PDA

View Full Version : amps koppelen



foldrocks
13 augustus 2008, 19:30
Hallo. Ik heb een vraagje; ik heb twee versterkers, een marshall jcm 2000 en een fender bandmaster. Ik wil ze allebij kunnen gebruiken op het podium. Hoe kan ik deze twee koppelen. Zijn daar switches voor, of hoe werkt dit? Iemand enig idee??

WillemdaGuide
13 augustus 2008, 20:09
Hoi, tja, het beste van beide werelden dan he,:dance:
De oplossing kan heel simpel zijn en heet een AB box. aan de ene kant prik je je gitaar in, aan de andere kant de beide versterkers en door een schakelaar bovenop kun je met je voet schakelen tussen versterker A en B.
Simpele kastjes hoeven niet veel te kosten. Je kunt ze echter zo uitgebreid krijgen als je wil, maar dan worden ze snel duurder.

Michael AE
13 augustus 2008, 20:17
Vaak krijg je wel problemen met aarde. Het kan voorkomen dat je een brom krijgt op 1 of beiden versterkers. Ik zou dus wel even naar de winkel gaan met mijn spulletjes om de verschillende A/B boxjes te testen.

pasqual
13 augustus 2008, 20:18
of je gebruikt aan het einde van je effectenchain een stereo chorus en laat output 1 naar je marshall gaan en output 2 naar je fender en stelt het effect van de chorus zo minimaal mogelijk in zodat je een nauwelijks te waarnemen chorus effect hebt maar wel een stereo effect. op deze manier kun je alleen niet zo schakelen zoals hierboven beschreven.

groeten Pasqual.

WillemdaGuide
13 augustus 2008, 20:21
Of probeer dat je er een aantal thuis of in de oefenruimte kunt testen, sommige winkels doen dat wel, scheelt je een hoop gesjouw!

btw, je hebt pm

Han S
13 augustus 2008, 20:27
of je gebruikt aan het einde van je effectenchain een stereo chorus en laat output 1 naar je marshall gaan en output 2 naar je fender en stelt het effect van de chorus zo minimaal mogelijk in zodat je een nauwelijks te waarnemen chorus effect hebt maar wel een stereo effect. op deze manier kun je alleen niet zo schakelen zoals hierboven beschreven.

groeten Pasqual.

Je kunt ook gewoon een Y-kabeltje of jack teestuk gebruiken hoor en naar beide versterkers gaan. De inputs zijn dermate hoogohmig dat je er geen last van zal hebben.

paulusdeBKB
13 augustus 2008, 20:41
Ik vermoed dat TS wil schakelen tussen Fender-clean en Marshall scheur? In dat geval is een A/B boxje idd op zijn plaats. De Boss Line selector kun je daarvoor gebruiken, daar kun je ook nog andere leuke dingen mee. Ook Lehle maakt A/B trapkastjes van zeer hoge kwaliteit.

caliban
13 augustus 2008, 20:44
Ik heb sinds kort een ABYbox, en dat is toch echt wel leuk hoor, heb er eentje door ponq van hier op het forum laten bouwen (transformators en de hele zooi erin). Ik vind het zeker een aanrader, alhoewel zo eentje van Lehle bijvoorbeeld al snel veel kost. Ik weet niet of ponq nog interesse heeft in klanten.

G.G.
13 augustus 2008, 20:52
Voor beiden tegelijk kan je je gitaar in input 1 steken en een kabeltje van input 2 naar de input van de tweede versterker doen.

foldrocks
14 augustus 2008, 15:35
Ok allen bedankt. Ik kom hier wel verder mee...

Rormo
14 augustus 2008, 18:22
Voor beiden tegelijk kan je je gitaar in input 1 steken en een kabeltje van input 2 naar de input van de tweede versterker doen.

Werkt dat? Een kabel van input naar input klinkt nogal vreemd...

caliban
14 augustus 2008, 18:29
Als die twee inputs samen aangesloten zitten zit er normaal toch hetzelfde signaal op, dus zou het wel moeten werken. Bij een ENGL e530, zou dat moeten gaan. Daar heb je een aux in op die gewoon een tweede identieke input is als ik het me goed herinner.

zjanke
14 augustus 2008, 19:34
Werkt dat? Een kabel van input naar input klinkt nogal vreemd...Je kunt op een aantal amps toch ook de aparte kanalen linken (Marshall 4 inputs), dus waarom niet naar een andere amp?

Michael AE
14 augustus 2008, 19:45
Natuurlijk, maar dat is alleen bij dat soort ontwerpen. Niet alle amps met meer dan 1 output werken op die manier.

zjanke
14 augustus 2008, 20:07
Dat bedoelde ik eigenlijk ook, inderdaad erg krom omschreven http://www.clicksmilies.com/s1106/sprachlos/speechless-smiley-004.gif

pol
14 augustus 2008, 20:13
http://www.tonebone.com/re-bigshot-aby.htm

deze is daar prima voor, isoleert je signaal, en heeft phase reverse, dus geen last van groundloops als je door 2 versterkers tegelijk speelt.

als je enkel 1 versterker voor clean en een andere voor distortion gebruikt is een gewone a/b box voldoende.

chorus of ander pedaal met 2 uitgangen kan een aardlus maken en brom geven.

caliban
14 augustus 2008, 20:53
http://www.tonebone.com/re-bigshot-aby.htm

deze is daar prima voor, isoleert je signaal, en heeft phase reverse, dus geen last van groundloops als je door 2 versterkers tegelijk speelt.

als je enkel 1 versterker voor clean en een andere voor distortion gebruikt is een gewone a/b box voldoende.

chorus of ander pedaal met 2 uitgangen kan een aardlus maken en brom geven.
Valt ook goed mee van prijs tegenover lehle.

Toaster
18 augustus 2008, 00:03
ik gebruik een little lehle hiervoor.
voeg je een tweede little lehle toe en je kan nog eens je tweede gitaar direct aansluiten op je gear.

Scheelt een hoop werk bij een gitaarwissel.

Humedo
21 augustus 2008, 11:55
Zou hier toch even op willen reageren, want met een simpele A-B (ABY) box kom je meestal niet ver. Ik speel al een aantal jaren met 2 versterkers in verschillende setups (allebei de versterkers tegelijkertijd aan) en ik kan je garanderen dat de meeste combinaties aardbrom geven met een simpele A-B switch. En is het niet in je oefenhok, dan wel wordt je verrast tijdens een optreden door een flinke brom uit 1 van de 2 versterkers.

Je hebt echt een split box nodig die 1 van de 2 ingangssignalen ontkoppelt van aarde. Een andere oplossing is 1 van de 2 versterkers ontaarden, werkt vaak wel, maar dat lijkt me niet echt wenselijk.

Verder moet je met het 2-versterker concept ook rekening houden met faseverschillen, die uiteenlopen van minimaal tot extreem, waarbij je geen geluid meer overhoud wanneer ze tegelijkertijd aanstaan. Sommige combi's werken gewoon niet.

pol
21 augustus 2008, 12:01
die radial bigshot aby lost dat allemaal mooi op.
bij vele versterkers staan zelfs de verschillende kanalen niet in fase met mekaar, is ook iets om rekening mee te houden.

Humedo
21 augustus 2008, 12:34
Inderdaad, goed voorbeeld hiervan zijn de diverse Soldano amps