PDA

View Full Version : korea hals in japanse squier body?!



Heibel
18 augustus 2008, 21:42
Collegae,

Heeft er iemand evaring met het plaatsen van een Koreaanse Squier hals (s96....) in een MIJ Squier strat body (E76...)? Dit is natuurlijk een erg specifieke vraag, maar aangezien hier veel mensen bezig zijn met leuke strat projectjes, is er wellicht 'n kans dat iemand het weet...
Zo ja, hoe verhoudt de kwaliteit van de halzen van vroege koreaanse halzen zich tot japanners?
Ik wil namelijk mijn huidige hals vervangen vanwege toenemende fretwear en ik vermoed dat het vervangen van de hals goedkoper is dan herfretten...

Thanks,

barno
18 augustus 2008, 21:52
jij bent zo iemand die een nieuwe auto koopt als de assebak vol is ? :)

als je huidig halsje goed is, waarom geen herfret, mss is het zelfs voorlopig op te lossenmet een vlakbeurt.

Pepe
18 augustus 2008, 22:29
Collegae,

Heeft er iemand evaring met het plaatsen van een Koreaanse Squier hals (s96....) in een MIJ Squier strat body (E76...)?

Ik heb geen ervaring met korea vs japan maar halzen en bodies zijn sowieso een tricky verhaal, ook al zijn ze fabrieksspecs voor een fender pocket.

Japanners werken met erg nauwe specs, een iets te brede hals geeft problemen. Zelfs Allparts replacements zijn niet nauwkeurig.
Een tijd geleden met een body een stel allparts geprobeerd. Van de 10 necks waren er 2 die een goeie fit gaven op een usa body.
Fender op fender gaat ook niet altijd goed.

Noid
18 augustus 2008, 23:33
Natuurlijk kan dat ... waarbij je mazzel hebt als het meteen perfect past. Maar die mazzel kun je beinvloeden door exact de juiste maten van je huidige hals (bij de neckpocket, mensuur, aantal frets etc) op te meten en een donorhals te zoeken die daar zo dicht mogelijk bij komt.

Als het niet meteen past, dan is er natuurlijk wel een mouw aan te passen. Kijk maar eens in het zelfbouwdeel van dit forum. Halzen zijn immers van hout en de neckpocket ook, dus het is makkelijk om wat aanpassingen te maken als er niet genoeg ruimte is voor de hals (of tegenovergesteld: de zaak te ruim is, maar dan moet je meestal ook met verf aan de gang). Wat de een als probleem ziet: de hals is iets te breed en past daardoor niet in de neckpocket, is voor de ander niet meer dan een kwestie van "even bijschuren/schaven en hij past perfect".

Heibel
19 augustus 2008, 09:46
Thanks voor de reacties,

@barno, de laatste tijd merkte ik dat met name op mijn G en B snaar een aantal noten behoorlijk aan het Buzzen waren. De hals is zo'n 20 jaar oud en bij mijn weten nooit herfret, dus die slijtage is logisch. Op een aantal plekken zijn de frets zo vlak geworden dat "recrowning" zich denk ik niet meer loont. Herfretten durf ik nog niet zelf aan te beginnen en 200€ voor een herfret vind ik erg veel geld voor een gitaar die ik voor datzelfde bedrag heb gekocht. Niet dat de gitaar het niet waard is, het is m'n werkpaardje en speelt en klinkt fantastisch, maar een "nieuwe" hals zou een snellere en goedkopere oplossing zijn.

Maar goed ik kijk nog eens rond voor een goed halsje, ben niet zo bang om e.e.a. passend te maken...Wil wel een hals die past bij de rest van de gitaar, dus niet nieuw en liefst squier, zodat ik 'm zo origineel mogelijk hou..

barno
19 augustus 2008, 10:29
Thanks voor de reacties,

@barno, de laatste tijd merkte ik dat met name op mijn G en B snaar een aantal noten behoorlijk aan het Buzzen waren. De hals is zo'n 20 jaar oud en bij mijn weten nooit herfret, dus die slijtage is logisch. Op een aantal plekken zijn de frets zo vlak geworden dat "recrowning" zich denk ik niet meer loont. Herfretten durf ik nog niet zelf aan te beginnen en 200€ voor een herfret vind ik erg veel geld voor een gitaar die ik voor datzelfde bedrag heb gekocht. Niet dat de gitaar het niet waard is, het is m'n werkpaardje en speelt en klinkt fantastisch, maar een "nieuwe" hals zou een snellere en goedkopere oplossing zijn.

Maar goed ik kijk nog eens rond voor een goed halsje, ben niet zo bang om e.e.a. passend te maken...Wil wel een hals die past bij de rest van de gitaar, dus niet nieuw en liefst squier, zodat ik 'm zo origineel mogelijk hou..

makes sense, maar als je toch een ander halsje haalt, zou ik zeker voor de sport eens proberen die oude hals zelf te herfretten op , is niet zo moeilijk en als het niet lukt, geen man overboord.

pasqual
24 augustus 2008, 22:52
het grootste probleem is natuurlijk dat het serie nummer op de hals staat en ook "made in japan" en voor de ( evt ) verkoop is het niet bevorderlijk als er ineens "made in korea" op staat. om in ieder geval te kunnen blijven spelen zou je natuurlijk een andere hals er op kunnen schroeven en ondertussen je hals aan ( laten ) pakken. als je geen haast hebt, kom je vroeg of laat wel iemand tegen die je hals wilt herfretten voor een vriendenprijs.

zo zou ik het doen.

groeten pasqual.

Heibel
25 augustus 2008, 10:07
het grootste probleem is natuurlijk dat het serie nummer op de hals staat en ook "made in japan" en voor de ( evt ) verkoop is het niet bevorderlijk als er ineens "made in korea" op staat. om in ieder geval te kunnen blijven spelen zou je natuurlijk een andere hals er op kunnen schroeven en ondertussen je hals aan ( laten ) pakken. als je geen haast hebt, kom je vroeg of laat wel iemand tegen die je hals wilt herfretten voor een vriendenprijs.

zo zou ik het doen.

groeten pasqual.

Na verder hier over te hebben nagedacht heb ik ook besloten om van hals te wisselen om te kunnen blijven spelen en de oude hals te herfretten (ga ik zelf proberen na een intensieve studie de komende maanden...). Ik heb van mijn oude Squier Bullet (ook japan SQ) de hals op m'n stratje gezet. For the time being perfect tot ik de oude hals heb hersteld...

Thanks allemaal voor de reacties...

pasqual
25 augustus 2008, 22:24
een goed besluit, naar mijn mening. volgens mij is het best te doen en je kan op genoeg hulp rekenen hier op het forum.

groeten Pasqual.