PDA

View Full Version : Smerige overdrive waar denken jullie dan aan?



Frisods
17 augustus 2008, 13:20
Ha forumleden,
ik heb al bijna mijn Loon binnen dus dat betekend shoppen:)
Nu heb ik een Perfect geluid in mijn slaapkamer setting. Epiphone dot roland 15.
maar Bij gigs gebruik een Zeer oude buizen versterker van mijn pa waar nog geen GAIN knop op zit:(
ik heb laats een boss pedaal ( overdrive/distortion) maar ik gerbruikt alleen de kant van overdrive en klonk heel steriel??niet smerig, dik.
nu heb ik al even zitten zoeken op het forum maar werd er niet veel wijzer uit.
dus bij deze mijn vraag:
wat is een goed overdrive pedaaltje wat een Dik, Laag, smerig. geluid eruit haalt?
Hoop graag op goede tips en suggesties.:

Groeten Friso

EDIT: Zal ik er een geluiddingetje erbij posten van wat voorn geluid ik bedoel?

DeiDRagonas
17 augustus 2008, 13:28
Big Muff misschien?

Het ligt er ook aan hoe een pedaaltje reageert met je amp natuurlijk. Watvoor ouwe amp heeft je pa trouwens?

Grt Roy.

robert-gitarist
17 augustus 2008, 13:35
+ 1 voor de Big Muff. Eerste waar ik ook meteen aan dacht. Of een Proco Rat, ook iets om eens achter aan te gaan om te testen.

Post dat filmpje/mp3 maar even. Misschien kunnen we dan nog meer dingen benoemen wat de moeite waard is. Maar goed, het ligt natuurlijk ook deels aan de versterker hoe die op de pedalen reageerd, dus misschien wel wijs om je eigen versterker (die buizenbak) mee te nemen als dat niet te veel moeite is.

drap
17 augustus 2008, 13:37
Een Big Muff is geen overdrive, maar een dichtsmerende, zwaar compressende fuzz. Ook mooi, maar dat gaat absoluut geen overdrive benaderen, ook niet op lagere standen.

Een ranzige overdrive is sowieso wat erg breed om zo op te antwoorden denk ik. Misschien heeft de topicstarter wat voorbeelden?

Frisods
17 augustus 2008, 13:39
oke hoe moet ik zon dingetje opnemen. heb al wel alles aangesloten maar krijg op clean al een distortion:) met wat zal ik het opnemen of zal ik een filmpje maken?
bedankt al voor de tips

bagheera
17 augustus 2008, 13:48
maak eens een filmpje : die zijn altijd leuk :D
EDIT: dan zien we die oude versterker ook eens

Pepe
17 augustus 2008, 13:49
Volgens mij is een overdrive per definitie niet dik & smerig. De naam zegt het al.
Aan andere kant van het spektrum zitten square waves van de fuzzen, daartussen de distortions.

En dan heb je nog de treblebooster. Een heel eigen species.

Mitch
17 augustus 2008, 13:59
Laag, smerig... zou je eerder naar een fuzzface moeten kijken. Die gaat met terugdraaien van volume meer richting ovedrive. Een Big Muff heft daarvoor veel te veel compressie, dat heeft niets met overdrive te maken. Maar ja, goeie fuzzfaces zijn dun gezaaid in de winkels. Online word je ermee doodgegooid...
Een redelijk vette overdrive is de MI Audio Blues Pro, niet te gek duur ook .
De boss OS2 die zowel overidrve als distortion zou moeten kunnen is inderdaad wel de meest platte inspiratieloze drive ooit, daar kun je alleen maar op vooruit gaan :D

Frisods
17 augustus 2008, 14:01
http://i532.photobucket.com/albums/ee324/frisods/Versterker.jpg
mijn ROLAND CUBE waarvan ik het geluid wil hebben!

de buizen versterker:
http://i532.photobucket.com/albums/ee324/frisods/Versterker004.jpg.
http://i532.photobucket.com/albums/ee324/frisods/Versterker005.jpg.
http://i532.photobucket.com/albums/ee324/frisods/Versterker001.jpg.

Pepe
17 augustus 2008, 14:34
Aangezien je geen eisen stelt aan subtiele overgang maar gewoon iets zoekt wat in je cube zit (digitale simulatie) zouden de Line6 stompboxen prima werken lijkt me. En er zijn meer merken die een kant en klaar digitaal geluidje aanbieden.

Kim Wilson
17 augustus 2008, 14:41
Oordoppen in en versterker op 11, dan heb je de smerigste drive die je kunt krijgen. :D

Maarreh, ik zie op je Cube de distortion gekozen, dan moet je toch op zoek naar een smerige distortion ipv een overdrive?

robert-gitarist
17 augustus 2008, 14:52
Volgens mij weet de topicstarter nog niet helemaal goed, wat hij precies zoekt ;) Misschien onze grote ham-vraag stellen, wat voor muziekstijl speel je? Voorbeelden van bandjes bijv?

Frisods
17 augustus 2008, 14:54
Kijk, ik krijg het geluid wat ik mooi vind uit mijn versterker met moeite.
ik heb al een boss overdrive/distortion getest.
vond ik een leuk pedaaltje maar net niet helemaal
ik zoek dus echt een stomp box.
ik heb al een multi effect pedaaltje

EDIT:HET FILMPJE KOMT ERAAN :D

Frisods
17 augustus 2008, 14:56
ik speel meestal oude rock, punk. "RHCP", ramones, bromheadsjacket,arcticmonkey.
mijn bandmuziek: www.myspace.com/tmdholland dat is toch het meeste wat wij spelen en wat ik leuk vind om te spelen.

Frisods
17 augustus 2008, 15:02
Oordoppen in en versterker op 11, dan heb je de smerigste drive die je kunt krijgen. :D

Maarreh, ik zie op je Cube de distortion gekozen, dan moet je toch op zoek naar een smerige distortion ipv een overdrive?

kijk, ik had al een boss overdrive/distortion gebruikt. en ik zal alleen maar op de overdrive kant te knallen niet op distortion dus vandaar dat ik dus een overdrive zoek:)

drap
17 augustus 2008, 15:10
Kom ik weer met m'n Digitech DF-7, maar wellicht is het wel wat voor je. Zitten meerdere overdrives/distortions in verwerkt, van een Tubescreamer tot een Pro Co Rat, tot een Big Muff. Daar zit vast wel wat tussen en het ding is nog niet zo vreselijk duur ook.

http://www.digitech.com/flash/DF7Demo.php

Frisods
17 augustus 2008, 16:19
Ik heb net allemaal demo's online gezien van een paar pedalen:
Digitech Bluesdriver
boss bluesbreaker
Marshall Bluesbreaker
Digitech hot Head
Digitech Badmonkey
digitech
Helaas heb ik niet zo'n heel groot budget rond de 80,90 euro
Ik zoek dus echt een Laag,smerig pedaaltje.

http://s532.photobucket.com/albums/ee324/frisods/?action=view&current=Versterker008.flv
dit is dus het filmpje.

Het geluid wat je hier hoord mag wel harder dikker, lager. en dat in een pedaaltje:)
hopelijk komen jullie eruit

Nielsje
17 augustus 2008, 16:26
spam! kan heb filmpje nu niet luisteren, maar heb wel een little big muff voor een nette prijs te koop ;)

Lexvandoef
17 augustus 2008, 16:37
Op zijn filmpje afgaand is je crunchbox meer geschikt voor hem denk ik :)

Mitch
17 augustus 2008, 16:41
Hij wil er geloof ik nog wel iets van een gitaar in terug horen. Zo ja, dan moet je geen Big muff hebben. Wat trouwens ook precies in je budget valt en vrij onbekend maar wel goed is: Exar Super Fuzz.

The Lo Lands
17 augustus 2008, 16:45
ik speel meestal oude rock, punk. "RHCP", ramones, bromheadsjacket,arcticmonkey.De beste overdrive of distortions haal je uit een buizenbak met een overdrive kanaal. Een pedaal kan daarbij helpen maar als je echt laag en smerig wil zou de RAT een optie zijn. Daarnaast zou een distortion in combinatie met fat boost ook werken maar deze pedalen zijn altijd vrij prijzig! Aan je muziekvoorkeur zou ik een Orange versterker nemen met overdrive kanaal voor dat dikke vette 'ranzige' distortion, maar ook hiervoor geldt dat de Orange combo's bijvoorbeeld aardig prijzig zijn. Zelf heb ik een Radial Tonebone Trimode welke met extra buis een aardig dikke sound kan neerleggen maar in vergelijking met mijn Orange overdrive valt deze een klein beetje in het niet. Dit pedaal kost zo'n 280 euro en is dit echt wel waard maar geloof mij, de beste distortion haal je uit een buizenbak. Wat je dan persoonlijk mooi vind is ieder zijn keuze. Digitaal zijn er ook opties maar daar heb ik een andere beleving bij :)

Frisods
17 augustus 2008, 17:25
bedankt allemaal voor jullie tips ga zo door;)
wat vonden jullie van dat lijstje?
Digitech Bluesdriver
boss bluesbreaker
Marshall Bluesbreaker
Digitech hot Head
Digitech Badmonkey

Even op een rijtje.
Ik zoek gewoon een simpele distortion/overdrive met lekker laag, tot 90 euro MAX

Mitch
17 augustus 2008, 17:27
Slordig lijstje, Boss maakt namelijk geen Bluesbreaker. :satisfie:
Maar goed, als je toch nog naar de Feedback gaat ook effe die Exar testen, die moet zeker op je lijstje.

Frisods
17 augustus 2008, 17:52
haha ik bedoelde de bluesdriver wat vonden jullie van mijn lijstje

Pepe
17 augustus 2008, 18:20
haha ik bedoelde de bluesdriver wat vonden jullie van mijn lijstje

Curieus in de zin dat je een "dik, laag, smerig" geluid zoekt.

Ik zou de ts familie niet zo karakteriseren maar soit. Verkeerde been dus.
Het blijkt een beschaafd bluessoundje te zijn.

zoon van Piet
17 augustus 2008, 19:38
Aan die amp zal het niet liggen (als ie tenminste goed onderhouden is) die GEM's klinken als God(*). Een wat zwaardere smeriger overdrive zou ik niet in de tubescreamerachtigen (of badmonkey en bleusbreaker/driver-achtigen) zoeken maar meer richting Rat. Dan hou je een tikkie van de doorzichtigheid van de overdrive, maar heb je ook dat lekker zware dat punk-powerchords zo lekker laat denderen..

(*: werkelijk goeie sound zit in die krengen. Maar ze zijn als van spaghetti gebouwd. Niet te vaak mee sjouwen, ze zijn niet road-/hufterproof).

Frisods
17 augustus 2008, 22:34
aha.
bedankt voor jullie tips enz.
Ik heb eigenlijk nog niet zoheel veel gehoord over dat lijstje van mij
gewoon een simpele veelzijdige overdrive/(distortion voor het hardere werk)met een lekker laag soort van bluesy achtig pedaaltje waarmee je gewoon verschillende stijlen kan spelen( van ramones tot arctic monkeys acdc)
alleen het vervelende is: ik heb een budget :( ik kan wel een maandje wachten dan is het al 2x zoveel maar ik moet binnenkort weer optreden dus er is een beetje spoed bij :mad:

EuroCinema
18 augustus 2008, 17:21
Hee maar dat zijn toch helemaal geen bluesy gitaarsounds? Ik heb een paar keer voor Johnny Ramone zijn versterker mogen staan met mijn kop (in het publiek dan he) en dat was nou niet dat je zegt: warm & bluesy :o . Ik denk dat een RAT een betere optie is voor jou dan alles waar het woord "blues" in zit.


Als het dan toch een overdrive moet zijn, kom je met je eis van veelzijdigheid en veel gain snel in duurdere dingen terecht: MI Audio Blues Pro (110), Keeley Plus Mod Ibanez TS9 (158 of zelf doen als je handig bent), OCD (ook zoiets geloof ik)...

Frisods
18 augustus 2008, 18:10
hmm, nou ik heb eventjes online gekeken op de marshall site en omg wat klinkt die bluesbreaker lekker. ook handig is die boost functie:)
ik denk dat dat pedaal echt heerlijk zal klinken op de 30 jaar oude buizenversterker:)

jero
18 augustus 2008, 18:20
laag en vies = fuzz.
blues en netjes = jouw rijtje.

Frisods
18 augustus 2008, 22:53
oke ik ben er over uit: het word een lekkere bluespedaaltje.
dus nu mijn vraag: Een lekker bluespedaaltje tot MAX 90 euro?


EDIT: Een paar forumleden zeiden dat ik moest kijken of de effectpedalen wel goed werken met die 30 jaar oude buizenversterker: nou ik heb even wat online gekeken er zitten EL84 buizen in, het zegt mij allemaal niks maar wat betekend dat?

Mitch
18 augustus 2008, 23:01
Type eindbuizen zegt niet alles. Het gaat erom dat het een erg cleane bak is. Koop nou maar wat uit dat rijtje, volgens mij is de vraag nu al vijf keer gesteld en tien keer beantwoord. :sneaky:

soup
18 augustus 2008, 23:29
Ik krijg op mijn boss DS-2 in combinatie met mijn engl best een 'smerige' klank, lekker dik maar toch strak en ''pinchy'' (als jullie begrijpen wat ik bedoel :D).

Pepe
19 augustus 2008, 01:38
Type eindbuizen zegt niet alles. Het gaat erom dat het een erg cleane bak is. Koop nou maar wat uit dat rijtje, volgens mij is de vraag nu al vijf keer gesteld en tien keer beantwoord. :sneaky:

Ja, hij zoekt een rat -is al een paar keer langsgekomen he?- maar hij moet eerst door wat cheapos heen denk ik.

Kim Wilson
19 augustus 2008, 09:04
Een RAT is ook cheapo. :)

De Boss Bluesdriver is een pedaal die ook in z'n eentje behoorlijk goed klinkt. Beter en viezer IMO dan een losse Tubescreamer.

zoon van Piet
19 augustus 2008, 09:40
oke ik ben er over uit: het word een lekkere bluespedaaltje.
dus nu mijn vraag: Een lekker bluespedaaltje tot MAX 90 euro?


EDIT: Een paar forumleden zeiden dat ik moest kijken of de effectpedalen wel goed werken met die 30 jaar oude buizenversterker: nou ik heb even wat online gekeken er zitten EL84 buizen in, het zegt mij allemaal niks maar wat betekend dat?

Ik heb nog nooit een ouwe buizenversterker gezien die niet van jonge pedaaltjes hield. En als eigenaar van een GEM kan ik je verzekeren dat deze italiaan dol is op alle jonge ts-blaadjes.. maar ook op ratjes.
en gezien de sound van die clip zeg ik het nog één keer: koop een rat.

Ibanez666
19 augustus 2008, 10:01
wat dacht je van een Ibanez SD-9 sonic distortion?

zoon van Piet
19 augustus 2008, 10:31
wat dacht je van een Ibanez SD-9 sonic distortion?
natuurlijk dacht ik daar ook aan.. is immers al jaren favoriet en kan zowel het ts- als het ratgenre aan. Maar die ligt boven het budget..

Ibanez666
19 augustus 2008, 10:44
natuurlijk dacht ik daar ook aan.. is immers al jaren favoriet en kan zowel het ts- als het ratgenre aan. Maar die ligt boven het budget..


Wat was zn budget dan?

gijs_sg
19 augustus 2008, 11:07
Ik vind zelf altijd de MXR distortion + heel erg vet, maar ik weet niet of het is wat jij zoekt..!

http://nl.youtube.com/watch?v=Urnvd8D3nzw&feature=related
Hier is het geluid wel heel extreem, maar het kan ook softer!

Squier4ever
19 augustus 2008, 13:18
@ Frisods: zie sig :D

Frisods
19 augustus 2008, 17:38
@ Frisods: zie sig :D

*kuch* spam!!! haha *kuch*

maar even ontopic, ik ben eruit ( Zover) ik ben van plan om een Marshall bb-2 te halen, toch wel handig die Boost functie.
tenzij iemand nog iets anders te melden heeft:)

Nielsje
19 augustus 2008, 18:11
Ik heb nog een crunchbox liggen :D

Dirk_Hendrik
19 augustus 2008, 18:27
Wat was zn budget dan?



Helaas heb ik niet zo'n heel groot budget rond de 80,90 euro


....................

Mitch
19 augustus 2008, 18:44
Het lijstje:

Ik heb net allemaal demo's online gezien van een paar pedalen:
Digitech Bluesdriver
boss bluesbreaker
Marshall Bluesbreaker
Digitech hot Head
Digitech Badmonkey
digitech
Helaas heb ik niet zo'n heel groot budget rond de 80,90 euro
Ik zoek dus echt een Laag,smerig pedaaltje.


De adviezen, voorstellen en tips:

Kom ik weer met m'n Digitech DF-7, maar wellicht is het wel wat voor je. Zitten meerdere overdrives/distortions in verwerkt, van een Tubescreamer tot een Pro Co Rat, tot een Big Muff. Daar zit vast wel wat tussen en het ding is nog niet zo vreselijk duur ook.

http://www.digitech.com/flash/DF7Demo.php

Hij wil er geloof ik nog wel iets van een gitaar in terug horen. Zo ja, dan moet je geen Big muff hebben. Wat trouwens ook precies in je budget valt en vrij onbekend maar wel goed is: Exar Super Fuzz.

De beste overdrive of distortions haal je uit een buizenbak met een overdrive kanaal. Een pedaal kan daarbij helpen maar als je echt laag en smerig wil zou de RAT een optie zijn.

Hee maar dat zijn toch helemaal geen bluesy gitaarsounds? Ik heb een paar keer voor Johnny Ramone zijn versterker mogen staan met mijn kop (in het publiek dan he) en dat was nou niet dat je zegt: warm & bluesy :o . Ik denk dat een RAT een betere optie is voor jou dan alles waar het woord "blues" in zit.


Ja, hij zoekt een rat -is al een paar keer langsgekomen he?- maar hij moet eerst door wat cheapos heen denk ik.

Ik heb nog nooit een ouwe buizenversterker gezien die niet van jonge pedaaltjes hield. En als eigenaar van een GEM kan ik je verzekeren dat deze italiaan dol is op alle jonge ts-blaadjes.. maar ook op ratjes.
en gezien de sound van die clip zeg ik het nog één keer: koop een rat.

En dan wordt het:

maar even ontopic, ik ben eruit ( Zover) ik ben van plan om een Marshall bb-2 te halen, toch wel handig die Boost functie.
tenzij iemand nog iets anders te melden heeft:)
Je moet doen wat je goed lijkt hoor, maar hier had je dus geen topic voor nodig.

Ibanez666
19 augustus 2008, 22:07
natuurlijk dacht ik daar ook aan.. is immers al jaren favoriet en kan zowel het ts- als het ratgenre aan. Maar die ligt boven het budget..


2e hands zal het wel gaan hoor

Frisods
19 augustus 2008, 22:24
ha forumleden,

Ik ben even wezen nadenken,ik ga hem bestellen maar omdat het in DE goedkoper is zijn meer pedaaltjes in mijn budget. is het dan handiger om dan meteen voor de PROCO rat te knallen?
zal dat pedaaltje goed klinken met een oude buizenbasversterker ? en met een Semi-hollow?

want ik ben dus echt ergens naar opzoek naar een pedaal die lekker vol klinkt

Hij lijkt mij wreeder dan de Bluesbreaker van marshall.

EuroCinema
19 augustus 2008, 22:32
ja, doen!. Die Rat is echt een goed idee, enorm veelzijdig van bluesy tot vette scheur, lekker veel laag en hij klinkt met een semihollow inderdaad top, kan ik uit ervaring zeggen. Hiermee kom je veel dichter bij de sound die je beschrijft, en als je die sound zat bent haal je er moeiteloos andere klanken uit.

Frisods
19 augustus 2008, 22:34
dankjewel voor je snelle post,
ik zoek inderdaad een pedaal voor de wat hardere muziekstijlen
dan heeft het geen zin om met een Bluesbreaker aan te kakken toch?

EuroCinema
20 augustus 2008, 08:28
Ik verwacht dat je met de BB wel een mooie wat softere bluesy sound zou kunnen krijgen, maar waarschijnlijk niet hard en vuil genoeg voor wat je wilt. Ik denk daarom inderdaad dat voor jouw stijl(en) die Rat een betere keuze is. Zelf testen is natuurlijk de beste methode om er antwoord op te krijgen, maar als je gaat bestellen zou ik helemaal voor de RAT gaan. In mijn ervaring is dat 1 van de weinig scheurpedalen die met elke versterker lekker werken, je kunt je er dus bijn ageen buil aan vallen.

Mitch
20 augustus 2008, 10:22
dankjewel voor je snelle post,
ik zoek inderdaad een pedaal voor de wat hardere muziekstijlen
dan heeft het geen zin om met een Bluesbreaker aan te kakken toch?
Sorry hoor, maar als je die conclusie nu pas trekt is het niet EuroCinema die snel reageert, maar ben jij het die ongelofelijk traag reageert. Bestel maar, dit gaat nergens meer over en gaat op slot.