PDA

View Full Version : Dreadnougth vs. OM modelen



stratestic
17 augustus 2008, 16:11
Is het beter om een OM te spelen dan een dreadnought gitaar?
Ik ben namelijk helemaal weg van een Martin HD 28 maar vraag me af of dat dit wel een goede allround gitaar is.
Ik wil naast slag ook vooral fingerstyle gaan spelen vandaar de vraag.

blindfaith85
17 augustus 2008, 16:25
Met een HD-28 zit je niet verkeerd denk ik! en beide is beste, maar wat ik wel merk dat tokkel beter op een D-model dan slag op OM. metname als je stevige slag hebt. en D blijft qua volume ook wat meer staan. anderzeids heb je met OM gebalanceerdere en msn ook wat cleanere toon met tokkelen. Maar denk dat die HD absoluut niet verkeerd is. maar ga proberen zou ik zeggen A/B ze een keer in een winkel. want het kan ook nog per gitaar verschillen en kop de gitaar die hje dan speelt, want zoals je vast zal weten gen gitaar is gelijk!

stratestic
17 augustus 2008, 17:27
Klopt dat proberen natuurlijk het beste is. Alleen de reistijd naar de winkel waar ik hem gezien heb is nogal lang dus vandaar mijn vraag.

blindfaith85
17 augustus 2008, 17:51
Welke winkel gaat het om?

je kan ook altijd bij kees dee of casa benelley?

stratestic
17 augustus 2008, 17:54
Klopt maar ik ben linkshandig en dan moeten ze maar net op voorraad zijn.
Die Martin staat in Londen bij een winkel en Thomann in Duitsland heeft hem ook voor een mooie prijs. Niet echt om de hoek maar bij voldoende GAS toch maar eens een weekendje testen.

blindfaith85
17 augustus 2008, 18:08
Als j enaar london gaat is het dan wel voordelig, vergeet niet de benzine of ticketkosten:P:P:P en als je verweg gaat en je hebt probleem moet je weer heen. Zouiig van te voren even bellen dan want wat op internet staat is niet altijd voorradig, eventueel kan je musik produktiv checken? en nader ff BMI bellen waar ze hem op voorraad hebben das de nederlands importeur. Maar denk dat het absoluut geen verkeerde koop is.

northernlake
17 augustus 2008, 18:19
Wat voor OM had je op het oog? OM-28V? Dat is zoń beetje de meest directe OM tegehanger van de HD-28.

stratestic
17 augustus 2008, 18:54
Ik zat eigenlijk meer aan een Taylor te denken de x14 modellen van hun.

De extrakosten zoals reiskosten vind ik geen probleem heb ik meteen een keertje Londen gezien... Reparaties kan ik ook hier laten uitvoeren.

blindfaith85
17 augustus 2008, 20:35
Taylor is ook altijd leuk

jplm
18 augustus 2008, 19:34
Is het beter om een OM te spelen dan een dreadnought gitaar?
Ik wil naast slag ook vooral fingerstyle gaan spelen vandaar de vraag.

Hallo.

Wat ook meespeelt is op welke manier je aanslaat: een probleem bij fingerpicking op een D kán zijn dat de bassen overheersen t.o.v. de treble-snaren. Dat hoeft niet (zie bijvoorbeeld John Fahey) maar dat hangt onder meer af van hoe je aanslaat. Ik sla bijvoorbeeld de bassnaren aan met het vlees van de duim (dus niet met de nagel), en de treble-snaren weer wél met de vingernagels, dit zorgt dan sowieso al voor een beetje onbalans tussen die twee, wat je met wat oefenen wel rechtgetrokken krijgt, maar op een D kan het dan net iets teveel verschil geven.

Groet, Jan.

Martin D
20 augustus 2008, 13:33
Ik heb een aantal D's, waaronder een HD-28. ook een OOO-28EC. Ik speel het liefst fingerpicking en slag op een Dreadnought met een iets lagere actie, en eventueel .12 snaren. De D's die ik overwegend alleen voor slag gebruik, zijn uitgerust met .13 en een iets hogere actie, klinken daardoor voller,warmer,harder, en zeker de martin's met een nadrukkelijk aanwezig laag. Wil je meer hoog, check dan ook eens een betere Furch, Bourgeois of Collings.

blindfaith85
24 augustus 2008, 17:42
Hi

ik heb gister op en D16RGT gespeeld en beviel erg goed ookvoor het tokkelen, hij had een niet te boomy bas maar wel mooi vol.