PDA

View Full Version : Goed geluid met piezo: onmogelijk?



Otje
14 augustus 2008, 15:53
Het kost me moeite om een goed versterkt geluid uit mijn Ayers (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=112015) te krijgen. Er is een Fishman Prefix systeem ingebouwd met piezo. Helaas geen combi met ingebouwde microfoon. Heb geprobeerd om een fatsoenlijk geluid te krijgen door (1) de gitaar rechtstreeks in een digitale recorder te prikken voor opnames en (2) de gitaar in een mengtafel/PA te prikken. In beide gevallen vind ik het resultaat zo-zo. Nou heb ik altijd al een pesthekel aan dat typische piezo geluid gehad dus misschien ben ik wel veel te kritisch. Voordat ik weer moet gaan sparen om het systeem op te waarderen naar piezo + mic ga ik eerst maar eens wat ervaringen van anderen (jullie dus :) ) opvragen.

Kortom, gegeven dat een piezo nooit zo mooi zal klinken zoals je gitaar onversterkt klinkt ---> hoe haal je het onderste uit de kan?

beruk
14 augustus 2008, 16:33
Misschien met zo iets?: Zit een microfoon ingebouwd:
Mag Mic (http://www.seymourduncan.com/products/acoustic/seymour/sa6_mag_mic/)

blindfaith85
14 augustus 2008, 16:35
Piezo is leuk voor live maar verder ruk. ken het probleem. het lastige van de mics in in de klankkast idee is dat het zelfde eggect heft als en zanger laten zingen als hij een sm85 heeft ingeslikt. klinkt nooit zo als je wild. SEelectroics heeft als ik mij niet vergist en beugel ontworpen dat je op je gitaar kan bevestiggen waarmee je kleinmembraammic kan bevistiggen. dus voor beetje knap acous geluid opname raak je echt aan de ouderwetse mics. allen live kan dit weer feedback opleveren. een andere oplossing is de LR baggs M1 weet dat oa david gilmour en danoil lanois deze gebruiken en voorzover ik dingen gehoord heb klinkt het erg lekker

peter_heijnen
15 augustus 2008, 08:39
Kortom, gegeven dat een piezo nooit zo mooi zal klinken zoals je gitaar onversterkt klinkt ---> hoe haal je het onderste uit de kan?
B-band vor live, microfoon voor opnames.

remcol
15 augustus 2008, 09:03
Ik heb zelf inderdaad ook een b-band in mijn gitaar. Die is doorgelust naar een Alesis qaudraverb voor en beetje reverb e.d. Vanuit de Alesis naar een compact 60/2 en daar weer een grootmembraam condens mic voor.
Voor mij is dit de best klinkende optie. Speel vooral veel live. Krijg ook veel complimenten van andere gitaristen over mijn sound. Denk dat alleen de qaudraverb nog een keer weg en daarvoor in de plaats die nieuwe pedalen van Fishman.
Wanneer ik mijn gitaar direct in de PA gooi, dan is er idd niet veel aan.

Otje
16 augustus 2008, 09:41
Ik heb zelf inderdaad ook een b-band in mijn gitaar.

B-band voor live, microfoon voor opnames.
OK, even naar de site van B-band gegaan. Zoals je in de catalogus (http://www.b-band.com/uploads/downloads/pdf/B-Band_2008_Guitar_catalog.pdf) kunt lezen hebben ze nogal wat verschillende modellen. En dus de vraag welke jullie gekozen hebben... en vooral..... waarom juist die? :noob:

remcol
16 augustus 2008, 09:54
Ik heb een B band UST, dat is een gewone piëzo voor onder je zadel. Van alle piezo's op de markt vind ik dit een van de best klinkende. Als je een beetje zoekt op internet vind je wel wat sites waar ze vergeleken worden.
De Fishman matrix klinkt wat dunner, en de AER piezo's wat scheller. De B-Band is warmer. Maargoed, een en ander hangt ook van je persoonlijke smaak af en je gitaar.
Verder heb ik mijn UST uitgebreid met een AST. Dat is een soort magnetische plakstrip die de trillingen van je bovenblad opvangt. Voegt echt wat toe, en je kunt het als het ware in je piëzo geluid inmixen. Voordeel is dat veel minder last hebt van feedback in vergelijking tot een systeem met een microfoon.
Als je alleen speelt is een microfoon absoluut mooier, maar omdat ik live in een band speel is een microfoon geen optie voor mij.

Daarom heb ik hiervoor gekozen;)

edit: ik gebruik trouwens die eindpin jack pre-amp. Vind het zonde om in mijn gitaar te moeten boren en zagen voor EQ e.d.

peter_heijnen
16 augustus 2008, 10:02
Ik heb ook de ast icm de ust die ik minimaal bijmeng.

