PDA

View Full Version : Samick bass is het iets?



Wiellem
13 augustus 2008, 11:48
Ik kan een goedkope gitaar van mezelf ruilen met iemand tegen een Samick p-bass, nou vroeg ik me af of deze bass gitaren ook maar iets waard zijn en/of fijn spelen?

http://images2.speurders.nl/images/42/4223/42233302_1.jpg

wietse
13 augustus 2008, 12:14
samick is de grootste gitaar fabrikant ter wereld en het spul waar hun eigen naam op staat is vaak redelijk tot goed, niet veel waard maar wel leuk om mee te klooien.

blindfaith85
13 augustus 2008, 13:50
Samich is wel aardig, maar kijk eens bij farida! goed koop en rete goed!

HANNESSTINKT
13 augustus 2008, 16:53
Het zijn inderdaad leuke dingetjes ik vind ze zelf kwalitatief sterk op london city lijken. Maar die schijnen ook uit de zelfde fabriek te komen ofzoiets.

RolandT
13 augustus 2008, 19:38
Samick maakt prachtige dingen. Ik heb een akoestische bass voor iets meer dan 200 euro. Ik heb nog nergens iets beter gehoord of gezien.

Ik heb ook een akoestische gitaar van Samick die (in 2004?) een Guitar World golden award heeft gekregen voor wat heet "overall value".

Meneer I.
13 augustus 2008, 20:12
Ik heb zelf precies zo'n bas maar dan in het zwart. Ooit (1993?)eens gekocht voor de leut, kostte toen niet veel ( iets van fl.200-250, zal nu dus wel 250eur zijn). Op zich wel goede bas, speelt goed, is goed afgewerkt en is stemvast. Verder kan ik weinig over de elementen zeggen ik heb de bas alleen maar over gitaarversterkers gespeeld.
Bij mij zitten volgens mij nog steeds de originele snaren erop :chicken:

Wiellem
13 augustus 2008, 23:48
Toenstraks de bas opgehaald en een tijdje gespeeld en ik moet zeggen dat ik verrast ben van de bespeelbaarheid tegenover een of andere ibanez bas van een vriend van me. Ding voelt zelfs degelijk aan :)

Nu nog een mooie finish ervoor bedenken zodat over een tijdje kan gaan klussen :)

BamBuFan1
13 augustus 2008, 23:54
Toenstraks de bas opgehaald en een tijdje gespeeld en ik moet zeggen dat ik verrast ben van de bespeelbaarheid tegenover een of andere ibanez bas van een vriend van me. Ding voelt zelfs degelijk aan :)

Nu nog een mooie finish ervoor bedenken zodat over een tijdje kan gaan klussen :)

Het merendeel van de Samicks is ook gewoon degelijk. Veel van de Squiers en Epiphones uit de jaren '90 kwamen gewoon uit de Samick-fabriek(en). Ik heb ook een Samick basje, Jazz bass model uit begin jaren '90. Netjes in elkaar gezet, degelijk en met een verd*md lage actie te bespelen.

Wiellem
14 augustus 2008, 18:17
Ff een vraag die ik net zo goed hier kan stellen: Wanneer ik de tone knop opendraai komt er erg veel ruis gekraak en gepiep terwijl alles geaard is.

Betekend dit dat ik alles moet gaan shielden binnenin de bas? Zoja hoe werkt dat?

nevyn292
14 augustus 2008, 19:50
of met alu tape, of met alu folie (maar dat scheurt dus dat wordt vloeken) of zilververf.

hoe eht werkt? straling komt moeilijk door metaal omdat het zich door electronen laat 'remmen', en de elektronen in metalen zijn wat losser dan die in van de niet-metalen, dus komt de straling er niet doorheen.

ik heb het zelf nooit gedaan, ik heb een chromen slagplaat, werkt hetzelfde.

weet je trouwens zeker dat je niet ergens een half vergaarde kabel hebt?

Meneer I.
14 augustus 2008, 21:14
Ff een vraag die ik net zo goed hier kan stellen: Wanneer ik de tone knop opendraai komt er erg veel ruis gekraak en gepiep terwijl alles geaard is.

Betekend dit dat ik alles moet gaan shielden binnenin de bas? Zoja hoe werkt dat?
Wellicht is je potmeter gewoon toe aan vervanging?

Wiellem
14 augustus 2008, 22:52
Wellicht is je potmeter gewoon toe aan vervanging?

Maar de herrie blijft ook wanneer ik er niet aan draai

hansli
15 augustus 2008, 00:30
Maar de herrie blijft ook wanneer ik er niet aan draai

Met shielden heeft dat niks te maken, de potmeter is gewoon rot.
Als je handig bent kun je'm schoon maken met contactspray, koop je in elecronicawinkel, zorg dat je geen onvettende spray gebruikt, want dan ben je verder van huis.

Je kunt dat simpel testen door een beetje op je vingers te spuiten, die voelen na het verdampen van de schoonmaakvloeistof een beetje vettig, dan heb je de goeie te pakken:

Gitaar openschroeven, even kijken of je in de potmeter een opening ziet, meestal is het een sleuf, stofzuiger erbij pakken, fling wat spray in de potmeter, beetje draaien, en dan met de stofzuiger de boel leegzuigen, wel rustig doen!
Nog een keer inspuiten, rustig draaien, en weer uitzuigen, niet te heftig deze keer, er moet nu iets residu achterblijven.

Tijdens dit karweitje kun je mooi alle draadverbindingen bekijken, controleer of er niks loszit, altijd goed, maar met het kraak/ruis probleem heeft het niks te maken, 99,999 % zeker.

Als de kraak/ruis er nog is is de potmeter stuk, zeer onwaarschijnlijk, hij is waarschijnlijk nooit gebruikt, en zoals je weet is in de techniek stilstand achteruitgang!

Wiellem
15 augustus 2008, 11:14
Met shielden heeft dat niks te maken, de potmeter is gewoon rot.
Als je handig bent kun je'm schoon maken met contactspray, koop je in elecronicawinkel, zorg dat je geen onvettende spray gebruikt, want dan ben je verder van huis.

Je kunt dat simpel testen door een beetje op je vingers te spuiten, die voelen na het verdampen van de schoonmaakvloeistof een beetje vettig, dan heb je de goeie te pakken:

Gitaar openschroeven, even kijken of je in de potmeter een opening ziet, meestal is het een sleuf, stofzuiger erbij pakken, fling wat spray in de potmeter, beetje draaien, en dan met de stofzuiger de boel leegzuigen, wel rustig doen!
Nog een keer inspuiten, rustig draaien, en weer uitzuigen, niet te heftig deze keer, er moet nu iets residu achterblijven.

Tijdens dit karweitje kun je mooi alle draadverbindingen bekijken, controleer of er niks loszit, altijd goed, maar met het kraak/ruis probleem heeft het niks te maken, 99,999 % zeker.

Als de kraak/ruis er nog is is de potmeter stuk, zeer onwaarschijnlijk, hij is waarschijnlijk nooit gebruikt, en zoals je weet is in de techniek stilstand achteruitgang!

Ok bedankt dan ga ik straks even contactspray kopen in de winkel :)

EDIT: Een winkel als Karwei en Gamma zal dit toch wel hebben neem ik aan?

hansli
15 augustus 2008, 13:36
Ok bedankt dan ga ik straks even contactspray kopen in de winkel :)

EDIT: Een winkel als Karwei en Gamma zal dit toch wel hebben neem ik aan?

Het beste merk dat ik ken is crc, ik zou eerder kijken bij een electroca-onderdelen-zaak

Kaboemba
15 augustus 2008, 16:38
Ik zou gewoon eerst zonder spray proberen, contactspray werkt even maar er blijft daarna juist meer stof aan hangen.

Tegenwoordig blaas ik alles wat ik binnen krijg helemaal schoon met een compressor, wel uitkijken met losse onderdelen.
Werkt helemaal top.

hansli
15 augustus 2008, 17:03
Ik zou gewoon eerst zonder spray proberen, contactspray werkt even maar er blijft daarna juist meer stof aan hangen.

Tegenwoordig blaas ik alles wat ik binnen krijg helemaal schoon met een compressor, wel uitkijken met losse onderdelen.
Werkt helemaal top.

Is niet helemaal waar, maar het ligt erg aan de kwaliteit van de spray.
En zoals ik al uitleg is het gebruik van een stofzuiger essentieel, anders wordt het idd. alleen maar een grotere smeerboel!
Het schoonblazen met een compressor zal een oude nooit gebruikte regelaar niet schoon gaan krijgen

Wiellem
15 augustus 2008, 19:28
Spray gebruikt maar het is nog niet weg, ik denk nu zelf dat het iets met de aarde te maken heeft van de gitaar zelf. Misschien is de aarde draad niet goed aangesloten of zit die er gewoon niet in?

hansli
16 augustus 2008, 01:15
Spray gebruikt maar het is nog niet weg, ik denk nu zelf dat het iets met de aarde te maken heeft van de gitaar zelf. Misschien is de aarde draad niet goed aangesloten of zit die er gewoon niet in?

niks veranderd?
Omschrijf het soort gekraak/ ruis eens
Heb je de contacten gecontroleerd, ik bedoel dus alle aangesodeerde draadjes
Lijkt het geluid een beetje op onweer?, in dat geval is het de condensator in de toonregeling.

Ik zeg altijd: who needs toonregeling op een bas als het alleen maar hoog-af is, je kunt volgens mij gewoon punt 1 en 3 van de tooregelingspotmeter doorverbinden, dan moet de hele toonregeling omzeild zijn, en de kraak weg :hippie:

Wiellem
16 augustus 2008, 10:54
Het is een soort regelmatig gekraak en gepiep, op het ritme tikt er iets lijkt wel

hansli
18 augustus 2008, 02:10
Het is een soort regelmatig gekraak en gepiep, op het ritme tikt er iets lijkt wel

kapotte condensator in de toonregeling

maarreh, wat bedoel je precies met "op het ritme tikt er iets mee", kraakt het als je speelt, of is het een zelfstandig ritme.................

Wiellem
18 augustus 2008, 11:50
kapotte condensator in de toonregeling

maarreh, wat bedoel je precies met "op het ritme tikt er iets mee", kraakt het als je speelt, of is het een zelfstandig ritme.................

Ik weet niet maar zal die condensator binnenkort vervangen bedankt

hansli
18 augustus 2008, 23:04
Ik weet niet maar zal die condensator binnenkort vervangen bedankt

volgens mij had ik al geoppperd dat je de hele toonregeling kunt over bruggen, als er dan nog iets kraakt zit het ergens anders

Wiellem
18 augustus 2008, 23:45
volgens mij had ik al geoppperd dat je de hele toonregeling kunt over bruggen, als er dan nog iets kraakt zit het ergens anders

Owja dat was een goeie maar er stond een denk ik achter waardoor ik het eigenlijk niet zomaar durf, of kan er niks fout dan?

Meneer I.
19 augustus 2008, 10:49
http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=std_pbass
Volgens mij is het dit schema. Je kunt de toneregeling loskoppelen van de volume pot (draadje los solderen).

Wiellem
19 augustus 2008, 13:57
http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=std_pbass
Volgens mij is het dit schema. Je kunt de toneregeling loskoppelen van de volume pot (draadje los solderen).

Werkt de input jack dan alleen via dat ene rechter draadje?

Meneer I.
19 augustus 2008, 14:02
Normaliter zijn de pots onderling doorverbonden met een massadraadje, ik vermoed dat er achterop de slagplaat een soort 'zilverfolie' zit waardoor de potbehuizingen zijn doorverbonden (dus geen draadje nodig).

Door de tonepot los te maken is de massa van de inputjack dan via het folie doorverbonden.

hansli
21 augustus 2008, 00:16
http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=std_pbass
Volgens mij is het dit schema. Je kunt de toneregeling loskoppelen van de volume pot (draadje los solderen).

bedankt dat je dat even plaatste, want ik had het helemaal verkeerd :o

ik snap trouwens niet wat toonregeling in een niet-actieve bas te zoeken heeft, het is alleen maar hoog-af, en daar heb je op een fenderkloon nooit genoeg van.......

en, wiellem, heb je'm al losgehaald, je kunt em er ook gewoon uitknippen!!!!!

Op een simpele bas zou ik nog veel verder gaan: de elementen zitten direct op de schakelaar, daarna gaan ze met de aders naar de potmeters.
Beter kun je de zaak vanaf daar direct aan de uitgang verbinden, want volume op een basgitaar gebruik ik al helemaal nooit.
Of had die van jou 1 element: dan direct aan de uitgang.

Let goed op signaal (de dunne) en massa (de dikke).

Je zult het aansluitdeel van de gitaar er waarschijnlijk even af moeten schroeven......