PDA

View Full Version : John Petrucci



Mr.Bluesbreaker
14 augustus 2008, 13:54
Ik vind - heel soms- tussen z'n gefriemel wel eens wat leuks. Ja, echt waar.
Zoals dit:

http://www.youtube.com/watch?v=fbGO7uVtfn0&feature=related

Weer een filmpje vol gefriemel, maar het leuke is juist die openingslick.
Ik ga hem eens ff inladen, vertragen en uitzoeken. Maar, van welk nummer is dit een gedeelte? Zou het graag eens in de context willen horen. Iemand een idee?

Jimwoud
14 augustus 2008, 14:50
Je bedoelt toch die lick voordat hij begint te praten met een zouteloze stem?

Volgens mij is dat gewoon wat verzonnen, ken het iig niet uit een DT nummer.

Mr.Bluesbreaker
14 augustus 2008, 17:26
Jup, die bedoel ik. Meteen de eerste lick van de video.
Niks uit een DT nummer? Iemand behoefte aan de tab? Hem hem uitgeschreven, kan hem wel ff in wordpad oid. digitaliseren.

Lexvandoef
14 augustus 2008, 17:58
Zou wel cool zijn :)

MusicManMaestro
14 augustus 2008, 19:16
Hier is ie :

http://nl.youtube.com/watch?v=Jeva6nuzElA

Michael AE
14 augustus 2008, 20:31
Hmmmz, heb toch een beetje een zwak voor deze dude. Ik vind zijn "improvisaties" ook om te huilen, maar zijn spel binnen DT vind ik echt afentoe fantastisch. Mooi melodisch spel en sommige licks zijn echt onspeelbaar, maar hebben toch een melodische kwaliteit die ik bij weinig andere shredders hoor.

Iedereen mag hem van mijn afzeiken en met de grond gelijkmaken, ik blijf het een fantastische gitarist vinden. :sssh:

Mr.Bluesbreaker
14 augustus 2008, 21:53
Dit moet hem ongeveer zijn:
(in de laatste B min. arpeggio twijfel ik wel wat over de vingerzetting, is nog niet optimaal)

---------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------11-10-b-11-r-10---------------15-
----------11-b-12-r-11---------------12------------------12---------14----
-------12--------------12---------12------------------------14-s-16-------
----12--------------------12-s-13-----------------------------------------
-10------------------------------------------------------------------------


-14-b-15-r-14----------------13-12-h-13-p-12-h-13-p-12-s----------------
---------------15---------15-----------------------------------------------
------------------14-h-15--------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------12
----------------------------------------------------------------------12---
----------------------------------------------------------------s--10------


---------------------------------------------------------------------------
---------------------------------11-10-b-11-r-10--------------------------
-11-b-12-r-11----------------12------------------12-11-------11-9--------
---------------12---------12---------------------------------------11-12--
------------------12-s-13----------------------------------12-------------
---------------------------------------------------------10----------------


---------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------
-----12-11-7-9-----4-2----2----4--5--------------------------------------
---9--------------5-----4--0--0--0----------------------------------------
-7--------------3----------------------------------------------------------

Bram+
14 augustus 2008, 22:31
Ik vind - heel soms- tussen z'n gefriemel wel eens wat leuks. Ja, echt waar.
Zoals dit:

http://www.youtube.com/watch?v=fbGO7uVtfn0&feature=related

Weer een filmpje vol gefriemel, maar het leuke is juist die openingslick.
Ik ga hem eens ff inladen, vertragen en uitzoeken. Maar, van welk nummer is dit een gedeelte? Zou het graag eens in de context willen horen. Iemand een idee?
Ik weet niet of je er al achter was, maar die lick komt uit 'Damage Control' van een van zijn soloplaten. Hier live tijdens de G3-tour:
http://www.youtube.com/watch?v=v8pUqln36po

(edit: ongeveer om 2:15 'jouw' lick, hehe)

Pegasus
14 augustus 2008, 23:34
Je bedoelt toch die lick voordat hij begint te praten met een zouteloze stem?

Volgens mij is dat gewoon wat verzonnen, ken het iig niet uit een DT nummer.

Dat zoutloze van z'n stem dringt ook door op zijn solo cd. Technisch goed maar zoutloos. De meeste van die nummers gaan door terwijl ze eigenlijk zijn afgelopen. Denk je dat naar het volgende nummer gaat luisteren, komt er nog even een lange, nietszeggende, solo.

Henri H
14 augustus 2008, 23:51
Ik vind - heel soms- tussen z'n gefriemel wel eens wat leuks. Ja, echt waar.
Zoals dit:

http://www.youtube.com/watch?v=fbGO7uVtfn0&feature=related

Weer een filmpje vol gefriemel, maar het leuke is juist die openingslick.
Ik ga hem eens ff inladen, vertragen en uitzoeken. Maar, van welk nummer is dit een gedeelte? Zou het graag eens in de context willen horen. Iemand een idee?Je hebt gelijk, die openinglick is het leukste. De rest is a-muzikaal shredden naar mijn idee.
Zit geen melodie in terwijl vooral z'n eerdere DT-werk juist wel muzikaal is.
Images & Words en Awake blijven toch nog steeds m'n favo DT CD's.

jw009
14 augustus 2008, 23:54
Even voor de mensen die zeggen dat Petrucci alleen maar snelheid heeft, en geen gevoel....


http://nl.youtube.com/watch?v=dKchS9QaDcA

Pegasus
15 augustus 2008, 00:06
Even voor de mensen die zeggen dat Petrucci alleen maar snelheid heeft, en geen gevoel....


http://nl.youtube.com/watch?v=dKchS9QaDcA

t'Is zeker niet zo dat hij alleen maar snel is. Maar om dit soort stukken nu gevoelig te gaan noemen gaat mij persoonlijk wel wat te ver. Wat niet wegneemt dat het nummer zelf prachtig is.

Michael AE
15 augustus 2008, 00:08
Dat zoutloze van z'n stem dringt ook door op zijn solo cd. Technisch goed maar zoutloos. De meeste van die nummers gaan door terwijl ze eigenlijk zijn afgelopen. Denk je dat naar het volgende nummer gaat luisteren, komt er nog even een lange, nietszeggende, solo.

Ja, je hebt gelijk. Het is een zoutloos oninspirerend persoon. Waardeloze solo cd en Dream Theater is gay. Uitverkochte zalen, maar goed, dat zijn alleen maar zoutloze homo's zonder smaak natuurlijk. :dance:

...en toch vind ik het geweldig!

jw009
15 augustus 2008, 00:14
t'Is zeker niet zo dat hij alleen maar snel is. Maar om dit soort stukken nu gevoelig te gaan noemen gaat mij persoonlijk wel wat te ver. Wat niet wegneemt dat het nummer zelf prachtig is.

Ieder zijn mening, wellicht omdat dit nummer me aan bepaalde gebeurtenissen doet denken vind ik het meer dan prachtig.

Henri H
15 augustus 2008, 00:18
Ik VOND het geweldig. Nu alleen nog maar 'leuk'.
Homo's hebben ook recht op muziek toch?!
Hmmm, klinkt wel een beetje achterlijk allemaal maar 't is al laat zullen we maar zeggen...

jw009
15 augustus 2008, 00:25
Homo's hebben ook recht op muziek toch?!


Ga zo door jonge, jij komt er wel.... :confused:

Henri H
15 augustus 2008, 09:45
Ja, je hebt helemaal gelijk.
Ik probeerde een grapje te maken n.a.v. de opmerking van Michael AE maar dat valt vaak verkeerd als je een bepaalde bevolkingsgroep kwetst.
Bij deze: m'n oprechte excuses!