Otje
16 augustus 2008, 11:33
Ik heb een B band UST, dat is een gewone piëzo voor onder je zadel. Van alle piezo's op de markt vind ik dit een van de best klinkende. Als je een beetje zoekt op internet vind je wel wat sites waar ze vergeleken worden.
De Fishman matrix klinkt wat dunner, en de AER piezo's wat scheller. De B-Band is warmer. Maargoed, een en ander hangt ook van je persoonlijke smaak af en je gitaar.
Verder heb ik mijn UST uitgebreid met een AST. Dat is een soort magnetische plakstrip die de trillingen van je bovenblad opvangt. Voegt echt wat toe, en je kunt het als het ware in je piëzo geluid inmixen. Voordeel is dat veel minder last hebt van feedback in vergelijking tot een systeem met een microfoon.
Als je alleen speelt is een microfoon absoluut mooier, maar omdat ik live in een band speel is een microfoon geen optie voor mij.

Daarom heb ik hiervoor gekozen;)

edit: ik gebruik trouwens die eindpin jack pre-amp. Vind het zonde om in mijn gitaar te moeten boren en zagen voor EQ e.d.Dank! Ik ga 's een gitaar opzoeken die van dit systeem voorzien is en een A/B vergelijking doen met de mijne. In mijn Ayers zit al een systeem in de zijkant ingebouwd af-fabriek. Was dat niet zo geweest, dan zou ik er net als jij niet voor gekozen hebben om de zaag erin te zetten.

Eko
16 augustus 2008, 12:04
Ik ben verwend met m`n ColeClark. Die heeft een piezo onder het zadel zitten en een element in de bracing. Beiden zijn te mengen in de preamp. Als ik alleen de piezo gebruik ( wat zelden gebeurt) dan wil het nog wel eens uit maken met welke snaren je speelt. Een Phosphor bronze klinkt wat harder/scheller dan een normale bronze. Wellicht dat je zo iets kunt sturen in je geluid.

Otje
16 augustus 2008, 22:59
Een Phosphor bronze klinkt wat harder/scheller dan een normale bronze.Dat is zeker ook iets om te proberen voordat ik de beurs trek voor een nieuw systeem :) . Dank!

dadgad
16 augustus 2008, 23:34
Het kost me moeite om een goed versterkt geluid uit mijn Ayers (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=112015) te krijgen. Er is een Fishman Prefix systeem ingebouwd met piezo. Helaas geen combi met ingebouwde microfoon. Heb geprobeerd om een fatsoenlijk geluid te krijgen door (1) de gitaar rechtstreeks in een digitale recorder te prikken voor opnames en (2) de gitaar in een mengtafel/PA te prikken. In beide gevallen vind ik het resultaat zo-zo. Nou heb ik altijd al een pesthekel aan dat typische piezo geluid gehad dus misschien ben ik wel veel te kritisch. Voordat ik weer moet gaan sparen om het systeem op te waarderen naar piezo + mic ga ik eerst maar eens wat ervaringen van anderen (jullie dus :) ) opvragen.

Kortom, gegeven dat een piezo nooit zo mooi zal klinken zoals je gitaar onversterkt klinkt ---> hoe haal je het onderste uit de kan?

Hallo Otje,

Je zegt niet hoe je het geluid vindt als je hem inplugt in
een acoustische gitaarversterker - heb je dat eigenlijk al
geprobeerd ? Ik heb een tijdje een Taylor 312CE gehad
met de zelfde pickup/preamp, en die klonk toch niet slecht
over mijn Roland AC-60.

Rechtstreeks naar een mengtafel wil het zelfs als de gitaar
een preamp heeft nog wel verschil maken als je er een DI
box tussen zet, en dan met een gebalanceerd signaal
(microfoonsnoer) naar de tafel. Ik gebruik zelf de Behringer
Ultra DI, die kosten weinig en zijn oerdegelijk.

Paar dingen om te checken: probeer beide standen van de
phase switch op de preamp, soms hoor je nauwelijks
verschil en soms heel duidelijk. Is het kambeentje "been",
of plastic, micarta o.i.d. ? Dat maakt voor een piezo een
wereld van verschil. En is de balans tussen de snaren op
zich wel goed ? Anders zou je even kunnen checken of het
beentje van onderen wel vlak is.

Anyway, niet te snel opgeven want dat element is echt niet
slecht.

Greetz,

Han.

Otje
17 augustus 2008, 10:20
Je zegt niet hoe je het geluid vindt als je hem inplugt in een acoustische gitaarversterker - heb je dat eigenlijk al geprobeerd ? Ik heb een tijdje een Taylor 312CE gehad met de zelfde pickup/preamp, en die klonk toch niet slecht over mijn Roland AC-60.
In de winkel bij de aanschaf heb ik 'm gehoord over een (dure) versterker en ik vond het toen ook al zo-zo. Ik heb daar verder niet al teveel aandacht aan besteed omdat het onversterkte geluid voor mij centraal staat (tot nu toe althans) en omdat ik zelden meemaak dat iemand een willekeurige akoustische gitaar in een willekeurige akoustische versterker prikt en er meteen een wereldgeluid uitkomt. Het luistert erg nauw met piezo's en meestal duurt het even voordat je het onderste uit de kan hebt. Vandaar ook dat ik deze thread gestart ben en niet gelijk een ander systeem erin laat schroeven. Ik hoor hele goede dingen over de Roland akoustische versterkers dus die ga ik zeker proberen. Overigens ben ik ver-schrik-ke-lijk blij met die Ayers. Iedere keer als ik 'm oppak en een accoord aansla komt er een grote grijns op m'n bakkes :).


