PDA

View Full Version : Ineens geknepen soundje Strat brugpickup!!!



guitarguru
13 augustus 2008, 20:20
Jeez! Wat is dit nu opeens :???:

Mijn Strat geeft op mijn SD Hotrails brughumbucker ineens een geknepen zachter geluid. Schakel ik terug naar de andere twee elementen, dan heb ik gewoon een vollere hardere sound. Lijkt wel een uit fase achtig iets.
Volgens mij hoor ik dit dus net voor het eerst. Geeft ook een heel dunne leadsound met vervorming. Ik word toch niet gek?! Deed ie anders nooit hoor.

Wie kan me op weg helpen? Heb dus de slagplaat er al af gehad en zag zo op het eerste gezicht niets vreemds, kon ook geen los contact vinden......... :(

robert-gitarist
13 augustus 2008, 20:22
Goeie vraag, dat heb ik ook met m'n Fender strat.
Alles doet het verder prima behalve het halselement, die klinkt een stuk zachter en soms doet ie het helemaal niet, ook plaat eraf gehaald en gekeken, en kon niks vreemds vinden.

RoelTM
13 augustus 2008, 20:22
ineens, dus je had er eerst geen last van?

guitarguru
13 augustus 2008, 20:23
ineens, dus je had er eerst geen last van?

Merk het nu ineens ja.....

guitarguru
13 augustus 2008, 20:27
Vergeleken met beide andere elementen valt gewoon alle laag en midden weg. Alleen nog midhoog en hoog. Tis het brugelement, ik weet het, maar hij klonk altijd veel voller.

Squier4ever
13 augustus 2008, 20:51
staat je wah uit?

Orpheo
13 augustus 2008, 21:19
@squier: hij heeft 't alleen op dat ene standje.


@t.s.: ik vermoed dat de switch kapot is, en anders is het dat er een aarde niet goed zit (rood/witte draadje los? aarde, groen dus, los geraakt?)

Randy
13 augustus 2008, 21:29
Plug je gitaar in en switch heen en terug en let op of je gekraak of haperingen hoort. Zoja dan kan het liggen aan je bedrading of vuil in je switch.

Groeten,

Randy

orreltak
13 augustus 2008, 21:50
rode en witte draadje goed bekijken omdat die waarschijnlijk aan elkaar zijn afgetaped en de breuk niet zichtbaar is.

(als je dat nog niet gedaan hebt dan)

richie sambora
13 augustus 2008, 22:08
heb ik ook meegemaakt,
was bij mij de switch!!

jerome
13 augustus 2008, 22:15
Had ik ook. Even de switch hard heen en weer gerost en toen deed ie het weer (voor even dan)
Ook nog contactspray in de switch gespoten maar uiteindelijk bleek de switch toch gewoon stuk/versleten te zijn

guitarguru
14 augustus 2008, 18:25
Ik kan na grondige inspectie met loupe geen onregelmatigheden ontdekken. Op wat voor manier zou de switch roet in het eten kunnen gooien dan? Anders moet ik die maar eens gaan vervangen dan.

Zou eigenlijk ook wel even die humbucker willen testen om te horen of er inderdaad een groot verschil is in sound, of dat ik gek ben geworden.

Orpheo
14 augustus 2008, 18:31
Ik kan na grondige inspectie met loupe geen onregelmatigheden ontdekken. Op wat voor manier zou de switch roet in het eten kunnen gooien dan? Anders moet ik die maar eens gaan vervangen dan.

Zou eigenlijk ook wel even die humbucker willen testen om te horen of er inderdaad een groot verschil is in sound, of dat ik gek ben geworden.

dat ie geen goed contact maakt. effe mee wiebelen, en klaar. je hoort 't vanzelf wel denk ik. en anders is 't echt het draadje he. gewoon effe los solderen, vast solderen, en klaar.

guitarguru
14 augustus 2008, 18:46
De switch maakte geen rare geluiden en ook na wiebelen geen verschil hoor.

Dacht ff de humbucker te testen. Midden element los van switch, humbucker aan dat punt gesoldeerd. Krijg ik op de middenpositie gewoon geen geluid! Wel gewoon op stand 1, of is het nou 5 voor het brugelement. :chicken:
Zie hier de logica waarschijnlijk even over het hoofd :???:

En dan telkens die Strat weer half uit elkaar schroeven om iets te veranderen, oh my god. Geef mij maar een Les Paul voor dit soort klachten.....

guitarguru
14 augustus 2008, 18:59
Ah juist ja. Draadje van de brugpup zat los na openmaken en zal wel per ongeluk contact hebben gemaakt met de brugpositie op de switch...... hahahaha

Na goed solderen aan de middelste stand op de switch geeft de humbucker weer het oude vertrouwde geluid!! :dance: Hou het maar even zo, dan maar even geen middelste element tot ik de nieuwe switch heb besteld en gemonteerd.

Thanks guys!!

guitarguru
2 september 2008, 16:51
Mmm, de Hot-rails bleef toch raar klinken hoor. Heb maar een multimeter gekocht en hem doorgemeten. Slaat ie totaal niet uit!!

Nou heeft het element allerlei kleuren draadjes. Ik heb de zwarte met mijn + verbonden en de groene, samen met de aardedraad aan de -. De meter gaf geen waarde..... :chicken:

Dan zou ie toch ook geen geluid moeten geven, maar dat gaf ie dus nog wel, zij het dun en uit-fase achtig.

Heb lekker mijn Kinman brugelement weer teruggezet en vind dit eigenlijk een hele verbetering!! :satisfie: Heerlijke crunchy Strat sound met veel gain.