PDA

View Full Version : Eindversterker - Mono ipv. stereo, loop?



Mr.Bluesbreaker
18 augustus 2008, 21:34
Druk bezig met een vernieuwing van het hele ampgedeelte kwam ik op het volgende punt: De Egnater M4 pre amp, wat mij tweak en optie-heaven lijkt,
moet natuurlijk een dito mooie buizen eindversterker hebben om goed tot zijn recht te komen. Moet e.e.a. nog naast elkaar houden, maar lijkt me hele goede kanshebber.

Nu ben ik een totale n00b op 19" gebied, maar iets zegt mij dat een losse pre en losse poweramp in principe gewoon totaal hetzelfde doen als een head, alleen dan in 2 behuizingen.

Ik heb een bogner 4*12 mono 16 ohm. Wanneer je een losse poweramp zou aansluiten, zie je vaak dat ze een channel A en B hebben, voor 2 luidsprekerkasten. Nu ben ik dat niet van plan om te doen, ik gebruik geen stereo effecten. Zijn er degelijke eindtrappen die wel de mogelijkheid bieden om 1 mono cabinet aan te sluiten, zonder dat er dingen stuk gaan? Een Mesa 2:90 (of was het nou 2:95) Simulclass bv. heeft geeneens een 16 ohm uitgang.

Ok, nu komt er echt een lachertje. Jarenlang ben ik dus heads en combo's gewend. Ik pakte dan altijd de parallele loop om mijn stompboxes als delay en galm/trem in te zetten. Hoe zit dat als je een losse power-/pre amp hebt? Dwz. waar zit die fysieke effectsloop?

peter_heijnen
19 augustus 2008, 09:07
De verbinding tussen pre en poweramp is de -seriele- loop.

Ging je je ampsituatie niet omgooien omdat je niet meer een hele truck aan spullen wilde meesjouwen? Precies dat was dus voor mij de reden mijn racks eruit te gooien. Dat hele gedoe werd vooral te zwaar door de altijd te grote eindbak.

Waarom kies je niet voor de tussenvorm: een top die het allermeest in de buurt komt van je totale soundwensenlijstje en minimaal voorzien is van een goede seriele loop. Daar sluit je dan een klein rack op aan met daarin fx en ev een extra preamp die je top indien nodig completeert. Zit er dan op die top ook nog een paralelle loop (bij voorkeur achter de seriele), ben je meteen helemaal klaar, en anders kun je dat wel oplossen met een rackmixertje.

Maw, ik vraag mij eigenlijk af waarom je ipv voor de M4 niet kiest voor bijv de MOD100 top met ook vier modules, maar dan wel met én bijpassende én mono én compacte eindtrap, en meteen ook maar met alle aansluitopties die je nodig hebt?

Mr.Bluesbreaker
19 augustus 2008, 10:02
Al rekenend ben ik inderdaad eens wat kilo's gaan optellen:
Een Marshall EL34 50/50 eindtrap weegt al 30 kilo (das meer dan mijn 2203 top!) , dan zou die in een apart 4 HE rack moeten, en dan nog die losse pre amp, alleen het gewicht is er niet van bekend. Zeg dat je op 45 kilo komt.

Die MOD 100 zou helemaal mijn ding zijn, maar volgens de site van GTRgear wordt ie niet meer geleverd, vandaar mijn serach naar een alternatief als de M4. Maar de MOD100 heeft toch 3 ipv. 4 modules?

peter_heijnen
19 augustus 2008, 10:30
Ow sorry, idd 3 modules ipv 4!

Maar je had dus al berekend wat een eindtrap en preamp wegen. Ik zou indien mogelijk echt met een grote boog om iedere losse poweramp heen lopen, dat schiet echt niet op voor de gemiddelde situatie hier in nederland.

De mesa 20/20 is mbt gewicht/maat dan mss wel een alternatief, maar steeds als ik die gebruikte miste ik toch iets in mijn sound en draaide ik niet veel later toch weer de reussenzehn 50/50 in mijn rack tot ik die dan weer te zwaar vond om mee te sjouwen en de 20/20 er dan weer in mocht. Gebed zonder eind.....

Jammer van die MOD100 btw, is die tourmaster niet tweakable genoeg voor je?

Mr.Bluesbreaker
19 augustus 2008, 12:46
Tourmaster zou het inderdaad ook kunnen doen. Weet niet of dat kwalitatief dezelfde sounds zal hebben, zalwel niet voor een derde van die prijs zowat...maar soit, sowieso even meenemen in het testrondje.

Kijk, in feite heb je aan 3 dubbelkanaals modules wel genoeg, zeker als je 2 schakelbare gainlevels en volumes per module hebt. Maargoed, als je dan toch bezig bent met een zo uitgebreid mogelijk en bruikbaar arsenaal, dan ga liever voor 4 modules.

Heb die mesa gezien, woog geloof ik een kilo of 10. Alleen vrees ik dan voor een gebrek aan headroom als ik alleen 1 keer die 20 watts pak, vooral met humbuckers. Randje in clean wil ik pas in module 1 kanaal B hebben:)

Weet jij toevallig hoe het zit met de 'gangbare' poweramps, zoals de 2/50/2 van VHT, zo'n mesa 20/20: kun je via 1 uitgang spelen en het B kanaal uit laten als het ware zonder schade te veroorzaken aan de poweramp?
Edit: de 2/50/2 zou zo'n 17 kilo moeten wegen. Nog acceptabel, een 30 kilo bakbeest kan ik niet meer alleen tillen bij wat langere afstanden. (leuk als je 4 keer per jaar speelt, maar dan houdt het ook wel op) Allen ik kan nergens in NL een prijs vinden, wel de oude guldenprijs rond de 2500. Anybody?

peter_heijnen
19 augustus 2008, 13:07
Vht ken ik zelf niet.

Bij de 20/20 kun je gewoon een kanaal uitlaten. Volume van dat kanaal gewoon helemaal uit in dat geval, en beter nog voor alle zekerheid de input van dat kanaal ook niet aansluiten en nog beter(=100% foolproof) met een lastweerstand op de uitgang.

Nog een optie mss: de beide kanalen van de 20/20 bridgen zodat je 1x 40 watt hebt, iedere serieuze tech zou dat zo moeten kunnen maken voor je.

Btw, had je deze al eens gezien?
http://www.miamplification.com/index.htm

Mr.Bluesbreaker
21 augustus 2008, 21:00
Nieuws over de Egnater lijn: ze zetten de hele export naar Europa stil wat betreft de M4. Is niet meer op voorraad, MOD ook niet meer.
Dat schiet dus niet op voor mij, als er dan eens wat mee aan de hand is moet ik het zeker 'op de bus naar Bruce doen', dat grapje ken ik nu onderhand wel en heb ik niet zoveel trek in. Behoorlijk balen, want dat leek me de meest serieuze kanshebber.

Wel zijn de Tourmasters nog leverbaar en op voorraad. Morgen deze aan de tand voelen, en even langs voor de Hook & Bogner XTC elders.

morris
22 augustus 2008, 09:06
Nieuws over de Egnater lijn: ze zetten de hele export naar Europa stil wat betreft de M4. Is niet meer op voorraad, MOD ook niet meer.
Dat schiet dus niet op voor mij, als er dan eens wat mee aan de hand is moet ik het zeker 'op de bus naar Bruce doen', dat grapje ken ik nu onderhand wel en heb ik niet zoveel trek in. Behoorlijk balen, want dat leek me de meest serieuze kanshebber.


? Waarom doet 'ie dat? Te weinig marge om het ding hier verkoopbaar te houden vanwege de lage dollar?

Morris

Mr.Bluesbreaker
22 augustus 2008, 10:09
Volgens mij stopt het gewoon vanaf de kant van Egnater. Het zal ze wel te traag gaan....maar nogal logisch, aangezien ik van de dealer hoorde dat hij soms een half jaar op een bestelling moest wachten.