PDA

View Full Version : Chromatische stemmer



Floyd Pepper
18 augustus 2008, 20:09
Hallo,

Ik heb recent besloten om weer gitaar te gaan leren spelen. Enkele jaren geleden had ik dat voornemen ook, maar daar kwam abrupt een einde aan toen ik m'n arm brak.
Destijds stemde ik de gitaar m.b.v. een oud 45 toeren-plaatje of een elektrisch orgel. Nu zit ik echter op een kleine studentenkamer en heb ik geen referentiebronnen bij de hand.
Toevallig zag ik vandaag een stemapparaatje staan van Yamaha voor 'slechts' €14,95. Het betreft de Yamaha YT-250 (http://www.yamaha-europe.com/yamaha_europe/netherlands/40_general_accessories/70_tuners_metronomes/10_tuners_metronomes/10_tuners/10_no_series/20_YT_250/index.html). Dat is een chromatisch stemapparaat met een input voor elektrische gitaar en een microfoon voor acoustische instrumenten. Het lijkt zo op het eerste gezicht een ideaal apparaatje voor een hele nette prijs.

Ik heb al wel de zoekfunctie gebruikt en kom dan vooral de naam Korg veelvoudig tegen. Over de Yamaha wordt niet veel geschreven. Korg zal kwalitatief ongetwijfeld de betere zijn, maar valt ook in een andere prijscatagorie.
Het is de bedoeling dat ik hem in eerste instantie gebruik voor mijn acoustische gitaar en misschien later ga gebruiken voor een elektische gitaar as die er ooit gaat komen.

Heeft iemand misschien ervaring met dit stemapparaat? Is deze aanbieding de moeite waard of kleven er nog enkele grote nadelen aan vast die ik over het hoofd zie?

Groeten,
Floyd Pepper

Dj_Tuning
18 augustus 2008, 20:11
Ervaring met de yamaha heb ik niet, maar die andere prijsklasse voor een gewone korgh valt wel mee hoor, ligt zo tussen de 20 en 25 euro, en werken prima ;)

Je krijgt ze bij zo'n beetje iedere gitaarboer :)

Floyd Pepper
18 augustus 2008, 20:25
Ervaring met de yamaha heb ik niet, maar die andere prijsklasse voor een gewone korgh valt wel mee hoor, ligt zo tussen de 20 en 25 euro, en werken prima ;)

Je krijgt ze bij zo'n beetje iedere gitaarboer :)
Je hebt misschien wel gelijk, ik heb even verder gegoogled en het zou heel goed kunnen dat ik appels met peren zit te vergelijken, maar de goedkoopste 'chromatische' stemmer van Korg kost €59,-. Er zijn ook Korg stemapparaatjes vanaf 19,95, maar daar staat niet nadrukelijk bij vermeld dat deze chromatisch zijn en dat is bij die Yamaha YT-250 wel het geval.

Edit:
Die goedkopere stemapparaatjes blijken ook chromatische stemmers te zijn.

Blijft echter de vraag of de Yamaha YT-250 de moeite waard is of niet?

Bram+
18 augustus 2008, 20:49
Ik vraag me wel een beetje af welke moeite je bedoelt want, met alle respect, 15 euro is in de (electrische) gitaarwereld natuurlijk een schijntje:D Dat zou je per 3/4 maanden al wel kwijt moeten zijn aan snaren (sommigen zelfs meer), maar dat terzijde.

In ieder geval: ik heb heel lang geleden de niet-chromatische tegenhanger van deze gehad (althans, hij leek er erg op). Wat ik me kan herinneren is dat het display in ieder geval niet altijd even goed was af te lezen (in donkere repititieruimtes en concertzaaltjes), het 'naaldje' nogal onrustig was (zelfs met ingeplugde gitaar) en dat je dan aan drie ledjes wel heel erg weinig hebt. Kortom: geen wereldding, maarja, hij kost dan ook 15 euro.

Floyd Pepper
18 augustus 2008, 21:10
Ik vraag me wel een beetje af welke moeite je bedoelt want, met alle respect, 15 euro is in de (electrische) gitaarwereld natuurlijk een schijntje:D Dat zou je per 3/4 maanden al wel kwijt moeten zijn aan snaren (sommigen zelfs meer), maar dat terzijde.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, maar als beginner ligt voor mij de drempel nog wel wat lager, omdat ik niet weet of het me gaat lukken in m'n eentje. Daarnaast ben ik student en moet elk dubbeltje worden omgedraaid! :sssh:



In ieder geval: ik heb heel lang geleden de niet-chromatische tegenhanger van deze gehad (althans, hij leek er erg op). Wat ik me kan herinneren is dat het display in ieder geval niet altijd even goed was af te lezen (in donkere repititieruimtes en concertzaaltjes), het 'naaldje' nogal onrustig was (zelfs met ingeplugde gitaar) en dat je dan aan drie ledjes wel heel erg weinig hebt. Kortom: geen wereldding, maarja, hij kost dan ook 15 euro.
Hmm, precies wat ik al vermoede. Het is dan natuurlijk ook wel erg goedkoop, maar zoals je aangeeft is het vermoedelijk toch ook wel weer duurkoop.
Zou een Korg CA30 (http://www.tierolff.nl/winkel/index.php?page=catalogus_product&afdeling=2&subafdeling=78&product=2499) echter beter zijn? Deze is 'slechts' €24,50. Het valt overigens op dat de Yamaha YT-250 hier zelfs duurder is met een prijs van €26,96! :confused:

EuroCinema
18 augustus 2008, 23:01
Je zou ook gewoon een ouderwets stemfluitje kunnen kopen. ben je voor 5 euro klaar en het heeft het grote voordeel dat je leert om je gitaar op gehoor te stemmen. Zo heb ik het destijds ook geleerd van mijn pa. Als die met andere sixties muzikanten speelt, roept er 1 "geef eens een E!" en dan gaat alles loepzuiver, gewoon op het oor.

-=JEROEN=-
18 augustus 2008, 23:53
Ik zou de CA30 nemen, omdat je die namelijk kan kalibreren. Iets wat je nu nog niet nodig zal hebben, maar later waarschijnlijk wel.

http://www.feedback.nl/?b=IKTTUCA30

soup
18 augustus 2008, 23:55
Ik heb deze, werkt(e) goed. Heb hem al lang niet meer gebruikt en zodoende zijn de batterijen leeg. :D

Floyd Pepper
19 augustus 2008, 00:32
Ik zou de CA30 nemen, omdat je die namelijk kan kalibreren. Iets wat je nu nog niet nodig zal hebben, maar later waarschijnlijk wel.

http://www.feedback.nl/?b=IKTTUCA30
Wat bedoel je exact met kalibreren? Ga je me nu vertellen dat het stemapparaat ook nog gestemd moet worden? :dontgeti:

WillemdaGuide
19 augustus 2008, 08:47
@TS
misschien een domme vraag maar waarom wil je persee een chromatische?

jamx
19 augustus 2008, 09:08
Waarschijnlijk heb ik deze ook. Hij ziet er in ieder geval hetzelfde uit, of het precies de YT-250 is weet ik niet 100% zeker.

Ik gebruik deze al jaren. Voor standaard gebruik voldoet hij goed. Maar ik ben nu toch zelf op zoek naar iets anders, omdat je deze niet goed tussen je gitaar signaal kan laten tijdens het spelen. Er zitten wel In&Out aansluitingen op maar je krijgt naar mijn mening dan te veel storing/signaal verlies. Tevens is hij ook niet HEEL er nauwkeurig, maar dan kan je ook niet verwachten van tuners voor deze prijs, toch?

pol
19 augustus 2008, 09:11
andere stemming als standaard misschien ? die andere stemapparaten zijn toch verschrikkelijk onhandig, ik had vroeger ook zo'n ding waar je per snaar de knop nog op de juiste snaar moest zetten.

verder zijn er nog wat programmatjes om te stemmen op pc

hier kan je zelfs online stemmen...

http://www.seventhstring.com/tuner/tuner.html

Bram+
19 augustus 2008, 10:22
@TS
misschien een domme vraag maar waarom wil je persee een chromatische?
Omdat je anders later alsnog een chromatische gaat kopen, althans in veel gevallen. Er is toch niks mis met een chromatische tuner?

Op zich vond ik Eurocinema's oplossing ook wel wijs. Stemfluit (of stemvork, zou ik zeggen) kopen en leren 'op het gehoor' te stemmen. Aan die vaardigheid heb je meer dan aan een halfbakken stemapparaat. Ik las ook nu pas goed dat het om een akoestische gitaar gaat, dus dan zou ik dat een veel betere oplossing vinden.

lollol
19 augustus 2008, 11:14
Ik heb zelf de Yamaha YT-150, die werkt gewoon goed, ik zou hem maar gewoon kopen

WillemdaGuide
19 augustus 2008, 11:58
[QUOTE=Bram+]Omdat je anders later alsnog een chromatische gaat kopen, althans in veel gevallen. Er is toch niks mis met een chromatische tuner? QUOTE]

Nee, nee, zeker niks mis mee, maar kan me voorstellen, zeker als je weer begint je dat helemaal niet nodig hebt en hij vroeg er zo specifiek om dus vandaar dat ik nieuwsgierig was.

