PDA

View Full Version : Trillige sound JTM45 update! help!



llahsraM
17 augustus 2008, 12:00
Ik heb het een tijd geleden er over gehad dat ik zo'n vreselijk last had van een trillige sound. heel erg vibrerende sound. Ik dacht eerst dat het door mijn versterker kwam, maar gister was een vriend van mij hier met zijn versterker en hij had precies hetzelfde :???:
Ik was natuurlijk aan de ene kant wel blij dat het niet aan mijn versterker lag.

Weet iemand wat dit kan zijn? Stopcontacten zijn geaard. Alvast bedankt

http://w17.easy-share.com/1701256172.html
of
http://w1.uploadmb.com/dw.php?id=1218885688&/trillig.mp3

llahsraM
17 augustus 2008, 15:03
iemand een idee??

Puerco
17 augustus 2008, 15:32
Even elimineren; Speelde die vriend op dezelfde gitaar of had hij ook zijn eigen mee? Die vriend, had hij er thuis ook last van of alleen bij jou thuis en heb je jouw versterker geprobeerd op een andere locatie (bv bij die vriend thuis)?
Als je dus de gitaar, het snoer en de amp hebt uitgesloten, staan er storingsbronnen in de buurt zoals draadloze of mobiele telefoons, magnetrons, spaar-TL-halogeenlampen of computerschermen? Gebruik je mischien zo een computernetwerk via het stopcontact?
En zeker niet onbelangrijk: is je geaarde wandcontactdoos wel daadwerkelijk op aarde aangesloten? Vooral in oude huizen vind je vaak stopcontacten met randaarde waarvan de aarde niet eens is aangesloten.
Heb je mischien een grote zware stroomverbruiker op dezelfde groep staan?

llahsraM
17 augustus 2008, 15:41
Even elimineren; Speelde die vriend op dezelfde gitaar of had hij ook zijn eigen mee? Die vriend, had hij er thuis ook last van of alleen bij jou thuis en heb je jouw versterker geprobeerd op een andere locatie (bv bij die vriend thuis)?
Als je dus de gitaar, het snoer en de amp hebt uitgesloten, staan er storingsbronnen in de buurt zoals draadloze of mobiele telefoons, magnetrons, spaar-TL-halogeenlampen of computerschermen? Gebruik je mischien zo een computernetwerk via het stopcontact?
En zeker niet onbelangrijk: is je geaarde wandcontactdoos wel daadwerkelijk op aarde aangesloten? Vooral in oude huizen vind je vaak stopcontacten met randaarde waarvan de aarde niet eens is aangesloten.
Heb je mischien een grote zware stroomverbruiker op dezelfde groep staan?

Die vriend had zijn eigen gitaar mee inderdaad. Thuis heeft hij er geen last van. Als ik mijn versterker bij hem thuis probeer dan heb ik er ook geen last van. alleen bij mij thuis.

Er staan niet echt storingsbronnen in de buurt. Minimale afstand tot een storingsbron is zeker 2 á 3 meter.

We wonen in een aardig nieuw huis (10jaar oud). En volgens mijn pa is de aarde echte aangesloten. Er staat wel 1 grote stroomverbruiker op dezelfde groep. De Wasmachine, maar die stond gister niet aan..

Puerco
17 augustus 2008, 15:57
Het is dus iets in het huis als ik het goed begrijp en dan kan het straling van een nabijgelegen apparaat zijn zoals een magnetron ofzo of kunstverlichting ofwel iets met de stroom voorziening uit de muur.
Heb je andere stopcontacten geprobeerd? En probeer eens alles wat MOGELIJK storing kan veroorzaken in het huis uit te doen en testen. Vaak komt storing ook van een verdieping lager bv als je in een kamer boven de keuken zit kan de magnetron ook heel goed storen, zoiets lijkt in verticale richting beter te verspreiden dan horizontaal nog.
Mogelijke storingsbronnen die je zou kunnen testen: alle soorten kunstlicht behalve ouderwetse gloeilampen, magnetron, computers, draadloze netwerken en telefoons, alles met een motor zoals stofzuigers en ventilatoren, radio's televisie.
Stroom uit de muur opmeten lijkt me ook mischien handig, kortom probeer zoveel mogelijk zaken te elimineren totdat je vanzelf bij het probleem komt.
Succes

llahsraM
17 augustus 2008, 16:00
bedankt voor de tips ik ga het één en ander proberen:)

Puerco
17 augustus 2008, 16:05
Btw; die vriend heeft met zijn versterker niet toevallig over jouw cabinet en met jouw speakerkabel gespeeld toch? (Ook dat nog even uitsluiten...)

llahsraM
17 augustus 2008, 18:19
Nee hij had een combootje en zijn eigen speaker kabel. Bij hem was de vibratie in de sound nog veel erger ook.

