PDA

View Full Version : Irritante trilling!



GetnFunky
18 augustus 2008, 00:38
Hallo luitjes,

Sinds kort ben ik een trotse bezitter van een Furch G-23CR, en heb er meteen een brug element in laten bouwen (foto's en review komen nog).

Allemaal leuk en prachtig, maar ik ben erachter gekomen dat als ik op de B snaar speel een irritant geluid hoor (met name vanaf/op de 5e fret). Het lijkt alsof er iets meetrilt of iets dergelijks. De trilling is een stuk minder als ik de nek wat holler instel, maar toch..

Weet iemand misschien wat dit geluid veroorzaakt?

Alvast bedankt

GetnFunky
18 augustus 2008, 01:57
Ik heb net met een capo gespeeld over alle snaren op de 5e fret, en heb het idee dat mijn D snaar de bij de 3e/4e fret een klein beetje klettert. De buzz stopt in ieder geval als ik mijn vinger op die snaar hou. Maar ik heb geen idee hoe ik dit kan verhelpen.

Otje
18 augustus 2008, 10:04
Als het inderdaad een snaar is die aanloopt op een fret, dan is óf de actie te laag, óf de hals staat niet goed óf de fretten zijn niet goed gevlakt (of een combi van die 3). Een echte lage actie vereist dat hals en fretten zeer goed zijn afgesteld/afgewerkt.

Als je nog garantie hebt --> terug naar de winkel en vooral niet zelf aan de slag gaan. Pas op met het zelf afstellen van de hals. Het is niet zo moeilijk om het goed te doen (geen rocket science) maar het is nog véél minder moeilijk om het verkeerd te doen.

PS: rammeltjes hebben soms vreemde oorzaken. Een rammeltje op mijn gitaar bleek veroorzaakt te worden door een los zittend stukje parelmoer dat voor de sier in de zadelpennen was aangebracht. Heel klein beetje sterk verdunde houtlijm erop, klaar.

--=HANS=--
18 augustus 2008, 10:05
Ik zou ermee naar een goede gitaarzaak gaan en het instrument een keer helemaal goed af laten stellen. Zelf gaan rommelen met de trussrod is niet echt aan te raden tenzij je echt weet wat je doet.

Succes ermee!

Edit: Otje, twee zielen een gedachte tegelijk gepost :-)

Jedeel
18 augustus 2008, 21:39
Hallo luitjes,

Sinds kort ben ik een trotse bezitter van een Furch G-23CR, en heb er meteen een brug element in laten bouwen (foto's en review komen nog).


Had je het bijgeluid ook voordat je het element hebt laten inbouwen?
Indien niet, misschien trilt een van de kabeltjes tegen de binnenkant van de
klankkast (bij een bepaalde frequentie)?

bleep
19 augustus 2008, 13:15
Hallo luitjes,

Sinds kort ben ik een trotse bezitter van een Furch G-23CR, en heb er meteen een brug element in laten bouwen (foto's en review komen nog).

Allemaal leuk en prachtig, maar ik ben erachter gekomen dat als ik op de B snaar speel een irritant geluid hoor (met name vanaf/op de 5e fret). Het lijkt alsof er iets meetrilt of iets dergelijks. De trilling is een stuk minder als ik de nek wat holler instel, maar toch..

Weet iemand misschien wat dit geluid veroorzaakt?

Alvast bedankt


Ja, ik weet wat het is.

Ik ken diverse furch gitaren met hetzelfde euvel. Toch knap van die frantisek om dit steeds terug te laten komen in veel van zijn gitaren.
Check nog wel even op je A snaar in tweede positie of die lage B dezelfde neiging vertoont en intentie tot trillen geeft.


Oplossing: Hou van de totale gitaar of verkoop hem direct.

Technisch is hier niks aan te veranderen. zelfs door de beste luthier niet.
Los van het spekken van zijn portemonee en het betalen van zijn processen is dit een gebed zonder eind. Wat jou geen oplossing biedt.
Het geluid zit nu al tussen je oren en zal er zeer waarschijnlijk nooit uitkomen. Je blijft deze onregelmatigheid opzoeken. Dus afstand maar doen of accepteren dat perfectie niet bestaat en de mooie en lelijke kanten van het instrument beleven.

Als je naar perfectie streeft kun je kiezen voor een taylor of een ovation

greencharlie
19 augustus 2008, 17:42
Jij ook lekker positief greencharlie!

jplm
19 augustus 2008, 23:28
Ja, ik weet wat het is.

Dat mag dan wel zo zijn, maar je bent "vergeten" te schrijven wat het is.

Groet, Jan.

GetnFunky
20 augustus 2008, 00:56
Dat mag dan wel zo zijn, maar je bent "vergeten" te schrijven wat het is.

Groet, Jan.

Ja ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Naast dit 'gebrek' heb ik ook nog last van wat speling in mn tuners bij het aandraaien van mn pegs. Verder vind ik het een prachtgitaar, goede sustain en ballans. Ik vind dat het alsnog veel waar voor mn geld vergeleken met bijvoorbeeld een Larrivee D-03 die in dezelfde prijsklasse zit. Alleen jammer van de afwerking.. maargoed, kijken wat eraan te doen valt.

greencharlie
20 augustus 2008, 13:04
Greencharlie je hebt een waarschuwing. Je reactie op bleep was niet ok en daarom verwijderd. Vragen/opm UITSLUITEND via pm!
ph

bleep
21 augustus 2008, 11:49
Hallo lieve mensen.

Als dat nog niet duidelijk werd in het stuk. Daar zit h'm nou net de kneep.
Ik heb het diverse malen geconstateerd. En ik heb ook werkelijk serieuze ambachtslieden hier mee zien stoeien. En raad eens: Ze hebben hun vinger er niet op kunnen leggen. Dat betekent niet dat het onoplosbaar is. Maar diegene die dit weet te verhelpen is een knapperd.

De enige vraag die ik had was om wel goed te checken of het dit probleem is.
Die furch's hebben bij hun b snaar een soort wolftone-effect (nogmaals lijkt erop, dit is het niet ) een hele irriterende (als je het hoort) Het leuke is dat de meeste kopers dit niet hoorden in de winkel maar pas naar een tijdje thuis. En dan hebben we een 'probleem'.
De vraag is natuurlijk waarom horen ze deze trilling pas naar een tijdje. Hij was er natuurlijk altijd al.
En als ze hem dan gevonden hebben kunnen ze hem niet meer los laten.

Als dit geen kwantum theorie is .

Ik begrijp hem erg goed ben ik bang.

bleep
21 augustus 2008, 12:03
Jedeels opmerking is tevens natuurlijk een juiste. Ik schouw in eerste instantie het instrument sec akoestisch. Als er gelijk een element onder de brug is gekomen maakt dit de schakel weer een stukje langer en breekbaarder.

Je hebt het geluid voor inbouw waarschijnlijk niet gehoord. Maar dit gebeurt eigenlijk altijd volgens bovenstaand relaas.

Welk brugelement is geplaatst en is dit door een vakbekwaam persoon gebeurt? Hoe moet je dat nou altijd weten he of ze vakbekwaam zijn of niet.
Los van het feit dat Stradivarius ook wel eens een K@;;;... viool heeft gebouwd.

Als je het zelf doet weet je meestal precies waar je makke liggen en dat je feilbaar bent.


Dat brugelement geeft wel duidelijk weer hoop op een betere afloop akoestiche en versterkt gezien.

Welk materiaal is het brugbeen origineel fabrieks, tusk, been etc..
Volgens mij heeft die furch brug een gecorrigeerde b vlak.

freddy
21 augustus 2008, 19:37
Ik heb een Furch S24SR en ik moet zeggen dat er bij deze gitaar niets van te merken is.
Ik heb wel eens de nek via de truss rod rechter gezet zodanig dat de actie op de dikke E op de 12de fret 1,9 mm was en de speling in het midden slechts
0,1 a 0,2 mm bedroeg, toen begon dit ook bij deze gitaar op te treden en inderdaad op de b snaar.
Toen ik de nek terug iets holler zette (speling 0,3 mm en actie dikke E 2,1 mm) wat op zich prima is verdween dit verschijnsel volledig.
De nek van deze Furch is van zeer grote kwaliteit als je de afstelling zover wil drijven als hierboven eerst gemeld zal dit alleen lukken bij gitaren van de hoogste kwaliteit en waarvan de frets perfect in orde zijn.
Met een goede Taylor kan dit lukken, je kan van dit merk vinden wat je wil maar de nek van deze gitaren is wat mij betreft onovertroffen.

GetnFunky
5 oktober 2008, 21:32
Ik vond het een beetje nutteloos om er een nieuw topic voor aan te maken, dus bij deze.

Het werd weer eens tijd om mijn snaartjes te vervangen. Ging goed, dacht ik..

Toen er eenmaal wat snaarspanning op stond en al aan het tunen was dacht ik al van wtf? Veel fretbuzz. Bleek dat de topkam ongeveer 2 mm naar mijn kant was verschoven. Haha, die dingen horen toch vastgelijmd te zijn? Hij zit nu wel gewoon midden onder de snaren geklemd, maar heeft dit invloed op het geluid? Ik zal wel effe langs de gitaarzaak gaan bij de volgende snaarvervanging en vragen of hij dit voor me kan vastlijmen. :nervous:

blablablabla
6 oktober 2008, 22:23
Funky,

bij Furch zitten die topkammetjes altijd los, dit heeft zo zijn voordelen als je de topkam-actie wil bijpassen, of als je dat kammetje door een ander wil vervangen.
De brugkam zit toch ook niet vastgelijmd?

Wat de stemschroeven betreft: toen ik mn chromestemknopjes had vervangen door ebony knopjes, leken mn stemschroeven ook een beetje aan te lopen. Die knopjes passen blijkbaar niet 100% op de originele schroeven.
Zijn die knopjes vd de G23 ook niet zo van die amberkleurige knopjes? In de fabriek hebben ze die waarschijnlijk in de plaats vd originele schaller chromeknoppen gestoken.

Nothing to worry about.

snaarplukker
6 oktober 2008, 22:49
Ik heb net met een capo gespeeld over alle snaren op de 5e fret, en heb het idee dat mijn D snaar de bij de 3e/4e fret een klein beetje klettert. De buzz stopt in ieder geval als ik mijn vinger op die snaar hou. Maar ik heb geen idee hoe ik dit kan verhelpen.
Kan zijn dat de capo te hol is en de D-snaar daardoor niet goed ingedrukt is.

Cees

GetnFunky
18 oktober 2008, 23:40
Oke, ik heb even gemailed met voxhumana na de irritaties (over de fretbuzz tussen mijn linkerhand en de topkam) .. En de vriendelijke eigenaar zegt dat ik de nek alleen wat holler moet instellen of de topkam moet verhogen. Dit gedaan te hebben van 2.3 mm dikke E snaar 12e fret, naar 2.5 mm is de fretbuzz bijna weg.

Nu vind ik het wel vervelend dat ik wat van mijn action moet inleveren om dit probleem te verhelpen. Ben ik nu aan het mierenneuken of niet? Aangezien mijn mijn veel goedkopere Seagull S6 dit probleem totaal niet heeft..

dadgad
20 oktober 2008, 23:58
Hallo Funky,

Het probleem dat je beschrijft is goed bekend onder
gitaristen die veel in verlaagde stemmingen spelen: bij
gebruik van de capo gaan soms de stukken snaar tussen
de capo en de topkam meetrillen. En dus aanlopen, want
de snaar is daar maar een fractie vrij van de fretten.

Meestal treedt dit probleem op bij gebruik van de capo
vanaf de 4e positie, soms pas hoger. Dit is afhankelijk van
de kromming van de hals en de snaarspanning (dus dikte
en stemming).

Een oplossing die wel toegepast wordt is het gebruik van 2
capos: 1 op de plaats waar je de snaar wilt afklemmen, en
de andere ergens tussen de topkam en de "echte" capo om
de stukken snaar af te dempen.

Je actie aanpassen om dit fenomeen te onderdrukken is een
heilloze weg: misschien dat je het daarmee voor de 5e fret
weg krijgt, maar dan gebeurt het misschien bij de 6e of 7e.
En je gitaar zal dan toch minder optimaal afgesteld zijn.

P.S. ook bottleneck/slide gitaristen kennen het probleem
van trillingen van het verkeerde deel van de snaar maar al
te goed - daarom houden ze altijd een vinger achter de
slide om die kant te dempen.

Greetz,

Han.

freddy
21 oktober 2008, 19:41
Hallo Funky,

Dat je de actie bij een dergelijke kwaliteitsgitaar naar 2,5 mm dikke e moet brengen vind ik niet kunnen.
Wat dagdad zegt moet je even uitproberen zou makkelijk kunnen.
Je kan lezen wat ik eerder bij mijn Furch S24SR heb ervaren.
Een actie van 2,1 a 2,2 mm dikke e moet bij deze gitaar zeker mogelijk zijn zonder irritante trilling,dus denk ik dat je frets niet helemaal vlak zijn.
Kijk ook eens goed naar de nek zeker daar waar hij over gaat naar de body,
een knikje hoe klein ook kan dit probleem al veroorzaken,alleen mag dit bij een kwaliteitsgitaar zoals die van jou zeker zou moeten zijn niet voorkomen.
Kijk ook goed of de nek niet een klein beetje getorst is,allemaal kleinigheden die vervelende gevolgen kunnen hebben.
Ik hoop echt dat je van dit probleem af komt.

blablablabla
22 oktober 2008, 12:33
Mn Stanford (ook v Furch) heeft ook dat probleempje : bij Am barré greep, trilt de dikke E mee tussen wijsvinger en topkam.

kHeb mn topkam wel een beetje verlaagt en mn hals staat bijna kaarsrecht.
de fretten vind ik idd nogal hoog....

Mss eens een repeltje papier onder de topkam leggen, aan de kant waar de snaar tegen de fret zindert?? handig zo'n los zittend topkammetje ;-)

mn Furch S24 heeft dit probleem totaal niet.

Kan me ook niet voorstellen dat dit "typisch" Furch zou zijn.

blablablabla
23 oktober 2008, 19:55
Wel, vandaag doet dat 'meetril fenomeen' zich niet voor : het is dus onderhevig aan weers ( temperatuur-vochtigheids) veranderingen.

lutewizzard
28 oktober 2008, 23:08
Soms is het groefje in de topnut iets te diep uitgevijld waardoor de snaar trilt op de frets van het gedeelte tussen waar de snaar verkort wordt en de topnut. ~~Dit is te controleren door er op die plek een capo op te zetten waardoor je je handen vrij hebt. sla de snaren boven de capo zachtjes aan. Het geluid moet helder zijn. Is dat niet het geval dan is de topnut te laag. Kan een kwestie zijn van 0.05 mm. N.B. Dit gaat alleen op als de rest van de hals (fretwerk, relief en zo) optimaal zijn. Een goede reparateur (helaas zijn ze schaars) kan je verder helpen.