PDA

View Full Version : verschillende plectrums



wijnandp
14 augustus 2008, 11:31
hallo iedereen,

Ik heb sinds kort een akoestische gitaar en heb tot nu toe met mijn vingers gespeeld maar wil ook proberen of ik het misschien fijner vind spelen met plectrums, maar er zijn geloof ik ontzettend veel verschillende soorten stof, vormen, maten, kwaliteit.... Kan iemand me misschien uitleggen wat voor verschillende stoffen er zijn en verschillende vormen etc. ?

wijnand :noob:

Jeroen76
14 augustus 2008, 11:36
Je post in akoustische gitaren, misschien was een post in gitaren-diversen beter geweest. Verder is er al enorm veel geschreven over plectrums, dus de zoekfunctie kan je ook goed helpen.

Verder raad ik je dunlop aan. Die heb je in verschillende diktes, vanaf 0,38 tot 2 millimeter. Voor het slagwerk raad ik je .46 of .60 aan. Dat lijkt licht, maar je hebt lekker veel controle. De dikkere plectrums zijn harder en moeilijker te controleren. Ga gewoon eens naar een winkel en haal er een paar op. Duur zijn ze niet en je hebt er nooit genoeg......

Het hangt wel van je snaren af. Nylon reageert anders dan Steelstring. Maar dat is een kwestie van uitproberen.

Groetjes en sukses met onze geweldige hobby

Jeroen

beruk
14 augustus 2008, 11:37
Hier een artikel over plectrums (waaarom geen plectra trouwens? Classici onder gitaristen, jullie antwoord ajb)
Plectrums (http://www.popschoolmaastricht.nl/homepage_frameset.htm?page=college_gitaar_plectrum .htm)

wijnandp
14 augustus 2008, 11:44
bedankt hier heb ik wat aan kan ik dit topic misschien verwijderen nu ik informatie heb ? om t forum een beetje op te ruimen

Mr.Fingers
14 augustus 2008, 12:14
dat kan je niet, je dat kan alleen een moderator (hendrix2 of peter heijnen). Stuur hen een PM met een verzoek op een slotje, dan kan niemand nog in dit topic posten, en zakt het automatisch naar beneden.

hendrix2
14 augustus 2008, 14:12
Ik verplaats deze naar Gitaar-Diversen. De mod daar kan dit topic misschien samenvoegen met je ander plectrum topic. Topics verwijderen doe ik niet graag, omdat er altijd nuttige informatie voor anderen kan instaan. Had ik echter gezien dat je 2 plectra topics had, dan had ik ze wel samengevoegd, nu gaat dit niet meer want eentje is al verplaats naar ergens waar ik geen bevoegdheid heb. Zo, dat was een lange zin ;)

Hendrix2