PDA

View Full Version : Met wat leer je sneller, Elektrisch of Acoustisch



Mafia66
17 augustus 2008, 15:55
De vraag is dus duidelijk, ik heb mijn Ibanez GSA 60 set compleet verkocht, ik vind hem niet meer mooi en heb mooie winst gemaakt. Maar ik ga later ff wanneer school weer vol op gang is en alles een beetje georganiseerd is weer een andere giraar halen. Maar ik wil weten met wat je het makkelijkste en snelst kan leren gitaar spelen. Vaak beginnen mensen met een akoustische gitaar, mijn voorkeur licht om later elektrisch te spelen, maar is het echt beter om eerst met akoustisch te beginnen, zo ja wat raden jullie mij dan aan. Mijn budget is beperkt. Ik weet niet hoeveel ik er nog voor wil uitgeven, maar ik hoef geen mega goede gitaar als hij er maar mooi uitziet en genoeg is om er het gitaarspelen mee te leren.

Wiellem
17 augustus 2008, 16:04
Met akoestisch gitaar krijg je sterkere vingers waardoor het spelen van elektrisch gitaar later makkelijk is om mee te beginnen.

Maar ik denk dat beginnen op akoestisch wel goed is voor je techniek aangezien al die effecten van elektrisch gitaar veel bijgeluiden minder hoorbaar maken waardoor je daarop je techniek niet aan gaat passen zeg maar.

bagheera
17 augustus 2008, 16:04
ik heb mijn eerste noten gespeeld op een klassieke gitaar ( nylon snaren )

maar echt leren gitaar spelen was op een elektrische unpulgged want ik had geen amp later als ik al een beetje kon spelen ampje gekregen en zo verder geleerd pas mijn 4de gitaar was een semi akoestische.

Ik denk niet dat het heel veel uitmaakt om het leren in het specifiek maar het is makkelijker om sommige liedjes te spelen vanwege de mogelijkheid noten langer te laten klinken ( sustain ).

de keuze is dus aan u wat wil je.
liedjes en solo's leren spelen waar een beetje effectjes aan te pas komen pak weg distortion = electrisch

of Hallelujah" by Rufus Wainwright en bob dylan met knockin on heavens doar leren spelen = akoestisch

helpt dat :)

EDIT : wiellem heeft ook gelijk natuurlijk maar om beter te kunnen volhouden is het belangrijk je goesting te doen

barno
17 augustus 2008, 16:07
Acoustisch beginnen is best.overschakelen van acoustisch naar electrisch is heel gemakkelijk, andersom minder.

maar de manier waarop jij redeneert: snelheid van leren als belangrijkste criterium, doet me vermoeden dat je het niet lang zal uitzingen op gitaar ... moet je tegen een bepaalde datum indruk kunnen maken op iemand of zo?

bagheera
17 augustus 2008, 16:08
Acoustisch beginnen is best.overschakelen van acoustisch naar electrisch is heel gemakkelijk, andersom minder.

maar de manier waarop jij redeneert: snelheid van leren als belangrijkste criterium, doet me vermoeden dat je het niet lang zal uitzingen op gitaar ... moet je tegen een bepaalde datum indruk kunnen maken op iemand of zo?
:D indruk maken was in ieder geval mijn start motivatie maar welke gitarist wil nu ook geen indruk maken

Mafia66
17 augustus 2008, 16:09
Door wat jij zegt is het wel beter als ik een elektrische haal, maar dan nog eerst moet je het gitaar spelen leren en dat gaat beter op een akoustische als ik het goed heb begrepen. Dus dan ga ik wel voor een akoustische, scheelt ook gelijk dat ik geen versterker nodig heb enzo :D

Mafia66
17 augustus 2008, 16:10
Acoustisch beginnen is best.overschakelen van acoustisch naar electrisch is heel gemakkelijk, andersom minder.

maar de manier waarop jij redeneert: snelheid van leren als belangrijkste criterium, doet me vermoeden dat je het niet lang zal uitzingen op gitaar ... moet je tegen een bepaalde datum indruk kunnen maken op iemand of zo?
Nee dat is het niet met snel bedoel ik dat ik na verloop van tijd duidelijk beter word, dus niet dat ik na 3 maanden nog op het zelfde niveau zit als ik nu ben.

