PDA

View Full Version : Vraagje over tolex



robert-gitarist
15 augustus 2008, 22:42
Hallo dames en heren ;)

Ik heb een vraagje, ik heb nu een mooie rode Marshall cab maar mijn versterker (Maquis 100 watt 70's head) is zwart. Natuurlijk geen ramp, prima prachtig en mooi maar ik wil hem eigelijk liever rood hebben. Ik kan het heel simpel aanpakken en gewoon slechts spuiten met een spuitbus maar ik wil er graag rode tolex op. Voorlopig heb ik hier het geld niet voor maar ik wil me vast even orriënteren op dit gebied.(dan weet ik met welk bedrag ik ong. te doen heb en kan ik daar langzamerhand voor sparen) Zelf doen is geen optie, ik ben erg technisch maar bekleden (goed bekleden van iets) is toch een vak opzich ;) Dus mijn vraag is nu, wat zou zoiets ong. kosten en waar kun je dit laten doen? Of weet iemand een andere optie (misschien forummembers die het kunnen oid). Let wel, ik woon in het oosten van ons landje (deventer om precies te zijn). Ik heb namelijk zelf geen vervoer en een 100 watt buizentop de trein/bus mee sleuren lijkt me niet echt een strakke optie ;)
Vast bedankt voor den antwoorden :)

Gr. Robert

Erik70
15 augustus 2008, 23:33
Probeer t eerst gewoon zelf. Tolex kost maar een paar tientjes. Het aanbrengen is echt niet zo moeilijk als het lijkt. Ik heb het zelf ook een keer gedaan, zonder ervaring vooraf, en het resultaat mag er zijn !!!

http://inlinethumb09.webshots.com/22920/2972657180102267015S600x600Q85.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2972657180102267015eRXdut)

robert-gitarist
15 augustus 2008, 23:37
Erik, zoals ik al in een ander topic zei, je cab ziet er echt gelikt uit, heel fraai gedaan. Ik laat het toch liever doen ;) Het materiaal opzich is inderdaad niet echt duur, maar ik heb zelf A. de kennis/ervaring niet om te doen (ik ben al gauw "bang" dat het verkeerd gaat oid), B. gereedschap er voor en C. zeker de tijd niet gezien ik erg druk heb met werk en studie ;) Als ik dat allemaal dus tegen mekaar afweeg, lijkt het me gewoon beter om het te laten doen :)

Franc
15 augustus 2008, 23:44
Waarschijnlijk ga je meer moeite hebben met het verwijderen van de zwarte tolex van die Marquis dan met het opnieuw plakken van het rood.
Wat voor hout is die top? Is dat niet dat spaanplaat? Rampzalig als je daar tolex vanaf moet halen, je trekt het helemaal kapot....

Erik70
15 augustus 2008, 23:46
Bang dat het verkeerd zou gaan was ik eigenlijk ook wel. Ik heb toch de gok genomen. Een schaar, hobbymesje, en evt een nietpistool en een fohn is alles wat je nodig hebt....ja lijm ook uiteraard. Het is in een avondje te doen, en als je echt weinig tijd hebt kun je gerust halverwege stoppen en een andere dag verder gaan.

hier heb ik mijn "tips" vandaan:
http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?s=&threadid=70200&highlight=slant+recover

Erik70
15 augustus 2008, 23:48
off topic

Hey Franc, die oranje black-plexi ziet er gaaf uit man !!!!

Franc
17 augustus 2008, 09:48
@robert: plaats ff een plaatje van die top, dan kan ik zien wat de staat is. Misschien zie ik er heil in om hem voor je te hertolexen.

@erik: thanks!

budje
17 augustus 2008, 10:20
misschien heb je wat aan de antwoorden die ik kreeg

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=111278&highlight=tolex+spuiten

Bernd Veenema
17 augustus 2008, 13:49
Ik geloof dat ze bij eindhoven amplifiers ook wel retolexen. Maar zoals al eerder gezegd is, het is niet echt moeilijk om het zelf te doen. Ik heb het ook geprobeerd en het resultaat is me niet tegengevallen. Goede tolex kost trouwens iets van 29 euro per meter. Voor een top heb je denk ik ongeveer 2 meter nodig. Dan kun je het uit 1 stuk halen en heb je alleen onder een naad zitten en dat is wel zo mooi.

Franc
17 augustus 2008, 13:55
Dat ligt helemaal aan de behuizing.

Lijkt jouw amp op deze:

http://i256.photobucket.com/albums/hh198/Franc1974/42410015_1.jpg

Dan kan het makkelijk uit 1 meter tolex van 134cm breed :)
Zonder zichtbare naden.

robert-gitarist
17 augustus 2008, 14:32
Heren, bedankt voor alle antwoorden.

Budje, nee aan die antwoorden heb ik helemaal niks, want ik ben echt niet van plan om de boel te schilderen of te spuiten ;) Of nieuwe bekleding, of niet maar geen middenweg.

Bernd, Eindhoven is wat te ver weg gezien ik toch met vervoer zit. Of ik moet het binnenwerk eruit halen en de kast zelf opsturen.

Franc, nee die van mij ziet er anders uit. Bij mij staat ook aan de voorkant Maquis ipv. Marquis. Erg maf, viel me pas sinds een paar dagen op :?

Hier een paar foto's:

http://img.photobucket.com/albums/v375/kadettman/Maquistop1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v375/kadettman/Maquistop2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v375/kadettman/maquistop3.jpg

Zoals je kunt zien op de laatste foto vooral, het heeft een hele andere structuur. Ik net een los plekje aan de onderkant gevonden en volgens mij kun je het spul er vrij makkelijk vanaf trekken.

Of wat ook een optie is bedenk ik mij net, maar dat gaat denk ik wel wat meer kosten, een nieuwe kast opheen laten maken zoals de oude marshalls (die JMP plexi's). Lijkt me opzich nog mooier maar dan moet ik voorlopig nog ff hard door sparen. Sowieso eerst ff sparen gezien ik mijn nieuwe cab ook nog moet afbetalen.

Franc
17 augustus 2008, 14:40
Ah, het is echt Maquis, ik dacht een typefoutje :)

Er zit waarschijnlijk 1 naad onderop?
Het ligt een beetje aan hoe breed de kast is, maar het is met 1 m tolex te doen, dan krijg je 2 naden onderop, maar daar zie je zo goed als niets van.
Hoe breed is deze kast? 66cm oid?

En heeft je Marshall elephant of levant tolex?

JeroenSchaaf
17 augustus 2008, 14:42
Btw Gaaf topje.

Is er geen mogelijkheid om zelf van hout een nieuwe kast te maken en ze te laten retolexxen?

robert-gitarist
17 augustus 2008, 14:50
Ah, het is echt Maquis, ik dacht een typefoutje :)

Er zit waarschijnlijk 1 naad onderop?
Het ligt een beetje aan hoe breed de kast is, maar het is met 1 m tolex te doen, dan krijg je 2 naden onderop, maar daar zie je zo goed als niets van.
Hoe breed is deze kast? 66cm oid?

En heeft je Marshall elephant of levant tolex?

Aan de onderkant zit inderdaad een naad. Ik kan er evt. een detail foto van maken met me crappy camera ;) Deze kast is net zo breed als een Marshall 1960 cab. Mijn marshall cab heeft Elephant tolex, zoals (bijna) alle nieuwe Marshall's maar aangezien deze top het meest lijkt op een oude plexi, vind ik het opzich ook wel tof om van die tolex erop te hebben met die structuur.

Joene, bedankt :) mooi oud beestje, klinkt prima ook verder zeker in combi met de plexitone, een dijk van een geluid. Een kast zelf maken lukt me waarschijnlijk niet zelf. Opzich zou ook wel het geld over hebben om een nieuwe kast te laten maken (met de afmeetingen van een oude Marshall plexi, want volgens mij is mijn top iets hoger) en die rood te laten tolex'en zodat ik deze oude kast kan bewaren mocht het nog meer waarde geven als ik hem ooit verkoop.

Franc
17 augustus 2008, 14:56
Ik krijg het alleen al warm als ik die kast zie :D

100W toch? En geen enkele ventilatie. Niets op de achterkant en volgens mij ook niets bovenop?

robert-gitarist
17 augustus 2008, 15:00
Ik krijg het alleen al warm als ik die kast zie :D

100W toch? En geen enkele ventilatie. Niets op de achterkant en volgens mij ook niets bovenop?

Hij klinkt ook lekker warm :D ;)

Yepz 100 watt, bovenop zit een ventilatie gleuf, rechtboven de eindbuizen. Het gaas dat daar zit is verguld, maar bovenop de buizen is dat er al afgeknapt :D

Franc
17 augustus 2008, 15:11
Het ligt eraan hoe lang het chassis is, maar het staat ook erg mooi om hem in een smallboxbehuizing te doen. Met een vent bovenop moet dat makkelijk kunnen.
Weinig mooier dan een smallbox op een 4x12 :rockon:

robert-gitarist
17 augustus 2008, 15:22
Het ligt eraan hoe lang het chassis is, maar het staat ook erg mooi om hem in een smallboxbehuizing te doen. Met een vent bovenop moet dat makkelijk kunnen.
Weinig mooier dan een smallbox op een 4x12 :rockon:

Chassis is net zo lang als de behuizing ong.
Maar om eerlijk te zijn, ik vind een grotere behuizing mooier als een smallbox. Smaken verschillen, en ik snap het punt dat je dat mooier vind, in veel gevallen staat dat ook zeker erg fraai maar in mijn geval vind ik een grote behuizing wat fraaier :)
Overgens, ik heb net op je site gekeken naar je amps en lege behuizingen. Dat ziet er super gelikt uit! 239 euro is voor mij een hele hoop poen maar misschien ga ik dat wel overwegen, want dat is iets dat ik zoek eigelijk. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik exact wil :D vind zoveel mooi namelijk. De vraag is alleen voor mezelf, de orginele behuizing laten re-tolex'en of een complete behuizing kopen. Eerste geval is aantrekkelijkst voor me gezien mijn budget etc en anderzijds, de huidige behuizing orgineel laten is natuurlijk beter voor de verkoop, mocht ik hem ooit eens gaan verkopen :) moeilijk allemaal opzich haha.