PDA

View Full Version : help een vriend van mij aub



joanna
16 augustus 2008, 16:18
Het zit zo: een vriend van mij wil elektrische gitaar leren spelen. Hij heeft geen goede vrienden die verstand hebben van elektrische gitaren dus vraagt hij mij om raad (ik speel akoestisch).

Hij is van plan om een gitaar te kopen en hij vroeg me hoeveel zijn budget hiervoor (een tweede hands) ongeveer moet bedragen. Ik heb geantwoord dat ik echt geen idee heb aangezien ik zelf akoestisch speel en dus niet echt veel verstand heb van elektrische gitaren.
(Ik word niet echt wijs uit de zoekfunctie, ik probeer ze steeds opnieuw maar het helpt me gewoon niet).

Hij heeft zelf op ebay ene gitaar gevonden (vrij goedkoop), ik sta nogal achterdochtig tov gitaren online kopen maar hej, niet mijn gitaar dus wat zouden jullie hem aanraden voor deze gitaar (http://cgi.benl.ebay.be/ALBA-GUITARE-ELECTRIQUE_W0QQitemZ350087950256QQihZ022QQcategory Z46645QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem) .

En dan vraag drie: is het te doen om zelf (zonder lessen) te beginnen met gitaar spelen. Zelf heb ik nooit les gevolgd en lukt het spelen vrij goed maar heeft iemand van jullie hier ervaring mee en kan iemand eventueel één of andere cursus (elektrisch gitaarspelen voor dummies ;) ) aanraden.

Thierry dankt jullie hartelijk
Joanna doet jullie de groeten :)

Mr.Fingers
16 augustus 2008, 16:26
De zus van m'n ex heeft zo'n alba-gitaar. Zijn niet echt wereldplanken, maar voor de prijs gaat het zeker nog. Vergeet niet dat hij ook nog een stemapparaat (misschien lenen van u), een kabel en een redelijke versterker (roland cube's zijn erg goed voor de prijs). Electrische gitaar leren is hetzelfde als akoestische. Als jij het kon, zal hij het (mits volharding) ook wel kunnen.

bagheera
16 augustus 2008, 16:39
Ik zou nu niet voor die gitaar gaan maar om te leren is het zeker niet slecht.
Fingers heeft idd gelijk versterker, cabel , plectrum , nieuwe snaren , versterker en idd de roland cube zijn goede beginners en oefen versterkers ( ook tweedehands zoeken ) hoewel ik fame van musicstore
hier is de link met hun assortiment
http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/BEF/ViewParametricSearch-SimpleOfferSearch?SearchParameter=%26%40QueryTerm% 3D*%26CategoryUUIDLevel2%3D4_nVqHzprHIAAAEZKKRFop5 P%26ManufacturerName%3DFame&dynamicNavigation=true&expandTrail=

wel fame versterkers die zijn dus ook echt heel goed ik heb de fame GX60R en die is super goed

Ik zou toch proberen iets meer uit te geven aan een gitaar omdat bij een goede gitaar is het makkelijker om vol te houden die ontstemmen minder vlug, hebben een mooiere toon de elementen zijn beter en kunnen dus meer aan.

Bij musicstore hebben ze ook hele goede beginners gitaren Jack & Danny gitaren wacht ook hier even een link
http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/BEF/ViewParametricSearch-SimpleOfferSearch?SearchParameter=%26%40QueryTerm% 3Djack%2Ben%2Bdanny%26ManufacturerName%3DJack%2B%2 526%2BDanny%26CategoryUUIDLevel0%3Dn2DVqHzp8c4AAAE ZAHotK5qL%26CategoryUUIDLevel1%3D.KbVqHzprRkAAAEZX qRFop5P&dynamicNavigation=false&expandTrail=

jack & danny gitaren zijn ook bij JnR in Hasselt te krijgen vanaf 89 Euro dacht ik en ik heb ze geprobeerd die gitaren zijn heel goed om mee te starten.

in het kort

wat mr fingers zegt is allemaal goed
maar kijk ook deze linken even na hopelijk helpt het

ps: sommige mensen hebben al slechte ervaring gehad met musicstore ikke dus niet

HET WAS NIET DE BEDOELING TE SPAMMEN MAAR OM TE HELPEN IK WORD ER TOCH NIET RIJKER VAN

hezz
16 augustus 2008, 17:10
Waar moet ik op letten: eerste electrische gitaar (staat bij de bovenste topics in dit forum) (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=108302)

Wil hij redelijk beginnen, denk ik dat hij toch €200-300 euro moet uitgeven. Dat is het budget waar ik ongeveer mee begonnen ben, copy-stratje van een vriend en een orange crush versterkertje. Ben er eigenijk nog steeds erg blij mee voor op de slaapkamer, heb alleen na ongeveer een jaartje nog een nieuwe betere gitaar gekocht en heb nu de drang voor een goede buizen-versterker (al gaat dat helaas niet meer lukken dit jaar, heb andere grote uitgaven die gemaakt moeten worden).

Achteraf gezien had ik misschien beter met een andere gitaar kunnen beginnen, maar na wat meer ervaring op te hebben gedaan (afstelling en modificatie) heb ik er wel een erg speelbare en persoonlijke strat van kunnen maken. Gek genoeg blijft het cheapocastertje wel damn goed gestemd :chicken:

Jay75
16 augustus 2008, 19:35
Wel een geile foto!

richwoodplayer
16 augustus 2008, 19:52
Wel een geile foto!

haha, ja, maar dat is geen rede om de gitaar te kopen xD

Gothra
17 augustus 2008, 12:41
haha, ja, maar dat is geen rede om de gitaar te kopen xD

behalve als je haar erbij krijgt=O

RammerStein
17 augustus 2008, 13:04
behalve als je haar erbij krijgt=O

leuke standaard :satisfie:

bagheera
17 augustus 2008, 13:07
heeft je vriend nu al iets gezegd of gedaan rond de hulp die hij al gekregen heeft.

