PDA

View Full Version : Gitaar aardings problemen...



Speeddemon
15 augustus 2008, 17:46
Ik was altijd gewend mijn snaren met m'n linkerhand te dempen als ik effe niet speelde (in een high gain situatie) omdat er anders zoveel brom bij kwam.

De laatste tijd stoor ik me daar steeds meer aan... en nu komt het, ik heb sinds een paar maanden een Hamer Vector XT (Flying V model) en die is gewoon muisstil wanneer je de snaren NIET dempt! (ja, volume knop vol open). Het kan dus wel!

Nu is mijn vraag; hoe krijg ik met name m'n Les Pauls stil(ler) qua aarding?
Als ik de snaren niet demp, maar ik raak de metalen behuizing van de jackplug die in de gitaar zit aan, houdt de brom ook op. Volume knop dicht op de gitaar en de brom is ook weg (alleen wat ruis van de high gain pedalen). Dus het lijkt me een probleem wat in de gitaar zit en niet in de kabel+versterker.

Mijn gear is ook behoorlijk in orde (Klotz La Grange kabel 4,5m --> Engl Invader 100 top ---> Kimber 4VS speaker kabel---> Engl 4x12" Pro Cabinet (Vintage 30's).

Die Hamer Vector heeft 2 humbuckers en m'n Les Pauls ook, dus vandaar dat ik zoiets heb van 'die brom moet eruit kunnen'.

epiphone4life
15 augustus 2008, 17:55
Waar wordt er vanuit de humbuckers geaard?

Ik heb aan elke potmeter aarde gemaakt, gewoon voor het geval dat.

bert k
15 augustus 2008, 17:59
Het is niet echt een antwoord op je vraag, maar misschien kan je er iets mee.

Normaal aard je je elektronica aan de brug, zodat je handcontact de boel aard, net zoals je beschrijft. Nu heb ik laatst een EMG 81 gemonteerd, en in de beschrijving stond dat het actieve circuit al voldoende afgeschermd was om dat overbodig te maken. Dus heb ik de verbinding naar de brug niet gelegd, en idd is de gitaar muisstil. Misschien actieve pups monteren?

B_2_the_a
15 augustus 2008, 17:59
shielden
draden vervangen van de gitaar voor afgeschermde
etc..

B_2_the_a
15 augustus 2008, 17:59
Het is niet echt een antwoord op je vraag, maar misschien kan je er iets mee.

Normaal aard je je elektronica aan de brug, zodat je handcontact de boel aard, net zoals je beschrijft. Nu heb ik laatst een EMG 81 gemonteerd, en in de beschrijving stond dat het actieve circuit al voldoende afgeschermd was om dat overbodig te maken. Dus heb ik de verbinding naar de brug niet gelegd, en idd is de gitaar muisstil. Misschien actieve pups monteren?

dat ligt meer aan de werking van die pickups...
maar anders is het helemaaal niet te harden, zonder je brug te aarden

volgens mij magh et tegenwoordig vanuit de fabriek niet meer?

Speeddemon
15 augustus 2008, 18:07
Zou het helpen om vanaf de Sleeve van de jack-input een extra aardedraad naar 1 van de potmeters te laten lopen?

B_2_the_a
15 augustus 2008, 18:13
waarom een extra aarde draad?

gewoon goed draad gebruiken!

Speeddemon
15 augustus 2008, 18:30
waarom een extra aarde draad?

gewoon goed draad gebruiken!
Wat voor afgeschermde draden bedoel je dan, want volgens mij moet je daar de shields dan ook weer apart van aarden, met alle kans van groundloops etc..

JER00N
15 augustus 2008, 18:36
Als de brom ophoudt zodra je de snaren (of iets anders van metaal) aanraakt, betekent dat dat je versterker niet geaard is, dwz niet op een geaard stopcontact zit. In plaats van via het stopcontact fungeer jij als 'aarde' (jij staat er immers mee in contact). Je versterker op een geaard stopcontact zetten zou het probleem dus moeten verhelpen.

Speeddemon
15 augustus 2008, 19:02
Als de brom ophoudt zodra je de snaren (of iets anders van metaal) aanraakt, betekent dat dat je versterker niet geaard is, dwz niet op een geaard stopcontact zit. In plaats van via het stopcontact fungeer jij als 'aarde' (jij staat er immers mee in contact). Je versterker op een geaard stopcontact zetten zou het probleem dus moeten verhelpen.
Dat zou goed kunnen, aangezien ik op zolder zit te spelen.

Maar wat ik zo vreemd vind, is dat die Hamer Vector nergens last van heeft.
Zou het veel uitmaken om de control cavity van m'n Les Pauls met die speciale 'shielding verf' te schilderen en folie op de cavity-cover te plakken? Dat heeft die Hamer Vector nl. wel.

JER00N
15 augustus 2008, 21:06
Dat zou goed kunnen, aangezien ik op zolder zit te spelen.

Maar wat ik zo vreemd vind, is dat die Hamer Vector nergens last van heeft.
Zou het veel uitmaken om de control cavity van m'n Les Pauls met die speciale 'shielding verf' te schilderen en folie op de cavity-cover te plakken? Dat heeft die Hamer Vector nl. wel.

Volgens mij ligt het ook erg aan je elementen. Mijn ibanez RG is redelijk stil (met humbuckers, geen shielding verder), maar m'n Explorer bromt behoorlijk, terwijl hij ook gewoon humbuckers heeft en alles correct geaard is (heb alles al nagelopen).

Zelf zit ik ook op de zolder en ik heb een stekkerdoos aangesloten op de wandcontactdoos waar de geiser op zit (die is namelijk wel geaard).

bert k
16 augustus 2008, 12:58
Als je versterker niet geaard is moet je daar echt mee beginnen, dat is echt het belangrijkste.

jerome
16 augustus 2008, 13:28
Zitten er in die Hamer soms actieve elementen?
Want volgens mij hoeven de meeste actieve elementen niet geaard te worden en dan maakt het niet of minder uit of je wel of niet over een geaard of een ongeaard stopconact speelt.
Dat zou het verschil tussen beide gitaren kunnen verklaren.

BTW, voor het veiligheid is het natuurlijk altijd beter is om over een geaard stopcontact te spelen...