PDA

View Full Version : Regelbare vervorming



Merlot Monde
15 augustus 2008, 09:33
Hoi,

Ik zou graag jullie mening over het volgende willen weten: Ik heb een paar vervormingspedaaltjes. Deze hebben een knop om de vervorming te regelen en eentje voor het volume. Met behulp van deze twee knoppen regel je de balans ten opzichte van het cleane, onvervormde geluid. Het probleem met deze oplossing is dat de vervorming alleen maar uit of aan kan. Wat ik wil is de volgende oplossing:
Met de volumeregelaar op de versterker regel je het volume.
Met de volumeregelaar op de gitaar regel je geen volume, maar de mate van vervorming. Met andere woorden: als je de volumeregelaar op de gitaar verder opendraait, neemt niet het volume toe, maar de vervorming. Mijn vraag: is er een pedaal dat dit principe ondersteunt?

Groet,

MM

Thijssie
15 augustus 2008, 09:55
Wat dacht je van een "volumepedaal", voor je pedaaltje :dontgeti:

Chris Winsemius
15 augustus 2008, 10:07
Met puike buizenversterkers is dat meestal mogelijk. Qua pedalen: er moeten wat moderne od-pedalen zijn die dat ook behoorlijk kunnen... even wachten tot wat fx-bezitters posten....

EDIT!
Had over iets heen gelezen: volume-pedaal of misschien zo'n "3rd hand" misschien?

Dirk_Hendrik
15 augustus 2008, 10:21
....

ligt het aan mij of snap ik de vraag niet. (en dan vnl dat vervorming alléén maar aan en uit).

Tubescreamer
15 augustus 2008, 10:27
....

ligt het aan mij of snap ik de vraag niet. (en dan vnl dat vervorming alléén maar aan en uit).
Ík denk dat de TS bedoeld dat hij bijv. de "drive" knop eigenlijk het liefst op z'n gitaar wil hebben.

Eigenlijk best wel goed idee. Bestaat dat nog niet dan :D?

[OFFTOPIC EDIT: heej, post 1000!! :cheerup: ]

Tubescreamer
15 augustus 2008, 10:32
Jaaaa dan moet je eigenlijk dit hebben he:
http://vintageguitars.org.uk/graphics/voxUltrasonic.jpg

The built in effects are rather interesting, consisting of an E-tuner (plays a quiet E note), treble/bass boost, distortion (mild overdrive to full blown 60s fuzz), repeater, and palm-operated wah wah pedal. They are powered by a 9V battery accessible through a circular cover under the pad at the rear of the body. An identical model with the exception of having no wah wah was also produced; the Vox Cheetah or V267.

http://vintageguitars.org.uk/graphics/voxUltrasonic.jpg

Mr.Bluesbreaker
15 augustus 2008, 12:52
Volgens mij wordt de vraag niet begrepen.
Wanneer je over een goede, dynamische buizenamp speelt, heb je bij volumestand 3-4 op je gitaar een redelijk clean geluid, stand 6-7 een crunch en op 10 een volle scheur.

Dit kun je met je voet regelen door een simpel volumepedaal tussen je gitaar en je versterker te zetten lijkt me, aangezien de meest simpele gewoon een potmeter bevatten die je ipv. met je hand met je voet bedient? Lijkt me niets voor in de loop, gewoon recht voor de amp.

marc_o
15 augustus 2008, 12:54
Lijkt me beter wanneer de topicstarter het nog even beter uit probeert te leggen voordat we vol met goede bedoelingen voor hem gaan denken...

Mitch
15 augustus 2008, 14:08
Ja, hij bedoelt duidelijk dat een hoop overdrive pedalen zo dynamisch zijn als aangekoekte vogelpoep.
Voor een goede reactie op de mate van vervorming heb je twee dingen nodig: een goede volumepot op je gitaar, het liefst met een treble bleed (zoek maar op) zodat je hoog goed behouden blijft. Zeer belangrijk.
Daarna koop je een pedaal dat een erg goede respons heeft op verandering van je volumepot. De Fulltone OCD komt onmiddellijk in gedachten, die is daar erg goed in.
Maar zoals gezegd: een aantal goeie buizenamps kunnen dit truukje prima. Moet gezegd dat er tegenwoordig steeds meer meuk op markt is die net zo slecht op je volumepot reageren als een slecht pedaal.

Overigens, op de Boss GT8 multi-bak kun je in een patch instellen dat het expressiepedaal gebruikt wordt als gainregelaar. Dat doet ook wat je vraagt, maar is natuurlijk een heel ander apparaat en het heeft niets met dynamiek te maken. Maar eigenlijk wel zuiverder antwoord op je vraag.

Tubescreamer
15 augustus 2008, 14:21
Ik denk dat o.a. Mitch idd gelijk heeft, maar als ik toch probeer om de vraag een tikkie anders te interpreteren:

Ook al heb je een pedaal dat goed reageert op je volumepot (en natuurlijk speldynamiek), als je de pot helemaal dichtdraait is toch al je signaal weg.
Ik vraag me af of de TS dan toch bedoelt dat in dat geval dus niet je signaal weg is, maar wel alleen de vervorming.
Hoe je dan het volume op je gitaar regelt, tja.....zul je er toch een extra potmeter en een extra kabel erin moeten kleien!

Sorrie misschien geen antwoord op de vraag, maar vind het idee wel interessant. Toch een soort remote control op je gitaar voor je overdrive aan of uit.

EuroCinema
15 augustus 2008, 14:21
Ik kan het met Google niet snel vinden, maar er bestaat een pedaal waarmee zoiets kan. Het ziet eruit als een wah of volumepedaal met een snoertje eraan. Dat snoertje kan je bevestigen aan een knop van een pedaal en dan kun je door het pedaal met je voet op een neer te bewegen aan de knop draaien. Zo kun je dus elke parameter van een pedaal met je voet besturen, inclusief gain. Probleem is wel dat meer gain = meer volume.

Tubescreamer
15 augustus 2008, 14:24
Ik kan het met Google niet snel vinden, maar er bestaat een pedaal waarmee zoiets kan. Het ziet eruit als een wah of volumepedaal met een snoertje eraan. Dat snoertje kan je bevestigen aan een knop van een pedaal en dan kun je door het pedaal met je voet op een neer te bewegen aan de knop draaien. Zo kun je dus elke parameter van een pedaal met je voet besturen, inclusief gain. Probleem is wel dat meer gain = meer volume.
Dat kan natuurlijk ook. Maar dat bedoelde Mitch waarschijnlijk met een Boss expressiepedaal?

Mitch
15 augustus 2008, 14:26
Je bedoelt de TIP 3rd Hand, is pas nog een topic van voorbij gekomen. Er bestaat trouwens ook een pedaal van Akai dat een ovedrive pedaal was met een mooi voetenplankje waar je de hoeveelheid gain mee kon regelen, maar dat was niet bepaald een verkoopsucces. Dat was de Shred-O-Matic.
Zo, hebben we het hele rariteiten kabinet er weer bij gehad :D

Tubescreamer
15 augustus 2008, 14:47
Shred-O-Matic....vet....zo verzinnen ze ze niet meer zeker....:D

http://www.chrisguitars.com/akai-shredomatic.jpg

Aimé
15 augustus 2008, 15:43
Idem, een goede buizenversterker kan dat wel.
Ik hou er me ook wat mee bezig, en voor mij zijn er 2 manieren: nuances leggen in je slag (hoe harder je aanslaat, hoe harder de vervorming en omgekeerd) of idem met de volumeknop.
Heb gehoord dat vooral de fulltone en Trex pedalen erg mooi "opkuisen" als je de volumeknop terugdraait, maar hetzelfde blijven in volume. De OCD bv?

EuroCinema
15 augustus 2008, 16:19
Je bedoelt de TIP 3rd Hand, is pas nog een topic van voorbij gekomen.
Yep, die was het!
http://www.musictoyz.com/images/jpg/tip1.jpg

Jim Haagmans
15 augustus 2008, 18:43
Het kan natuurlijk ook simpeler:

http://www.morleypedals.com/dfxb.html

vettavillenl
15 augustus 2008, 18:56
Hoewel de oplossing geboden wordt voor elk effect bij de nieuwe M13 en een EX1 (als voetpedaal aangesloten op de M13) lijkt het me wat 'ver gaan' om dat als oplossing te bieden.

Maar het doet wel geheel wat de poster (waarschijnlijk) bedoelt. Elke parameter vande gekozen Overdrive kun je per waarde instellen op de hiel of teen positie en daar vervolgens dus traploos in schakelen..

zjanke
15 augustus 2008, 19:58
Inderdaad: waarschijnlijk overkill en je zit vast aan de modules van line6. Als dat niet je geluid is dan heb je een overkill oplossing en het verkeerde geluid...

vettavillenl
16 augustus 2008, 18:13
Inderdaad: waarschijnlijk overkill en je zit vast aan de modules van line6. Als dat niet je geluid is dan heb je een overkill oplossing en het verkeerde geluid...

De M13 heeft geen modules (dat is de Tonecore lijn, en de modules daarvan zijn overigens uitwisselbaar) maar 75 effecten in een apparaat.