Puerco
17 augustus 2008, 19:41
Ok, dan is in principe alles uitgesloten behalve de invloed vanuit jouw huis. Hetzij via het lichtnet danwel via een straling van iets dat in de buurt staat.
Het hoeft zelfs niet eens IN het huis te zijn, als je naast zo een elektriciteits huisje woont zou ook nog kunnen.
Ik zou persoonlijk proberen alles uit te zetten dat straling kan veroorzaken of een fluctuatie in het lichtnet en/of een andere wandcontactdoos proberen, liefst een aparte groep.
Hoop dat je (snel) de boosdoener vind!

edit: heb je mischien zo een gsm antenne op het dak of in de buurt of buren met een amateur radio ofzo?

Puerco
18 augustus 2008, 18:10
Ik ben erg benieuwd of je de boosdoener nog hebt kunnen vinden. Ik las net in de "electrische gitaren" afdeling in DIT (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=112569) topic wat ging over een tikkende gitaar het volgende:

Ik heb het probleem eindelijk gevonden. Het zit gelukkig niet in mijn gitaar. Ik ben gewoon alle geaarde stopcontacten langs gegaan en heb alles eruit getrokken. Toen was de tik weg. Ik ben 1 voor 1 weer alles aan gaan sluiten en kwam hierbij tot de ontdekking dat mijn broers Mac het probleem is. Als deze niet in het stopcontact zit is de tik weg, zit hij er wel in, dan is de tik er ook.

Hoe ik dit nu moet gaan oplossen is een 2e, maar in ieder geval weet ik nu waar het vandaan komt. :)
Computers gebruiken ook als ze uit staan stroom en zijn dus ook verdacht TENZIJ de stekker uit het stopcontact is natuurlijk. Dus stekkers allemaal even eruit en al helemaal als je een mac hebt. Als die wasmachine die op dezelfde groep staat een beetje modern is met elektonische bende erin maakt dat hem ook verdacht natuurlijk (ook stekker eruit dus).
Nogmaals veel succes en laat ff weten als je hem gevonden hebt.

llahsraM
18 augustus 2008, 19:01
bedankt voor de tips. Vandaag heb ik weer even gesppeeld maar nu had ik nergens last van. echt vreemd. Me laptop zit wel op dezelfde groep. Ik heb nog geen idee wat het is want ik had vandaag dezelfde aparatuur aan als afgelopen keer toen hij wel trilde. Als die weer zo'n tril geluid maak ga ik even experimenteren. :)

Puerco
18 augustus 2008, 20:51
Ok, geen last meer is goed nieuws toch. Voorlopig in ieder geval, als het terugkomt kun je altijd nog stekkers trekken.
Ik vind die gevoeligheid, het opwarmen van de buizen en het simpele circuit dat voor mensen als ons nog te tweaken en enigzins te begrijpen valt eigenlijk gewoon onderdeel van de charme van zo een ouderwetse buizenbak. Al zijn die van ons dan nog nieuw, het ontwerp stamt toch uit 1962 (eigenlijk nog eerder als je de Fender Bassman meerekent waar de JTM45 op gebaseerd is). En nog steeds geeft een goede JTM45 een van de mooiste gitaarsounds aller tijden :D

llahsraM
21 augustus 2008, 21:44
heel gek nog geen last gehad van die rare trilling. Ik heb is een keer wat opgenomen met me mic (shure sm57) alleen de clips zijn heel kort want voor thuis is die veel te hard haha\

de onderste 3 (niet angus fuzz)

http://members.lycos.nl/n123dj/

Puerco
22 augustus 2008, 22:05
Mooi dat je probleem weg is, en als het terug komt hoef je alleen maar te kijken er op het lichtnet is bijgekomen.
Clipjes klinken lekker, een beetje rauw naar mijn smaak, wat agresief. Als je de amp wat open zet en op de gitaar het volume flink naar beneden (evt de tone ook iets) word het wat smoother, wat bluesyer zeg maar.
Als je tijdens het opnemen de amp helemaal open had en gitaarvolume ook vind ik nog best moedig... Mijn buren vertelden me dat ze een beetje herrie overdag helemaal niet erg vonden maar toen de buurman erbij vertelde dat het alleen zo jammer was dat de kopjes steeds van de tafel trilden ben ik toch maar eens aan een attenuator gaan denken. Het is gelukkig een lolbroek :D Maar ze gaan inderdaad schandelijk (lees heerlijk) hard ja.
Hoe dan ook het blijven heerlijke dingen hoe je ze ook gebruikt en met welke instellingen dan ook.

llahsraM
23 augustus 2008, 13:15
eindelijk:D:D ik heb gevonden waardoor het komt. Door een ventilator die op dezelfde groep is aangesloten :D

Puerco
23 augustus 2008, 14:14
eindelijk:D:D ik heb gevonden waardoor het komt. Door een ventilator die op dezelfde groep is aangesloten :D
HAHAHA, mooi man :chicken:
Was dus inderdaad een electromotor, mooi; probleem opgelost en dat speelt toch wel weer een stukje lekkerder

Chris Winsemius
23 augustus 2008, 14:57
Tof dat je het gevonden hebt!

Nu nog 'n Ceriatone Airco ;)