Nielsje
17 augustus 2008, 13:10
Waarom laat je die vriend van je niet gewoon hier lid worden, dan kunnen we hem toch veel beter helpen?

Kaboemba
17 augustus 2008, 13:59
Ben het overigens totaal niet eens met de opmerking die ik hier las "wel leuk om het op te leren".

Grote kans namelijk dat het enorme kut gitaar is, dan is je eerste indruk van gitaar(lren)spelen dus een slechte en haak hij af.
Voor pakweg 200 300 euro heb je wel een prima gitaartje en heb je iets waar je langer plezier aan hebt.

joanna
17 augustus 2008, 17:42
Voor pakweg 200 300 euro heb je wel een prima gitaartje en heb je iets waar je langer plezier aan hebt.

dat is wat ik ook geschat heb en hem in eerste instantie heb gezegd maar wou voor alle zekerheid toch nog eens navragen.


Waarom laat je die vriend van je niet gewoon hier lid worden, dan kunnen we hem toch veel beter helpen?

Je moest eens weten aan wie ik dát al allemaal heb aangeraden maar er is niemand die luistert!!! Ik had hem trouwens het topic 'waar je op moet letten bij het kopen van je eerste elektrische gitaar' laten doorlezen en hij zei dat het heel nuttig was. Ik heb hem dan ook meteen aangeraden om de mensen hier lastig te vallen met vragen ipv mij (ik wil graag helpen maar hier zitten mensen die beter advies kunnen geven).

Ik had hem ook al gezegd dat hij best eens eerst een paar gitaarwinkels afloopt en een paar gitaartjes uittest, luistert naar hetgeen de verkoper daar vertelt en op die manier wat info vergaart... ach ja, wie luistert er nu naar Joanna?

Daarbij heb ik hem ook al gezegd dat hij best geen tweedehands koopt bij een particulier aangezien hij er nog niet zoveel verstand van heeft en niemand met hem kan meegaan om de gitaar te bekijken. Ik raadde hem aan een nieuwe te kopen aangezien hij toch wel bereid is wat geld te spenderen aan een goede gitaar.

Ik geef hem de tips verder door.

allemaal echt bedankt, het moment dat er een gitaar gekocht wordt, laat ik nog iets weten

LP_CL
17 augustus 2008, 17:51
Ik koop niet van dames die nog een slip aanhebben...

snaarplukker
18 augustus 2008, 10:36
Het zijn Fender Stratocaster copies die best lekker kunnen spelen.
De sound is toch voor 95% afhankelijk van de versterker.
Best een goed beginnersgitaar waarmee hij geen buil kan vallen als hij gitaarspelen niet zo leuk gaat vinden als hij verwachtte. Zodra hij redelijk goed kan spelen zal hij de beperkingen vinden van een cheapo en toch naar een betere,duurdere gitaar zoeken.

Cees

joanna
24 augustus 2008, 16:33
hij is van plan om de ebay-gitaar te kopen en een cube 30 of zoiets als versterker. Hij twijfelt ng of hij lessen gaat volgen of niet... Ik heb hem gezegd dat hij daar zelf zijn voor en nadelen bij moet afwegen...

Allemaal bedankt voor de hulp!!!

TimmU
24 augustus 2008, 16:35
Het zijn Fender Stratocaster copies die best lekker kunnen spelen.
De sound is toch voor 95% afhankelijk van de versterker.
Best een goed beginnersgitaar waarmee hij geen buil kan vallen als hij gitaarspelen niet zo leuk gaat vinden als hij verwachtte. Zodra hij redelijk goed kan spelen zal hij de beperkingen vinden van een cheapo en toch naar een betere,duurdere gitaar zoeken.

Cees
ben ik het niet mee eens,zet maar is een cheapo LP of Strat naast een Custom en een CS Strat, dan schrik je van 't verschil. Ook uit een matige. natuurlijk is het voor de vriend van de TS niet haalbaar om zo'n dure gitaar te kopen ,en ook niet nodig, maar bijvoorbeeld London City maakt uitstekende gitaren, voor een goede instapprijs . Roland Cube 20 erbij ,of desnoods een micro cube ( daar komt ook nog herrie uit kwam ik laatst achter, wauw!) , en hij kan lekker spelen!

Nino1110
24 augustus 2008, 16:37
De versterker ( Die cube 30X ) is goed om mee te beginnen, veel effectjes enzo.
Leuk ding!

Die gitaar ziet er best leuk uit op de foto's..
Maar of die goed is..

joanna
25 augustus 2008, 16:52
De versterker ( Die cube 30X ) is goed om mee te beginnen, veel effectjes enzo.
Leuk ding!

Die gitaar ziet er best leuk uit op de foto's..
Maar of die goed is..

ja, kijk, hij zal het zelf wel ondervinden. daarbij, zelfs al koop je een eerste goede gitaar, er komt tg een moment waarop je een nieuwe wilt (bij mij was dat trouwens vrij vlug). Dan heb je tenminste niet al je geld uitgegeven en kan je de gitaar kopen die je echt wilt wnr je der zelf wat meer over weet.

Ik weet ook wel dat een "slechte gitaar" veel nadelen heeft maar ach, alles heeft voor- en nadelen! :)