PDA

View Full Version : Gitaar met smalle hals?!



tjappie
16 augustus 2008, 00:11
Sinds een paar maanden heb ik een Ibanez rgt 42 Fm.
Ik vind het een fijne gitaar alleen is er een probleem wat (volgens mij alle gitaren die ik heb geprobeerd) hebben, hij word dikker hoe dichter je bij de body komt...
Is dit bij alle gitaren zo of heb je ook gitaren die een dunne hals houd, zoals welke dan?

En waarom is dit? Voor de stevigheid, dat hals niet krom word getrokken?

Ik heb wel eens een filmpje gezien van malmsteen die gitaar leek wel een lucifer, maar dat zal wel een custom zijn en die zijn veel te duur voor mij :nervous:

Tin
16 augustus 2008, 01:11
Op die ibanez die jij hebt zit een wizard 2 hals en dat is een aardige dunne hals.
Naar mijn weten zijn alleen de Wizard 1 en de Wizard prestige hals dunner.


Maar zoek je nu een smalle of een dunne hals?
Want in de titel staat smalle hals en in de tekst dunne hals.

Maarten66
16 augustus 2008, 09:52
Volgens mij doelt hij op de breedte van het fretboard.

G.G.
16 augustus 2008, 10:00
Ik denk eerder dat hij bedoeld dat een hals breder of dikker wordt bij de body. Da's logisch voor de breedte aangezien de brug een bredere spacing heeft dan de topkam. Wat betreft de dikte: Een hals wordt eigenlijk altijd dikker bij de body. Waarom? Ik weet het niet. Ik heb de halzen ook het liefst qua dikte overal bijna gelijk.

bass blom
16 augustus 2008, 10:00
http://www014.upp.so-net.ne.jp/shop-suzuki/guitar6.gif

peavey vandenberg.
smalste en dunste hals die ik ooit gehad heb :p

Blend
16 augustus 2008, 10:01
kinkie dingetje bass!

bass blom
16 augustus 2008, 10:06
kinkie dingetje bass!

ja ik had een witte, supergitaartje, alleen dat gedoe met floyd of kahler vind ik maar nix.
ebben toets ook :p rulez :cheerup:
kort clipje in mijn youtube..

Blend
16 augustus 2008, 10:49
klinkt wel heel scherp bass, of heeft dat meer te maken met je amp?

bass blom
16 augustus 2008, 11:24
klinkt wel heel scherp bass, of heeft dat meer te maken met je amp?

meer met de microfoon van de VHS camera, 10 jaar oud dik die opname :D

amp was mesa dual recto *huil*

Blend
16 augustus 2008, 11:28
en daar zag je er al zo oud uit!

heb je die mesa weggedaan?

bass blom
16 augustus 2008, 11:29
en daar zag je er al zo oud uit!

heb je die mesa weggedaan?

en bedankt :sneaky:

ja, mesa weggedaan, in 2002 ofzo :nervous:

tjappie
16 augustus 2008, 13:59
Ik bedoelde inderdaad de breedte van het fretboard....

dus de wizard, -1 en -prestige zijn minder breed. Kijk, het gaat me niet om de breedte bij de kam want die is opzich goed maar als ik rond de 12e fret van string 1 naar 6 moet, bv index naar pink (ik noem maar wat) dat wordt het lastig terwijl ik het bovenaan wel redt...

Maar alle gitaren hebben dit dus, dus dan zou ik een gitaar moeten hebben die bovenaan al dunner is zodat hij onderaan ook dunner is. Welke gitaren hebben dit van inbanez (of ander merk met 24 fretzzz)?

barno
16 augustus 2008, 14:56
Ik bedoelde inderdaad de breedte van het fretboard....

dus de wizard, -1 en -prestige zijn minder breed. Kijk, het gaat me niet om de breedte bij de kam want die is opzich goed maar als ik rond de 12e fret van string 1 naar 6 moet, bv index naar pink (ik noem maar wat) dat wordt het lastig terwijl ik het bovenaan wel redt...

Maar alle gitaren hebben dit dus, dus dan zou ik een gitaar moeten hebben die bovenaan al dunner is zodat hij onderaan ook dunner is. Welke gitaren hebben dit van inbanez (of ander merk met 24 fretzzz)?

De breedte van het fretboard is helemaal afhankelijk is van de stringspacing en totale breedte van de brug, maw de onderling afstand van de zadeltjes. Hier hangt trouwens ook het soort pickup vanaf die je kan gebruiken. De snaren moeten nl liefst recht over de pooltjes lopen. Het hangt dus allemaal samen, een ding veranderen kan niet zomaar.

eazy G
16 augustus 2008, 15:24
Je zou een keer een gitaar met een nutwidth van 1 5/8" moeten proberen.
Een hele dunne hals die erg lekker speelt.

Tin
16 augustus 2008, 18:34
De Wizard 1 en Wizard prestige zijn zelfs iets breder rond de 12de fret 1mm breder om precies te zijn ik zei dat ze dunner waren dan de wizard 2 hals en niet smaller.

En een gitaar met een topkam breedte van 1 5/8ste inch heeft niet per definitie een dunne hals , het is wel wat smaller dan een 1 11/16 inch topkam.

Als je een gitaar wilt proberen met een topkam van 1 5/8ste inch dan zou ik kijken naar een dean evo. (niet alle evo's hebben een topkam van 1 5/8ste inch)