PDA

View Full Version : mini PA voor in een gitaar les lokaal ?



koella
16 augustus 2008, 19:57
Ik weet niet zo goed waar ik deze moet plaatsen.
Maar het lijkt me dat op deze afdeling de meeste technische know-how rondzwerft.

Ik wil graag een soort mini-pa systeem voor in de lesruimte.

Momenteel gebruik ik een POD line 6, cd speler, laptop en basgitaar [ direct ]

Dit alles gaat in een mengtafel >> sansui hifi versterker >> 2 laney monitoren.

Ik heb al aan een hughes en kettner PA'tje zitten denken of eventueel 2 line-six combo's.

Iemand een nuttig advies, eventueel vanuit de praktijk ?

Koella.

Frits van Mourik
16 augustus 2008, 22:53
Wat mankeert er aan je huidige set-up?
M.a.w. aan welke eisen moet je nieuwe setje voldoen?

koella
16 augustus 2008, 23:29
Ja, ik had wel wat duidelijker mogen zijn.

Ik wil eigenlijk iets actiefs, zodat ik van die losse versterker af ben.
En het moet er vooral ook "huiselijk" uitzien. Dus niet van die lelijke zwarte kasten zoals die laney's nu.

En het moet natuurlijk goed klinken voor gitaar en cd en bas.

En het hoeft echt geen low budget te zijn. Ik wil echt voor het beste gaan.

Koella

vincent136
17 augustus 2008, 00:15
Hms, Dynacord maakt hele fijne speakers. Allen & Heath hele gave mengtafels..

Wil je alles in één of kunnen het ook losse componenten zijn?

Mitch
17 augustus 2008, 10:58
Driedubbelop? Er loopt er al één in Moderne Versterkers, er staat er één onbeantwoord in Lessen en deze ook nog. Niet meer doen, stouterd ;)

minoin
17 augustus 2008, 11:29
INderdaad, foei boefje!

Maar 2 Line6 combo's is crap natuurlijk, er zijn veel betere (oefen)versterkers, dus kijk daarvoor eens in een ander subforum.

Voor een PA kun je inderdaad voor een Allen & Heath mixer gaan, goed spul!
Voor speakers moet je eens kijken naar Mackie, JBL, Dynacord, HK Audio of EV.
Gewoon een AH mixer met twee passieve Mackies en klaar is kees (op een eventuele sub na).

vincent136
17 augustus 2008, 12:46
Jep, dat zou ik ook doen. EV maak ook toffe speakers inderdaad. Zelf werk ik altijd met een Allen & Heath mengtafel en een actief setje Dynacord speakers, 2 subs + 2 tops. erg fijn, een heel open en helder geluid.

koella
17 augustus 2008, 12:56
Soorry, Ik zal die ene in "lessen" weghalen.

Het mogen allemaal losse componenten zijn.


Mackie ? Dat brengt me op een idee. Ik kan natuurlijk ook studio monitoren gebruiken ipv. die grote Pa kasten. Kun je daar ook gewoon live met een paar man tegelijk over spelen ( incl. drum computer ) zonder dat ze overbelast worden ?

Han S
17 augustus 2008, 17:34
Ga nou eerst eens zoeken want in dit subforum en in off topic is alles al gezegd over budget PA installaties.

koella
17 augustus 2008, 17:54
Ok Han.
Maar zou je die laatste vraag nog even kunnen beantwoorden ?

Leveren studio monitoren genoeg body om met b.v. twee gitaren, bas en drumcomputer toch nog een stevig band geluid te krijgen ?

Ik denk zelf eerlijk gezegd van niet, maar wat is jouw mening daarover als profesioneel studio techneut.

Han S
17 augustus 2008, 18:03
Jawel hoor, grote studiomonitoren met hele dikke versterkers gaan hard genoeg voor een permanente gehoorbeschadiging binnen de minuut. Maar dan heb je het over hele dikke budgetten.

Dus als het goedkoper moet ga je naar PA speakers zoeken met een hoog rendement, studio monitoren moeten een ander doel dienen dan PA speakers.
Ik heb net de hele middag naar PA speakers moeten luisteren op een grote parkeerplaats en ik heb er ff schoon genoeg van, wat een kutgeluid.

Het lijkt me dat je in een klaslokaal niet zo hard hoeft te gaan als op een parkeerterrein, niet?

koella
18 augustus 2008, 00:48
Ik moet dus iets hebben wat niet te *** klinkt en ook niet te vet is wat budget betreft.
Ik denk dat ik het begrijp Han.

Op naar Feedback voor wat aanvullende info.

Bedankt.

Han S
18 augustus 2008, 01:19
Een prachtig klinkende monitor vind ik de oude Electrovoice S1 die je op een stand, maar ook op de vloer kunt gebruiken. Die worden al een tijdje niet meer gemaakt, waren niet echt goedkoop maar klinken prachtig.

Die goedkope zooi klinkt zelden beter dan matig. Bedenk ook dat het rendement van dat soort speakers veel hoger is en ook moet zijn dan een hi fi speaker of studio monitor. En een hoog rendement en een erg goed geluid kost gewoon een paar centen.