PDA

View Full Version : Effecten koppelen



Clox
17 augustus 2008, 18:26
Ik ben bezig met een multi-effect en ben nu op het punt aanbeland dat ik effecten moet gaan koppelen. Hieronder staat mijn idee van die schakeling (even een plaatje van de newtonesite gehaald). Klopt dit of gaat dit niet werken? Heb zo het idee dat het bij de inputjack van het 2e effect fout gaat met de aarde van de batterij en de rest.

http://img76.imageshack.us/img76/2295/offboardconnectionswq0.th.jpg (http://img76.imageshack.us/my.php?image=offboardconnectionswq0.jpg)

Nog even een kleine toelichting:
- Het komt erop neer dat de voedingslijnen beiden op 1 dc-bus komen. Hetzelfde geldt voor de batterij-aansluiting.
- De effect-output op de footswitch gaat meteen door naar de effect in op de 2e footswitch
- alle aardedraden daar naar de 2e inputjack gaan worden gekoppeld. Ook samen met de aarde van de batterij-aansluiting. Mijn gevoel zegt dat het hier helemaal fout gaat.

ponq
17 augustus 2008, 22:03
Kan prima.

Hoeveel effecten komen er in je multi-fx? Welke?

Clox
17 augustus 2008, 22:50
Ok, dat is mooi. Dan ga ik mn boosterblok maar eens even beter bestuderen...die wil nl niet werken. Geen bypass, en ingeschakeld gaan er zelfs geen ledjes aan:S (met 1,5k weerstandje ervoor)

Wat betreft effecten (geen modulatie oid, zitten prima in mn korg ax1500g):

blok1: volumepedaal-->buffer-->equalizer-->dynacomp
blok2: SHO-->rangemaster
blok3: marshall BB --> TS808 met keeley mod --> Nijboertje (volgorde hier is nog niet zeker. Wat zouden jullie doen?)
blok4: RAT-->Big Muff

Het boostblok is nu dus klaar, alleen wil van geen kant werken. Ga ik dus zo even naar kijken. Verder zitten de RAT en Muff nu ook zo goed als in elkaar. Maar ik was dus eigenlijk gaan posten omdat het boostblok nergens werkte eigenlijk:P

Clox
20 augustus 2008, 12:36
Het werkt, dus dat is erg mooi. Kan ik snel verder met de rest.

Ik kwam alleen wel een klein 'probleempje' tegen....en dat is dat ik bij mn RAT nog een 1nF condensator erop moet solderen. Nu heb ik delen alleen niet meer. Ik heb alleen nog een 100pF en een 33nF (of groter) in de buurt liggen. Is het mogelijk om ook een van deze te gebruiken?

linkje (kan geen snapshot maken wegens beveiliging): klik (http://tonepad.com/getFile.asp?id=89)

ponq
20 augustus 2008, 12:40
oplossing: ff naar de lokale electro boer. Of ff geduld hebben en online bestellen (ik weet t...geduld hebben is een ramp als je bezig bent).

De condensatoren die je hebt wijken (volgens mij) te veel af.

Clox
20 augustus 2008, 14:00
Gelukkig wordt ik wel begrepen :satisfie: Het is idd een ramp, vooral als het geheel zo goed als testklaar is.

Daarom ben ik nu maar aan het andere blok begonnen. Ik ben gewoon maar gaan bouwen, dus kom ik nogal is een praktisch probleem tegen. Verkeerd opgemeten dingen etc. Maar dat gebeurt me vanaf nu niet meer heb ik me voorgenomen....

Wat nog wel even een vraag aan jullie was of het is om bijv. een bluesbreaker, tubescreamer, Rangemaster, SHO, Dynacomp enz ook op een 12V voeding te zetten. Dan hoef ik nl geen extra dc bus in te bouwen, wat me dan ook meteen weer een extra stopcontact bespaart (ik weet het. Dit project is niet echt iets vergeleken met die van Ponq en Valoosj qua 'geavanceerde voedingen' en instelmogelijkheden :hippie: ). Iets waar we in onze oefenruimte altijd een tekort aan hebben. Je mag blij zijn als je er twee hebt.

ponq
20 augustus 2008, 14:07
als de onderdelen (IC's) t aankunnen, dan is van 9V dc naar 12V DC geen probleem. Sterker nog, sommige mensen zweren bij de extra headroom die 12V (of bijv 18V) geeft.

ma goed, praktischers is mss om een 78L09 of 7809 te pakken. Als je daar 12V instuurt laat ie er netjes 9V uitlopen.