PDA

View Full Version : Eigenwijze tremelo



j3lt3
14 augustus 2008, 22:47
Ik speel nu al een tijdje op een 2ehands fender strat uit 93. Nu heeft de vorige eigenaar de gitaar voorzien van een Wilkinson tremelo (en 3 schroefgaten, ik weet niet wat de man bezielde -.-'). Deze dus:

http://i78.photobucket.com/albums/j83/masterjelte/wilk.png


Maar goed, de afgelopen tijd wil het zich wel eens voordoen dat als ik de tremelo gebruik waarvoor hij gemaakt is (en dan behandel ik hem nog zacht) dat het bovenste punt op de tremelo losschiet van de bovenste van de twee schroeven in de gitaar die de tremelo op z'n plaats moeten houden.(zoals hieronder in een poging geïllustreerd)

http://i78.photobucket.com/albums/j83/masterjelte/wilk2.png


Het is nu alweer de 3e keer dat dit zich voordoet..

Heeft iemand misschien enig idee wat mijn tremelo toch bezielt, of iemand enige ervaring met zo'n soort Wilkinson tremelo, of een idee om dit op te lossen??

Gearjunkie
14 augustus 2008, 22:57
Hoi,

De vorige eigenaar heeft de tremolo vervangen omdat zo'n Wilkinson echt een goede tremolo is. Ik heb er zelf 2 Strat's mee uitgerust en ben er erg tevreden over!

Ik begrijp dat de brug uit de 'studs' schiet??
Da's erg vreemd eigenlijk. Staan de studs goed verticaal?? Is er veel slijtage?? In welke stemming speel je met welke dikte snaren??

Moeilijk om zo te beantwoorden jouw vraag...

j3lt3
14 augustus 2008, 23:13
Dankje voor je snelle reactie. De tremelo schiet inderdaad van 1 van de studs (pijltje op het plaatje).
De studs staan verticaal, en is verder niks mis mee, geen sporen van slijtage.
Ik speel op snaartjes van d'addario 0.10 in gewone stemming.. Alhoewel ik de laatste tijd alles een half toontje naar onder heb.
Ik heb al wat geexperimenteerd met de spanning van de veren aan de achterkant.. losser, strakker.. maar het lijkt weinig te helpen.. en het speelt er niet lekkerder op..

Zou het te maken kunnen hebben met de halve noot drop tuning? Lijkt me wat vreemd

aaronstonebeat
14 augustus 2008, 23:37
Da's wel een machtig vreemd probleem!
Ik denk maar even hardop: hoe zitten de veren? En kun je daar een plaatje van posten? Hebben ze allemaal nog voldoende spanning in zich?

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een halve toon lager stemmen tot zoiets leidt. Ik kan me er sowieso weinig bij voorstellen als er geen slijtage aan de studs of de knife-edges is.
Een enige dat ik op dit moment voor m'n geestesoog kan zien, is dat de veerspanning aan de kant van de lage snaren onvoldoende is en dat je daardoor de trem bij gebruik uit z'n ophanging wipt.

Ik hoop dat je de oplossing vindt en ben benieuwd wat dat zal blijken te zijn.

j3lt3
14 augustus 2008, 23:53
De veren zijn allemaal redelijk vers
Alhier het plaatje

http://i78.photobucket.com/albums/j83/masterjelte/veertjes.png


En om het nog wat maffer te maken... Ik heb de trem na de laatste keer van het "wegspringen" er weer opgezet, en begon weer te spelen. Maar waarschijnlijk door de grote tik trilt m'n hele gitaar mee met name bij het aanslaan van losse snaren, en als ik ergens niet tegenkan zijn het van die meetrillende dingetjes..
Tis geen fretbuzz, losse stemmeganieken, losse slagplaat ofzoiets..
Wanneer ik mijn hals stevig vastpak stopt het vrijwel..
En het trillen met wat rare boventoontjes klinkt ook het hardst bij de hals...

Ik krijg de indruk van een trillende trussrod ofzoiets..
In ieder geval... iemand enig idee wat dit nu weer kan betekenen? :noob:

Falconer67
15 augustus 2008, 07:44
Zo te zien aan het het laatste plaatje : staat je grondplaatje scheef,dus onevenredige spanning en zo te zien precies aan de kant waar de tremelo eraf schiet.
Ik zou het geheel wat meer op spanning brengen en zorgen dat het plaatje waar de veren aan ziten recht staat.
Ik heb het vermoeden dat je probleem dan wel over is.

j3lt3
15 augustus 2008, 10:10
Hmm idd.. Dat zou kunnen verklaren dat het een andere keer ook is gebeurd nadat ik bij die veren heb zitten klooien.. gewoon iets te snel en niet zo netjes geweest.. Bedankt in ieder geval :)


Alleen nou zit ik nog met een hele irritante buzz, met name na het aanslaan van de losse g-snaar, sinds die laatste klap van m'n trem...
Het is dus geen fretbuzz.. Maar iets anders dat vrolijk mee loopt te trillen en vrijwel stopt als ik de hals stevig vastpak..
Het is ook niets van de trem zelf..

Iemand enig idee wat er allemaal kan rammelen op een strat? :noob:

aaronstonebeat
15 augustus 2008, 11:43
Zoals je zelf al zei, zou het de halspen kunnen zijn. Maar ook de bevestiging van de hals aan de body; draai 'ns voorzichtig aan de schroeven.

Heb je al iets met de veren geprobeerd; ik meen uit de foto op te maken dat de veren juist aan de kant waar de brug losschiet een beetje strakker staan (de linkerkant op die foto)?

j3lt3
15 augustus 2008, 12:33
Ik heb 't plaatje waaraan de veren zitten nu helemaal recht geschroefd, en de trem lijkt er niet meer af te gaan springen...


Maar het schroeven aan de hals helpt niet, de schroeven zaten al zo vast als een mallepietje..

aaronstonebeat
15 augustus 2008, 20:04
Het zou in ieder geval erg mooi zijn als je belangrijkste probleem nu opgelost is.

Rammeltjes kunnen moeilijk te lokaliseren zijn; en aan een strat kan best veel rammelen; mechanieken, snaargeleiders, (zou een topkam ook kunnen rammelen?), halspen, loszittende frets (maar die ben ik zelf nog nooit tegengekomen), schroeven van de slagplaat of output, brugzadeltjes (vooral als 'n veertje ontbreekt of niet goed is of één van de hoogteschroefjes de grondplaat maar net raakt), loszittende schakelaars, strap holders.
Halsbevestiging is het dus niet.

Ik zou het eens allemaal nalopen en ook even voelen (zonder echt te draaien) of de halspen niet los zit.

j3lt3
15 augustus 2008, 20:23
Mechanieken check
Snaargeleiders.. Check
Topkam.. even gechecked zonder snaren..
Frets.. ""
Slagplaat met alles d'r op en draan.. check.. en 't gerammel kwam d'r ook niet echt vandaan..
Output.. check
Brugzadeltjes.. check
Schakelaars.. check
Strapholders.. check'

En als laatste de optie die ik zelf een beetje onwaarschijnlijk achtte.. De halspen...
Maar wat blijkt.. Ik heb de snaren er even afgehaald.. En als ik tegen de achterkant van de hals tik, krijg ik een soort buzzerig antwoordt van waarschijnlijk de halspen...


Kortom de halspen trilt toch...

Is dat te verhelpen, of zal ik even gaan naar 't zaakie waar die vandaan komt..

aaronstonebeat
15 augustus 2008, 21:00
Bij een gitaar van mezelf zou ik zonder meer proberen of ietsje aandraaien van de halspen verschil maakt. Maar ik wil geen slecht advies geven, het is iets waarbij je altijd met beleid tewerk moet gaan, nooit in het wilde weg maar wat draaien.
Als er echt binnenin iets loszit, weet ik niet of er een makkelijke oplossing is. Zou zo'n halspen los kunnen gaan zitten in z'n verankering?

Goede raad zal zijn eerst eens bij dat winkeltje langs te gaan.

j3lt3
15 augustus 2008, 23:05
Tsja.. Ik heb geen ervaring met het klooien aan een halspen, ik heb het mijn leraar eens laten doen om de juiste actie te krijgen, en ga er voorlopig niet zelf aan zitten... Het klinkt altijd zo riskant als mensen het erover hebben.. :P En ik wil m'n stratje ook zeker geen pijn doen..

Dus dan wordt het even langs gaan bij het winkeltje van dhr. Max G. in het dorpje Den Haag.

aaronstonebeat
15 augustus 2008, 23:22
Die in de Laan van Meerdervoort? Was altijd de langste straat van Nederland; is dat nog zo?

Als ze hun missionstatement gestand doen, moet het allemaal goed komen.

Gearjunkie
16 augustus 2008, 01:07
Even terug naar de brug die uit de studs schiet:

Onevenredige veerspanning lijkt mij bull shit, de snaren trekken van boven naar onder ook niet even hard. Zolang er maar richting topkam aan getrokken wordt is het goed.

Vragen zijn dan:
-zitten de studs even hoog;
-zitten de studs te laag, waardoor de brug eruit wipt bij een dive bomb...

G.G.
16 augustus 2008, 09:15
Ik heb nu +/- 6 gitaren gebouwd met tremelo, bij +/- 6 giaten een nieuwe andere tremelo geinstaleerd met freeswerk en een heleboel van die dingen vervangen en afgesteld.


Ben dit probleem 1 keer tegen gekomen met een floyd. Ongelijke veerspanning lijkt me nooit echt he probleem of je moet een .008 setje hebben en heel hard in de verkeerde richting trekken met de tremlelo ofzoiets met 2 veren.

Als de studs recht staan is er maar 1 punt waar het fout kan gaan en dat is dat de tremelo ergens "opgetilt" wordt omdat hij ergens tegen het hout aan loopt in zijn beweging.

Gearjunkie
16 augustus 2008, 21:54
Als de studs recht staan is er maar 1 punt waar het fout kan gaan en dat is dat de tremelo ergens "opgetilt" wordt omdat hij ergens tegen het hout aan loopt in zijn beweging.

Precies wat ik hierboven dacht. Het metaal rondom de stud bij de lage E steekt verder uit richting topkam dan de andere kant. Zitten de studs te laag, dan drukt dit metaal de brug te ver omhoog...

j3lt3
17 augustus 2008, 14:31
Dat laatste klinkt inderdaad wel aannemelijk..
Kheb de studs nu wat hoger geschroefd.
Ik ga dinsdag waarschijnlijk naar Den Haag voor de trillende halspen.

Waarom zit er eigenlijk zo'n 'uitsteeksel' aan de kant van de lage E bij die Wilkinson tremelo's.. ?

Lexvandoef
17 augustus 2008, 15:52
Dat laatste klinkt inderdaad wel aannemelijk..
Kheb de studs nu wat hoger geschroefd.
Ik ga dinsdag waarschijnlijk naar Den Haag voor de trillende halspen.

Waarom zit er eigenlijk zo'n 'uitsteeksel' aan de kant van de lage E bij die Wilkinson tremelo's.. ?

Wat voor uitsteeksel bedoel je? Ik zie er geen.

j3lt3
17 augustus 2008, 17:52
http://i78.photobucket.com/albums/j83/masterjelte/wilk2.png

die van 't pijltje.. waar die dus van de stud schoot.

G.G.
17 augustus 2008, 17:56
Waarom zit er eigenlijk zo'n 'uitsteeksel' aan de kant van de lage E bij die Wilkinson tremelo's.. ?

Dat is een heel slim uitgedacht ontwerp. Door die ronding blijft de brug netjes op zijn plek en kan ie zijwaards niet verschuiven. Als die tweede schroef nou net een halve mm naar links of naar rachts zit, dan merk je daar niets van, omdat het andere scharnierpunt recht is. Daarom past deze tremelo op echt bijna iedere strat.