PDA

View Full Version : Marshall bluesbreaker modificeren



leonturnpike
27 februari 2003, 23:17
Wie o wie heeft er veel verstand van buizenversterkers.
Zelf heb ik een marshall jmp mk2 van 100 W.
en een Bluesbreaker.
M'n bluesbreaker zou ik graag willen modificeren d.m.v. mastervolume knob.

Wie weet hoe of wat??

groet leon

nicoverduin
27 februari 2003, 23:29
Ik heb zelf een master volume in mijn zelfgebouwde Fender Super Reverb gezet. Hij is direct achter de koppelkondensatoren van de phase inverter gebouwd. Echt onder de indruk ben er niet van. Je verliest teveel punch.
Nico

leonturnpike
27 februari 2003, 23:32
NIco, met punch bedoel je dynamiek of niet??
Dat zou wel erg zonde zijn.

nicoverduin
27 februari 2003, 23:35
Het geluid verloor nogal wat van z'n strakke lage tonen. Beetje "soppig" eigenlijk. Dit is waarschijnlijk wel op te lossen, maar dan moet ik eerst de scope eraan hangen. Inmiddels is die weer na 25 jaar ontdaan van stof, dus dan kan ik eens zien wat het probleem is.

leonturnpike
27 februari 2003, 23:41
Ja, maar de dynamiek bleef wel dus??
Ik weet het nog niet zeker of ik hem wil gaan laten modificeren maar weet jij mensen die dit goed kunnen???
Wat zou de prijs zijn om zoiets te laten doen??
Die jmp scheurt wel lekker maar ik weet bijn zeker dat die bluesbreaker met mastervolume dat zeker ook doet.

nicoverduin
27 februari 2003, 23:48
Als je wat dichter in de buurt woonde, dan kon ik het wel voor je doen.

leonturnpike
27 februari 2003, 23:56
Ja Heemskerk is een aardig endje weg.
Weet je misschien goeie bouwers in de buurt van Rotterdam/ Den Haag??
Die tremeldie op die bluesbreaker zit heeft trouwens wel een volume, dit is toch eigenlijk ook een soort pre-amp volume???

nicoverduin
27 februari 2003, 23:57
Dan zou ik eerst het schema moeten zien.

Nico

leonturnpike
27 februari 2003, 23:59
Ja die heb ik wel in een boek staan, maar ik zal hem effe mailen.

Groet leon

leonturnpike
28 februari 2003, 00:01
Als ik hem kan vinden dan??

leonturnpike
28 februari 2003, 00:10
Ik ben effe een fotootje aan het maken ervan.

sash
28 februari 2003, 00:21
Weet je wel zeker dat je er een mastervolume op wilt hebben? Naar mijn weten en gehoor is een amp zonder mastervolume altijd beter (bij fenders wel tenminste)

leonturnpike
28 februari 2003, 00:26
Ik heb al eens vaker zitten denken, die tremelo zou toch ook in/achter de voortrap moeten zitten.
Dit zou dan toch ook een ideale plaats zijn om een effect loop te creëren?
Het enige waar ik bang voor ben is het verlies van dynamiek???

Leon

leonturnpike
28 februari 2003, 00:28
Sash,

Dat is wel zo, maar ik vind het zo'n gedoe met pedalen enzo.
Er zit ook geen effect loop in dus dat is ook al een gemis.
Alles wat je er voor zet gaat ten koste van de dynamiek, vind ik dan.

mathe
28 februari 2003, 01:56
Als die JMP een mastervolume heeft (daar was je niet helemaal duidelijk over) dan zit die in ieder geval tussen de toonregeling en de fasedraaier in.
De voorversterker van die JMP zal ook meer versterking (gain) hebbendan jouw JTM45.
Met het volume van de tremolo regel je de diepte van het effect. De schakeling werkt samen met de eerste trap van de voorversterker.

Ik raad het inbouwen van een mastervolume echter af. De JTM45 heeft te weinig gain in de voorversterking voor het effect wat jij zoekt. Investeer beter in een zgn power attenuator zodat je de eindversterker ver open kunt zetten maar het volume uit de luidsprekers toch bescheiden blijft (heb je hem trouwens weleens helemaal voluit gehad?).
Marc

Soulman
28 februari 2003, 08:26
Om van het optimale geluid te genieten van de JTM 45 combo moet je hem eigenlijk ver opendraaien. Een mastervolume lijkt m.i geen goede oplossing, denk liever aan iets van een powersoak/loadbox.

Oeps, sorry Mathe, dat had jij ook al gezegd.
(moet toch beter lezen 's morgens :wink:)



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Soulman op 2003-02-28 08:28 ]</font>

Nielsje
28 februari 2003, 09:35
tja, waarom denk je dat die orginele oude marshalls zo gewild zijn? juist omdat ze geen master hebben, als je nu je volume lekker opdraait dan laat ie de eindbuizen ook lekker werken, trouwens t ding is toch maar 30 watt? dat is toch nog wel te harden? investeer anders liever in oordopjes...is altijd beter dan een bluesbreaker verklooien....

Soulman
28 februari 2003, 10:47
Op 2003-02-28 09:35, schreef Nielsje:
tja, waarom denk je dat die orginele oude marshalls zo gewild zijn? juist omdat ze geen master hebben, als je nu je volume lekker opdraait dan laat ie de eindbuizen ook lekker werken, trouwens t ding is toch maar 30 watt? dat is toch nog wel te harden? investeer anders liever in oordopjes...is altijd beter dan een bluesbreaker verklooien....


30 watt voordat íe gaat vervormen, een voLledig opengedraaide jt45/combo (afh. van bias en buizen) gaat richting 45/50 watt.
Die van mij is dan flink LUID !!

mathe
28 februari 2003, 10:58
Op 2003-02-28 09:35, schreef Nielsje:
tja, waarom denk je dat die orginele oude marshalls zo gewild zijn? juist omdat ze geen master hebben,


Dat heeft er niet veel mee te maken. De Marshall versterkers uit de jaren 60 hebben vooral HEEL veel toon, iets wat latere modellen missen.
Marc

Nielsje
28 februari 2003, 11:11
ja oke, maar de oudere hebben geen master, en de nieuwere wel, en dat heeft er indirect wel mee te maken, aangezien voor het master circuit ook het toon circuit enzo is aangepast.

mathe
28 februari 2003, 11:26
Onzin.
Om een mastervolume achter je toonregeling te zetten hoef je de toonregeling zelf niet aan te passen.
De lead versterkers van Marshall waarbij de toonregeling na een kathodevolger komt hebben al heel lang dezelfde toonregeling (33k/0.022/0.022).
Die oude versterkers kun je op die manier niet vergelijken. De circuits zijn namelijk te verschillend ten opzichte van elkaar.

Wel of geen mastervolume heeft dus niets te maken met de grote interesee in de oudere versterkers. Wel het verschil in geluid. Neem de proef op de som en zet een model 1959 uit de JCM800 serie naast een model 1959 uit (bj)1969. Beide versterkers hebben nagenoeg hetzelfde circuit maar klinken toch heel anders.
Marc

Mr.Jay
28 februari 2003, 11:54
[/quote]
30 watt voordat íe gaat vervormen, een voLledig opengedraaide jt45/combo (afh. van bias en buizen) gaat richting 45/50 watt.
Die van mij is dan flink LUID !!
[/quote]

En de rest !!......volopen > wel 70 W.
dus denk aan je speakers..
Jay

mathe
28 februari 2003, 12:48
Een JTM45 geeft 25-30 Watt RMS en 45-50 Watt voluit.
Marc

leonturnpike
28 februari 2003, 14:12
Echt vol open heb ik hem zeker nooit gehad, that's too loud!!!.
Nee echt vééls te hard, op een behoorlijk podium gebruik ik hem ook als monitor, maar echt veel verder als 2.5/3 op bijde volumes heb ik hem nooit gehad.

mathe
28 februari 2003, 15:31
Probeer het toch maar eens een keertje en luister wat voor geluid dat geeft.
Met een zgn power attenuator kun je dan je volume beperken. Dit apparaat wordt tussen de versterker en de speakers geplaatst waarbij hij maar een deel van het vermogen naar de speakers stuurt. Het andere deel aan vermogen wordt door de power attenuator opgenomen.
Marc

Mr.Jay
28 februari 2003, 16:22
Op 2003-02-28 12:48, schreef mathe:
Een JTM45 geeft 25-30 Watt RMS en 45-50 Watt voluit.
Marc


Heb je em al es nagemeten op de scope ?

Jay

mathe
28 februari 2003, 16:33
Ja, bij meerdere.
Maar eh, vermogen meet je met een RMS meter, niet met een oscilloscoop.

Mr.Jay
28 februari 2003, 18:19
Op 2003-02-28 16:33, schreef mathe:
Ja, bij meerdere.
Maar eh, vermogen meet je met een RMS meter, niet met een oscilloscoop.


met een simpele Multimeter en een scope kan het ook.
Maar hetr klopt wel dat er sommige zijn die niet hoog zitten > kennis van me heeft ook een R.I. BLuesbreaker die niet veel; power had > stond ook gruwelijk KOUD afgesteld.
Andere kennis heeft er div. onder handen gehad die méér vermogen hadden.

Jay.

Bas
28 februari 2003, 21:04
Ik vind het eigenlijk wel eeuwig zonde om een mooie Blues Breaker van zijn originaliteit te beroven door dit soort mods er op los te laten.

Echt, ik zou hem bijna van je over kopen om het te verhinderen :grin:

leonturnpike
1 maart 2003, 21:39
Ja, ik weet het ook niet zeker maar aan die tremolo heb ik geen niets, die kan mij gestolen worden.
In eerste instantie dacht ik dat die buis van die tremolo wel "opgevoerd" kon worden maar dat schijnt niet zo te zijn????
Zelf heb ik er helemaal geen kijk op maar volgens Nico kan dit echt niet.

Nielsje
2 maart 2003, 14:31
Als het geluid van het ding je niet bevalt waarom heb je er dan een?!? man ik vind um juist een van de beste marshalls die er zijn!