PDA

View Full Version : Buiten spelen in de regen



FruscianteFan
18 augustus 2008, 17:30
Ik vind het heerlijk om buiten te zitten met gitaar. Ook als het een beetje regent kan het best lekker zijn. Maar toch voelde dat niet helemaal goed aan. Ik kan wel tegen een paar druppels, en ik neem aan dat een gitaar ook niet kapot gaat van een druppeltje, maar ik kan me niet voorstellen dat het goed is voor de gitaar om ermee in de regen te zitten. Ik vrees vooral voor de ongelakte palissander toets.

Maar kan het eigenlijk wel kwaad? Ik heb geen idee. Alle onbedekte stukken hout, hardware, elementen (normaal gesproken zit ik trouwens met akoestische buiten)?

Wiellem
18 augustus 2008, 18:28
Als je die paar druppels ook ff af doet met een doekje zal het wel meevallen denk ik, maar goed kan het iig niet zijn.

RoelTM
18 augustus 2008, 18:38
ik heb een keer een stukje van een Queen concert gezien (in Wembley in '86, de vrijdag voor 'het' concert)
toen regende het ook pijpenstelen, Red Special doorweekt, kan ook niet echt goed zijn lijkt me

zal wel een replica zijn, ik denk namelijk niet dat Brian z'n echte RS blootsteld aan weer.
(hij gebruikte ook al een gele variant in de clips van We Will Rock You en Spread Your Wings, die buiten in de sneeuw plaatsvonden, om z'n RS niet aan de sneeuw bloot te stellen)

hugo123
18 augustus 2008, 19:30
Dan is het wel meer een YS ;)

Alberto
18 augustus 2008, 19:42
Hout kan redelijk wat hebben hoor. Voor de geverniste delen maakt het sowieso niets uit. Je moet het nu ook niet gaan zoeken natuurlijk :satisfie:
En de onbehandelde toets kan ook wel wat verdragen. Er worden ramen gemaakt van onbehandelde pallisander en zoveel andere houtsoorten, die krijgen meer te verduren dan een drupje regen.
Kortom maak je geen zorgen...

wiegersma
18 augustus 2008, 20:01
Een paar weken geleden heb ik op Sneekweek gespeeld. Het afdak van het podium was niet ver genoeg naar voren om alle regen tegen te houden, dus mijn gitaar heeft een aantal druppen opgevangen van de regen die de héle avond viel.
Ik heb mijn gitaar na het spelen niet afgedroogd (ik dacht dat het met de natheid wel mee zou vallen) en in de case gelegd. Toen ik een paar dagen geleden deze gitaar weer tevoorschijn wou pakken, zaten de schimmelplekken in de gitaarband en op de brug. Lekker.
Tevens was er door de roest inmiddels een snaar geknapt en toen ik een andere snaar aansloeg brak deze ook meteen. Terwijl ik deze eraf haalde, viel de snaar spontaan uitelkaar.

Er zal niet zoveel gebeuren met de gitaar zelf, vooral niet waar gelakt is, maar het is wel verstandig om de gitaar na de regen wel af te drogen...

RoelTM
18 augustus 2008, 20:22
Er worden ramen gemaakt van onbehandelde pallisander en zoveel andere houtsoorten, die krijgen meer te verduren dan een drupje regen.

lekker uitzicht heb je, met houten ramen :chicken:

Gearjunkie
18 augustus 2008, 23:03
lekker uitzicht heb je, met houten ramen :chicken:

Kozijn=raam daarin zit normaliter een ruit... ;)

soup
18 augustus 2008, 23:34
Een paar weken geleden heb ik op Sneekweek gespeeld. Het afdak van het podium was niet ver genoeg naar voren om alle regen tegen te houden, dus mijn gitaar heeft een aantal druppen opgevangen van de regen die de héle avond viel.
Ik heb mijn gitaar na het spelen niet afgedroogd (ik dacht dat het met de natheid wel mee zou vallen) en in de case gelegd. Toen ik een paar dagen geleden deze gitaar weer tevoorschijn wou pakken, zaten de schimmelplekken in de gitaarband en op de brug. Lekker.
Tevens was er door de roest inmiddels een snaar geknapt en toen ik een andere snaar aansloeg brak deze ook meteen. Terwijl ik deze eraf haalde, viel de snaar spontaan uitelkaar.

Er zal niet zoveel gebeuren met de gitaar zelf, vooral niet waar gelakt is, maar het is wel verstandig om de gitaar na de regen wel af te drogen...Klinkt al als worst-case scenario

:O

RoelTM
19 augustus 2008, 12:15
Kozijn=raam daarin zit normaliter een ruit... ;)
oh... :dontgeti:







:D

richwoodplayer
19 augustus 2008, 12:41
:seriousf: :D

Blend
20 augustus 2008, 17:36
ik heb een keer een stukje van een Queen concert gezien (in Wembley in '86, de vrijdag voor 'het' concert)
toen regende het ook pijpenstelen, Red Special doorweekt, kan ook niet echt goed zijn lijkt me

zal wel een replica zijn, ik denk namelijk niet dat Brian z'n echte RS blootsteld aan weer.
(hij gebruikte ook al een gele variant in de clips van We Will Rock You en Spread Your Wings, die buiten in de sneeuw plaatsvonden, om z'n RS niet aan de sneeuw bloot te stellen)

nee, hij speelde altijd op z'n eigen RS's, omdat de copy's ervan vaak zó slecht waren dat hij ze zelfs niet aan wilde raken. Hij gebruikte wel eens andere gitaren dan z'n Red Special ja. En Brian gebruikte zijn gitaar gewoon, en hij sleepte 'm overal mee naartoe.

Pais
20 augustus 2008, 20:35
Ik vind het heerlijk om buiten te zitten met gitaar. Ook als het een beetje regent kan het best lekker zijn. Maar toch voelde dat niet helemaal goed aan. Ik kan wel tegen een paar druppels, en ik neem aan dat een gitaar ook niet kapot gaat van een druppeltje, maar ik kan me niet voorstellen dat het goed is voor de gitaar om ermee in de regen te zitten. Ik vrees vooral voor de ongelakte palissander toets.

Maar kan het eigenlijk wel kwaad? Ik heb geen idee. Alle onbedekte stukken hout, hardware, elementen (normaal gesproken zit ik trouwens met akoestische buiten)?

Ik zat ook regelmatig in de regen te spelen. Vooral als ik bij mijn leraar was geweest, zat ik op een onoverdekt stationnetje wachtend op mn trein de tijd te doden met spelen, dikwijls in de regen. Vorige winter was ik ook bang dat mn gitaar te vochtig zou zijn.

Maar in tegendeel. Diezelfde winter heeft het achterblad een scheur door droogte opgelopen. Ik denk niet dat het komt door de schommelingen van vochtig naar droog (want ik nam hem altijd af met een doekje en in het klankgat regende het nooit in)

Inmiddels ben ik erachter; beter te vochtig dan te droog :)

Kaboemba
20 augustus 2008, 20:37
Een paar weken geleden heb ik op Sneekweek gespeeld. Het afdak van het podium was niet ver genoeg naar voren om alle regen tegen te houden, dus mijn gitaar heeft een aantal druppen opgevangen van de regen die de héle avond viel.
Ik heb mijn gitaar na het spelen niet afgedroogd (ik dacht dat het met de natheid wel mee zou vallen) en in de case gelegd. Toen ik een paar dagen geleden deze gitaar weer tevoorschijn wou pakken, zaten de schimmelplekken in de gitaarband en op de brug. Lekker.
Tevens was er door de roest inmiddels een snaar geknapt en toen ik een andere snaar aansloeg brak deze ook meteen. Terwijl ik deze eraf haalde, viel de snaar spontaan uitelkaar.

Er zal niet zoveel gebeuren met de gitaar zelf, vooral niet waar gelakt is, maar het is wel verstandig om de gitaar na de regen wel af te drogen...

Tja nat in een koffer, ik wel best iets nats in mijn koffer maar geen gitaar.