PDA

View Full Version : Tikkende gitaar?



Reb
16 augustus 2008, 22:24
Sinds kort tikt m'n Silhouette. Eerst dacht ik dat het een software/compu probleem was (amplitube - Fast Track usb - Imac), maar toen ik de gitaar even in een simpel oefen versterkertje deed tikte hij nog steeds.

Ik heb het nodige geprobeerd. Draaien aan de tone/volume knob en tussen de verschillende pick-ups switchen. Bij elke stand (het is een HSH setup) blijft de tik. Ook de kabel heb ik even vervangen, maar dat is het ook niet.

Waar zou deze constante zachte tik vandaan kunnen komen? :???:

pavanie
16 augustus 2008, 22:30
Mss je gsm in je broek?

robert-gitarist
16 augustus 2008, 22:33
Een klopgeest!!!!! :sssh:








;)

Gsm is het denk ik niet, die geeft meer een piep geluidje af ipv. een tik geluid.
Ik heb vaak me gsm in me broekzak zitten en heb nooit last gehad van irritante geluidjes. Als je je gsm echt recht boven je elementen houd, dan hoor je wel geluidjes komen.
Misschien je elementen die te hoog staan waardoor je er tegen aan tikt met de punt van je plectrum?

Reb
16 augustus 2008, 22:41
Nee, het is helaas niet m'n gsm. Het klinkt ook helemaal niet als zo'n soort radio storing. ;) Het getik is constant met een snelheid van ongeveer 2x per seconde. Ook is de tik niet heel hard ofzo. Gewoon vervelend op de achtergrond. Als ik mijn Stingray op de amp of pc gebruik heb ik nergens last van, dus het probleem moet ergens in de gitaar zitten... :confused:

robert-gitarist
16 augustus 2008, 22:43
Komt het geluid niet uit je versterker dan? Een gitaar die een tikkend geluid maakt is wel heel maf. Msischien eens uitproberen op een andere versterker?
Ik heb namelijk wel eens gehad dat ik een raar geluid uit me versterker hoorde tijdens het spelen. Ik had kreeg toen een of andere russische radio zender te horen :seriousf:

jerome
16 augustus 2008, 22:43
Speel je misschien over een ongeaard stopcontact?
Dan krijg je namelijk een tik te horen als je de snaren aanraakt

robert-gitarist
16 augustus 2008, 22:44
Speel je misschien over een ongeaard stopcontact?
Dan krijg je namelijk een tik te horen als je de snaren aanraakt

+1, en om daar achter te komen kun je je versterker eens aansluiten op een stopcontact in de keuken. Die zijn doorgaans altijd wel geaard.

Reb
16 augustus 2008, 22:58
Mijn stopcontacten zijn geaard. Daar ligt het absoluut niet aan. Ook de amp is het niet omdat ik op mijn Mac precies hetzelfde te horen krijg als ik de gitaar aansluit.

Ik ben het spoor nogal bijster. Is een pot naar de haaien, alle elementen?! :???:

-edit-

Ik heb het even opgenomen. Dit is versterkt en over de single coil (daarom de zoem erbij :P ). De constante tikken op de achtergrond heb ik het over.

Klik naar MP3 (http://www.zshare.net/audio/1717866004a9f907/)

Arjan12
16 augustus 2008, 23:17
Horloge.

+ tien tekens.

pasqual
16 augustus 2008, 23:30
is het een usb gitaar? zo ja , zit daar een batterij in? zo ja, vervang 'm eens.

groeten Pasqual.

Stratman70
16 augustus 2008, 23:35
Horloge.

+ tien tekens.
Ja, zoiets moet het zijn.

vinni
17 augustus 2008, 00:05
Gitaartje van het merk Al Queada....voor een explosief rockgeluid.

Vinni

'66 special
17 augustus 2008, 08:50
De storing kan ook via het lichtnet binnen komen (dus via het stopcontact).

Liquid_Metal
17 augustus 2008, 09:38
De storing kan ook via het lichtnet binnen komen (dus via het stopcontact).

En dan naar je gitaar gaan? Lijkt mij vreemd, ik zou eerder denken dat de gitaar iets opvangt. Zo'n ding is sowieso al een antenne. Ik merk ook allerlei vreemde bijgeluiden op als ik achter mijn computer zit.
Heeft de TS al geprobeerd wat er gebeurt als je een rondje maakt? Als het een antenne-storing betreft zal dit veranderen als je draait. Zo ben ik er achter gekomen dat ik een lamp met dimmer heb die ontiegelijk stoort.
Zelf heb ik ook wel eens last van een tik, maar dat klinkt bijna als een metronoom. Die komt soms opeens op, tikt een keer of 5, en fade dan weer. Ik heb hier helaas geen audio dus ik kan jouw bestand atm niet beluisteren.

jerome
17 augustus 2008, 10:22
Zoals al gezegd, als het een gitaar is met actieve elementen en het batterijtje is leeg kan je idd ook rare geluiden krijgen.
Ook als er een batterij van een effectpedaaltje leeg is kan je rare bijgeluiden krijgen.

En als er in de buurt van je versterker of gitaar idd een lichtdimmer zit, of een TL armatuur met een defecte starter, of een draadloze modem of draadloze telefoon, kan je ook flinke storingen oplopen.

En je zegt dat je een stopcontact met randaarde gebruikt maar gebruik je misschien ook nog een verlengsnoer of zoiets dat misschien niet geaard is?

Puerco
17 augustus 2008, 13:36
Dat model heeft standaard geen actieve elementen en is af fabriek geshield dus daar zal het probleem niet zitten waarschijnlijk.
Heb je gechecked of de gitaar zelf geaard is dus aardedraad aan de brug???
Als je een beetje friemelt aan de potmeters of de switch is dan soms het geluid heel even weer normaal? Zoniet mischien de condensator (standaard 0.047µF) kapot (+/- 30 cent voor een nieuwe).

Maarten66
17 augustus 2008, 13:39
http://www.iphoneclub.nl/wp-content/uploads/2007/10/tijdbom.jpg

'66 special
17 augustus 2008, 13:40
En dan naar je gitaar gaan? Lijkt mij vreemd, ik zou eerder denken dat de gitaar iets opvangt. Zo'n ding is sowieso al een antenne. Ik merk ook allerlei vreemde bijgeluiden op als ik achter mijn computer zit.
Heeft de TS al geprobeerd wat er gebeurt als je een rondje maakt? Als het een antenne-storing betreft zal dit veranderen als je draait. Zo ben ik er achter gekomen dat ik een lamp met dimmer heb die ontiegelijk stoort.
Zelf heb ik ook wel eens last van een tik, maar dat klinkt bijna als een metronoom. Die komt soms opeens op, tikt een keer of 5, en fade dan weer. Ik heb hier helaas geen audio dus ik kan jouw bestand atm niet beluisteren.
Niet naar je gitaar. Een puls (=storing) op het lichtnet kan storing veroorzaken via het lichtnet. Je kunt namelijk ook signalen via het lichtnet versturen:
http://www.homecare-huisautomatisering.nl/marmitek.htm

HUESSEN
17 augustus 2008, 14:06
knagende houtwormen?? :o

Reb
17 augustus 2008, 14:51
Dat model heeft standaard geen actieve elementen en is af fabriek geshield dus daar zal het probleem niet zitten waarschijnlijk.
Heb je gechecked of de gitaar zelf geaard is dus aardedraad aan de brug???
Als je een beetje friemelt aan de potmeters of de switch is dan soms het geluid heel even weer normaal? Zoniet mischien de condensator (standaard 0.047µF) kapot (+/- 30 cent voor een nieuwe).

Kijk, daar kan ik wat mee. :) Ik moet hem toch binnenkort open maken voor een nieuwe slagplaat, dus zal dan gelijk maar de condensator vervangen (en maybe de pots).

Wiellem
17 augustus 2008, 16:09
Ja probeer eens met alle apparatuur en lampen uit met alleen gitaar en versterker geaard te spelen en kijk dan of het er nog is.

Halogeen lampen storen ook vaak via de stopcontacten

BasHermus
18 augustus 2008, 09:34
Als het tikken echt constant is, kan het niet veroorzaakt worden door een passieve gitaar.
Als daarin iets kapot zou zijn of los zou zitten gaat hij hooguit meer brommen, eventueel kraken (schakelaars) of het helemaal niet meer doen.

Het lijkt echt eerder op iets dat opgevangen wordt door je gitaar.
Klinkt eerder als een slechte dimmer (als hij op dezelfde groep zit is het soms al voldoende, geaard of niet), toch je computer (vooral harddisks zijn rotdingen die overal op storen), TV's, magnetrons, slechte trafo, etc...

RobertoL
18 augustus 2008, 09:36
Speel je misschien over een ongeaard stopcontact?
Dan krijg je namelijk een tik te horen als je de snaren aanraakt
hee, dat heb ik! bedankt voor de tip!

no 1 hops
18 augustus 2008, 10:49
sluit de gitaar uit door even bij een ander te gaan spelen.
dan geen probleem dan blijft der est over.
ik gok op storing op het lichtnet, potmeter heeft geen invloed condensator wel.
volgens mij zijn er ontstoor filters in de handel die je tussen een snoer en stop contact kunt zetten.

kijk ook eens in je kamer wat je daar aan apparatuur hebt zoals tl buizen, lichtdimmers trafo's van halogeen lampen etc hebt en doe die stuk voor stuk even uit en haal het snoer van de stroom.

foutzoeken is vaak een weg van wegstrepen wat het niet is

toon-
18 augustus 2008, 11:20
Ik heb namelijk wel eens gehad dat ik een raar geluid uit me versterker hoorde tijdens het spelen. Ik had kreeg toen een of andere russische radio zender te horen :seriousf:
Ja, dat heb ik ook al voorgehad! Het was toen wel een Nederlandstalige zender, maar het was wel grappig.

Reb
18 augustus 2008, 13:37
Ik heb het probleem eindelijk gevonden. Het zit gelukkig niet in mijn gitaar. Ik ben gewoon alle geaarde stopcontacten langs gegaan en heb alles eruit getrokken. Toen was de tik weg. Ik ben 1 voor 1 weer alles aan gaan sluiten en kwam hierbij tot de ontdekking dat mijn broers Mac het probleem is. Als deze niet in het stopcontact zit is de tik weg, zit hij er wel in, dan is de tik er ook.

Hoe ik dit nu moet gaan oplossen is een 2e, maar in ieder geval weet ik nu waar het vandaan komt. :)

Mr.Fingers
18 augustus 2008, 13:56
een windhoos-computer kopen ;)

Zit de pc van je broer op dezelfde groep als jouw amp?

jerome
18 augustus 2008, 21:20
Ik heb het probleem eindelijk gevonden. Het zit gelukkig niet in mijn gitaar. Ik ben gewoon alle geaarde stopcontacten langs gegaan en heb alles eruit getrokken. Toen was de tik weg. Ik ben 1 voor 1 weer alles aan gaan sluiten en kwam hierbij tot de ontdekking dat mijn broers Mac het probleem is. Als deze niet in het stopcontact zit is de tik weg, zit hij er wel in, dan is de tik er ook.

Hoe ik dit nu moet gaan oplossen is een 2e, maar in ieder geval weet ik nu waar het vandaan komt. :)

Moet je voor de grap eens proberen de stekker van je broers Mac om te draaien (180 graden roteren). Soms verdwijnen bepaalde storingen hierdoor

En als die Mac een geaarde stekker heeft (en het stopcontact idd geaard is) kan je ook eens proberen de randaarde van de stekker af te plakken of er een ongeaard verlengsnoer tussen te hangen...