PDA

View Full Version : Gisteren ff op een Ibanez gespeeld...



Phyrexian
28 februari 2003, 10:47
Hi there,

gisteren op de repetitie eens op een andere bas gespeeld dan m'n eigen Warwick Corvette Standard.

Er stond een oude Ibanez bas. Ik zou niet weten welk model; op de site van Ibanez vind'k er niks van terug. De headstock wordt blijkbaar ook ni meer gebruikt.
Ik vond die bas ongelofelijk soepel spelen. Ik weet niet goed waaraan het ligt, de snaren waren ietsje dunner dan die van mijn Warwick (Ernie Ball Power Slinkies 0.055 - 0.110). Ligt het daaraan? Ik weet het niet. De actie stond ook ontzettend laag, snel spelen was dus héél easy. Verder viel me op dat de Ibanez superlicht was tov mijn Warwick. Echt veel comfortabeler om te spelen.

Qua sound vond'k de Ibanez niet slecht klinken, maar ik vind m'n Warwick wel dat tikje meer hebben, voller zeg maar. Versterker was een oude Peavey TNT 115s

Mijn Warwick heeft een hoge actie. Er zit denk'k wel 3mm tussen m'n E-snaar en de 12de fret. Is dit te hoog? Als 'k de brug lager draai, krijg 'k al snel fretbuzz... wat doe'k best met m'n Warwick om die ook zo soepel te laten spelen als die Ibanez? Dunnere snaren? Binnendoen bij een Luthier voor een lagere actie? Let wel op, ik speel met een plectrum en het mag dus ook niet te laag.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Phyrexian op 2003-02-28 10:50 ]</font>

Joghy
28 februari 2003, 11:54
Niet alleen de hoogte van de snaar boven de 12e fret is van belang voor het speelgemak, ook hoe gebogen je hals staat. Druk de eerste en 12e frets tegelijk in, en kijk hoe hoog de snaar ertussenin boven je frets uitkomt. Naar smaak moet die maximale hoogte tussen 0.1 - 1.5 mm zijn (ik hou het liever lekker laag). Bij te regelen met de truss rod: hoe rechter de hals, hoe lager en hoe lichter om spelen. Bij zeer rechte hals is periodiek bijstellen noodzakelijk (invloed van veranderende vochtigheidsgraad in herfst/lente als de verwarming ingeschakeld/uitgeschakeld wordt).

Let wel: hoe rechter de de hals en hoe lager de snaren, hoe sneller de fret buzz komt. Bij het slijten komen de frets op ongelijke hoogte te staan, wat buzz in de hand werkt. Elke degelijke gitaarbouwer voorzien van een goede slijpmachine kan je frets 'vlakken' (dus op gelijke hoogte zetten door te hoge frets af te slijpen), kost minder dan herfretten en reduceert de buzz gigantisch (als meest versleten frets nog niet helemaal weggesleten zijn, welteverstaan :smile: anders krijg je fretless en een gigantische buzz :razz: )

Ook de dikte van de fretdraad is van belang. Hoe dunner, hoe lichter om te spelen, maar ook hoe sneller herfretten nodig (zie ook hierboven opmerking over 'vlakken' van frets).

AllodoX
28 februari 2003, 15:36
http://www.allodox.nl/tutor.phtml?page=3