PDA

View Full Version : Vragen over zelf vervangen topkam / lijmen / vijlen



zeppo
15 augustus 2008, 09:30
Op de gitaar die ik vorige week binnenkreeg zat een benen topkam die niet goed gemaakt was: de lage E liep waanzinnig aan. Gelukkig had de verkoper een nieuwe topkam bijgevoegd.
Eerst wat gerelateerde topics hier doorgelezen (natuurlijk) maar toch te veel haast: de nieuwe topkam was te hoog, dus ik ben 'm (aan de onderkant) gaan bijschuren. En in mijn enthousiasme weer teveel :(

Gisteren kwamen de nieuwe kammetjes binnen van ToneFactory (heb er maar gelijk meer besteld, dan heb ik wat 'prutsvrijheid')

Ik begrijp uit diverse bronnen dat je het beste de topkam helemaal op maat kunt maken alvorens die vast te lijmen, maar kon zogauw niet vinden wat de beste lijm is om een topkam vast te zetten. Op Stewmac lees ik Titebond, maar is dat bij een een beetje goed gesorteerde DHZ verkrijgbaar?

Zijn er nog alternatieven voor Titebond?

Verder:

Topkamvijlen:

Zoals al door anderen opgemerkt: een setje topkamvijlen bij Stewmac (http://www.stewmac.com/shop/Tools/Files/Double-edge_Nut_Files.html) is een beetje duur wanneer je maar 1 topkam moet vervangen. (ik was niet van plan om hier vaker mee aan de slag te gaan).

Eerder op Ebay gezien, en ook op dit forum: mensen die van voelermaten vijltjes maken. Op Midlock.nl (http://www.midlock.nl) een aantal voelermaten gevonden die ik wel zou kunnen bewerken met mijn Dremel.

En heb je evt. wat aan een setje naaldvijlen (http://shop.conrad.nl/Gereedschap/Cutters,044_messen,044_vijlen/Naaldvijlen_heften/819638.html)

Of anders: iemand in de regio Haarlem/Amsterdam in het bezit van geschikte vijlen (lenen dus) ???

Enra
15 augustus 2008, 09:55
Lijm voor een topkam... Een topkam hoeft uiteindelijk alleen maar op zijn plaats gehouden te worden. Het hoeft dus niet muurvast te zitten. En dat kan met lijm. Ik zelf gebruik daarvoor heel simpel een druppel hobbylijm. Maar titebond of witte houtlijm werkt ook.

Rinze
15 augustus 2008, 10:01
Niet te heavy lijm gebruiken, dan krijg je hem later niet meer los zonder de boel te beschadigen. Die oude topkam kun je ook aanpassen door in de gleuf van de eenlopende snaar een drup superlijm te doen, even laten uitharden en dan opnieuw uitvijlen.

barno
15 augustus 2008, 10:13
waarom onderkant vijlen om lager te maken? bovenkant kan evengoed, want moet toch geradiused worden. mss niet volgens het boekje maar wel gemakkelijk: ik lijm hem eerst vast, iets steviger maar je kan hem toch nog loskrijgen. eens op zijn plaats vijl ik hem mooi in vorm qua hoogte en radius en vijl ik de sleufjes.

zeppo
15 augustus 2008, 10:14
Niet te heavy lijm gebruiken, dan krijg je hem later niet meer los zonder de boel te beschadigen. Die oude topkam kun je ook aanpassen door in de gleuf van de eenlopende snaar een drup superlijm te doen, even laten uitharden en dan opnieuw uitvijlen.
Dat was helaas niet mogelijk in dit geval: de lage E lag echt in een miniem 'krasje' op de topkam. het was dus niet zo dat de kam te diep ingevijld was, maar gewoon te laag in zijn geheel. Ik had die truc met de superlijm idd al gelezen op diverse fora.

zeppo
15 augustus 2008, 10:18
Niet te heavy lijm gebruiken, dan krijg je hem later niet meer los zonder de boel te beschadigen..
En is de 'gewone' witte houtlijm mogelijk? Tenslotte is Titebond ook houtlijm ....

superfly
15 augustus 2008, 11:08
Maar titebond of witte houtlijm werkt ook.
Wat Enra zegt. Hoeft maar een beetje vast te zitten.

GoReTeX
10 januari 2012, 11:23
Even een wat lompere ( ;) ) vraag in dit oude topic.
Hoe tikken jullie de topkam precies los?

stijnkenens
10 januari 2012, 12:46
Bij bijna alle gitaren: met een blokje op de toets en een droge tik met de hamer, richting kop. Terwijl de gitaar goed is vastgeklemd.

Bij een fender: niet, die zaag ik overlangs door, breek die eruit met een frettang en maak een nieuwe.
Er is teveel kans om dat laatste stukje toets richting kop los te breken ...
(vraag me niet hoe ik dat weet ...)


s.