PDA

View Full Version : Waarde van een Fender Stratocaster USA



koentrend
13 augustus 2008, 14:13
Hallo

ik heb een aanbod gekregen van iemand die mij een "Zwarte" Fender Stratocaster USA uit 1978 wil verkopen.

hoeveel is deze ongeveer waard denken jullie?

dit is het serie nr .. S 784671 . Het is wel een opknapper.

WillemdaGuide
13 augustus 2008, 14:18
Lastig, is toch een beetje wat de gek er voor geeft.
Het valt me wel op dat Strats uit die tijd in goede staat redelijk duurder worden, 1500-2000 euro. Afhankelijk van de staat van jou gitaar schat ik zo, 1250 euro.
is al met al een blinde wilde gok maar goed, je moet ergens beginnen.

Mr.Fingers
13 augustus 2008, 15:16
een foto zegt meer als woorden...

en wat is "opknapper", alleen de lak, of moet de halve gitaar nog bijeengezocht worden?

koentrend
13 augustus 2008, 17:00
hoe kan ik een foto toevoegen?

Mr.Fingers
13 augustus 2008, 17:08
uploaden bij imageshack.us en dan de onderste link van de volgende pagina plakken als je hier op het http://www.gitaarnet.nl/forum/images/editor/insertimage.gif icoontje klikt

humbucker
13 augustus 2008, 17:12
Staan de 70's strats niet bekend om hun "wisselende" bouwkwaliteit?

Lexvandoef
13 augustus 2008, 17:16
Staan de 70's strats niet bekend om hun "wisselende" bouwkwaliteit?

kan dus ook zijn dat er erg goeie bij zitten he ;)

humbucker
13 augustus 2008, 17:30
jaja, natuurlijk!

Maar ik wist niet meer zeker of dat de '70's modellen waren ;)

Michael AE
13 augustus 2008, 17:32
Staan de 70's strats niet bekend om hun "wisselende" bouwkwaliteit?

Ja, dat is zo, maar dat wil dus niet zeggen dat ze allemaal slecht zijn, wat een hoop mensen dus stom genoeg denken.

ik heb een '72-er en een '78-er die beiden helemaal te gek zijn. Ze klinken geweldig en ik heb strats uit de fifties en sixties gehoord die ik persoonlijk slechter vond.

bagheera
13 augustus 2008, 18:21
hoeveel wil hij er zelf voor
Heeft hij dat al gezegd, ik vind het altijd moeilijk om een bod te doen.

Mr.Fingers
13 augustus 2008, 18:30
70's strats zijn loodzware instrumenten. Het schoentje wrong'm (tjsa, wrong niet, en daar wringt het juist :D) bij de neckpocket, icm met de 3punts microtilt. Als de neckpocket verzorgt afgewerkt is, en de hals er naadloos in past, zijn het echt super instrumenten. Echter, onder CBS werd de kwaliteitscontrole op het freeswerk teruggeschroefd. Een ruime neckpocket, met dan die 3punts microtilt, geeft aanleiding tot een hals die relatief los in de pocket zit, en een dus quasi onbespeelbaar instrument.

Michael AE
13 augustus 2008, 21:34
70's strats zijn loodzware instrumenten.

Onzin, mij '72-er is erg licht, maar is ook van elzen. De essen varianten zijn inderdaad wel aan de zware kant, maar gelukkig ook niet allemaal.

whammy67
14 augustus 2008, 19:43
In de gitarist van augustus staat een artikel over Stratocasters van 1971-1981.
De waarde wordt, afhankelijk van de kwaliteit, geschat op 850-1750 euro.
Bij tweede hands staat: " de meesten behoren idd niet tot de beste wat Fender gemaakt heeft, maar de speekwoordekije uitzondering op de regel, zou interessant kunnen zijn".

Michael AE
14 augustus 2008, 20:10
In de gitarist van augustus staat een artikel over Stratocasters van 1971-1981.
De waarde wordt, afhankelijk van de kwaliteit, geschat op 850-1750 euro.
Bij tweede hands staat: " de meesten behoren idd niet tot de beste wat Fender gemaakt heeft, maar de speekwoordekije uitzondering op de regel, zou interessant kunnen zijn".

