PDA

View Full Version : telecaster brug element in stratocaster



Paulusstrat
16 augustus 2008, 18:28
Hoi is het mogelijk om een telecaster brug element in een strat te zetten in plaats van de stratocaster brug? ik vroeg me dat af.
nou nog prettige dag

Mr.Fingers
16 augustus 2008, 18:30
ja, als je bereid bent het gat wat ruimer te maken (telepickup is een tikkeltje groter als een strat-pickup). De sound zal wat bijtender zijn, maar lang niet zo bijtend als in een echte telecaster

Antoon
16 augustus 2008, 18:50
Doorgaans heeft het Telecaster-element iets meer wikkelingen dan dat van een strat. Daardoor wordt hij wat harder met wat meer midden. De haspel van het element is ook wat breder. De klassieke telecaster heeft verder meestal een ijzeren plaatje onderop het element dat ook nog zorgt dat het iets meer laag heeft. Je kunt dat plaatje ook voor een Strat element kopen

Paulusstrat
16 augustus 2008, 19:20
zijn er ook zeg maar stratocaster elementen te koop die in de buurt van het geluid van telecaster brug komen? en maakt het wat uit als het een stratocaster uit 1978 isxD zwaardere body etc

Mr.Fingers
16 augustus 2008, 19:25
telecasterelement = meer wikkelingen. Maar een telecasterelement zit vast op een metalen brugplaat, waar ook de snaren op eindigen. Een stratelement zit op een aparte plastieken slagplaat. Ook is een tele-element (zoals al gezegd) vanonder afgewerkt met een zware koperen plaat, een strat-element niet).


Je kan een strat nooit als een tele laten klinken. Wil je die twang, zul je een telecaster moeten kopen


enneh, in een 1978 strat zou ik niet beginnen zagen & vijlen & boren, hou die maar lekker origineel ;)

barno
16 augustus 2008, 19:27
zijn er ook zeg maar stratocaster elementen te koop die in de buurt van het geluid van telecaster brug komen? en maakt het wat uit als het een stratocaster uit 1978 isxD zwaardere body etc

niet echt, het geluid van een tele brug pup heeft vooral te maken met de constructie van de telebrug (plate)

Paulusstrat
16 augustus 2008, 19:33
ik heb er nu zeg maar 3 evans elementen op zitten dat is een merk dat nu niet meer bestaat maar wel goed geluid. maarja ik ben een beetje niet helemaal zeker over de brug want ik moet altijd de treble op me versterker altijd wat terug doen voor me brug. is dat normaal ik speel vooral britpop/alternative rock/indie en daar hoor i kvaak dat de treble er hoog is maar kan het zijn dat die evans elementen actiever zijn dan een de gewone standard strat elementen? maar goed die evans elementen hebben wel overkapt ze lijken veel op lace sensorsxD ik post wel even een foto ervan

Eko
16 augustus 2008, 21:47
Als je het brugelement nu al scherp vind klinken zou ik er zeker geen telepickup in zetten. Die is nog feller.

Gearjunkie
16 augustus 2008, 21:47
Maar er zijn toch legio after market Strat pickups te koop???

Bmweber
17 augustus 2008, 13:01
je kunt het brug en neck element met elkaar vebinden, dit maakt ook ongeveer een telecaster geluid maar nooit exact natuurlijk!

Pepe
17 augustus 2008, 13:25
Een bekend probleem bij de strats zonder gecalibreerde pickups, de brugpup klinkt te dun en teveel hoog. Seventies strats hebben dat nog wat extremer.
Tegenwoordig gooit de CS ook veel mixed pickup combies in een strat om dat probleem te tackelen.

Enniewee, je hebt een pickup nodig die iets meer output heeft en wat warmer klinkt. Een SD JBjr of little '59 does the job maar je hebt geen stratsound meer. Ik kan een hoop opnoemen maar absoluut de beste keus is de SD antiquity Texas Hot.
Dat pickupje heeft een alnico II dat je nodig hebt om de snerpende hoog weg te halen. Hij komt ook in 2 output versies. Ik denk dat je aan de 6.5 versie al genoeg hebt.

Als je in de gitaar gaat hakken heb je kans op een bezoek van de VintageSquad. Ik zou dat niet riskeren.

Ron Houben
18 augustus 2008, 11:35
Beste Paulusstrat,

Een goed telecasterelement heeft veel meer substantie dan een standaard stratelement. Het feit dat een strat met een tremelo een ander geluid geeft dan een hardtail, helpt erg mee om de "Bite" die een telecaster wel eens te veel kan hebben in bedwang te krijgen. Het telecasterelement had natuurlijk meer hoog, maar ook meer laag, midden en vooral presentie. In de zin van aanwezig zijn. Kan je niet even een prutstrat kopen en daar dat element inzetten om te kunnen luisteren? Toen ik in de 80-er jaren mijn stratelement verving voor een 67-er Telecasterelement klonk die gitaar pas ECHT goed. Ik heb toendertijd met een botte beitel het gat groter gemaakt en het element aan de slagplaat opgehangen. Het was een JV Squier, dat vond ik toen niet zo erg.

Succes!