PDA

View Full Version : mini pot + freesbitjes



pueblo
13 augustus 2008, 21:17
oke, deze twee onderwerpen passen misschien niet echt goed bij elkaar, maar anders moet ik twee topics aanmaken,

eerst: ik ben een tijdje geleden mini-pots (alpha) tegengekomen op tonefactory, is de kwaliteit (de precisie en zo) van zo'n potentiometer kleiner dan van een gewone?

ten tweede: ik ben van plan een bovenfreesje te kopen, bij deze frees kan je ook een set bitjes kopen van 30 euro voor 20 bits
http://www.collishop.be/collishop/dbad/927934_5.jpg
is zoiets de moeite waard om te kopen, of is de kwaliteit van zoiets miserabel?

Jan

no 1 hops
13 augustus 2008, 21:19
altijd wel een aantal bruikbare bits bij
al is het maar om wat te oefenen met de frees en wat gevoel te krijgen wat voor krachten er los kunnen komen al sje aan de gang bent

Dj_Tuning
13 augustus 2008, 21:19
Voor huis tuin en keuken gebruik is zo'n setje prima, zelfs aan te raden. Maar ga er geen mini fabriekje mee beginnen, als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Mattia
13 augustus 2008, 21:35
Ik heb een zo'n setje, en ik gebruik bijna niks uit dat setje. Reden: kwaliteit is matig, en voor de gitaarbouw heb je maar een beperkt aantal bitjes nodig. Voor af en toe gebruik zijn die dingen adequaat, en het is leuk om meerdere opties te hebben, maar ik betaal liever net zoveel voor een of twee goede, carbide-tipped freesbitjes dan voor een hele set waarvan ik 80% niet gebruik.

De frezen die ik heb en het meest gebruik zijn:

- Template/copieerbit, lager boven - verschillende maten, grote (3/4" diameter) voor bodies en dergelijke, kleine (3/8" diameter, 6mm snijhoogte) voor kleinere pockets/preciesiewerk
- Template/copiierbit, lager onder - alleen grote, heb een paar maten (erg lang, en kort). Met name voor gebruik met de freestafel
- 1/4" en 1/8" spiral downcut bitjes - voor rosetringen en truss/carbon fiber rods in de hals
- Een aantal roundover bits (1/2", 3/8", eentje uit het setje van 6mm) voor roundovers.
- Een vlakfrees, diameter van 1.25", snijhoogte van 6mm, voor gebruik met mijn vlakfrees opstelling

Veel meer is overbodig. Heb wel meerdere van elke soort, soms in een aantal maten, maar al die profieldingen zijn niet bijster nuttig.

Hedge
13 augustus 2008, 22:00
Helemaal met Mattia eens dat heel veel van die bitjes in het vet blijven zitten. Dat is bij mij ook zo.
Maar het hangt ook sterk af hoeveel je de frees gaat bruiken. Ik frees niet heel veel en kan prima af met dit set. Alleen een echt goede frees van 6 of 12 milimeter vind ik wel wenselijk.

pueblo
14 augustus 2008, 09:10
oke, voor de bitjes zijn er dus evenveel voor als tegen... kan iemand me nog wat vertellen over die minipots?

Enra
14 augustus 2008, 09:19
Ik heb een zo'n setje, en ik gebruik bijna niks uit dat setje. Reden: kwaliteit is matig, en voor de gitaarbouw heb je maar een beperkt aantal bitjes nodig. Voor af en toe gebruik zijn die dingen adequaat, en het is leuk om meerdere opties te hebben, maar ik betaal liever net zoveel voor een of twee goede, carbide-tipped freesbitjes dan voor een hele set waarvan ik 80% niet gebruik.

Ik ook! Althans iets vergelijkbaars. Nog maar nauwelijks gebruikt omdat de kwaliteit matig tot slecht is. Ik koop mijn frezen los bij de betere gereedschapwinkel en betaal tussen de € 30.-- en € 70.-- voor één freesbit. Maar die gaan ook vele jaren mee bij normaal gebruik en onderhoud.

pueblo
14 augustus 2008, 10:01
30-70 euro, zoveel had ik niet verwacht...

Mattia
14 augustus 2008, 10:31
Ik betaal minder voor topkwaliteit bij Routerbits.com. Je moet wel een adapter/collet voor 1/4" en of 1/2" bitjes aanschaffen, maar Whiteside is absolute top. tussen de 15 en de 30 dollar voor de meeste bits.