Arvoitus
17 augustus 2008, 16:10
Wanneer je een beginner bent maakt het niet uit. Maar als je electrisch gitaar wil leren spelen dan kun je dat nog het beste op een electrische gitaar leren. Een akoustische gitaar is toch net wat anders.

barno
17 augustus 2008, 16:14
Nee dat is het niet met snel bedoel ik dat ik na verloop van tijd duidelijk beter word, dus niet dat ik na 3 maanden nog op het zelfde niveau zit als ik nu ben.

dat heeft echt niets met soort gitaar te maken. Ik zou zeggen 3 tot 4 uur per dag oefenen en je zal vooruitgang maken, acoustisch beginnen leren zal je op termijn veel voordeel geven, je ontwikkelt kracht, die je dan later nodig hebt (in verfijnde vorm) om bendings te leren op electrisch bv

FruscianteFan
17 augustus 2008, 16:20
Als je elektrisch wilt spelen, moet je dat vooral doen. Het motiveert namelijk niet echt om akoestisch te spelen als je elektrische wilt. Dat al die effecten op elektrische gitaar je fouten verhullen kán, maar je kunt al die effecten ook uitzetten (als je al effecten hebt).

Wat betreft overschakelen: als je eenmaal een jaartje speelt en je begint zin te krijgen in een akoestische gitaar, dan kun je dat doen. 't Is niet alsof je eenmaal op elektrisch nooit meer over kunt schakelen, het kost alleen een beetje moeite.

blindfaith85
17 augustus 2008, 16:21
Het snelste leer je idd door veel te oefen en ook iedere dag minimaal 30minuten aan 1 stuk en geen dag over slaan of denken van doe vandaag een uur dan hoef ik morgen niet. als je acous gebint is zwaarder, maar ook eerlijker je hebt niks om je achter te verbergen en je hoort elke fout. maar oefene is het belangrijkste

Soundscape
17 augustus 2008, 16:56
Ik ben het eens met Frusciante Fan. Het is net wat je wilt en naar mijn idee is er niet een 'beste' manier om gitaar te leren spelen. Zelf ben ik op elektrische gitaar begonnen en daarna wat akoestische gitaar erbij. Het is dan wat lastiger om akoestisch te spelen, vanwege het feit dat de snaren (meestal) wat dikker zijn en je meer kracht moet zetten. Maar dit is allemaal echt niet onoverkomelijk, dus gewoon doen wat je leuk vindt, da's het belangrijkste.

Kakihara
17 augustus 2008, 18:42
:D indruk maken was in ieder geval mijn start motivatie maar welke gitarist wil nu ook geen indruk maken

Ik. Ik speel namelijk voor mijn eigen plezier, niet voor dat van een ander ;)
Ik ben begonnen op een klassieke gitaar (muziekschool, jawel), pas 2 jaar later volgde mijn eerste elektrische, en die volgorde is me prima bevallen. Overigens maken de looks van een gitaar naar mijn mening weinig uit om het enthousiasme voor het gitaar (leren) spelen aan te vuren, voor zover dat in principe nodig is. Als je pas een gitaar hebt en je hebt geen zin om ze te bespelen, kan je beter een andere hobby zoeken, ongeacht hoe mooi die gitaar is. Van het ogenblik dat ik mijn eerste gitaar had, waren we vrijwel onafscheidelijk, en zo moet het zeker in het begin zijn, anders blijft het hooguit bij kampvuurliedjes...
Maar da's gewoon mijn mening :)

soup
17 augustus 2008, 18:56
Ik speel ook niet om indruk te maken, maar als de kans zich voordoet of zou voordoen --> mooi meegenomen. ;)

Eko
17 augustus 2008, 20:59
Het enige wat helpt is aanleg en doorzettingsvermogen. Het instrument doet niet terzake. MIjn eerste triplex had de looks van een natte krant en zo speelde hij ook. De snaren zaten zo hoog dat je je hand er bijna onder door kon halen.

FruscianteFan
17 augustus 2008, 22:15
Het enige wat helpt is aanleg en doorzettingsvermogen. Het instrument doet niet terzake. MIjn eerste triplex had de looks van een natte krant en zo speelde hij ook. De snaren zaten zo hoog dat je je hand er bijna onder door kon halen.Doorzettingsvermogen wordt enorm versterkt door motivatie, en die motivatie kan voor een groot deel komen van een gitaar die niet klinkt als een eiersnijer en waar je ook nog een beetje op kunt spelen. Strict genomen ben ik begonnen op een western van mijn pa. Daarop kon ik stukjes Otherside en Californication. Maar pas toen ik mijn eigen, echte elektrische gitaar kocht, ging ik elke dag met plezier spelen.

Die western is trouwens een prima gitaar waar ik tegenwoordig maar al te graag op speel, ook al speelt ze wat zwaar.

LaurentB
17 augustus 2008, 22:50
Electrisch speelt lichter dan akoestisch, maar het is vooral in het begin moeilijker om er iets fatsoenlijks uit te krijgen omdat alles gelijk zo'n herrie maakt. Laat ik het zo zeggen: ik geef liever les aan een beginnend akoestisch gitarist dan aan een beginnend electrisch gitarist :D
Maar als je electrisch wilt spelen moet je electrisch spelen. Het is toch een heel ander instrument dan een akoestische, in feite.

Nobler
18 augustus 2008, 13:16
Ik vindt het het beste om eerst te kijken welke muziek je graag wilt spelen en dan de gitaar zoeken die er bij past en wat voor gitaar je idolen gebruiken. Metal op een accoustische is natuurlijk niets en voor 'The streets of London' heb je geen electrische nodig. In het algemeen als je electrische muziek het leukst vindt, zeker als je wilt soleren, koop dan gewoon weer een electrische.

Motivatie is inderdaad heel belangrijk om gitaar te leren spelen, maar dat moet je vanzelf hebben en niet jezelf opleggen. Het snelst leer je als je na school of werk niet kunt wachten tot je thuis bent om je gitaar te pakken. Als je jezelf elke avond moet dwingen om een bepaald aantal minuten gitaar te spelen moet je je afvragen of je eigenlijk wel wilt spelen!

Ik zeg altijd dat ik (wat gitaarspelen betreft) nooit gestudeerd heb, alleen veel gespeeld. Ik zat thuis de hele avond met de gitaar op de bank, op bed of voor de TV, en als ik hem even wegzette pakte ik hm 10 minuten later weer op. Je moet gewoon de wil hebben om zelf muziek te maken.

R2on
18 augustus 2008, 14:33
Kies wat je leuk lijkt, dan gaat het ook meteen sneller dat zul je merken.

Ik heb 3 jaar geleden een klassieke gitaar gekocht, maar daar heb ik verder niks mee gedaan. Nu heb ik een elektrische en ineens ben in ik een paar maanden veel meer vooruit gegaan.

Jason34
18 augustus 2008, 15:08
Volgens mij ligt het eraan wat je doelstellingen zijn. Ik heb in februari mijn eerste gitaar gekocht, een elektrische. Ik kan al aardig met powerchords en solootjes overweg maar accoorden ben ik niet echt mee bezig. Als je een rocker bent dan zou ik toch voor een elektrische gaan. Verder gaat het er mij om dat ik speel en er wat uit krijg, niet om beroemd te worden of in een band te spelen.

pol
18 augustus 2008, 15:32
ander instrument, andere manier van spelen (zeker nylonsnaar) ... iemand die wil scheuren heeft niks aan een akoestische en moet daar ook niet mee beginnen, die zal daar toch niet voor gemotiveerd zijn.

Mafia66
18 augustus 2008, 15:37
Oké bedankt, het is voor mij wel duidelijk zo, ik ga weer een elektrische gitaar halen later. Alleen weet nog niet welke :D Ik ga wel een roland cube 15/20 versterker halen. Maar welk gitaar dat zie ik dan wel.

Tupelo
18 augustus 2008, 21:00
Hmm ik zou juist voorstellen te beginnen met electrisch wanneer je electrisch wil spelen.
Mijn hele situatie als gitarist is eigenlijk dat ik acoustisch gewoon veel beter uit de verf kom dan electrisch, maar ik in bandvorm juist altijd electrisch speel.
Punt is dat het toch echt twee verschillende dimensies van muziek maken zijn; mijns inziens.
Heel veel acoustische - verfijnde - technieken zal een gemiddelde gitarist (statistisch niets met niveau te maken) electrisch niet gebruiken en andersom.
In mijn geval, ik beschik over een zekere fingerpicking techniek die ik electrisch gewoon niet kan gebruiken.
E.e.a. aan plectrumtechnieken, boventoontjes spelen, bepaalde snelheid (de topicstarter mag gerust 008' spelen) electrisch halen.. daar ben ik gewoon minder op beoefend aangezien ik de meeste tijd op acousische gitaar verslijt.

Mijn advies is daarom begin met hetgeen waar je het meeste animo voor voelt.