PDA

View Full Version : Kan je gelijmde hals van een gitaar halen ?



bagheera
14 augustus 2008, 19:16
hey daar,

ik zou graag een gitaartje bouwen dat is dus optie 1
Die eerste is maar om te oefenen zeg maar niet bedoeld om de gitaar van mijn leven te worden maar wel een mooie herinering.
Bij mijn grootvader heb ik wat hout liggen dus we zien wel waarschijnlijk niet eens klankhout maar dat is ook nog niet nodig.

Optie 2
nu de echt vraag van dit topic, stel ik koop een goedkope gitaar en ik haal die uit mekaar om dan weer te customizen.
Kan ik dan een gelijmde hals terug van de body alen om vervolgens na lak beurt weer vast te lijmen.

barno
14 augustus 2008, 19:25
hey daar,

ik zou graag een gitaartje bouwen dat is dus optie 1
Die eerste is maar om te oefenen zeg maar niet bedoeld om de gitaar van mijn leven te worden maar wel een mooie herinering.
Bij mijn grootvader heb ik wat hout liggen dus we zien wel waarschijnlijk niet eens klankhout maar dat is ook nog niet nodig.

Optie 2
nu de echt vraag van dit topic, stel ik koop een goedkope gitaar en ik haal die uit mekaar om dan weer te customizen.
Kan ik dan een gelijmde hals terug van de body alen om vervolgens na lak beurt weer vast te lijmen.

nope, gelijmde hals demonteren is om miserie smeken :) trouwens hals kan er toch perfect op blijven zitten voor een lakbeurt

bagheera
14 augustus 2008, 19:27
ja dat dacht ik al

dan net iets dat me te binnen schiet kan je een geschroefde hals afschroeven en er later oplijmen

barno
14 augustus 2008, 19:29
ja dat dacht ik al

dan net iets dat me te binnen schiet kan je een geschroefde hals afschroeven en er later oplijmen

ook niet. gelijmde halsverbinding ziet er heel anders uit qua constructie. Je zou op een geschroefde hals een lijmverbinding kunnen monteren maar ook dat is om miserie vragen :), toch voor iemand die nog niet veel ervaring heeft

trouwens waarom moet dat een gelijmde hals worden? Het hele verhaal dat dat beter zou zijn is echt al lang achterhaald hoor

btw, jij luistert naar goeie muziek

bagheera
14 augustus 2008, 19:30
ok dan blijf ik maar binnen de lijntjes kleuren :D afschroeven en terug opschroeven :D

EDIT : hoeft niet persé gelijmd maar het ziet er ietsjes beter afgewerkt uit vind ik

en bedankt voor het compliment naar mijn muzieksmaak toe :satisfie:

gangster429
14 augustus 2008, 22:12
Bestaan er geen oplosmiddel ofzo zoals tinner? die het kan doen

Puerco
15 augustus 2008, 00:21
Een neckreset waarbij de hals word losgehaald, de hoek word aangepast en de hals weer terug gelijmd word vaak gedaan maar als het alleen om spuiten gaat kun je hem inderdaad beter gewoon afplakken.
Als hij er perse afmoet word meestal een heel klein gaatje geboord en met een holle naald (injectienaald ofzo) er stoom ingespoten. De houtlijm zal op den duur losgaan maar geduld en verstand van zaken zijn vereist.
Als je een geschroefde hals "netter" wilt afwerken kun je die ijzeren plaat dumpen en vier van die verzonken cupjes (kan ff niet op de naam komen) gebruiken waar de schroeven invallen, ziet er erg netjes uit en kun je toch later weer simpel losschroeven.
Een geschroefde hals heeft echter meestal een stuk minder contact oppervlakte dan een gelijmde verbinding en alleen daarom is het al af te raden om een geschroefde hals vast te lijmen, maar met vier van die cupjes heb je een mooie compromis toch.

oknarb180
15 augustus 2008, 10:31
vier van die verzonken cupjes (kan ff niet op de naam komen) gebruiken waar de schroeven invallen, ziet er erg netjes uit en kun je toch later weer simpel losschroeven.

Hey,

Kortom, neck attachment sockets gebruiken

vr.gr.

Branko

bagheera
15 augustus 2008, 13:38
dat is natuurlijk geen slecht idee,
wel fijn dat ik nu weet hoe ze die nek wel los krijgen slim gezien hè