PDA

View Full Version : fretten verwijderen



Nielsje
18 augustus 2008, 11:22
Het studiejaar komt er weer, goed moment om m'n gitaarhals eens aan te pakken. G.G. had een tijdje geleden al gezegd me te willen helpen met het herfretten, nu moet ik de frets er nog uit krijgen.

Een zoektocht levert mij de fretpuller-tang van o.a. Stewmac op. Helaas voel ik er niet zo heel veel voor om voor (op het moment) 1 x zo'n tang aan te schaffen.

Oplossing twee is het bewerken van een nijptang. Nu heb ik helaas hier geen beschikking over een slijpsteen/ammarel, en zijn m'n nijptangen allemaal van het formaat 'volwassen'.

Nu vond ik ik een ander topic dat Enra een kleine tang van Knipex heeft gebruikt, ik vermoed deze Monier tang: klikkerdeklik (http://www.knipex.com/index.php?id=783&L=2&grpID=13&ukat=monier01)

Deze kan ik vast wel goedkoper krijgen (en makkelijker) dan een fretpuller.

Maar, zijn er ook andere mogelijkheden? Ik heb geen idee hoe vast m'n frets zitten (alleen geperst, of ook gelijmd?) Ik maak me niet zo'n zorgen over eventuele beschadigingen. Mijn toets is al best afgespeeld, wegens intensief gebruik 8-). Zo dacht ik ooit ergens gelezen te hebben dat er mensen zijn die eerst wat op de fret solderen (een lipje oid) om vervolgens dmv dit lipje de fret te verwijderen.

Ik hoor het graag van jullie!

edit:

Na nog een klein beetje zoeken kwam ik op deze site: http://www.fretnotguitarrepair.com/Fretting.htm

Waar inderdaad de frets worden verwarmd om de lijm zwakker te maken.

superfly
18 augustus 2008, 11:35
Iets op solderen om aan te trekken? Soldeertin lijkt me daar niet sterk genoeg voor. Fret warmstoken met een soldeerbout wordt wel gedaan. Kijk eens op www.frets.com (http://www.frets.com) daar staan een aantal tutorials over fret vervanging.


vr gr
Wim

Enra
18 augustus 2008, 11:47
Ik ken de methode zelf niet, maar ik heb wel eens gehoord dat het met twee beitels die je aan weerszijden onder de fret steekt en dan de fret gaandeweg omhoog wrikken ook moet lukken.

Het principe is gelijk aan dat van een fretpuller en het kost je waarschijnlijk de snede van je beitels. Maar volgens mij zou het moeten werken.

Nielsje
18 augustus 2008, 11:55
Ik ga dan liever een tang kopen.
Niet dat ik bang ben om beitels te verklooien, meer omdat je dan handen tekort komt het 'stabiel' te doen.

Eens kijken wat de Gamma biedt aan knipex..

no 1 hops
18 augustus 2008, 11:58
koop gewoon bij de 2,5 euro bak een kleine mini tang

http://www.velleman.be/images/products/1/vt259.jpg
en met een ijzervijl vijl je hem flak

Hedge
18 augustus 2008, 12:12
Ik heb een keer de fretten eruit gehaald met een stanlymes zonder houder. Hele snijblad met de scherpe kant onder de fret schuiven en dan rustig aan 1 kant opwippen.
Fretten waren niet verlijmd en kwamen er zonder schade heel eenvoudig uit.
Maar of ik het weer zou doen op.......

Denk het niet. Ga dan toch een tang regelen.

Nielsje
18 augustus 2008, 15:08
Heb een gamma tangetje gekocht van 4.5 euro oid.
Dat plafvijlen duurt wel ff zonder electrische hulpmiddelen. toch even geprobeerd. De fretjes laten zich makkelijk verwijderen (de tang komt er nog niet zo makkelijk onder, nog even doorvijlen dus).

M'n toets was best wel afgespeeld, misschien toch maar even een radius blok erover heen halen.. zal wel ff zien..

josse
18 augustus 2008, 18:06
Gebruik ook even een soldeerbout op de frets. Soms zitten ze vastgelijmd en door de warmte wordt de lijm zacht (je zit het er vanzelf uit bubbellen). Het helpt ook wel een beetje tegen tearout van splinters (kun je ook wat tegengaan door plakband langs de fret te plakken.

guitarnijboer
20 augustus 2008, 17:10
Hoewel ik nooit zelf frets zou durfen vervangen heb ik van een gitaarbouwer gehoord dat het warm maken van frets met een soldeerbout helpt de slots iets op te ruimen zodat de fret er gemakkelijker uitgaat. Warm metaal zet uit en eenmaal afgekoeld is de fret weer in zijn normale doen terwijl de slot wat ruimer is. (alleen van horen zeggen)

Daarnaast zou de speciale tang er voor zorgen dat terwijl de fret omhoog komt het hout van het fretboard geen kan op kan, dit voorkomt splinteren van het hout. Slecht uitgetrokken frets zouden verder het herfretten erg moeilijk kunnen maken.

Ik heb het maar van horen zeggen, maar misschien heb je er wat aan.

no 1 hops
20 augustus 2008, 18:37
@guitarN
opzich klopt die redenatie over de frettang niet helemaal.
de tang/baard van de fret die in het hout zit heeft tandjes.
door sommige technieken van inhameren en voorbuigen zitten de tandjes niet meer daar waar ze erin gegaan zijn.
dus omhooghalen zorgt altijd voor kleine splinters.
maar een goede platte tang voorkomt groeven en ander ongemak.
wil zelf ook nog we eens met een afbreekmes tussen de fret en de toets snijden zodat evt lijm doorgesneden is

rinaldo
20 augustus 2008, 21:04
ik doe het meestal met een ouwe beitel die ik heel voorzichtig tussen de fret en de toets werk, wel even vantevoren met een soldeerbout de fret warm maken, en daarna wrik ik hem er voorzichtig uit.

heb dit al een paar keer zo gedaan en heb eigenlijk geen problemen gehad hiermee, als je het maar voorzichtig beetje bij beetje doet dan komt het altijd goed.

Nielsje
20 augustus 2008, 21:06
Ik heb m'n tangetje nog even met de slijptol bewerkt, met als gevolg een mooie vlakke tang, die perfect fretten verwijderdt.

Ik ga een handeltje opzetten :cooler: