PDA

View Full Version : Fender Bassman 50 probleem



Swan
16 augustus 2008, 19:41
Ik treed de laatste regelmatig op en op hoog volume, nu speel ik over een Fender Bassman 50 met 215 kast en heb ik t volgende probleem;
na het opbouwen zet ik hem aan om op te warmen, dan de soundcheck waarna ik hem weer op standby zet tot de gig begint, tot zover geen enkel probleem..
maar ik heb nu 2 keer gehad dat als ik hem dan weer aanzet om te gaan spelen dat er dan zeer weinig volume is wat na een tijdje weer gewoon op goed niveau komt, geen gekraak of iets maar gewoon van laag naar normaal volume opeens...

nu ben ik vanmiddag ff langs de gitaarwinkel gegaan en de tech daar was van mening dat het aan de buizen ligt, waarschijnlijk de eindbuizen en dat hij geserviced moet worden met nieuwe buizen...

klopt dit? ik vind het raar dat bij de soundcheck er geen probleem is, dat de amp ondertussen netjes op standby blijft staan maar dat dan daarna opeens het volume tijdelijk wegvalt..

Eko
16 augustus 2008, 23:00
Een al wat oudere versterker , zoals jij hebt , kan tegen diverse problemen aan lopen. Er kan een probleem met buizen in zitten . Dat is het makkelijkst te verhelpen. De enige methode die zin heeft is het ding naar een techneut brengen. Laat hem alles doormeten. Voedingen , buizen , the works.
Zo maar in het luchtledige bleren heeft geen nut.
Schrik niet van wat kleine kosten , een buizenamp heeft slijtende onderdelen en dat zijn er nogal wat. Sommigen zijn heel makkelijk en goedkoop te vervangen , sommige zijn duur. De amp wil blijven gebruiken is dat nog altijd goedkoper dan hem inruilen op een nieuwe.

Swan
16 augustus 2008, 23:49
ja dat snap ik, maar ik dacht ik vraag toch wat advies over mogelijke oorzaken van zo'n probleem...

Eko
17 augustus 2008, 11:13
Ik bedoelde er het volgende mee:
Meneer, daar verderop staat m`n auto , hij doet het niet helemaal goed. Zeg mij eens wat is het?
Dat is wat je van ons vraagt. Ik bedoel het niet lelijk. Het kunnen diverse zaken zijn. Het meest waarschijnlijke is , denk ik , je eindbuizen. Maar als je het zeker wilt weten neem dan de moeite om hem eens weg te brengen. Zo`n Bassman is zeer zeker de moeite waard om hem te blijven gebruiken. Prachtig ding voor Rockabilly. ( ik denk er sterk over om er een te kopen!)

Swan
17 augustus 2008, 11:53
ja ik doe hem ook zeker niet weg! ik hou van dat ding...perfect voor waar ik hem voor gebruik!

welke buizen zouden jullie adviseren? ik wil dat ie zo lang mogelijk clean blijft...

Eko
17 augustus 2008, 18:53
Sorry voor het latere reageren. Vandaag eerst nog even naar een verjaardag geweest. Het langer clean blijven kan o.a. door voorversterkerbuizen te kiezen met minder pep. Nu heb je 12AX7 of ECC 83 er in zitten. Je kunt ook naar een 12AT7. Die zitten o.a. op de plek bij versterkers waar het signaal vanuit de reverb wordt versterkt. Een eindbuis is lastiger omdat dat samenhangt met de afstelling van je buis ( Biassen). Hiermee kun je de buis heter of kouder zetten. Een buis heeft een minimale spanning nodig om te werken , daaronder vervormt hij ook , een hogere spanning geeft eerder vervorming zoals sommigen graag willen.
Veel hangt ook af van je gitaar. Een humbucker levert een hoger signaal om mee te beginnen. Een P90 of een singlecoil levert een minder hoog signaal en geeft dus minder snel vervorming.

Swan
17 augustus 2008, 19:22
Hey,
ja dat snap ik :) (al heeft m'n Bassman geen reverb) maar ik gebruik veel fuzzpedalen voor vervorming en wil veel volume zonder teveel vervorming vanuit de amp, vandaar...

ik lees veel goeie dingen over JJ eindbuizen, volgens mij zitten er EHX pre-amps in...


wie weet er trouwens nog een goeie tech in Rotterdam? iemand bekend met die van de ProMusicStore?

Nielsje
17 augustus 2008, 19:53
wie weet er trouwens nog een goeie tech in Rotterdam? iemand bekend met die van de ProMusicStore?

Je zou Frits van Mourik eens kunnen proberen. Franc Vernet zit ook onder de rook van Rotterdam.

Verder zit er nog een bekende in de buurt van Rotterdam (zat in Berkel en Rodenrijs, ben z'n naam kwijt).

CMW is ook goed, maar die zit in Utrecht, en heeft het op het moment wel wat druk.

Lexvandoef
17 augustus 2008, 19:59
Dr. Tube zit in Berkel en Roderijs, is ook erg goed.

fredv
17 augustus 2008, 20:14
Ik heb ook een Bassman 50 top en een Tremolux top.
Iets vergelijkbaars als jouw probleem had ik pas ook met mijn Tremolux: bleek de outputtrafo op zijn eindje te lopen (en die zijn duur...). Maar: ik ben geen techneut, dus het volgende advies vinden anderen op dit forum misschien misschien wel pure onzin: probeer eens een ander gematched setje eindbuizen uit (nieuw kopen is duur, maar misschien heeft iemand er nog wel een paar voor je -te leen?): als het probleem dan blijft bestaan, zal het daar (waarschijnlijk) niet aan liggen, en dan kun je hem beter naar een goede technicus brengen.

Succes

Swan
17 augustus 2008, 21:24
Dr Tube is verhuisd naar het oosten des lands...

zou wel erg jammer zijn als het de trafo is...

ik wacht nog op betaling van n gig en dan gaat ie naar de tech :(

Lexvandoef
17 augustus 2008, 22:06
Volgens mij had hij alleen en extra afdeling geopend in het oosten, maar kan het fout hebben.

Swan
17 augustus 2008, 23:30
tja drtube.nl geeft geen berkel adres meer...

Unicron
18 augustus 2008, 16:30
Hey,
ja dat snap ik :) (al heeft m'n Bassman geen reverb) maar ik gebruik veel fuzzpedalen voor vervorming en wil veel volume zonder teveel vervorming vanuit de amp, vandaar...

Ik merk dat de oude Fenders zeer wisselend reageren op pedalen. Bij sommige pedalen gaat het goed, bij anderen is lelijke clipping op de voortrap het enige dat je krijgt. Verder zijn de beperkte 50 watt ook een probleem, het plafond is dan al snel in zicht. Voor meer clean volume kan je ook eens kijken naar bijvoorbeeld JBL D-140 of E-140 speakers, die hebben meer rendement dan de standaard speakers die meestal in die 2x15s zitten, ook Electrovoice EVM15L of EVM15B kan een optie zijn voor meer volume zonder dat je amp harder moet kunnen.

Maar als -zolang de amp in jouw bezit is- het nog niet is gebeurd, dan zou ik eerst maar eens een volledige checkup en retube laten uitvoeren (JJ is i.d.d. een fijne allround buis, zowel in de voor- als eindtrap). Daarna kan je kijken hoe je zit qua volume e.d.

Mr.Jay
18 augustus 2008, 16:38
Sorry voor het latere reageren. Vandaag eerst nog even naar een verjaardag geweest. Het langer clean blijven kan o.a. door voorversterkerbuizen te kiezen met minder pep. Nu heb je 12AX7 of ECC 83 er in zitten. Je kunt ook naar een 12AT7. Die zitten o.a. op de plek bij versterkers waar het signaal vanuit de reverb wordt versterkt. Een eindbuis is lastiger omdat dat samenhangt met de afstelling van je buis ( Biassen). Hiermee kun je de buis heter of kouder zetten. Een buis heeft een minimale spanning nodig om te werken , daaronder vervormt hij ook , een hogere spanning geeft eerder vervorming zoals sommigen graag willen.
Veel hangt ook af van je gitaar. Een humbucker levert een hoger signaal om mee te beginnen. Een P90 of een singlecoil levert een minder hoog signaal en geeft dus minder snel vervorming.

uh...een P90 geeft meestal nog meer signaal dan een Humbucker. Hiermee jaag je een amp flink over de nek.
Verder lijkt me een check zeker noodzakelijk. Het is een vreemd verschijnsel wat daar gebeurt, dus wees voorzichtig, kan ook best verdere schade veroorzaken.
En inderdaad méér clean betekent wellicht een 4x6L6 Fender.

Jay

Swan
18 augustus 2008, 22:17
nee ik wil ook nix veranderen aan het geluid, dat is juist perfect! ik wil alleen geen buizen er inzetten waardoor hij eerder gaat oversturen dan nu...

Mr.Jay
18 augustus 2008, 23:12
nee ik wil ook nix veranderen aan het geluid, dat is juist perfect! ik wil alleen geen buizen er inzetten waardoor hij eerder gaat oversturen dan nu...

tja, even laten checken of de eindbuizen niet "op" zijn. JJ's6L6GC's geven wel veel power. Laat de amp desnoods wat kouder afstellen voor meer cleane headroom.
Verder weet ik niet of je singlecoils of HB's speelt, maar met HB's e.d. zou je een 5751/12AY7 of zo kunnen proberen in de 1e gaintrap. En dan zo efficiënt mogelijke speakers gebruiken, meer dan dat kun je niet doen ben ik bang.

Mitch
18 augustus 2008, 23:50
Volgens mij had hij alleen en extra afdeling geopend in het oosten, maar kan het fout hebben.
Xavié zit nu in het noordoosten des lands, Len zit nu in Monster (Westland).

Vetzak
19 augustus 2008, 11:52
Zo`n Bassman is zeer zeker de moeite waard om hem te blijven gebruiken. Prachtig ding voor Rockabilly.

Zo is dat, daarom heb ik er ook een (100 watt wel). Ik heb daar een gelijkaardig probleem mee gehad. Gewoon nieuwe buizen invlammen, de oude kan je trouwens nog uitstekend gebruiken als buttplugs!
En als het daar niet aan bleek te liggen hoef je je over je buizen tenminste een poos geen zorgen meer te maken, kan nooit kwaad. Het eliminatieproces is goud waard als je zoals mij historicus bent in plaats van ingenieur.

Swan
19 augustus 2008, 12:19
haha ja dat is t probleem ik heb ir voor mn naam staan ;)

er staat trouwens op de dr tube website dat de afdeling in monster door omstandigheden gesloten is...
ik ga iig de eindbuizen vervangen, dan zien we wel weer verder...

Swan
19 augustus 2008, 17:53
hmm net nog ff de omstandigheden thuis nagebootst (op lager volume) en het lijkt alsof het alleen het 'normal' kanaal betreft, het bass kanaal heeft veel meer volume..
zou t dan niet eerder n pre-amp buisje zijn?

Mr.Jay
19 augustus 2008, 18:03
hmm net nog ff de omstandigheden thuis nagebootst (op lager volume) en het lijkt alsof het alleen het 'normal' kanaal betreft, het bass kanaal heeft veel meer volume..
zou t dan niet eerder n pre-amp buisje zijn?

swop effe die buisjes van beide kanalen dan weet je dat meteen

Swan
19 augustus 2008, 18:06
hey eerste buisje links naast de poweramps is de phase inverter toch?
die daarnaast, dus de eerste 7025 lijkt zwakker te branden...welke zijn de kanalen?

Mr.Jay
19 augustus 2008, 23:33
hey eerste buisje links naast de poweramps is de phase inverter toch?
die daarnaast, dus de eerste 7025 lijkt zwakker te branden...welke zijn de kanalen?

Dat branden zegt niks, is alleen de gloeispanning.
Zet de amp op standby en trek 1e ( van achteren gezien het linkse ) V1 buisje eruit ( = bassknl.) en zet dat even op V2 ( = normal ).
Dan weet je meer.

Swan
20 augustus 2008, 11:34
hmm maar is t niet vreemd en toevallig?
ik heb gister geoefend met de band over het basskanaal en daar was geen enkel probleem mee..dus straks even wat nieuwe pre-amp buisjes halen...

Swan
21 augustus 2008, 13:44
ehhhmmm er zitten nu deze buizen in:
http://www.wiwitubes.com/pic/tube/RCA7025.jpg

maar t overgrote deel van de opdruk is er afgesleten!
volgens de verkoper zouden er nieuwe buizen inzitten, maar dat vraag ik me nu toch wel erg af...

Nielsje
21 augustus 2008, 13:53
De opdruk maakt weinig uit hoor. Ik heb hier ook nieuwe buizen met vage teksten. Als dat op een niet geheel schoon glas is gezet (vettig oid) dan kan het er zo af. Bovendien ken ik ene Chris W., die zelfs buizen verkoopt zonder opdruk..

Maar hoe klinkt het? Dat is toch veel belangrijker...

Swan
21 augustus 2008, 13:55
t gaat er om dat ik de amp met nieuwe buizen zou hebben gekocht en deze RCA's waarsch de originele zijn, tenminste ik zie ook precies dezelfde op ebay uit een '64 fender...

Antoon
21 augustus 2008, 20:35
Die RCA 7025 zijn zo'n beetje de beste 12ax7's die ooit gemaakt zijn dus die zou ik niet zomaar vervangen. Je kunt altijd even checken met een nieuwe of je verschil hoort, bijv. op V1. Zo niet/nauwelijks (of de 7025 zelfs beter) dan lekker laten zitten en van genieten. Ik heb liever beetje versleten originele buizen dan allerlij onduidelijke vervangingstroep

Wilco
21 augustus 2008, 23:24
Yup, liever die RCA's dan nieuwe buizen (vooropgesteld dat de RCA's het nog goed doen).
Verder toch maar even de amp naar een tech brengen met zo'n vreemd probleem zou ik zeggen.

Swan
22 augustus 2008, 11:06
ik heb er gisteren nieuwe EHX buizen in gedaan en het probleem lijkt te zijn verdwenen, de sound is ook goed dus voorlopig hou ik die EHX er in, al klonken die RCA's ook wel erg lekker...
maargoed, als t geld er is gaat ie toch weg voor n checkup voor de zekerheid...