PDA

View Full Version : verschil tussen power amp in & return



bas ragger
28 februari 2003, 08:16
Hallo mensen. Ik vroeg mij af wat nou het verschil is tussen de power amp in en de return in gang.

AllodoX
28 februari 2003, 09:00
eh... jah ? en wat bedoel je daar precies mee ?

bas ragger
28 februari 2003, 09:04
je hebt op de achterkant van een versterker wel eens een power amp in en een return ingang. Wat is het verschil tussen deze twee ingangen.

Phyrexian
28 februari 2003, 10:31
De 'power amp in' dient om je preamp uit je bashead te gebruiken met een externe poweramp.

De 'return' is de return jack van je fx-loop...

Ruud
28 februari 2003, 11:15
Het is een in, niet een uit... dus volgens mij zal ie bedoeld zijn om een externe losse pre-amp of ander materiaal op de ingang van je eindversterker (de poweramp) aan te sluiten...

basswasp
28 februari 2003, 11:21
Dat lijkt mij ook ja...

Joghy
28 februari 2003, 11:42
- power amp in: rechtstreeks naar de power amp, zonder dat er nog enige knop invloed heeft op het geluid (ook geen volumeknop zoals Master Volume!!!). Bijvoorbeeld om je geluid vanuit een aparte pre-amp te versterken. Het signaal van de ingebouwde pre-amp wordt normaal gezien onderbroken wanneer een kabel in dergelijke ingang geprikt wordt.
- effects return: bij zeer goedkope apparatuur vaak identiek als hierboven. Bij normale (goede) apparatuur heeft de Master Volume nog invloed op het geluid dat van deze ingang naar de power amp gaat. Deze ingang dient om externe effectapparatuur (EQ, compressor, chorus, ...) aan te sluiten (via de pre-amp out of effects send uitgangen, die het signaal van de ingebouwde pre-amp uitsturen). Ook hier wordt het signaal van de ingebouwde pre-amp normaal gezien onderbroken wanneer een kabel in dergelijke ingang geprikt wordt. Omdat het signaal van de effects return nog beivloed wordt door de Master Volume, is deze ingang bij uitstek geschikt om effectapparatuur tussen te voegen. Op die manier kan de effectapparatuur met een zo hoog mogelijk uitgangsvolume gebruikt worden, wat de signaal/ruisverhouding ten goede komt. Het uiteindelijk volume wordt dan door de Master Volume geregeld.