Tsja, de gitarist. Leuk blad, hoor, maar om hun uitlatingen nou als absolute waarheid aan te nemen...

Ik heb een heel groot aantal '70's strats geprobeerd en er zaten maar een paar hele slechte exemplaren tussen. De echte shit gitaren uit die periode zijn al lang al gemod of de bodies vervangen of de halzen, enz.

Het is verstandig om, als je een '70's strat wil kopen, een heel aantal gitaren uit die periode te proberen, maar....

Dit advis zou ik bij elk type gitaar geven. Niet alleen strats, maar ook Les Pauls, Ibanezzen, enz.

Chris Winsemius
14 augustus 2008, 21:16
Paar jaar geleden het volgende meegemaakt:
kreeg op 'n beurs 'n originele '65 Strat in m'n handen gedrukt om even te proberen, jak gewoon, leuk als investering misschien maar in dat geval niet als favo Strat om op te spelen. Paar weken daarna 'n originele in handen uit '76 (alles fout: grote kop, 3-puntsbevestiging, dikke lak, etc. zoals het hoort :)) en die was echt zeer goed... helaas niet te koop.

Moraal v/h verhaal: iedere gitaar is anders, gewoon proberen dus wat Michael ook zei.

Pepe
14 augustus 2008, 21:31
Dat neckpocket verhaal hoor je vaker van mensen die zelf geen seventies hebben, ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
Er zitten relatief veel zware exemplaren tussen, net zoals bij Gibson en Ibanez in die periode. Bij Gibson heet het sustain, bij Fender is het ineens zwaar.

Ze kunnen dun klinken ja, heeft ook iets met graybobbins te maken. Niettemin, van de 6 strats die hier rondslingeren heeft mijn '76 absoluut de beste neck. Seventies strats zijn echte karakterbakken, love um or hate them.
Die ninetees dingen zeggen mij weer niks, niet slecht, niet goed, beetje nikserig.

Ik volg die seventies een beetje op Ebay. Een originele vroege seventies gaat al snel voor 4000 dollar. In nederland zijn ze relatief nog goedkoop, we lopen een beetje achter wat dat betreft. Hetzelfde geldt voor de early eighties vintage serie.

Paulusstrat
15 augustus 2008, 19:29
ik was op zoek naar een strat ooit had een samick les paul maar was toch niet mijn ding dus ik ging naar de kees dee in amersfoort en daar hadden ze stratocasters zat maarja ik ben dus linkshandig en toen heb ik 3 gitaren uitgeprobeerd de fender americans standard ofzo iets rond de 1700 euro een telecaster custom shop van 1800 euro en een fender stratocaster uit 1978 met andere pickups van evans van 1200 euro nou ja ik ik vond die fender uit 1978 beter klinken dan die nieuwe strat en die telecaster was ook wel vet maar een beetje duur en ik was toen 16/17 jaar oud dus me budget was niet zo groot dus ik besloot voor die 1978 strat te sparen nou een jaar geleden heb ik hem gekocht echt top ding goed geluid en ik hou gewoon van die grote kop
Hij is idd zwaar
maar ik denk dat een stratocaster uit de jaren 70 met alle orginele onderdelen rond de 2000 euro waard is ruwe schatting met de orginele case natuurlijk die had ik er niet bij

Mr.Fingers
15 augustus 2008, 20:06
2000 is wel wat veel hoor, 1500 hoogstens voor een late '70s strat.

en gebruik eens leestekens, leest eens zo makkelijk :roll:

Ash ketchum
16 augustus 2008, 15:20
Hij is linkshandig, vandaar de hogere prijs.

eggen_h
4 september 2008, 11:27
2000 is wel wat veel hoor, 1500 hoogstens voor een late '70s strat. en gebruik eens leestekens, leest eens zo makkelijk

hij is linkshandig, vandaar geen leestekens..