PDA

View Full Version : Bands met 3 gitaristen



pupanus1
18 augustus 2008, 19:57
Heyy ik doe mee aan een project van de popcentrale in dordt daarbij worden bands samengesteld en ga je leren om te jammen etc. Nu is het echter zo dat wij zijn ingedeeld met 3 gitaristen (ik en nog 2 andere) mij persoonlijk lijkt het een overkill aan gitaristen maar weten jullie toevallig bekende (invloedrijke) bands met 3 gitaristen zodat ik me een beetje kan inbeelden hoe het in zijn werk kan gaan.

Ik hoor het wel :)

Bram+
18 augustus 2008, 20:00
Iron Maiden sinds Brave New World (1999/2000).
Bad Religion sinds 2001
Lynyrd Skynyrd op sommige momenten

Het wordt wel snel overkill denk ik inderdaad, maar het ligt ook een beetje aan de muziek die je wil gaan spelen.

Edit:
en nu ik zo denk: Radiohead ook op sommige momenten, en Steve Vai live ook.

grayfink
18 augustus 2008, 20:00
The Eagles, die hebben wel eens 4 gitaren tegelijk. Spinal Tap heeft wel eens met 30 basgitaren tegelijk gespeeld :D

Edit: linkje.. http://www.youtube.com/watch?v=EXy0hZDIrmY

pupanus1
18 augustus 2008, 20:33
haha lol@spinal tap dat was indd legendarisch :D

Maar aan wat voor rol verdeling zou je moeten denken dan 1 ritme 1 lead en 1 enkel solo?? We zouden een iets van progressieve hard rock/metal (niet TE zwaar) willen spelen.

CowGuitar
18 augustus 2008, 20:41
Pearl Jam zo nu en dan.

Bram+
18 augustus 2008, 20:42
Het geeft wel een hoop mogelijkheden in ieder geval. Als ik zo verder denk: er zijn er ook een hoop bands die veel overdubben. Bands als Metallica hebben vaak een extra 'verborgen' slagpartij in de mix om het geluid wat 'dikker' te maken, Brian May van Queen gebruikt veel overdubs om allerlei 'gitaarsymfonieën' te creëren, etc. Dat zijn allemaal dingen die je dan ook 'live' kan doen.

Ik zou waarschijnlijk iets als een dragende slagpartij doen, daar een leadpartij bij (dus niet alleen solo's maar ook loopjes etc.) en nog een gitarist die het wat 'upbeeft' met evt. een meer ambient/synthesizer-achtige tegenslagpartij (met bijvoorbeeld een ietwat overdreven phase- of delayeffect om het niet te modderig te maken i.c.m. de 'normale slagpartij). Bij wat rustiger werk zou je ook kunnen denken aan slag, lead en nog een akoestische slagpartij.

Mogelijkheden zijn er eigenlijk wel legio, je moet het alleen goed aanpakken.

rock 'n roll
18 augustus 2008, 20:49
a brand speelt ook met 3 gitaristen

Swaag
18 augustus 2008, 21:01
Molly Hatched en Lynyrd Skynyrd zijn wel aardige voorbeelden uit de Southern Rock. Dan heb je nog Crosby, Stills Nash & Young (met Stills en Young voor de solo's, Crosby op 12-snarige electrisch, en meestal Nash achter de toetsen, maar soms op de vierde gitaar, en idd Pearl Jam in heel wat nummers (check de dvd "Live at the Garden"!).
En ook Tom Petty & the Heartbreakers doen het met drie gitaren dacht ik.
Verder heb ik hier nog een dvd van John Fogherty liggen, daar zijn naast Fogherty zelf nog andere 2 gitaristen bij.

Tho
18 augustus 2008, 22:08
Gewoon lekker veel harmoniseren, waar de 3e gitarist een backing onder speelt! :)

caliban
18 augustus 2008, 22:52
Radiohead ook dacht ik.

rock 'n roll
18 augustus 2008, 23:19
Daarnet in humo een interview gelezen met a brand en daarin stond iets van dat ze een gitaar eigenlijk als blazer laten werken in de groep.
Ik ken zelf niet zoveel theorie van muziek om te weten wat er exact mee bedoeld word maar vond het wel het vermelden waard.

Han S
18 augustus 2008, 23:22
Het geeft wel een hoop mogelijkheden in ieder geval. Als ik zo verder denk: er zijn er ook een hoop bands die veel overdubben. Bands als Metallica hebben vaak een extra 'verborgen' slagpartij in de mix om het geluid wat 'dikker' te maken, Brian May van Queen gebruikt veel overdubs om allerlei 'gitaarsymfonieën' te creëren, etc. Dat zijn allemaal dingen die je dan ook 'live' kan doen.

Ik zou waarschijnlijk iets als een dragende slagpartij doen, daar een leadpartij bij (dus niet alleen solo's maar ook loopjes etc.) en nog een gitarist die het wat 'upbeeft' met evt. een meer ambient/synthesizer-achtige tegenslagpartij (met bijvoorbeeld een ietwat overdreven phase- of delayeffect om het niet te modderig te maken i.c.m. de 'normale slagpartij). Bij wat rustiger werk zou je ook kunnen denken aan slag, lead en nog een akoestische slagpartij.

Mogelijkheden zijn er eigenlijk wel legio, je moet het alleen goed aanpakken.

Ik heb met metal wel acht gitaren als basis opgenomen, een solo en een stuk of drie voor fills.

Wiellem
18 augustus 2008, 23:55
El Guapo Stuntteam ook dacht ik

M.COM
19 augustus 2008, 01:57
El Guapo Stuntteam ook dacht ik

Ik las iedere comment en bedacht ook juist El Guapo Stuntteam tot de laatste, jij dus, er mee kwam aanzetten :). Maar zij spelen dus idd met 3 gitaristen.

gerrekat
19 augustus 2008, 09:40
blue oyster cult

happynjitram
19 augustus 2008, 14:18
Wel raar dat de popcentrale een band indeeld met 3 gitaristen, dan past je bandje nieteens op het podium daar.

pupanus1
19 augustus 2008, 15:27
haha so true :D Bibelot heeft echter een iets groter podium heheh

Maar er zijn dus nog aardig wat bands met 3 gitaristen zat vandaag ook To live is to die van Metallica te luisteren en daar zitten ook 3 gitaarpartijen in en dat nummer klinkt zeker niet verkeerd :)

Orgasmocaster
19 augustus 2008, 17:17
blue oyster cult

3 gitaristen en 1 cowbell-ist

T!M
21 augustus 2008, 10:12
Cult Of Luna speelt ook met 3 gitaristen.

schizo910
21 augustus 2008, 10:24
Ocean Size doet het ook heel netjes en gedoceerd...

Swaag
21 augustus 2008, 12:46
3 gitaristen en 1 cowbell-istHaha.. saturday Night Live gezien!