Mr.Bluesbreaker
15 augustus 2008, 11:14
He homo's, kunnen jullie die lick nou al spelen? Of is dat maar voor mietjes:D

Bram+
15 augustus 2008, 14:37
Petrucci heeft wel vaker van die mooie oefendingen in zijn nummers, zoals die beginriff/lick van deze
http://www.youtube.com/watch?v=t25AOSxZZkI

jw009
15 augustus 2008, 14:38
Ja dat is een erg vet nummer.

TimmU
15 augustus 2008, 19:39
Ik vind de intro van Constant Motion ook best goed geschreven hoor.

minoin
15 augustus 2008, 23:25
Ik heb Dream Theater live gezien (Heineken Music Hall, Ahoy) en ze hebben me 100% overtuigd dat ze het met gevoel spelen. Ze brengen het namelijk heel dynamisch en gevoelig over. Phoe, wel meer dan 1 kippevel moment gehad die avond!

Undertaker-120306
18 augustus 2008, 09:12
Even voor de mensen die zeggen dat Petrucci alleen maar snelheid heeft, en geen gevoel....


http://nl.youtube.com/watch?v=dKchS9QaDcA

Ik denk zowiezo dat je zonder gevoel nergens komt in de gitaar wereld, ja er zijn natuurlijk wel gitaristen die zonder gevoel spelen maar daar luister ik meestal niet naar, daar voel ik ook niks bij. Aangezien JP een van mn grootste invloeden is ben ik het er niet mee eens dat hij geen gevoel heeft ALS er mensen zijn die dat beweren.

Undertaker-120306
18 augustus 2008, 09:13
Ik heb Dream Theater live gezien (Heineken Music Hall, Ahoy) en ze hebben me 100% overtuigd dat ze het met gevoel spelen. Ze brengen het namelijk heel dynamisch en gevoelig over. Phoe, wel meer dan 1 kippevel moment gehad die avond!

Jah dat heb ik dus ook als ik DT hoor spelen.

beruk
18 augustus 2008, 09:23
Dat soort verwijten krijgen progrock gitaristen al jaren. Het zijn meestal geen show-off types maar laten de muziek voor zich spreken. Steve Howe, Steve Hackett, Andrew Latimer, Robert Fripp: allemaal geen show types. (Ik slechts ter illustratie een paar oervaders) In hun benadering van muziek uitvoeren staan ze dichter bij musici die klassieke muziek spelen. Ben je gewend aan bubble gum muziek en dito clipjes dan zien progrock gitaristen er saai uit ja... Gelukkig zijn er mensen genoeg die daar door heen kijken

Undertaker-120306
18 augustus 2008, 09:28
Dat soort verwijten krijgen progrock gitaristen al jaren. Het zijn meestal geen show-off types maar laten de muziek voor zich spreken. Steve Howe, Steve Hackett, Andrew Latimer, Robert Fripp: allemaal geen show types. (Ik slechts ter illustratie een paar oervaders) In hun benadering van muziek uitvoeren staan ze dichter bij musici die klassieke muziek spelen. Ben je gewend aan bubble gum muziek en dito clipjes dan zien progrock gitaristen er saai uit ja... Gelukkig zijn er mensen genoeg die daar door heen kijken

Daar ben ik het wel mee eens ja k speel zelf ook prog dus daarom weet ik wel hoe moeilijk het is, en ja als ik bijvoorbeeld een solotje van John Petrucci hoor dan doet dat iets bij me, waarom jah dat kan je natuurlijk niet uitleggen maar ik voel daar iets bij.

pikasso
18 augustus 2008, 09:33
Ja, je hebt gelijk. Het is een zoutloos oninspirerend persoon. Waardeloze solo cd en Dream Theater is gay. Uitverkochte zalen, maar goed, dat zijn alleen maar zoutloze homo's zonder smaak natuurlijk. :dance:

...en toch vind ik het geweldig!

Ben ik het alweer een keer met je eens. Misschien moeten we weer eens een discussie over Grolsch rubbertjes beginnen :dance: