PDA

View Full Version : Akoestisch gitaar opnemen met Shadow SH2000



Randolf
17 augustus 2008, 20:32
Hallo,

Ik ben, zoals jullie zien, nieuw hier. Ik ben nog een leek in het recorden, en was dus naar de dichtsbijzijnde muziekwinkel geweest om te vragen hoe ik mijn akoestische gitaar mooi op kan nemen met m'n PC. Ze raadden mij de Shadow SH2000 aan (dit (http://www.janetdavismusic.com/images/sh2000.jpg) dingetje). Ik had vantevoren al wat informatie gezocht op i-net, en las wel veel over de vaak niet al te beste kwaliteit met direct opnemen. Ik hem toch meegenomen, en inderdaad, achteraf blijkt de geluidskwaliteit niet al te best. Nou is mijn vraag, helpt het om er bijv. iets als de Toneport GX bij te nemen? Of zal de kwaliteit sowieso nooit heel best worden? Het probleem is dat ik geen versterker heb, en dus niet uit kan testen hoe het geluid klinkt zonder PC ertussen.
Nog wat specs, mochten ze er toe doen:
Geluidskaart: onboard (zuig dus) Realtek High Definition
Geheugen: 2GB
OS: Vista Ultimate
Processor: Intel Core 2 Duo 2,6Ghz
Software: Audacity.

Alvast bedankt voor de hulp!

bert k
17 augustus 2008, 22:10
Je zou idd kunnen investeren in een betere geluidskaart, zoals de Toneport, of een algemene (externe) kaart. Zoek in dit forum maar eens op geluidskaart.


De mooiste opnames van akoestische gitaar doe je met een microfoon, bij voorkeur een condensatormic. ook hier is veel over geschreven alhier.

Ongelofelijke natte-vinger-richtprijs: 100 euro per stuk, dan kom je een heel eind.

Han S
17 augustus 2008, 22:19
Helemaal gelijk Bert, al red je het ook wel met een Samson CO2 klein membraan condensator van 50 euro. Je hebt wel fantoomvoeding nodig.

Randolf
17 augustus 2008, 22:22
Bedankt voor jullie antwoord! Als het ik het dus goed begrijp kan ik beter met een mic opnemen, maar is het geluid met deze, of in het algemeen met een piëzo (als ik het juiste woord heb) ook van aardige kwaliteit? (In combinatie met een betere geluidskaart dan.) Ik kan dat dus niet zelf testen, omdat ik geen versterker heb waar ik m'n gitaar op kan aansluiten.

Han S
17 augustus 2008, 23:16
Er zijn piezo's die redelijk klinken en voor live gebruik goed genoeg zijn, maar voor opname schieten ze altijd tekort en zelfs een simpele SM58 zangmicrofoon zal je beter bevallen, mits goed geplaatst.

bert k
18 augustus 2008, 00:19
Ik heb ooit voor de lol een test gedaan met een hele rits studiomicrofoons. Allemaal tegelijk hetzelfde stukje opgenomen, leuke vergelijking. Tussen al die mics zit ook de K&K Pure, dat is het piëzo-element in mijn gitaar, een van de beste elementen die ik kon vinden. Vergelijk het met de microfoons en het verschil wordt duidelijk.

Helaas zijn de meeste geteste mics wat boven je budget (De Neuman U87 is tegen de 3000 euro) maar de Behringer B2 is rond de 150 en zo zijn er veel meer in deze prijsklasse. Ga naar www.studiohetpand.nl/mictest.htm (http://www.studiohetpand.nl/mictest.htm)

Randolf
18 augustus 2008, 10:40
Ik moet eerst maar eens zien dat ik m'n geld terugkrijg voor dat element (70,- is toch niet mis). Maar als ik dan vervolgens een mic zou kopen, ben ik neem ik aan nog niet klaar. Dan moet er toch alsnog een betere (externe) geluidskaart komen. En moet er nog iets tussen de microfoon en de PC?

pol
18 augustus 2008, 10:55
ja, een externe usb (of firewire als je pc dat heeft) interface met mic preamps en fantoomvoeding.

zoek maar eens bij bv thomann of musicstore bij audio interfaces, staat vanalles tussen wat doet wat jij wil.

bert k
18 augustus 2008, 12:35
Als je een condensatormic koopt heb je fantoomvoeding nodig. Die zit wel in de meeste externe geluidskaarten, maar niet in interne kaarten.

Ik noem als voorbeeld de Tascam US122 (http://www.feedback.nl/?b=US122L&a=178) maar er zijn er veel meer.

Randolf
18 augustus 2008, 12:50
Bedankt voor de antwoorden en de mic-test! Ik wil het liefst zo'n beetje in prijsklasse van de SM57 blijven, is de Sennheiser E606 dan een goede keus? In combinatie met de Toneport UX1?

pol
18 augustus 2008, 13:08
nee, neem een condensatormic. de 606 is ontwikkeld voor gitaarcabs, niet om acoustische gitaar mee op te nemen.

Randolf
18 augustus 2008, 13:27
Zou je me dan een beetje op weg kunnen helpen met wat dan een slimme keus is? Want er zijn zoveel mogelijkheden...

Han S
18 augustus 2008, 13:29
Zoals ik al eerder zei heb ik de Samson CO2, eigenlijk heb ik er vier van, maar ik heb ook de beroemde AKG C451 met de CK1 kapsels, een van de meest geschikte microfoons voor akoestisch gitaar, meer dan 40 jaar oud en nooit geëvenaard, ook niet door de remake, de C451E.

En als ik nou de CO2 vergelijk met de C451 dan moet ik zeggen dat hij iets helderder klinkt en wat minder laag uitbraakt, maar hij is ook richtinggevoeliger dan de C451 en dat kan dan weer een voordeel zijn in veel toepassingen.

Persoonlijk vind ik de CO2 beter dan veel van de soortgenoten van Chinese oorsprong, maar die soms meer dan drie keer zo veel kosten. Ik betaal voor de CO2 50 euro.

Een Neumann KM84 klinkt wel beter, maar die wordt niet meer gemaakt en de opvolger, de KM184 klinkt dan weer wat helderder en kost iets van 1200 euro per paar.

Randolf
18 augustus 2008, 14:11
Oke, dan wordt het dus waarschijnlijk de Samson! Alleen worden ze overal per paar voor +/- 100,- verkocht. Zijn er dan ook echt twee van nodig om het geluid mooi te laten worden?

Han S
18 augustus 2008, 15:40
Ja, als je alleen een akoestische gitaar opneemt kan het veel mooier klinken als je een stereoplaatsing gebruikt. Dat klinkt alsof die gitarist daar voor je zit als je het goed doet. Een paar van de bekendste stereoplaatsingen zijn de XY en de ORTF plaatsing. Kijk daarvoor op www.dpamicrophones.com (http://www.dpamicrophones.com) onder 'microphone university'. Uiteraard gaat elke microfoon naar een eigen track en de beide tracks zet je hard links en rechts.

bert k
18 augustus 2008, 15:41
Nee hoor, dat hoeft niet. En er zijn ook zat losse microfoons te koop. De Samson C01, of de Behringer B1, die zijn prima Kijk hier (http://www.feedback.nl/?id=26&a=88)maar eens.

Randolf
18 augustus 2008, 18:52
Is dit wat? Want het klinkt haast te mooi om waar te zijn, een usb kabel direct aan een microfoon. (En met 'is dit wat' doel ik dan vooral op de geluidskwaliteit. :P)

http://www.feedback.nl/?b=C01U&a=

bert k
18 augustus 2008, 19:40
Ik ken hem niet zelf, maar de Samson is best ok voor het geld. En de USB aansluiting is natuurlijk supermakkelijk. Lijkt me heel geschikt voor je doel.

Stefan. Ptzl
19 augustus 2008, 00:14
Helaas zijn de meeste geteste mics wat boven je budget (De Neuman U87 is tegen de 3000 euro) maar de Behringer B2 is rond de 150 en zo zijn er veel [/url]


jandorie:o NIET laten vallen dat ding!

Han S
19 augustus 2008, 00:34
jandorie:o NIET laten vallen dat ding!

En je dacht dat ie duur is? Een oude Neumann U47 bracht onlangs $16.400 op op ebay en ik dacht dat die zanger van Muse hem heeft gekocht.

Een kennis van mij heeft een oude Telefunken Ela M251 in nieuwstaat en kreeg een bod van €20.000.

Ik heb een Neumann M149 en die kost nieuw slechts een bedrag van tussen de 4500 en 5000 euro, dus dat valt mee. En nee, die moet je niet laten stuiteren, maar daar kunnen de meeste microfoons heel slecht tegen.

Randolf
19 augustus 2008, 12:59
Zo, de Shadow is ingeruild voor een Samson C01u! Mooie kwaliteit, maar ik heb nog steeds last van latency? Iemand énig idee hoe dat kan?

pol
19 augustus 2008, 13:06
voor minder latency heb je een asio driver voor je geluidskaart nodig.
als je die niet kan vinden op de site van de fabrikant, asio4all proberen.

en dan in je opnameprogramma de asiodriver selecteren.

de standaard windows drivers zijn altijd heel traag.

Randolf
19 augustus 2008, 22:37
Realtek had helaas geen Asio-drivers op de site staan, maar met Asio4all is het gelukt! Ik wil iedereen graag bedanken voor alle geboden hulp, snelle reacties en behulpzaamheid. Ik kom zeker nog eens terug! ;)

(Hier mag een slotje op, als jullie daaraan doen.)