PDA

View Full Version : Wiringoptievraagje



Kakihara
15 augustus 2008, 11:26
Beste Zelfbouwgenieën,

Voor mijn toekomstige zelfbouwproject (2 humbuckers) zit ik te denken aan een wiringcircuit op zijn basgitaars : geen switch maar een blendingsysteem, met een extra mastervolume en eventueel een push/pullpot voor het in- en uitfase schakelen.
Nu zijn mijn vragen : is dit 'werkbaar', in de zin van ga ik die switch niet te hard missen, of is dat gewoon een kwestie van gewoon worden ? En heeft die mastervolume wel een toegevoegde waarde ? Volgens mij wel, maar ik had toch graag wat input van de ervaren medemens gehad :) En is er ergens een schema van deze optie?

Alvast bedankt,

K

aaronstonebeat
15 augustus 2008, 12:14
Moeilijk te zeggen of jij die switch zou missen; ik wel in ieder geval. Je kunt ook allebei doen: selector switch én blendpot.

Schema's zijn vast te vinden, bv hier:
http://www.stewmac.com/FreeInfo/Electronics/Pots/i-4137.html

Volgens mij zou het ook met een dubbele potmeter (noemen ze dat niet stereopot?)

no 1 hops
15 augustus 2008, 12:20
waarom het niet makkelijker maken met een balanspotmeter in plaats van blend of switch

Mr.Fingers
15 augustus 2008, 12:39
zoek het schemaatje op van een Epiphone Wildcat (Master volume, volume per element & master-tone), en bypass daar de switch...

barno
15 augustus 2008, 12:49
ik zou er zeker ook een switch bijzetten, maar ik ben dan ook het alles of niets-type :) of doe het zo dat je de blendpot later ev. kan vervangen door een switch

st.robot
15 augustus 2008, 13:16
[noob modus aan]

wat is zo'n "blending"systeem juist ?

[noob modus terug af]

Kakihara
15 augustus 2008, 13:37
ik zou er zeker ook een switch bijzetten, maar ik ben dan ook het alles of niets-type :) of doe het zo dat je de blendpot later ev. kan vervangen door een switch

Ik zou met de installatie van een mastervolume deze later kunnen vervangen door een rotary switch. Denk ik toch ? :)
Ben op gebied van elektronica nog een grotere leek dan op gebied van houtbewerking, dus dat belooft voor later :chicken:

@no 1 hops : hoe werkt zo'n balanspotmeter dan ? halfopen = allebei de elementen, volledig open = hals en volledig dicht = brugelement ? Of moet ik het anders zien.

@fingers : Schema gevonden van de Katseries op de Gibson-site, maar ik snap er de ballen van ...

barno
15 augustus 2008, 14:00
Ben op gebied van elektronica nog een grotere leek dan op gebied van houtbewerking, dus dat belooft voor later :chicken:...

het lijkt me onwaarschijnlijk dat je nog grotere electronica moron bent dan ik :)

tiens ja, zo'n schakelaar in draaiknopvorm, dat wil ik ook gaan gebruiken

aaronstonebeat
15 augustus 2008, 14:02
Ik heb ook even de wiring van de Kat series opgezocht. Als we hetzelfde zien, lijkt het me heel simpel (deze toch: http://www.gibson.com/Files/schematics/Kat%20Series.PDF ):

- 2 Pickups, elk met een eigen volumepot
- Dan een 3wayswitch
- Dan mastertone en -volume

Geen blendpot in dit schema, maar je kunt wel met die eerste 2 pots blenden.

no 1 hops
15 augustus 2008, 14:14
@no 1 hops : hoe werkt zo'n balanspotmeter dan ? halfopen = allebei de elementen, volledig open = hals en volledig dicht = brugelement ? Of moet ik het anders zien.

volgens mij gewoon van vol open A naar bijmengen richting midden met B en dan doordraaien naar vol B terwijl invloed A afneemt en andersom

Mr.Fingers
15 augustus 2008, 14:17
Even wat gespeeld in paint

Mastervolume, blendpot & tonepot, met push-pull voor faseschakeling (die komt onder de volumepot te staan, maar dat was nogal een geprul qua lijntjes, dus die heb ik gewoon apart gezet).

http://i528.photobucket.com/albums/dd324/williamsanders127/wiringblend.jpg

edit: zo'n balanspotmeter is eigenlijk een dubbele volumepotmeter, die op hetzelfde asje draait. het onderste deel is voor de brugpickup, het bovenste voor de neck. Ze zijn in feite gewoon bedraad als een volumepot, maar in spiegelbeeld. als je de knop toedraait, draai je het volume van de neck toe, en van de brug open, en omgekeerd. De output van die "blend-pot" gaat naar de mastervolume.

Kakihara
15 augustus 2008, 14:25
Even wat gespeeld in paint

Mastervolume, blendpot & tonepot, met push-pull voor faseschakeling (die komt onder de volumepot te staan, maar dat was nogal een geprul qua lijntjes, dus die heb ik gewoon apart gezet).

http://i528.photobucket.com/albums/dd324/williamsanders127/wiringblend.jpg

Mr. Fingers ? Heeft er al es iemand verteld hoe geweldig je bent ?
Thx ! Alles wat ik nodig heb. Mits een beetje bestuderen, zou ik dit wel kunnen vatten :)

Mr.Fingers
15 augustus 2008, 14:28
Neen, ze zeggen dit veel te weinig, I know ;)


(let even op de toevoeging die ik gemaakt heb aan de vorige post)

Kakihara
15 augustus 2008, 15:18
Neen, ze zeggen dit veel te weinig, I know ;)


(let even op de toevoeging die ik gemaakt heb aan de vorige post)

Net gelezen, waarvoor nogmaals bedankt. Bij zowel Tonefactory als GuitarSupplies hebben ze (nog) geen blend pots, maar dat kan misschien wel besteld worden. Zie ik wel als het eenmaal zover is.