Kakihara
14 augustus 2008, 10:58
Maar ik veronderstel dat een bosch-freesbitje van €15 voldoende moet zijn zolang je geen 10 gitaren per jaar maakt, toch ?

no 1 hops
14 augustus 2008, 11:26
30-70 euro, zoveel had ik niet verwacht...tot nu toe vallen die van guitarsupplies mij niet tegen.
maar neem eens eens een longshaft 8 mm frees van goed merk.
ik meen een 48 euro.

Enra
14 augustus 2008, 11:38
Maar ik veronderstel dat een bosch-freesbitje van €15 voldoende moet zijn zolang je geen 10 gitaren per jaar maakt, toch ?

Tuurlijk wel. Maar top materiaal gaat gewoon langer mee en werkt nauwkeurig!

pueblo
19 augustus 2008, 10:41
Er zijn nu andere producten te verkrijgen in die winkel,
http://www.collishop.be/collishop/dbad/074331_5.jpg
deze kost 70 euro, zou dit iets waard zijn?
http://www.collishop.be/collishop/index.jsp?pg=zoek&taal=N&trefwoorden=bovenfrees&_moduleEntrance=Y
deze kost 21

B_2_the_a
19 augustus 2008, 11:08
alpha pots zijn over het algemeen heel goed!
maar het ligt een beetje aan het gebruik, ik gitaren gebruik ik liever grote boze potmeters, waarom zou je ze klein houden? Grote pots zijn over het algemeen een stukje steviger...
Maar alpha is eigenlijk een van de betere merken qua pots, kies zelf maar...

pueblo
19 augustus 2008, 11:14
alpha pots zijn over het algemeen heel goed!
maar het ligt een beetje aan het gebruik, ik gitaren gebruik ik liever grote boze potmeters, waarom zou je ze klein houden? Grote pots zijn over het algemeen een stukje steviger...
Maar alpha is eigenlijk een van de betere merken qua pots, kies zelf maar...

waarom kleine pots? omdat ik weinig plaats heb, maar wat is de diameter van een gewone gitaarpot juist?

B_2_the_a
19 augustus 2008, 11:56
weet ik even niet
groter van de mini pot

maar waarom zou het niet passen? het past in elke gitaar die tot nu toe gefabriceerd is en jij hebt geen ruimte, dan moet je meer ruimte maken :)

Enra
19 augustus 2008, 13:04
Er zijn nu andere producten te verkrijgen in die winkel,
http://www.collishop.be/collishop/dbad/074331_5.jpg
deze kost 70 euro, zou dit iets waard zijn?
http://www.collishop.be/collishop/index.jsp?pg=zoek&taal=N&trefwoorden=bovenfrees&_moduleEntrance=Y
deze kost 21

Misschien gebruik je er drie!!!

Broodjekaas
19 augustus 2008, 15:12
Mijn CTS pots zijn 23 mm in doorsnee aan de onderkant, en het hele geval is zo'n 30 mm hoog :satisfie:

pueblo
19 augustus 2008, 15:26
Mijn CTS pots zijn 23 mm in doorsnee aan de onderkant, en het hele geval is zo'n 30 mm hoog :satisfie:
oke, misschien dat het er toch in gaat

Kakihara
19 augustus 2008, 16:23
Er zijn nu andere producten te verkrijgen in die winkel,
http://www.collishop.be/collishop/dbad/074331_5.jpg
deze kost 70 euro, zou dit iets waard zijn?
http://www.collishop.be/collishop/index.jsp?pg=zoek&taal=N&trefwoorden=bovenfrees&_moduleEntrance=Y
deze kost 21

Zou het geen beter idee zijn om bij GuitarSupplies een templatefrees te bestellen en bij de plaatselijke Gamma, Brico of andere doe-het-zelfzaak wat afkantfreesjes te kopen ? Kom je wellicht nog goedkoper uit voor wat waarschijnlijk ook betere kwaliteit is ?

pueblo
19 augustus 2008, 17:03
Zou het geen beter idee zijn om bij GuitarSupplies een templatefrees te bestellen en bij de plaatselijke Gamma, Brico of andere doe-het-zelfzaak wat afkantfreesjes te kopen ? Kom je wellicht nog goedkoper uit voor wat waarschijnlijk ook betere kwaliteit is ?
dat zal het dan waarschijnlijk worden, :satisfie:

jan jansen
19 augustus 2008, 21:03
dat zal het dan waarschijnlijk worden, :satisfie:


goed dat ik het hier lees,zal ook weer zo`n freesbitje bij guitarsupplies bestellen...controleer wel of het lager goed zit voor gebruik.... :punk: :punk: