverig voor geworden.

Verder ziet die control2 er wel supervet uit, alleen jammer dat ie maar 1 expression pedal heeft.. zag wel dat je hem wel kon uitbreiden maar dan moet er weer een los pedaal bij.. (ik gebruik wel es wah/whammy en volume in 1 patch. wel zo handig) Wel handig dat ie gewoon met een netwerkkabel aan te sluiten is. Mocht de kabel es stuk gaan, hoef ik geen dure spare-parts te bestellen dus maar gewoon bij de lokale computerboer langs ;)
De FC300 heb ik met phantom power aangesloten dus dat voordeel had ik gelukkig al :) De prijs van de control2 valt me zeer mee.. stukje goedkoper dan de fc300.

Goed idee in ieder geval! thnx!

@ongezouten: sorry voor het "vervuilen" van je topic ;)

ps. ohja, ik wist idd wel dat boss van roland was, wist alleen niet dat die productlijnen zo in elkaar overliepen.. maar qua lay-out en knoppen van bijv. de fc300 en de gt3 lijkt het ook heel erg op elkaar dus het verbaast me ook eigenlijk niets dat beide merken qua functionaliteit ook op elkaar lijken en van elkaar afgeleid zijn :)

Kaboemba
21 augustus 2008, 12:29
Persoonlijk ben ik niet te spreken over de preamps van roland (gt3/gp100 en gt5), maar da's smaak. ik vind b.v. een marshall jmp1 ook compleet ruk terwijl een andere erbij zweert.


De GT8 heb ik nu een paar keer gehoord en is werkelijk een mooi ding, zeker handig daarbij is de pc editor.

Kwa 19 inch vind ik in de lage prijs klasse de rocktrons erg goed, de digitechs ook maar veel minder gebruiksvriendelijk (lees erg uitgebreid).
Voor iets meer geld is een lexicon mpx1 wel heel erg mooi, g-major ook maar lees toch regelmatig over problemen daarmee.

Btw een gp8 of 16 is nog steeds heel erg mooi, maar beperkt.

wizzie1982
21 augustus 2008, 12:53
de digitechs ook maar veel minder gebruiksvriendelijk (lees erg uitgebreid).

bedoel je daarmee de gsp2100 serie? Die vond ik ook een beetje onduidelijk om mee te werken, maar ik vind persoonlijk dat ze daar alles in hebben goedgemaakt in de 1101. Is echt 180 graden gedraaid..

dml
21 augustus 2008, 13:18
De 2101 was inderdaad voor velen ondoorgrondelijk, je moest echt als geluidstechneut het ding benaderen vanwege de vele mixers en mixmogelijkheden van de effecten. De 2112 was wat dat betreft een stuk overzichtelijker, deze miste de uitgebreide mixmogelijkheden van de 2101.

Kaboemba
21 augustus 2008, 16:04
Ja ja ik bedoel de 2100 serie, heb zelf de meest uitgebreide gehad. Extra geheuegen en mogelijkheden. Pracht ding maar onmogelijk kwa afstellen.

Resultaat is dat ik er niet uithaal wat erin zit.

FNaRK
21 augustus 2008, 17:37
de GSP 2120 is al weer een stuk gebruikersvriendelijker,

maar kan idd niet op tegen de 1101... die kan ik zelfs bedienen en gebruiken !





pssssssss ...... 2120 kopen ??