PDA

View Full Version : LP Custom of Standard?



Jason34
18 augustus 2008, 15:41
Op marktplaats staan 2 Epiphone LPs Ebony (lefties). 1 is een standard die ik voor 265 euro kan halen en de andere is een custom voor 300 euro. Welke zal ik nemen? Zien er op het eerste gezicht allebei prima uit maar wat is het verschil tussen Custom en Standard? Wel mooie prijsjes of niet?

Orpheo
18 augustus 2008, 15:43
bij een epi zijn de verschillen vooral cosmetisch. blok inleg en multi ply binding. bij de standard slechts trapezoid en enkele binding. de custom heeft ook nog inleg op de headstock.


bij een gibson zijn het dezelfde verschillen, met indien verstande dat de toets van ebben is, en de inleg echt MoP: mother of Pearl. bij epi is de toets bij beiden rosewood, en bij beiden is de inleg MoT; mother of Toiletseat

pannekoek
18 augustus 2008, 15:47
bij een epi zijn de verschillen vooral cosmetisch. blok inleg en multi ply binding. bij de standard slechts trapezoid en enkele binding. de custom heeft ook nog inleg op de headstock.


bij een gibson zijn het dezelfde verschillen, met indien verstande dat de toets van ebben is, en de inleg echt MoP: mother of Pearl. bij epi is de toets bij beiden rosewood, en bij beiden is de inleg MoT; mother of Toiletseat


en er zit natuurlijk wel verschil tussen de 2 exemplaren gitaren, maar dat is altijd zo.

en volgens mij zijn customs in korea gemaakt en standards in ?...? correct me if im wrong

Orpheo
18 augustus 2008, 15:49
en er zit natuurlijk wel verschil tussen de 2 exemplaren gitaren, maar dat is altijd zo.

en volgens mij zijn customs in korea gemaakt en standards in ?...? correct me if im wrong

nee, das om het even. in korea en china maken ze epi's, en dan boeit 't ze niet of ze ze zwart of sunburst moeten lakken.

Bram+
18 augustus 2008, 15:52
Heeft de Epi Standard niet een maple top?

RobertoL
18 augustus 2008, 15:53
en volgens mij zijn customs in korea gemaakt en standards in ?...? correct me if im wrong
Ze maken ze toch in China en Korea alletwee, want bij thomann komen sommige modellen uit korea en als je ze uit nederland haalt komen sommige uit china.

Jason34
18 augustus 2008, 15:54
Ok dus gaat het alleen om het uiterlijk? Ze lijken namelijk erg op elkaar, zijn allebei Ebony. Alleen is de Custom 35 euro duurder, maar volgens mij in de winkel wel 200 euro duurder. Dus ik zou zeggen de Custom, maar de Standard schijnt weer vrij nieuw te zijn (nooit gebruikt staat in de adv.). Een behoorlijk lastige multiple choice vraag dus :o

Mr.Fingers
18 augustus 2008, 15:57
beiden ;)

als dat tot de mogelijkheden hoort natuurlijk

@Orph: Mother of Toiletseat :seriousf:

LP_CL
18 augustus 2008, 16:01
Heeft de Epi Standard niet een maple top?
nee, maple fineer. Daar heb je dus niets aan, buiten een esthetisch mooi ogende top.

Bram+
18 augustus 2008, 16:10
nee, maple fineer. Daar heb je dus niets aan, buiten een esthetisch mooi ogende top.
Dus epi standards én customs hebben in principe een volledig mahogany body? Wat een stelletje flessers zeg.

Althans, ik meende altijd dat het verschil tussen een gibson les paul standard en een custom was dat de eerste een mahogany body met maple top had en de tweede volledig mahogany body had, maar dat kan ook liggen aan mijn enigszins beperkte gibsonkennis.

macwilliams
18 augustus 2008, 16:45
Ok dus gaat het alleen om het uiterlijk? Ze lijken namelijk erg op elkaar, zijn allebei Ebony. Alleen is de Custom 35 euro duurder, maar volgens mij in de winkel wel 200 euro duurder. Dus ik zou zeggen de Custom, maar de Standard schijnt weer vrij nieuw te zijn (nooit gebruikt staat in de adv.). Een behoorlijk lastige multiple choice vraag dus :o
Nooit gebruikt wil niet perse zeggen beter. Persoonlijk ging ik voor de oudere en meer gebruikte custom. Er is hier iemand op het forum wiens naam ik niet zal noemen (dat kan hij zelf het best) , deze heeft van mij een epi std cherryburst heeft gekocht en dat niet voor een koopje!!! Eerder nog heb ik een soort van ontmoedegings beleid gevolgd, heb hem aangeraden vooral naar andere (dezelfde) te gaan kijken. Dat heeft hij dus gedaan en is zelf tot conclusie gekomen dat het niet goedkope exemplaar dat ik had hangen het beste was voor wat zijn geld (en smaak). En dat was iets wat ik vooraf al wel wist maar ik vond dat het zijn conclusie moest zijn.

Meer kwaliteit is beter en is niet afhankelijk van de leeftijd!

Jason34
18 augustus 2008, 16:48
maar dat kan ook liggen aan mijn enigszins beperkte gibsonkennis.

Ahum, mijn complete gitaarkennis is nog beperkter, ik zie hier termen als multi ply binding, trapezoid, maple fineer..... ik weet dat het allemaal goed bedoelt is maar ben nog niet wijzer geworden, behalve dan dat MOT erop wijst dat Epiphone zowieso prul is???? Zou iemand misschien het verschil tussen een gibson en een Epi willen bijleggen :listen: ?? Maar ik denk dat als ik op het uiterlijk moet afgaan toch naar de Custom neig, ik vind die goudkleurige elementjes en knopjes wel wat hebben :cooler:

macwilliams
18 augustus 2008, 16:56
Ahum, mijn complete gitaarkennis is nog beperkter, ik zie hier termen als multi ply binding, trapezoid, maple fineer..... ik weet dat het allemaal goed bedoelt is maar ben nog niet wijzer geworden, behalve dan dat MOT erop wijst dat Epiphone zowieso prul is???? Zou iemand misschien het verschil tussen een gibson en een Epi willen bijleggen :listen: ?? Maar ik denk dat als ik op het uiterlijk moet afgaan toch naar de Custom neig, ik vind die goudkleurige elementjes en knopjes wel wat hebben :cooler:

Mot/ mop is Orpheos manier om uit te leggen dat het een duurder materiaal is. Hij heeft naar mijn mening niet gezegd dat epi prul is. Je hoort wel vaker roepen dat de les paul die zij hebben (richwood/stagg/animal enzovoort) beter is dan een epiphone. Dat is echter vaker een verkoop praatje dan waarheid. Wel kun je er juist de kwaliteid van epi ervan afleiden, waarom zou je anders zo'n merk noemen als referentie?

Jason34
18 augustus 2008, 17:04
Epiphone is toch een submerk van Gibson? Zeg maar de goedkopere versie? Dat lijkt me dan de beste cloon. Zal idd ook wel op meningen gebaseerd zijn maar op die custom van marktplaats staat onder het woordje Epiphone toch nog "Gibson". Leuke bijkomstigheid. Ik denk dat ik die maar eens moet gaan bezichtigen dan.

Bram+
18 augustus 2008, 17:10
Met in Azië gemaakte gitaren weet je het nooit. Het is niet dat Gibson speciale fabrieken heeft waar hun hoogwaardige goedkope kopieën worden gemaakt, een Epiphone kan zo maar uit dezelfde fabriek rollen als een kopie van Richwood, Stagg etc. Daarbij heeft Gibson niet het alleenrecht om kwalitatief goede gitaren af te leveren (als zoiets bestaat), een goede kopie van een ander 'bedrijf' kan minstens net zo goed zijn.

Orpheo
18 augustus 2008, 22:51
even voor de duidelijkheid: epiphone les pauls hebben WEL een maple top op een mahonie back. de flametops zijn altijd fineer (voorheen wel eens fotoflames, toen de les pauls nog uit de samick-fabrieken kwamen).

Bram+
18 augustus 2008, 23:02
even voor de duidelijkheid: epiphone les pauls hebben WEL een maple top op een mahonie back. de flametops zijn altijd fineer (voorheen wel eens fotoflames, toen de les pauls nog uit de samick-fabrieken kwamen).
Maar dan is er toch wel een redelijk verschil met een Epi Custom? Die hebben neem ik aan (ook) geen maple top. Niet dat je daar als 'beginner' last van hebt, maar het is dan toch meer dan looks.

Orpheo
18 augustus 2008, 23:15
Maar dan is er toch wel een redelijk verschil met een Epi Custom? Die hebben neem ik aan (ook) geen maple top. Niet dat je daar als 'beginner' last van hebt, maar het is dan toch meer dan looks.

de epi custom is inhoudelijk hetzelfde als de standard (maple op mahonie, rosewood toets op mahonie hals), alleen heeft de stnadard een fineerlaagje (das zo dik als papier). das 't enige :)


en de binding enzo, maar das cosmetisch. ik denk echt niet dat een fineerlaagje zo'n verschil maakt.

Orpheo
18 augustus 2008, 23:16
trouwens, de custom heeft ook een maple top :) alleen de vintage original series heeft nog de klassieke mahonie top.

Bram+
18 augustus 2008, 23:22
de epi custom is inhoudelijk hetzelfde als de standard (maple op mahonie, rosewood toets op mahonie hals), alleen heeft de stnadard een fineerlaagje (das zo dik als papier). das 't enige :)


en de binding enzo, maar das cosmetisch. ik denk echt niet dat een fineerlaagje zo'n verschil maakt.
Ik heb het niet over een fineer laagje, maar over de top. Black Beauties (de klassiekers zeg maar '57 o.i.d.) hebben/hadden toch een volledig mahogany body? Als die Epiphone een beetje een redelijke kopie is, heeft ie dat ook denk ik dan.

Orpheo
18 augustus 2008, 23:59
Ik heb het niet over een fineer laagje, maar over de top. Black Beauties (de klassiekers zeg maar '57 o.i.d.) hebben/hadden toch een volledig mahogany body? Als die Epiphone een beetje een redelijke kopie is, heeft ie dat ook denk ik dan.

de klassiekers wel, maar de moderne customs niet. en de epi's zijn een moderne variant van de custom.

soup
19 augustus 2008, 00:13
Vroeger was het toch

Epihone > Gibson

en nu Gibson > Epiphone

Jason34
19 augustus 2008, 07:07
Dit is de custom die ik waarschijnlijk ga halen. Ik denk dat ik eruit ben en hiervoor ga en niet voor de standard. Weet iemand waarom er Gibson onder Epiphone staat en niet Les Paul Custom wat ik zie als ik foto`s bekijk van webwinkels en zo? Komt het omdat deze 6 jaar oud is misschien?




http://i260.photobucket.com/albums/ii22/dobbekroket/Afb008.jpg
http://i260.photobucket.com/albums/ii22/dobbekroket/Afb005.jpg
http://i260.photobucket.com/albums/ii22/dobbekroket/Afb004.jpg

Franc
19 augustus 2008, 07:23
Mooie Custom hoor!
Vroeger zetten ze Gibson op de trussrod cover. Tegenwoordig...(geen idee eigenlijk). Bij Gibson staat er Les Paul Custom.
Het is een los plaatje, als je wat anders wilt zet je er een andere op :)

Als je het serienummer vraagt kun je ff opzoeken waar hij gemaakt is. Misschien leuk om te weten. Dan weet je ook de fabriek en kun je misschien wat beter inschatten welke materialen er kunnen zijn gebruikt.

Hoe zit dat met de hals van die Epi Customs? Bij Gibson waren die een tijd lang van maple. Die Zakk Wylde modellen van Epi hebben dat wel, maar de normale Customs?

Jason34
19 augustus 2008, 07:49
Ik weet in ieder geval dat het een koreaanse is. Welke fabriek niet, ik heb hem al gek gevraagd met van alles, het wordt nu maar tijd om te gaan kijken, morgenavond. Ik denk dat het voor die 300 euro voor mij niet zoveel uit maakt uit welke fabriek die komt, als hij maar lekker klinkt en er gaaf uit ziet. Hij schijnt hem 6 jaar geleden nieuw te hebben gekocht en er maar 2x op gespeeld te hebben.

Franc
19 augustus 2008, 07:56
Ik denk dat je je zeker voor dat geld geen buil zal vallen.
Dat geld haal je er in geval van nood wel weer uit.
Al zal een lefty altijd wat moeilijker te verkopen zijn.

Bram+
19 augustus 2008, 13:29
de klassiekers wel, maar de moderne customs niet. en de epi's zijn een moderne variant van de custom.
Aha, vandaar dus (zonde eigenlijk). Voor 'future reference', vanaf wanneer is Gibson dan toch mahogany/maple Customs gaan bouwen? Of is het meer af en toe?

Edit:
toch nog even voor mijn eigen gemoedsrust:
Hoe zit het nou dan met deze krengen: Epiphone Les Paul Standard (http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=44). In het specslistje staat niks over een maple top, in de beschrijving wel weer. Bij de Epiphone Les Paul Standard Plain-Top (http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=266) staat het wel weer in het specslijstje. Bij de Custom (http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=47) en Black Beauty 3 (http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=51) staat ook niks over een maple top (alleen body material: mahogany).
Even voor de duidelijkheid: ik heb het dus niet over fineertjes voor het uiterlijk, maar of er daadwerklijk een stuk maple zit op de mahogany back, opake finish of niet. Klooien ze maar wat aan bij Epiphone, of klopt die site gewoon niet. Zoals het er nu op lijkt heb je alleen een maple top als die daadwerkelijk te zien is.

Orpheo
19 augustus 2008, 13:50
Aha, vandaar dus (zonde eigenlijk). Voor 'future reference', vanaf wanneer is Gibson dan toch mahogany/maple Customs gaan bouwen? Of is het meer af en toe?

Edit:
toch nog even voor mijn eigen gemoedsrust:
Hoe zit het nou dan met deze krengen: Epiphone Les Paul Standard (http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=44). In het specslistje staat niks over een maple top, in de beschrijving wel weer. Bij de Epiphone Les Paul Standard Plain-Top (http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=266) staat het wel weer in het specslijstje. Bij de Custom (http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=47) en Black Beauty 3 (http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=51) staat ook niks over een maple top (alleen body material: mahogany).
Even voor de duidelijkheid: ik heb het dus niet over fineertjes voor het uiterlijk, maar of er daadwerklijk een stuk maple zit op de mahogany back, opake finish of niet. Klooien ze maar wat aan bij Epiphone, of klopt die site gewoon niet. Zoals het er nu op lijkt heb je alleen een maple top als die daadwerkelijk te zien is.

hmhm raar. ik heb namelijk redelijk vaak een maple top gezien, als de pups eruit gingen.

nja, ze hebben al in 1969 er maple tops op gedaan :D (bij gibson dus).