PDA

View Full Version : beweging in hals van een es335 kopie



Heibel
13 augustus 2008, 14:12
Beste medeforummers,

Na een uitgenreide zoektocht ben ik maar weinig info tegengekomen over mijn probleem. Ik heb een fijne Westone es335 kopie. Speelt prima en klinkt goed. Nu ik 'm wat langer in bezit heb, begint het volgende euvel me lechter angzaam te irriteren:

Ik heb veel moeite om de gitaar echt zuiver te krijgen. Wanneer ik 'n beetje kracht op de hals zet, bijvoorbeeld met het draaien van de tuners, dan merk ik dat er vrij veel beweging in de hals zit. Met als gevolg dat tijdens het spelen akkoorden niet helemaal zuiver op de graat klinken.

Is het mogelijk om de hals "stijver" te krijgen, dus minder beweging? Ik heb nog niet gekeken naar de trussrod, maar zou die te los kunnen zitten? De hals lijkt de goede kromming te hebben. Ik heb er 'n setje 0.10 opliggen en de hals is gelijmd.

Herkent iemand dit probleem, of info hoe dit op te lossen?

Thanks,

Heibel
13 augustus 2008, 15:35
Niemand die dit probleem herkent? Of ben ik gewoon te ongeduldig...

Mr.Fingers
13 augustus 2008, 16:03
Ja je bent te ongeduldig... wacht nog maar een uurtje :D


even serieus:

ik had het ook op m'n SG. Dit kan komen omdat de neck-body verbinding nu niet echt je dit je dat is, zeker niet op een "budgetgitaar". Van de trussrod zou ik afblijven, als de kromming van de hals goed is, moet je de trussrod vooral niet gaan aandraaien.

Verder, tsja, voorzichtig spelen dan maar he.

frekie
13 augustus 2008, 20:36
Als je een bolt-on nek hebt, de schroeven goed vastzetten. Topkam checken, misschien klemt ie daar. Stemmechanieken kan speling in zitten, als er een schroefje op de kop van de mechanieken zit, iets aanhalen. Nieuwe snaren eerst goed uitrekken.

De hals als geheel kan ook gewoon te weinig stabiel zijn, is weinig aan te doen. Niet teveel aan sjorren dan....

Orpheo
13 augustus 2008, 21:20
Als je een bolt-on nek hebt, de schroeven goed vastzetten. Topkam checken, misschien klemt ie daar. Stemmechanieken kan speling in zitten, als er een schroefje op de kop van de mechanieken zit, iets aanhalen. Nieuwe snaren eerst goed uitrekken.

De hals als geheel kan ook gewoon te weinig stabiel zijn, is weinig aan te doen. Niet teveel aan sjorren dan....

het gaat erom dat de hals, die VERLIJMD is, wiebelt.

crapton
13 augustus 2008, 22:37
Ik heb een fijne Westone es335 kopie. Speelt prima en klinkt goed. Wanneer ik 'n beetje kracht op de hals zet, bijvoorbeeld met het draaien van de tuners, dan merk ik dat er vrij veel beweging in de hals zit.

Is het mogelijk om de hals "stijver" te krijgen, dus minder beweging? De hals lijkt de goede kromming te hebben. Ik heb er 'n setje 0.10 opliggen en de hals is gelijmd.


Ik heb een Epi Sheraton II (ook es335 kopie) gehad en tja die hals was niet mega stijf maar wel prima bruikbaar. Wel zijn de es335 halzen tamelijk lang en slank in verhouding tot een LP of Strat.

Als de kromming goed is lijkt me de trussrod goed staan. Bovendien vraag ik me af of dat veel uitmaakt tav de stijfheid.

Westone heefy normaliter een redelijk tot goede bouwkwaliteit (heb vroeger een bas gehad). Ze zouden moeten weten hoe ze een gitaar bouwen.

Zou er iets anders kunnen zijn, dwz stemmechanieken los of slecht, of iets anders mechanisch. Snaren slecht op de tuners gezet? Neem m anders eens mee naar een shop of iemand die er meer verstand van heeft, of vergelijk zelf eens in een winkel met een ander 33 kopie...

snaarplukker
13 augustus 2008, 23:56
Duidelijk een hals van waaibomenhout. ;)
Als de trusrod los zit mag je het aandraaien tot je tegenkracht gaat voelen.

Cees

Heibel
14 augustus 2008, 09:49
Thanks voor de reacties, wellicht dat het inderdaad een voorkomend es335 euvel is (in een lichtere vorm wellicht). Speelde gisteren even op een Aria pro II met geschroefde hals, maar die heeft ook een "elastische" hals..

Ik ga 'ns onderzoeken of de trussrod niet los zit. De hals heb ik gechecked en die is recht, maar vanuit de fabriek zetten ze er 009 op en ik speel met 0.10, dus wellicht geeft de trussrod te weinig tegenkracht...

Anyway, thanks...

Hendriks
14 augustus 2008, 10:29
Duidelijk een hals van waaibomenhout. ;)
Als de trusrod los zit mag je het aandraaien tot je tegenkracht gaat voelen.

Cees

Ik heb een Gibson SG standaard gehad , die hals bewoog ook alle kanten op , heeft meer met de constructie te doen denk ik.

Kim Wilson
14 augustus 2008, 10:52
Met mijn Strat had ik ook een behoorlijke tremolowerking met de hals, maar de hals van mijn Tele zit geen beweging in. De Artcore weet ik niet, maar daar zit een Bigsby op, dus nog niet de behoefte gehad om de hals daar alszodanig voor te gebruiken. :satisfie:

Lijkt me dus vooral met de dikte van de hals te maken te hebben. Het kan verder geen kwaad of zo. Tenminste, beweging/elasticiteit is niet erg. Echt speling als in heen en weer rammelen van de hals in de neckpocket is niet goed.

Squier4ever
14 augustus 2008, 20:21
heeft ook te maken met het contactoppervlak van body en nek, hoe kleiner hoe eerder het zal bewegen.

G.G.
14 augustus 2008, 21:17
Met mijn Strat had ik ook een behoorlijke tremolowerking met de hals,

Mijn strat heeft nu nieteens spanning op de halspen staan en er ligt .013 - .060 op :rockon:Hals geeft totaal geen beweging. Een hals mag bewegen, maar NIET in de neckpocket.

Heibel
15 augustus 2008, 09:31
Heb gisteren live gespeeld met mijn neck van elastiek..geen stemmingsproblemen, maar wat me wel opvalt is dat die bewegelijke neck denk ik gevolgen heeft voor de wijze waarop de gitaar resoneert. De trilling van de snaren lijkt te worden versterkt door de hals, waardoor het geluid modderig wordt..'t klinkt niet "strak"...
@Kim Wilson..Ik heb niet het idee dat de beweging van de hals veroorzaakt wordt doordat er beweging zit in de halsverbinding. Die lijkt me vrij degelijk..
@Squier4ever..Je zou weleens 'n punt kunnen hebben. Des te langer het deel van de hals dat doorloopt in de body, des te stijver de hals...net als 'n springplank als het ware...
@Hendriks..Dat jij hetzelfde hebt met de SG zou inderdaad iets met constructie te maken kunnen hebben..Misschien hebben gelijmde halzen nu eenmaal meer beweging dan geschroede..

Maar goed kijkdit weekend nog 'ns naar de trussrod of die loszit, dat zou ook wel iets kunnen verklaren..

Fijn weekend beste mensen...