-=JEROEN=-
19 augustus 2008, 16:10
Wat bedoel je exact met kalibreren? Ga je me nu vertellen dat het stemapparaat ook nog gestemd moet worden? :dontgeti:
Nee, dat het stemapparaat ook nog gestemd kan worden.

Op 432Hz bijv :satisfie:

Floyd Pepper
19 augustus 2008, 23:52
Er zijn inmiddels een stortvloed aan zeer bruikbare reacties bijgekomen sinds de laatste keer dat ik online was zie ik. Allen ontzettend bedankt voor de constructieve bijdragen. Een stemvork is wel heel erg leuk, maar daarvoor zou ik naar een muziekwinkel moeten en voor een fluitje gaat het zelfde verhaal op. Daarmee was ik vandaag nog niet uit de brand geweest ...
Zoals door enkelen hier ook is voorgesteld heb ik de gitaar vanochtend gestemt m.b.v mijn computer. Ik heb een bestand gedownload met tonen waar ik de snaren op kan afstemmen. Simpel maar wel handig. Het is echter wel tijd voor nieuwe snaren, want ik kwam er achter dat de snaren niet van hetzelfde soort zijn.


Nee, dat het stemapparaat ook nog gestemd kan worden.

Op 432Hz bijv :satisfie:
Toevallig kwam ik vandaag iemand tegen die ook een Yamaha YT-250 heeft en hij wist me te vertellen dat deze ook 'gekalibreerd' kan worden, alleen noemde hij het 'pitch-shift'. Even googlen leerde mij dat de YT-250 dus van 435Hz tot 446Hz kan worden ingesteld. Dat is misschien net niet de genoemde 432Hz, maar dan ga je er gewoon een klein beetje onder zitten nietwaar? ;)
Volgens hem zou het stemapparaatje zeer zuiver zijn, alleen is het ingebouwde microfoontje gevoelig voor resonantie. Als je dus een acoustische gitaat stemt, dan pikt hij ook een beetje de resonantie van de overige snaren op, waardoor het stemmen wordt bemoeilijkt.

Tsja, wat is wijsheid. Het is me nu dus al gelukt om de gitaar te stemmen zonder zo'n stem apparaatje (mijn oren zijn het probleem niet), maar €15,- voor een stemapparaatje is ook geen geld. :-P

Rest me nog een vraag naar aanleiding van dit topic. Kan zo'n stemapparaatje ook gebruikt worden voor andere toonsoorten? Sommige instrumenten staan namelijk in een andere toonsoort. Hoe lost zo'n apparaatje dat op?

Bram+
20 augustus 2008, 00:00
Rest me nog een vraag naar aanleiding van dit topic. Kan zo'n stemapparaatje ook gebruikt worden voor andere toonsoorten? Sommige instrumenten staan namelijk in een andere toonsoort. Hoe lost zo'n apparaatje dat op?
Daar heb je dus een chromatische tuner voor. Daarmee kun je dus niet alleen EADGBE stemmen zoals bij sommige stemapparaatjes, maar daarmee kan je alle 12 tonen op verschillende toonhoogtes stemmen en daarmee dus 'alle' tunings maken. Je slaat een toon aan, hij pikt de toon uit die er het dichtste bij zit en geeft die aan als 'centraal' punt (of je stelt 'm in bij sommige tuners).

Silco
20 augustus 2008, 13:53
Ik heb die Korg CA-30. Zo'n fijn ding. Het kostte me 30 euro, maar hij stemt loep zuiver. En als jij bijvoorbeeld Dropped D wilt stemmen, dan zoek je op internet even op, welke snaar welke noot/toon moet zijn en je gaat gewoon net zolang aan die mechanieken draaien totdat de wijzer van het apparaat in het midden staat en groen is....

Die gewone stemapparaten, hebben vaak dat schermpje niet en kunnen ook niet gecalibreerd worden.

Maar als die Yamaha het volgens jou en die vriend het goed doet, moet je gewoon die gaan halen. Al moet ik wel zeggen dat Korg een van de betere merken is, met dit soort kleingoed

pol
20 augustus 2008, 13:55
je hebt toch niets aan een stemmapparaat dat kan gecalibreerd worden zolang je niet met een piano over ander instrument dat niet even snel gestemd kan worden meespeelt.

-=JEROEN=-
20 augustus 2008, 17:19
Rest me nog een vraag naar aanleiding van dit topic. Kan zo'n stemapparaatje ook gebruikt worden voor andere toonsoorten? Sommige instrumenten staan namelijk in een andere toonsoort. Hoe lost zo'n apparaatje dat op?
Tis toch een chromatische stemmer :listen: