PDA

View Full Version : zang en rhythm gitaar tegelijk?



RoCkMeIsTeR
18 augustus 2008, 02:31
heeft iemand tips om zang te combineren met gitaar?
dank bij voorbaat

B_2_the_a
18 augustus 2008, 02:40
tjah
oefenen oefenen oefenen

niet dat ik een geweldige zanger of gitarist ben, maar het is goed te combineren

eigenlijk moet je beide partijen helemaal uit je kop kennen... maar wat soms ook helpt is tijdens het leren van het nummer tegelijk leren als je wat verder bent (dan wen je gelijk aan de samenwerking)


Mooi manier om te oefenen: akkoorden schema spelen en gewoon de grondtonen zingen
als begin
dan uitbreiden

charles
18 augustus 2008, 09:11
Inderdaad, gewoon oefenen. Probeer het leidje eerst langzaam te spelen, na een tijdje lukt het je wel. Een metronoom (of midi drums) op achtergrond helpt misschien ook in het begin, het is dan misschien makkelijker om de maat te houden totdat het je lukt (je hoeft dan minder over de ritme te denken). Je kan ook in het begin gewoon de melodie neurien (of de melodie als "la la la" of zoiets zingen) totdat het gemakkelijk gaat en daarna de echte woorden introduceren.

Ik heb geen zelf geen mooie stem, maar als je blijft oefenen gaat het na een tijdje automatisch.

EuroCinema
18 augustus 2008, 10:21
Ik ben een paar jaar zanger/gitarist geweest in een band en ik vond het enorm vermoeiend. Maar inderdaad: eerst je gitaarpartij zo goed leren dat je hem blind kunt spelen. Op de hals kijken is lastig als je in een microfoon moet zingen! Het loont dus ook de moeite om partijen in 1 positie te leren spelen. En verder kun je je gitaarpartijen er wat op afstemmen, bij een lastig stukje zang wat meer powerchords en als je de zang simpel is snel een leuk lickje ertussendoor.

pimmetje
18 augustus 2008, 10:44
Bij mij gaat 't vaak fout als de tekst is weggezakt. Belangrijk om idd beide partijen apart van elkaar wel goed te kennen.

Ook punten uitzoeken waar je de beide partijen "aan elkaar hangt".
Uiteraard is dan de inzet van een frase een duidelijk punt, maar er zijn er vaak nog wel meer...
Die vervagen vanzelf wel weer wat als 't er allebei inzit, zodat je er iets losser mee om kan gaan.

En idd heel langzaam en eenvoudig beginnen (metronoom erbij vind ik ook helpen)... langzaam aan sneller en wat meer fratsen.

B_2_the_a
18 augustus 2008, 12:57
probeer ook de partijen los van elkaar te leren
anders kan je op termijn nummers niet meer spelen zonder erbij te zingen ;)

gitaarvrouwtje
18 augustus 2008, 14:16
om eerlijk te zijn, ik vind gitaarspelen eenvoudiger als ik er ook bij zing, het is door veel oefenen een tweede natuur geworden.
ik vind het makkelijker de zangpartijen erin te krijgen doordat ik mezelf begeleid maar ik vind het ook makkelijker gitaarpartijen goed te timen als ik er bij zing

kwestie van automatiseren en dat heeft oefening en tijd nodig
als je je akkoorden goed kent en daar niet over na hoeft te denken, is het een kwestie van het gevoel van een nummer te krijgen en het ritme /swing
de zang moet je gewoon goed kennen die zing je er dan vanzelf bij..
t is niet zo erg moeilijk

DiazArif
18 augustus 2008, 21:02
Ik bleef gewoon oefenen.
En uiteindelijk is het me ook gelukt.
Ik zou zeggen blijf zelf veel oefenen, en dan zal het jou ook wel lukken.

Groetjes.

Spores
19 augustus 2008, 09:20
Ik weet nog wel toen ik begon met Hey Ya 4 maanden terug,
ik dacht dat het me nooit zou lukken :P

En dat is zelfs nog een simpel slagje.
Maar ga wel steeds moeilijkere dingen spelen en zingen, het ding is gewoon heeeel veel oefenen

eddyvanbuiten
19 augustus 2008, 15:22
oefenen oefenen oefenen

en met de voet meetikken helpt heel erg goed