PDA

View Full Version : Nieuwe Amp?



JimiDylan
18 augustus 2008, 11:47
Goeiedag Gitaarnetters.

Ik heb toch maar besloten in plaats van een nieuwe gitaar, mijn budget sterk te gaan vergroten, en mijn Peavey Bandit 112 Transtube om te gaan wisselen voor een fatsoenlijke versterker. Ik heb er al een uitgeprobeerd namelijk de Marshall JCM2000 TSL100, welke mij zeer goed beviel. Punt is dat je bij deze versterker de clean kan oversturen, een crunch hebt en een verschrikkelijk goeie lead. Bovendien is dit echt de allerbeste Marshall clean die ik ooit gehoord heb, beter als de DSL100 of JCM900. Voor mij is het echt super dat deze heel erg veelzijdig is, ik kan er elk geluid halen wat ik nodig heb zo ongeveer. Toch hoor ik heel erg veel negatieve verhalen over deze versterker. Wat vinden jullie van deze amp? Vind je hem niks, welke amp dan? Veel mensen op het Marshall forum raden me deze aan, of eventueel de JVM410. Mijn budget is +-2000 euro voor top+cab. Alvast bedankt ;)

WillemdaGuide
18 augustus 2008, 11:55
Hey, zekers een vette upgrade.
ik vind zelf de DSL weer net iets lekkerder dan een TSL, maar goed, die laatste is veel veelzijdiger.
En ach, als ie goed klinkt kan je weinig gebeuren lijkt me!

Nielsje
18 augustus 2008, 11:58
Als je een budget hebt van 2000 euro, zou ik iets verder kijken dan Marshall ;)
Je hebt een goeie kast tussen de 500 a 800 euro, dat laat minimaal 1200 euro over voor een amp. Als je 2e hands gaat zoeken, moet je daar belachelijk mooie dingen voor kunnen kopen!

Uiteraard is de vraag wederom: wat voor sound zoek je? wat speel je? wat is je gear?

JimiDylan
18 augustus 2008, 12:12
Als je een budget hebt van 2000 euro, zou ik iets verder kijken dan Marshall ;)
Je hebt een goeie kast tussen de 500 a 800 euro, dat laat minimaal 1200 euro over voor een amp. Als je 2e hands gaat zoeken, moet je daar belachelijk mooie dingen voor kunnen kopen!

Uiteraard is de vraag wederom: wat voor sound zoek je? wat speel je? wat is je gear?Voor Rythm heb ik het liefst een heavy achtig Hetfield geluid, en bij solo's probeer ik stiekem toch meestal Slash eruit te toveren :P
Ik speel echt bijna alles, van Jimi tot Metallica tot Nightwish, van Johnny Cash, tot Clapton tot Zakk Wylde. Heel erg veel in ieder geval. Ik speel nu op een Mexican Fender Deluxe Player Stratocaster, wat echt een supergitaar is!!!
Daarnaast gebruik ik nu een Boss ME-50, maar zodra ik die nieuwe amp heb ga ik die inruilen tegen losse Wah, Tremolo, Delay, Booster en eventueel nog wat ander prul ;) Daarnaast wil ik na de amp mijn gear uit gaan breiden met een Gibson Std Faded en een Gibson Flying V 67 Reissue. Maaruhm, ik moet er bij zeggen, ik koop liever in de winkel als 2dehands ;)

Kim Wilson
18 augustus 2008, 12:15
Heeft een JCM2000 TSL100 dan zo'n warme clean dat je er ook Clapton, Johnny Cash en vette blues op kunt spelen? Ik denk persoonlijk meer aan een Vintage Modern met een paar goeie pedalen ervoor dan een TSL100...

JimiDylan
18 augustus 2008, 12:17
Heeft een JCM2000 TSL100 dan zo'n warme clean dat je er ook Clapton, Johnny Cash en vette blues op kunt spelen? Ik denk persoonlijk meer aan een Vintage Modern met een paar goeie pedalen ervoor dan een TSL100...Jops, je kan de clean namelijk ook een klein beetje gain geven, ik moet zeggen dat ik echt super verbaasd was over de clean, de fender hotrod was nog wel mooier, maar deze kwam wel echt dicht in de buurt.

Kim Wilson
18 augustus 2008, 12:20
Oké, maar heb je ook meerdere Marshalls wel getest? Ik geloof best dat die TSL100 hartstikke mooi klinkt (zeker vergeleken met die Bandit), maar ik denk persoonlijk dat er wel Marshalls (of andere merken) zijn met een warmer clean, die beter bij jouw stijlen passen. Gain toevoegen aan het cleane kanaal kun je bij zoveel amps.

JimiDylan
18 augustus 2008, 12:42
Oké, maar heb je ook meerdere Marshalls wel getest? Ik geloof best dat die TSL100 hartstikke mooi klinkt (zeker vergeleken met die Bandit), maar ik denk persoonlijk dat er wel Marshalls (of andere merken) zijn met een warmer clean, die beter bij jouw stijlen passen. Gain toevoegen aan het cleane kanaal kun je bij zoveel amps.
Noem er is wat? Ik heb al gehoord dat ik echt de JVM410 moet uitproberen als ik op zoek ben naar veelzeidigheid. Kan je nog iets anders noemen? Ik ga morgen weer naar de feedback in eindhoven om wat versterkertjes te testen.

Nielsje
18 augustus 2008, 12:47
Noem er is wat? Ik heb al gehoord dat ik echt de JVM410 moet uitproberen als ik op zoek ben naar veelzeidigheid. Kan je nog iets anders noemen? Ik ga morgen weer naar de feedback in eindhoven om wat versterkertjes te testen.

JVM is wel veelzijdig (de footswitch is erg goed te gebruiken!). Zoek eens op het forum naar gebruikersmeningen.

Als je toch gaat kijken bij een grote zaak, probeer de nieuwe Vox 50 watt channelswitcher eens, die schijnt niet slecht te zijn!

JimiDylan
18 augustus 2008, 12:49
JVM is wel veelzijdig (de footswitch is erg goed te gebruiken!). Zoek eens op het forum naar gebruikersmeningen.

Als je toch gaat kijken bij een grote zaak, probeer de nieuwe Vox 50 watt channelswitcher eens, die schijnt niet slecht te zijn!
Ik heb inderdaad ook gehoord dat de footswitches van marshall egt zwaar ruk zijn, veel mensen op het marshallforum vervangen de kabel voor een betere dikkere, en dat schijnt te helpen.

Nielsje
18 augustus 2008, 12:55
Ik heb inderdaad ook gehoord dat de footswitches van marshall echt zwaar ruk zijn, veel mensen op het marshallforum vervangen de kabel voor een betere dikkere, en dat schijnt te helpen.

Wat je nu zegt kan niet kloppen: Niet elke marshall heeft namelijk dezelfde footswitch, of heb je het specifiek over de kabel van een JVM of TSL, want dan moet je het er ff bijzeggen. De switch van m'n DSL doet het al 8 jaar zonder problemen.

Maar als je iets gehoord hebt van een ander, hoeft dat nog geen argument te zijn om het meteen aan te nemen hè?;)

JimiDylan
18 augustus 2008, 13:08
Wat je nu zegt kan niet kloppen: Niet elke marshall heeft namelijk dezelfde footswitch, of heb je het specifiek over de kabel van een JVM of TSL, want dan moet je het er ff bijzeggen. De switch van m'n DSL doet het al 8 jaar zonder problemen.

Maar als je iets gehoord hebt van een ander, hoeft dat nog geen argument te zijn om het meteen aan te nemen hè?;)
TSL, en nee, inderdaad ;)

Kim Wilson
18 augustus 2008, 15:10
Noem er is wat? Ik heb al gehoord dat ik echt de JVM410 moet uitproberen als ik op zoek ben naar veelzeidigheid. Kan je nog iets anders noemen? Ik ga morgen weer naar de feedback in eindhoven om wat versterkertjes te testen.
De JVM heb ik ook getest, mooie amp, maar hij smeerde alles erg dicht. Als ik er wat nootjes bijpakte op de dunnere snaren, werd dat behoorlijk overstemd door de dikkere snaren, het werd allemaal behoorlijk platgedrukt. Niet helder, gewoon een vette Marshall scheur, daarvoor was ie perfect. Maar voor wat bluesy dingen niet echt geschikt.

Zoals ik al zei, de Vintage Modern is een heerlijke amp, met een goeie warme en redelijk open clean. Niet zo veelzijdig als een JVM, maar met een goed pedaal ervoor (OCD of zo) kun je daar ook alle kanten mee op.

JimiDylan
18 augustus 2008, 16:08
De JVM heb ik ook getest, mooie amp, maar hij smeerde alles erg dicht. Als ik er wat nootjes bijpakte op de dunnere snaren, werd dat behoorlijk overstemd door de dikkere snaren, het werd allemaal behoorlijk platgedrukt. Niet helder, gewoon een vette Marshall scheur, daarvoor was ie perfect. Maar voor wat bluesy dingen niet echt geschikt.

Zoals ik al zei, de Vintage Modern is een heerlijke amp, met een goeie warme en redelijk open clean. Niet zo veelzijdig als een JVM, maar met een goed pedaal ervoor (OCD of zo) kun je daar ook alle kanten mee op.
Mmh, interessant, op zich moet dat van die snaren bji mij niet uitmaken, ik speel op .12 in standard E :P Maar ik zal de Vintage Modern zeker even een kans geven als ze hem hebben staan morgen.

Kim Wilson
18 augustus 2008, 16:11
Mmh, interessant, op zich moet dat van die snaren bji mij niet uitmaken, ik speel op .12 in standard E :P Maar ik zal de Vintage Modern zeker even een kans geven als ze hem hebben staan morgen.
Ja, ik speel op .011 in standaard stemming, maar dat maakt niet uit. Als ik een E akkoord speel en ik pak daarbij een noot op de b-snaar (E6 of E7), moet ik die wel kunnen horen.

JimiDylan
18 augustus 2008, 16:26
Ja, ik speel op .011 in standaard stemming, maar dat maakt niet uit. Als ik een E akkoord speel en ik pak daarbij een noot op de b-snaar (E6 of E7), moet ik die wel kunnen horen.
Inderdaad, dat lijkt me niet echt super. Klopt het dat de FX loop in de JVM digitaal is?

Baker
18 augustus 2008, 17:20
Dat van die niet hoorbare hoge snaren herken ik niet.
Met name het crunch kanaal is erg open en gedefinieerd. De (modernere) lead kanalen klinken inderdaad wat dichtgesmeerd, maar die hebben dan weer modern laag en hoog.

De fx loop is niet digitaal. Wat is dat eigenlijk een digitale fx loop?

Misschien bedoel je dat de instellingen kunt vastleggen op de footswitch, en dat de fx loop schakelbaar is? Want dat kan namelijk wel. Maar daar is niets digitaals aan.

pannekoek
18 augustus 2008, 17:20
ik krijg nu vast heel veel commentaar maar ik waag het er toch maar op^^

heb dus begin dit jaar ook een tsl100 gehad, geweldige versterker mooie clean en met het lead kanaal een echt ''the darkness'' achtig geluid, super amp. ik vond hem niet echt geschikt voor het zwaardere werk. na een week had ik pech en krege ik dus last van spontaan springende zekeringen.

toen ik paar x terug ben gegaan ben ik plots verliefd geworden op de jvm410h, nog meer veelzijdigheid als de tsl.
beter geschikt voor high gain muziek. maar ook de clean en crunch is ontzettend goed.

JimiDylan
18 augustus 2008, 18:39
Dat van die niet hoorbare hoge snaren herken ik niet.
Met name het crunch kanaal is erg open en gedefinieerd. De (modernere) lead kanalen klinken inderdaad wat dichtgesmeerd, maar die hebben dan weer modern laag en hoog.

De fx loop is niet digitaal. Wat is dat eigenlijk een digitale fx loop?

Misschien bedoel je dat de instellingen kunt vastleggen op de footswitch, en dat de fx loop schakelbaar is? Want dat kan namelijk wel. Maar daar is niets digitaals aan.
Sorry, ik heb me vergist, ik bedoelde eigenlijk de reverb en dergelijke die erin zit. Ik dacht ergens gehoord te hebben dat dat digitale effecten waren. Ik heb er veel te weinig verstand van, dus dat probeer ik hier maar op te doen ;) Maaruhm, de jvm410 ga ik morgen ook zeker even aan de tand voelen, wel heel erg veel goeie verhalen over gehoord.

Kim Wilson
18 augustus 2008, 19:41
Dat van die niet hoorbare hoge snaren herken ik niet.
Met name het crunch kanaal is erg open en gedefinieerd. De (modernere) lead kanalen klinken inderdaad wat dichtgesmeerd, maar die hebben dan weer modern laag en hoog.
...
Verder dan Crunch orange ben ik niet geweest. :satisfie:

Misschien lag het ook aan de cab die eronder stond, hoor. Wat voor cab had jij ook alweer?

Baker
18 augustus 2008, 21:24
Sorry, ik heb me vergist, ik bedoelde eigenlijk de reverb en dergelijke die erin zit. Ik dacht ergens gehoord te hebben dat dat digitale effecten waren.

oeps... in dat geval heb je toch gelijk. de reverb is digitaal. een kleine consessie in het ontwerp.

moet zeggen dat ie niettemin erg bruikbaar is.

Baker
18 augustus 2008, 21:26
Wat voor cab had jij ook alweer?

standaard gt75 speakers

caliban
18 augustus 2008, 22:06
ik krijg nu vast heel veel commentaar maar ik waag het er toch maar op^^

heb dus begin dit jaar ook een tsl100 gehad, geweldige versterker mooie clean en met het lead kanaal een echt ''the darkness'' achtig geluid, super amp. ik vond hem niet echt geschikt voor het zwaardere werk. na een week had ik pech en krege ik dus last van spontaan springende zekeringen.

toen ik paar x terug ben gegaan ben ik plots verliefd geworden op de jvm410h, nog meer veelzijdigheid als de tsl.
beter geschikt voor high gain muziek. maar ook de clean en crunch is ontzettend goed.
Daarin moet ik je gelijk geven. TSL klinkt heel goed, zeker voor rock en softere dingen, de JVM is geweldig voor wat hardere dingen.
De TS zoekt achter een hetfield achtige rythm, doet me eigenlijk aan mesa denken. Mark IV is wel haalbaar met dit budget denk ik.

Kim Wilson
19 augustus 2008, 08:26
TS wil ook Clapton en Johnny Cash spelen...

JimiDylan
19 augustus 2008, 08:42
Hehe, lol, ja dat is het hele probleem, ik speel echt ongeveer alle muziek. hier kan je zien wat voor geluid ik daar heb (niet al te best) helaas ligt onze site down, dus hier is ons youtube-channel.

http://www.youtube.com/user/JimmyDylan

JimiDylan
19 augustus 2008, 11:35
Goed, ik kom net terug van de feedback, na de JVM in combo versie te hebben getest. en ik moet zeggen dat ik de tsl eigenlijk gebruiksvriendelijker vond, en ook beter vond klinken, daarnaast zat die jvm echt de hele tijd rond te zingen, best irritant, ik weet niet of dat door het feit kan komen, dat het een combo was? lijkt me niet toch? ik had helaas niet genoeg tijd om andere versterkers te testen, eerstvolgende mogelijkheid daarvoor is helaas pas zaterdag maar goed, je kan niet alles hebben.

caliban
19 augustus 2008, 12:41
Goed, ik kom net terug van de feedback,........daarnaast zat die jvm echt de hele tijd rond te zingen, best irritant, ik weet niet of dat door het feit kan komen, dat het een combo was?
Dat komt omdat het in de feedback was hè :D. Nee ik denk dat de JVM gewoon zo belachelijk veel gain heeft, dat dit gemakkelijk aanleiding geeft tot gaan feedbacken.

Baker
19 augustus 2008, 13:51
Goed, ik kom net terug van de feedback, na de JVM in combo versie te hebben getest. en ik moet zeggen dat ik de tsl eigenlijk gebruiksvriendelijker vond, en ook beter vond klinken, daarnaast zat die jvm echt de hele tijd rond te zingen, best irritant, ik weet niet of dat door het feit kan komen, dat het een combo was? lijkt me niet toch? ik had helaas niet genoeg tijd om andere versterkers te testen, eerstvolgende mogelijkheid daarvoor is helaas pas zaterdag maar goed, je kan niet alles hebben.

Dat feedbacken is niet kenmerkend voor de JVM. Ook niet voor de combo.
Kan het zijn dat je én teveel gain hebt gebruikt én te dicht bij de amp hebt gezeten? Wat je wel eens van gebruikers hoort is dat op de lead kanalen behoorlijk ruisen. In de winkel waar ik destijds de JVM testte viel mij dat ook op. Later heb ik dat eigenlijk nooit meer zo gehoord en ik heb het altijd aan de TL buizen van die winkel toegeschreven. Ik heb inmiddels aardig wat optredens gedaan met de JVM en het ruisen was nooit buiten proporties.

Kun je uitleggen wat er gebruikersvriendelijker is aan de TSL? de JVM is duidelijk ontworpen om mee op te treden en is functioneel echt superieur aan de TSL: Dubbel mastervolume, serieel en paralelle fx loop, 4 kanalen met per kanaal 3 voicings, 4x reverb, 4xEQ en dit alles per kanaal schakelbaar en ook nog programmeerbaar via MIDI, of doormiddel van de footswitch. Al die functionaliteit is erg toegankelijk en laat zich ook erg makkelijk bedienen. De TSL is wat simpeler van opzet, dat misschien wel. Maar als dat je erg aanspreekt dan zou je ook nog de twee kanaals versie van de JVM kunnen proberen.

En dan het geluid. Ik ken de TSL ook goed. Maar in mijn optiek legt alleen al de crunch van de TSL het echt vierkant af tegen de crunch van de JVM. En als je er ook nog een tubescreamertje voor gooit weet je helemaal niet wat je meemaakt. Clean zijn de amps vergelijkbaar, alleen heeft de JVM 3 voicings: clean, clean met een randje, en "eigenlijk niet clean meer".

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik zeg niet dat je geen TSL moet nemen. De TSL is geen slechte versterker. Bovendien heeft elke amp zijn charme. Maar ik heb de indruk dat je JVM niet echt heel goed getest hebt. Neem de amp eens mee in een testhok, (aanwezig bij feedback?) en draai de gain wat terug (crunch op 6, lead op 3) en de volumes goed open.

Misschien een open deur hoor, maar dit geldt ook voor andere amps die je gaat testen. Neem echt de tijd, en draai ze ook flink open, en wees zuinig met gain.

JimiDylan
19 augustus 2008, 19:52
Lol, ik ben net nog een keer geweest (kreeg opeens de aanbieding een paar uurtjes off te nemen). En ik heb de JVM nogmaals getest. En ik heb gemerkt dat je bij dat ding gewoon ff goed door moet hebben hoe je hem gebruikt. Inderdaad wat je zegt, het crunch kanaal is beter bij de TSL, maar de rest is inderdaad beter. Alhoewel ik wel moet zeggen ik echt niks hoor aan het geluid als ik de presence of resonance aanpas. Voor de rest, superding!! En inderdaad, ik zat op 50 cm afstand van dat ding, dat veroorzaakte wss de feedback. Maaruhm, dit zou m goed kunnen worden, ik ga nog wel ff wat vaker testen, misschien nog even een DSL proberen ;)

Baker
19 augustus 2008, 20:50
de presence of resonance aanpas

Deze knoppen zijn als het ware een eindtrap EQ. Ze gelden dus voor alle kanalen, en zijn ook niet schakelbaar. Presence voor het midhoog, resonance voor de bassen. Met mijn 4x12 gebruik ik deze knoppen om het geluid te fine tunen, afhankelijk wat voor podium ik op sta. Als het geluid opeens wat bassig is, draai ik de resonance naar beneden. Als ik wat beter moet doorprikken draai ik de presence omhoog. Op wat hogere volumes met een 4x12 werkt dit prima en is het zeker goed merkbaar. Maar meestal staan ze gewoon op 12 uur.

Bernd Veenema
19 augustus 2008, 22:21
Toch zou ik als ik jou was zeker even verder kijken dan alleen marshall.
Probeer bv ook even een Engl Powerball en een Peavey JSX daar. Of een aantal Koch versterkers. Dat zijn ook prima amps. Als je veel test kun je een weloverwogen keuze maken. Als je de marshall koopt en je hoort later een Engl die je veel vetter vindt, dan baal je alleen maar.

Baker
19 augustus 2008, 23:02
Ja precies, met zo'n budget heb je ruime keuze. Zeker als je een tweedehands cab erbij koopt.

JimiDylan
20 augustus 2008, 09:35
Powerball heb ik al geprobeerd, vond ik echt bagger, net als de Fireball trouwens, ik weet niet, ik kan er niet mee overweg, heb er een keer een optreden mee gedaan, gitarist van de vorige band had m meegenomen en ik dacht ach ja waarom niet. JSX, dat is toch de satriani?

Baker
20 augustus 2008, 09:42
Powerball heb ik al geprobeerd, vond ik echt bagger, net als de Fireball trouwens

hehe, ik heb precies hetzelfde met die ENGL's

Koch dan? spreekt dat je aan? Multitone ook een fijne bak hoor.. jaren over gespeeld. Of de Powertone voor het iets zwaardere werk?

JimiDylan
20 augustus 2008, 09:58
hehe, ik heb precies hetzelfde met die ENGL's

Koch dan? spreekt dat je aan? Multitone ook een fijne bak hoor.. jaren over gespeeld. Of de Powertone voor het iets zwaardere werk?
Ik heb nog nooit een Koch bespeelt, ik zal er zaterdag is naar kijken ;) De enige ENGL die me een beetje aanspreekt is de Ritchie Blackmore Signature, die is wel ok, de rest doet me echt niks inderdaad ;)

Jimwoud
20 augustus 2008, 10:05
Ik heb nog nooit een Koch bespeelt, ik zal er zaterdag is naar kijken ;) De enige ENGL die me een beetje aanspreekt is de Ritchie Blackmore Signature, die is wel ok, de rest doet me echt niks inderdaad ;)
Moet je de Invader eens proberen, is ook echt een hele andere Engl vergeleken met de power/fireball. Die laatste 2 vind ik ook niet zo lekker. Ik ben zelf ook erg benieuwd naar die Blackmore, heb hem wel eens geprobeerd, toen vond ik hem ook niet zo, maar wil hem nog wel eens aan de tand voelen.

JimiDylan
20 augustus 2008, 11:46
Moet je de Invader eens proberen, is ook echt een hele andere Engl vergeleken met de power/fireball. Die laatste 2 vind ik ook niet zo lekker. Ik ben zelf ook erg benieuwd naar die Blackmore, heb hem wel eens geprobeerd, toen vond ik hem ook niet zo, maar wil hem nog wel eens aan de tand voelen.
Nou gaan we die ook even proberen, is geloof ik wel 1700 euro ofzo toch?

caliban
20 augustus 2008, 12:06
Beetje meer nog dacht ik zelfs.

JimiDylan
18 september 2008, 11:44
Ok. de JVM410H is besteld, bij Soundslive.co.uk, met noise supressor (boss) voor een totaal van 1034 Euro, wat dus excl. NS-2 meer als 500 euro goedkoper is als bij de feedback. Tot nu toe heb ik op elk mailtje naar soundslive binnen 10 minuten een reactie gehad, tot nu toe geweldige service dus. I'll keep you guys posted ;)

Manuvdv
18 september 2008, 13:40
Hoe is de betaling verlopen? Ik heb al verschillende keren klachten gehoord over de betaling bij Soundslive.co.uk, meer specifiek het VISA-gedoe.

JimiDylan
18 september 2008, 13:56
Hoe is de betaling verlopen? Ik heb al verschillende keren klachten gehoord over de betaling bij Soundslive.co.uk, meer specifiek het VISA-gedoe.
wat voor klachten dan? ik heb nog geen problemen gehad.

JimiDylan
19 september 2008, 09:31
Jongens, wat vinden jullie van de V30 speakers? Deze schijnen wel heel erg goed te zijn en ik heb een Marshall 1960V Cabinet gezien waar deze in zitten, met een mooie zilveren grill (geil!! :P)

TimmU
19 september 2008, 10:18
als er nou 1 speaker is waar veel over te vinden is ,dan is het wel de V30.

JimiDylan
19 september 2008, 13:58
als er nou 1 speaker is waar veel over te vinden is ,dan is het wel de V30.
Ik doelde eigenlijk meer op het Cabinet zelf, de 1960BV
Daarnaast had ik nog een andere vraag. Dit word de eerste keer dat ik een head+top heb. Hoe kan ik deze het best op elkaar aansluiten? En welke kabels zijn daarvoor het meest geschikt?

iWishmaster
19 september 2008, 14:11
Ik doelde eigenlijk meer op het Cabinet zelf, de 1960BV
Daarnaast had ik nog een andere vraag. Dit word de eerste keer dat ik een head+top heb. Hoe kan ik deze het best op elkaar aansluiten? En welke kabels zijn daarvoor het meest geschikt?
Lees in ieder geval even het impedantie topic bovenaan 'Moderne Versterkers'. In de winkel vragen naar een speakerkabel voor je top / kast: kost je een paar euro. Gebruik liever geen gewone gitaarkabel (hoewel de aansluitingen wel gewoon passen), die zijn niet afgeschermd en kunnen ruis en andere ellende veroorzaken.

minoin
19 september 2008, 14:34
Lees in ieder geval even het impedantie topic bovenaan 'Moderne Versterkers'. In de winkel vragen naar een speakerkabel voor je top / kast: kost je een paar euro. Gebruik liever geen gewone gitaarkabel (hoewel de aansluitingen wel gewoon passen), die zijn niet afgeschermd en kunnen ruis en andere ellende veroorzaken.

Goed punt, een speakerkabel is inderdaad een must al kan een gitaarkabel (mits niet langer dan 2 meter) ook heel goed functioneren en klinkt niet anders dan een speakerkabel. In een gewone gitaarkabel kan alleen door de weerstand en te hoog wattage het een en ander doorbranden :chicken: Let daar dus op!

JimiDylan
19 september 2008, 14:44
Als die speakerkabel maar een paar euro's meer kost, dan ga ik gewoon voor die :P

Verder nog een andere vraag. Wat is het voordeel van een effectsloop, afgezien van het feit dat je het overstuurde signaal kan bewerken, ipv alleen het clean signaal?

Ik heb nu nog een boss me-50 (die nou dus te koop staat) die ik dan ga vervangen voor een crybaby, boss ns-2 en tu-2, en dan wss nog een tremolo, chorus en wat ander spul. DS-pedalen ga ik niet gebruiken, de jvm heeft genoeg opties wat dat betreft :P

iWishmaster
19 september 2008, 15:02
Verder nog een andere vraag. Wat is het voordeel van een effectsloop, afgezien van het feit dat je het overstuurde signaal kan bewerken, ipv alleen het clean signaal?
Sommige effecten klinken beter in een effectsloop dan voor de amp. Dat is soms heel logisch en soms best lastig uit te leggen. Algemeen: effecten die wat aan het geluid toevoegen (delays, chorussen) werken het beste in de effectsloop. Effecten die het signaal veranderen (distortion, wah) werken het beste voor de versterker.
Voorbeeld:
Delay voor de distortion zorgt ervoor dat het gedelayde signaal (wat langzaam uitdempt) ook geboost wordt. Dit resulteerd niet in het 'mooie', volle effect wat een delay normaal geeft. Mooie staat tussen aanhalingstekens omdat het soms ook een kwestie van smaak is natuurlijk.

Verder heb je seriele en paralelle effectsloops. Serieel betekend dat je volledige gitaarsignaal door de effecten heengaat. Bij een paralelle effects loop kun je zelf het 'droge' gitaarsignaal met het 'natte' gitaar+effecten signaal mengen met een knop achterop de versterker. Veel pedalen in de effectsloop kunnen het signaal van de voorversterker wat 'dof' maken (ook als de pedalen uit staan!), daarom geven vele de voorkeur aan de paralelle effects loop. Maar daar moet je maar eens wat rondzoeken op het forum, is veel over geschreven en veel is ook gewoon een kwestie van smaak.

JimiDylan
19 september 2008, 15:35
Ik merk het ja, maar je kan dus ook tegelijkertijd effecten gebruiken in de loop en buiten de loop hebben en gebruiken?
Word nog lastig als je een pedalboard gaat maken.
JVM Channel Switcher in de Amp
Wah Tussen gitaar en amp
Chorus, Tremolo e.d. in de loop.
AAARGH, veel kabels :P

JimiDylan
25 september 2008, 11:07
Nou, de JVM is binnen, maar ik zit potverdomme nog op m'n werk, m'n vader heeft hem in ontvangst genomen. Vanavond even naar 's Hertogenbosch rijden om mijn 1960BV, uitgevoerd met Monster Cable en Custom Silver Grille Cloth, met V30's op te halen. Zodra ik hem heb zal ik foto's maken en hier postten. :blast:

tabmaniac
25 september 2008, 11:17
Nou, de JVM is binnen, maar ik zit potverdomme nog op m'n werk, m'n vader heeft hem in ontvangst genomen. Vanavond even naar 's Hertogenbosch rijden om mijn 1960BV, uitgevoerd met Monster Cable en Custom Silver Grille Cloth, met V30's op te halen. Zodra ik hem heb zal ik foto's maken en hier postten. :blast:

cool! Ben benieuwd :blast:

Henri H
25 september 2008, 14:41
Ik merk het ja, maar je kan dus ook tegelijkertijd effecten gebruiken in de loop en buiten de loop hebben en gebruiken?
Word nog lastig als je een pedalboard gaat maken.
JVM Channel Switcher in de Amp
Wah Tussen gitaar en amp
Chorus, Tremolo e.d. in de loop.
AAARGH, veel kabels :PIk heb een BOSS GT-8 welke ik met de JVM gebruikte via de "4 kabel methode" (4CM).
Over deze methode is veel te vinden op zowel gitaarnet als ook op bossgtcentral.
Ik was/ben de hoeveelheid kabels eigenlijk ook een beetje beu en ben nu aan het overstappen naar een 19" multi-effect (Rocktron Replifex) met een eenvoudig midi-pedaal (Roland FC-50).
De 2 grootste voordelen t.o.v. 4CM:
1. minder kabels dus minder kans op storingen e.d.
2. geen tonesuck (dof geluid) als je geen effecten gebruikt (alhoewel de JVM erg weinig last had van tonesuck i.c.m. de GT-8 ).
Immers je kunt de FX-loop uitzetten (mee programmeren in de patch van de FC-50).
Bovendien heeft de Replifex betere delays en Reverbs dan de GT-8 IMO.
Ook de Phaser is een stuk beter!
Ik gebruik meestal ook nog de JVM footswitch erbij zodat ik nog meer mogelijkheden heb.
Een wah-pedaal kun je evt. in "rack-vorm" kopen en deze bedienen met b.v. een Behringer FCB1010 of een Roland FC-200/300.

WillemdaGuide
25 september 2008, 15:22
Ik kan me voorstellen dat je juist door die GT-8 in met de 4kabelmethode je optimaal gebruik maakt van de effecten voor de pre-amp, naast wah bv eq, compressor ed? Hoe los je dat nu op met die replifex?

Henri H
25 september 2008, 16:34
Alles in de loop....

edit: behalve de wah natuurlijk!

edit #2: compressor en EQ gebruik ik niet (=voor mietjes ;)).

JimiDylan
25 september 2008, 17:07
Btw jongens, vraagje. Ik ga vanavond dus die Cab uit proberen, maar mijn jvm heeft dus nog helemaal niet aan gestaan, moet ik iets doen daardoor? op laten warmen voor paar minuten ofzo?

Nielsje
25 september 2008, 17:26
Ja, gewoon ff laten opwarmen.
Heb je al wel de stickers van je JVM eraf gehaald? Anders lekker laten zitten, kan je in ieder geval lol hebben samen met de verkoper :D

JimiDylan
25 september 2008, 17:56
Wat is even, 5 minuten?

Nielsje
25 september 2008, 18:06
Tja... 2 is ook wel voldoende, alhoewel hij wat 'beter' klinkt na zo'n 10 minuten, maar dat is denk ik verder niet relevant voor cabs testen. Staat het overigens niet in je handleiding?

ben vanhoof
25 september 2008, 22:51
Alles in de loop....

edit: behalve de wah natuurlijk!

edit #2: compressor en EQ gebruik ik niet (=voor mietjes ;)).

Hush is wel handig als je met high gain werkt op de jvm.

JimiDylan
25 september 2008, 23:17
Ik heb hem!! Hij klinkt veeet!
Ik ben dolgelukkig met mijn nieuwe amp!!! :D
http://img510.imageshack.us/img510/5369/marshalljvm4101960bv003di8.jpg (http://imageshack.us)
http://img510.imageshack.us/img510/marshalljvm4101960bv003di8.jpg/1/w533.png (http://g.imageshack.us/img510/marshalljvm4101960bv003di8.jpg/1/)

tabmaniac
25 september 2008, 23:44
prachtig ! :o

jij had hem toch van soundslive?
alles een beetje goed verlopen?

nogmaals: :punk: vette shit!

JimiDylan
25 september 2008, 23:48
prachtig ! :o

jij had hem toch van soundslive?
alles een beetje goed verlopen?

nogmaals: :punk: vette shit!
Ja! Perfect! Ik kan ze echt aanraden!
Binnen 10 minuten heb je meestal wel een mail terug na een vraag. Het heeft een week geduurd na bestelling voor ik m had. En scheelt 550 Euro, wat de head betreft, met bijv. Feedback!

tabmaniac
26 september 2008, 12:53
een week vind ik zelf dan nog behoorlijk snel!

JimiDylan
26 september 2008, 13:01
een week vind ik zelf dan nog behoorlijk snel!
Klopt, en naast dat de doos beschadigt was, was hij perfect ingepakt en ook volledig schadeloos aangekomen, geweldige service. moet wel nog even die ns-2 aan de praat zien te krijgen, maar dat komt wel.