Rechtstreeks naar een mengtafel wil het zelfs als de gitaar een preamp heeft nog wel verschil maken als je er een DI box tussen zet, en dan met een gebalanceerd signaal (microfoonsnoer) naar de tafel. Ik gebruik zelf de Behringer Ultra DI, die kosten weinig en zijn oerdegelijk. Paar dingen om te checken: probeer beide standen van de phase switch op de preamp, soms hoor je nauwelijks verschil en soms heel duidelijk.Ik herken wat je zegt over de phase switch. Ik kan een enorme verscheidenheid aan geluiden uit die pre-amp halen. De combinatie van de contour slider en de phase switch maken 'm heel veelzijdig. Maar als ik eerlijk ben dan vind ik het allemaal tamelijk steriel - maar ik ben nog niet klaar met experimenteren en neem daar ruim de tijd voor. Thanx voor de DI tip, daar had ik nog niet aan gedacht. Ga ik ook proberen.


Is het kambeentje "been", of plastic, micarta o.i.d. ? Dat maakt voor een piezo een wereld van verschil. En is de balans tussen de snaren op zich wel goed ? Anders zou je even kunnen checken of het beentje van onderen wel vlak is.Brugzadel en topkam zijn van been. Daar is echt heel veel zorg aan besteed. Het zadel is er nog uit geweest tijdens het afstellen en dat is gelukkig allemaal dik in orde.


Anyway, niet te snel opgeven want dat element is echt niet slecht. Greetz, Han.Thanx :) ! Ik ga ook pas sleutelen als ik zeker weet dat dit systeem me niet gaat leveren wat ik zoek. Moet er ook eerlijk bij zeggen dat de lat hoog ligt bij mij, ik ben een enorme zeikerd als het om gitaargeluid gaat (en volgens sommigen ook als het daar niet om gaat ;) ). Het enige versterkte geluid waar ik van onder de indruk ben tot nu toe is dat van Emmanuel. En zelfs bij hem hoor in af en toe teveel piezo. Maar bij hem heb ik wel zoiets van ja, dit klinkt als een goede akoustische gitaar, alleen harder (véél harder, in zijn geval).

Dank voor het meedenken!

chris c
18 augustus 2008, 00:16
Een Fishman Aura is ook een oplossing. Ik gebruik die ook voor mijn (amateur)opnames. De piezo klinkt daarmee als een microfoon.
Voor een professionele opname is een goede microfoon allicht beter, maar voor versterking en bv. mp3-opnames is dit ideaal wat mij betreft.

B_2_the_a
18 augustus 2008, 01:29
lr baggs is echt mijn favoriet
makkelijk in te bouwen (is niet zo gevoelig als piezo) en klinkt als een tiet!

indien je je geluid nog beter wil maken: aphex acoustic exciter, zit gelijk een d.i. uitgang in

zoon van Piet
18 augustus 2008, 13:48
Ik heb gitaren met fishman's - en het klinkt inderdaad nergens naar..
ook als ik anderen unplugged hoor spelen, ga ik zelden uit mn dak van het geluid. knerpend, dun, scherp..
ik heb een oud klankgatelement van Dearmond, het type dat vroeger iedereen gebruikte. En nee, dat geeft geen 'echt' akoestisch geluid.. Maar wel een immens grote, warme klank, die in niks lijkt op het geknerp van de fishman...

-Yves-
18 augustus 2008, 14:51
Wat mij betreft, is het inderdaad onmogelijk. Je verliest vooral veel dynamiek en akoestische effecten. Er zijn veel dingen op de markt, het ene al wat beter dan het andere maar het blijft toch altijd vrij namaak klinken.
Het hangt er allemaal vanaf welke stijl je speelt en wat precies de bedoeling is. Voor de ene is het van minder belang dan voor de andere. Voor wat ik doe is inpluggen hoe dan ook alles behalve een verbetering.

Groeten.

bleep
18 augustus 2008, 15:58
BBand is op de buhne het minst slechte systeem. Als je niet alle systemen kan uittesten is dat mijn advies.

Buzz
18 augustus 2008, 16:37
Een Phosphor bronze klinkt wat harder/scheller dan een normale bronze. Wellicht dat je zo iets kunt sturen in je geluid.

Nee, phosphor bronze klinkt juist warmer dan bronze.
Niet echt OT, maar ik moest het toch even kwijt.

freddy
20 augustus 2008, 12:13
Kijk eens op de site van Fishman daar staat een geluidsopname van de nieuwe matrix infinity,klinkt wat mij betreft zeer veelbelovend en is bovendien erg gemakkelijk in te bouwen zonder gaten te moeten maken in uw mooie gitaar.
Deze matrix infinity is ook getest door het tijdschrift acoustic guitar en die zeggen dat dit het beste is wat fishman ooit gemaakt heeft, de prijs is ongeveer 170 euro daarvoor moet je het zeker niet laten.