PDA

View Full Version : Headroom peavey classic 30



Jim Haagmans
18 augustus 2008, 20:05
Probleemstelling; op repetities houd ik mijn peavey classic 30 met een strat met alleen single coils op volume 5/6 van het cleankanaal al niet meer clean.

Waar kan dit aan liggen? opgemerkt moet worden dat ik bij het checken van de voorbuisjes het idee had dat de buis in de v1 positie minder sterk gloeide dan de rest van de voorversterkerbuisjes, die allemaal ongeveer gelijk gloeien. Kan dit het zijn en moet er een nieuw voorbuisje in de v1? En zoja, zijn er nog tips voor voorbuisjes met wat meer headroom?

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het normaal is bij de versterker, maar dat kan ik me haast niet voorstellen. Een 30 watt buizenbak als de classic 30 moet op dat volume toch clean kunnen blijven? Zeker met single coils.

Alle tips zijn welkom, alvast bedankt.

Jim

mcannegieter
18 augustus 2008, 21:03
Ik denk het niet. Ik heb ook een peavey classic en met optredens staat de clean bij mij (2 HB) zo rond 4/5 en heb ik iig geen compleet clean meer. Niet dat ik dat wil want ik hou wel van een heeeeeel klein beetje een randje eraan. Kan me voorstellen dat bij een strat het volume iets hoger kan voordat clean overstuurd.

Eventueel kan je een preamp buis vervangen, geen idee welke je moet maar er zijn gitaarnetters die je daar meer over kunnen vertellen.

groeten,

Maarten

Edit.
Ik weet trouwens niet hoe hard jij speelt maar ik trek optredens makkelijk op het volume rond 4/5.

BasHermus
19 augustus 2008, 09:30
Er zijn twee dingen die je kunt doen. Je kunt de V1 buis vervangen door en 12AT7 of iets dergelijks. In ieder geval een buis met minder gain dan de standaard 12AX7.

Je kunt ook de speaker vervangen door een andere. Die BlueMarvel speaker die er in zit is:
A. niet heel erg goed. Een beter speaker zal de geluidskwaliteit van je Classic 30 zeker verbeteren (heb ik gedan bij mijn DeltaBlues, wat bijna dezelfde versterker is als de Classic 30. DIe heeft nu echt een fantastisch clean geluid).
B. niet erg efficiënt (slechts 96.3 dB). Als je deze vervangt door bijvoorbeeld een Celestion G12H win je bijna 3 dB. Alsof je versterker ineens 60 Watt is geworden.

Dan hoeft hij minder hard, en zal hij dus beter clean blijven.

Rormo
19 augustus 2008, 09:37
Toen ik hem testte ging hij ook rond dat punt oversturen hoor. Niets mis met je amp.

Jim Haagmans
19 augustus 2008, 10:47
Er zijn twee dingen die je kunt doen. Je kunt de V1 buis vervangen door en 12AT7 of iets dergelijks. In ieder geval een buis met minder gain dan de standaard 12AX7.

Je kunt ook de speaker vervangen door een andere. Die BlueMarvel speaker die er in zit is:
A. niet heel erg goed. Een beter speaker zal de geluidskwaliteit van je Classic 30 zeker verbeteren (heb ik gedan bij mijn DeltaBlues, wat bijna dezelfde versterker is als de Classic 30. DIe heeft nu echt een fantastisch clean geluid).
B. niet erg efficiënt (slechts 96.3 dB). Als je deze vervangt door bijvoorbeeld een Celestion G12H win je bijna 3 dB. Alsof je versterker ineens 60 Watt is geworden.

Dan hoeft hij minder hard, en zal hij dus beter clean blijven.

Dit is de informatie die ik graag wilde hebben, bedankt.

Chris Winsemius
19 augustus 2008, 10:49
+1!

Speaker met hoger rendement en/of V1 vervangen door 'n (NOS) 5751 buis.

zeppo
19 augustus 2008, 12:07
Of aan mij verkopen :)

frekie
20 augustus 2008, 09:28
Ik heb ooit een Classic 30 gehad, voor thuis een heerlijke amp met een goede veergalm, beter dan Fender. In een band trok hij het niet, gewoon te weinig power, zelfs met een extra 1X12 boxje erbij. Clean hou je het al helemaal niet, hij gaat crunchen boven een bepaald punt, dat is het ontwerp.

mcannegieter
20 augustus 2008, 12:28
Daar heb ik zelf nooit problemen mee gehad. Gewoon op een standaard naar me toe als monitor en dan via de PA de zaal in. Gaat als een tierelier, alleen moet je houden van een 'ruwe' clean.

Jim Haagmans
22 augustus 2008, 18:37
Nou ik ga de versterker inbouwen in een topbehuizing. De tweed behuizing met blue marvel speaker staat nu te koop. Als die verkocht is koop ik me zo'n harley benton 2x12 kabinetje met 2 vintage 30 speakers, die heel effectief zijn. Dat zou al heel wat moeten schelen. En de v1 buis komt dus zo'n NOS in. Zal wel even duren voordat dit zover is, maar ik laat dan zeker weten of en in hoeverre het heeft geholpen.

In ieder geval bedankt voor alle info.

morroow
22 augustus 2008, 19:28
is een classic 50 geen optie dan? heb je dezelfde sound met meer headroom toch?

Jim Haagmans
22 augustus 2008, 21:26
is een classic 50 geen optie dan? heb je dezelfde sound met meer headroom toch?

Dat klopt wel, maar als ik nu de classic 30 moet verkopen, dan voor een classic 50 moet gaan en vervolgens weer in een topbehuizing inbouwen en die 2x12 kopen (want die classic 50's zijn niet te tillen) maak ik meer verlies dan me lief is.

pasqual
22 augustus 2008, 21:35
hey Jim,

heb je al eens een eminence the governor overwogen? deze is 75 watt en is efficiënter ( 103 db ) als de v 30 en de klank komt redelijk overeen behalve dat deze iets minder fel hoog is.

groeten Pasqual.

Jim Haagmans
23 augustus 2008, 13:18
Bedankt voor de tip! maar dat harley benton cabinet heeft nu sowieso even voorrang omdat ie zo enorm goedkoop is inclusief de v30's, denk niet dat ik een 2x12 met eminence governors voor dat geld krijg. Zal als ik eenmaal die harley benton heb echter zeker eens kijken of ik ergens die eminence governors kan proberen, dit is namelijk niet de eerste keer dat iemand lovend over die speakers is.

pasqual
23 augustus 2008, 16:41
hey Jim,

woon je toevallig in de buurt van zuid-limburg? zo ja, kom dan eens mee naar de repetitie van mijn band. dan kan ik je de governors laten horen i.c.m. een valveking 212.

ik bedoelde trouwens dat je je speaker van je peavey zou vervangen voor een governor, dan ben je voor 71,- euro klaar bij www.thomann.de.

groeten Pasqual.

Jim Haagmans
23 augustus 2008, 19:13
Hey Pasqual,

ja ik woon in Heerlen (Heerlerbaan om precies te zijn) dus ik kan vast wel eens langskomen. Waar repeteren jullie en op welke dag? Ik wist niet dat die governors zo goedkoop waren, voor dat geld denk ik dat het wle een poging waard is!

pasqual
23 augustus 2008, 22:31
wij repeteren op dinsdagavond vanaf 20.00 uur in born. je bent van harte welkom. pm maar ff.

groeten Pasqual.