PDA

View Full Version : Vraagje over bekabeling



Bones
13 augustus 2008, 22:20
ik zit met een probleempje mbt mij gitaarbekabeling bij optredens. Ik gebruik 2 gitaren tijdens mijn optredens. Dat betekent dat ik af en toe van gitaar moet wisselen. Nu gebruik ik geen draadloos systeem ivm eventuele verminderde geluidskwaliteit. Nou is het alleen niet handig als je naast je gitaar ook steeds de kabel moet verwisselen. Heeft iemand een idee of er stekkers zijn waarbij je 2 gitaren op 1 input aan kan sluiten? En heeft dit effect op de geluidskwaliteit? Bvd voor de informatie

RoelTM
13 augustus 2008, 22:52
zou kunnen met een gewone A/B doosje (????)

vincent136
13 augustus 2008, 22:53
Je moet de stekkers omwisselen, dat is de enige manier. een splitser bestaat wel, maar dan gaat 50 % van je sound verloren volgens mij.

Kijk maar bij concerten, iedereen verwisselt altijd van kabels. Je drukt ff je mute knop of stemapparaat in, kabel eruit, huppa. kan heel snel :)

Onlangs Radiohead live gezien, die gasten konden dat ook vrij snel, hehe.

Bones
13 augustus 2008, 22:57
tsja dat moet dan maar :( , ik was er al bang voor. Dat wordt inderdaad snel de mute knop van mijn versterker omzetten en dan snel wisselen. Dan praat meneer de zanger de boel maar even vol :seriousf: . Thnx voor de reactie!

Rewind
13 augustus 2008, 23:03
Mute knop van je versterker??? Bedoel je het volume dichtdraaien of je amp echt uitzetten? Dat laatste zou ik niet doen. Maar zoals gezegd, met een a/b pedaal kan je 2 gitaren aansluiten op 1 versterker, zonder 50% verlies van geluid oid.

Gearjunkie
13 augustus 2008, 23:09
Kijk maar bij concerten, iedereen verwisselt altijd van kabels. Je drukt ff je mute knop of stemapparaat in, kabel eruit, huppa. kan heel snel :)


Nee joh... er zijn twee mogelijkheden:

-Een A/B box
-Per gitaar een aparte stack

FruscianteFan
13 augustus 2008, 23:31
Je moet de stekkers omwisselen, dat is de enige manier. een splitser bestaat wel, maar dan gaat 50 % van je sound verloren volgens mij.

Kijk maar bij concerten, iedereen verwisselt altijd van kabels. Je drukt ff je mute knop of stemapparaat in, kabel eruit, huppa. kan heel snel :)

Onlangs Radiohead live gezien, die gasten konden dat ook vrij snel, hehe.Splitter is inderdaad niet handig. AB-boxje wel, stemapparaat om ploploos de kabel erin te steken werkt ook prima.

Niet iedereen verwisselt altijd van kabels. Sterker nog: jouw voorbeeld van Radiohead: zowel Ed als Thom gebruiken draadloos en hebben dus gewoon een zender per gitaar en hoeven dus niet steeds in te pluggen. Jonny gebruikt sowieso niet zoveel verschillende gitaren.

Volgens mij is het niet eens zo storend als je gewoon van gitaar wisselt met één kabel en zonder mute.

Bones
14 augustus 2008, 01:50
Super! Dank voor de hulp! Met mute knop van mijn versterker bedoelde ik eigenlijk de standby knop van mijn Marshall buizen. Die sluit de luidsprekers af van de voorversterker, zodat er geen geluid uit komt bij het wisselen van de kabels, en je toch meteen weer verder kunt. Ik denk dat ik maar eens een A/B pedaal aan ga schaffen :rockon: ....ennuh die 2e stack komt er wel als we doorgebroken zijn :p , maar dat zal nooit gebeuren(helemaal aangezien we covers spelen :D )

sjaakies
14 augustus 2008, 11:04
of een silent plug van neutrik op je kabel solderen snel en goedkoop

JipStoop
14 augustus 2008, 11:55
Boss TU-2

kun je nog je gitaar mee stemmen ook :)

Kim Wilson
14 augustus 2008, 11:59
Als je een willekeurig stempedaal hebt, gaat het idd ook lukken. In mijn geval sneller en goedkoper dan een silent plug solderen. :satisfie:

JipStoop
14 augustus 2008, 12:00
Een Planet Waves kabel schijnt ploploos te zijn las ik

Bones
14 augustus 2008, 23:01
Boss TU-2

kun je nog je gitaar mee stemmen ook :)

Op dat Boss pedaaltje zit toch maar 1 input? Of zie ik het nou helemaal verkeerd?

FruscianteFan
14 augustus 2008, 23:05
Dat ging ook alleen maar om de mute: dan moet je nog wel uit- en inpluggen als je van gitaar wisselt, maar je hoort de irritante plop niet. Voor jou is een AB kastje waarschijnlijk beter. Zoiets als een Boss AB2 (http://www.thomann.de/nl/boss_ab2_abschalter.htm).