PDA

View Full Version : microfoon op basversterker



John whitefield
13 augustus 2008, 09:56
hey het is toch goed te doen om een microfoon op een basversterker aan te sluiten. In onze band is de PA een tijdelijk stuk. Dus moeten we ff creatief zijn :nervous:

John

skanky
13 augustus 2008, 10:09
Het kan wel, maar het klinkt nergens naar. Je krijgt namelijk te maken met mis-impedantie, en tevens is het bereik van een basversterker niet voor zang geschikt je zal heel veel hoog missen (boven +/- de 6 Khz)
Maar het zal er niet kapot van gaan.

Kim Wilson
13 augustus 2008, 10:11
Een basversterker is daar juist veel geschikter voor dan een gitaaramp, omdat het bereik veel groter is. Volgens mij gaat een basamp juist wel door boven de 6 kHz. Er zit in sommige cabs en amps toch niet voor niks een tweeter? Ik dacht tenminste dat een basamp meer fullrange was en een gitaaramp zich echt focust op het middengebied.

Maar zoals gezegd, het kan prima, de vraag is of het klinkt.

DaveItUp
13 augustus 2008, 12:58
Valt wel mee hoor hoe dat klinkt. Zang over een ouwe marshall stack of een ampeg vt22 is zelfs enorm ruig voor opnames :D

skanky
13 augustus 2008, 16:55
Een basversterker is daar juist veel geschikter voor dan een gitaaramp, omdat het bereik veel groter is. Volgens mij gaat een basamp juist wel door boven de 6 kHz. Er zit in sommige cabs en amps toch niet voor niks een tweeter? Ik dacht tenminste dat een basamp meer fullrange was en een gitaaramp zich echt focust op het middengebied.

Maar zoals gezegd, het kan prima, de vraag is of het klinkt.

Je hebt gelijk, ik ging hier uit van gitaarcabs. Bass-cabs hebben idd een groter bereik dan 6Khz. Maar het is nog steeds niet fullrange.

John whitefield
13 augustus 2008, 17:48
oke dan :p

JvD.
13 augustus 2008, 18:00
't kan prima.mic > xlr naar jack snoer > bassamp > go!

Puerco
13 augustus 2008, 23:26
Vroeger werd er toch wel vaker over bv een Fender Bassman gezongen..
Trouwens niet alleen gezongen maar ook gitaar, bluesharp, orgel en piano (fender-rhodes piano bv).
Ook de Marshall JTM45 die met uitzondering van de trafo's en de V1 preamp buisje vrijwel identiek zijn werd voor meer dan alleen gitaar gebruikt en bestond zelfs in een speciale PA uitvoering. Gewoon proberen, het zal waarschijnlijk erg vintage klinken of mischien heel erg ruig juist.
Ik heb wel eens een mp3 speler op mijn JTM45 aangesloten en Jimi Hendrix klonk geweldig erover maar wat modernere muziek en vooral wat rustiger soort muziek klonk wel een beetje vreemd.
Als de aansluiting overeenkomt en de impedantie dus niet teveel verschilt zal het geen probleem moeten zijn, of het klinkt zul je zelf moeten luisteren en zal afhangen van de soort versterker, soort microfoon en het soort muziek.

TimmU
13 augustus 2008, 23:58
Ěk heb hier thuis normaal gesproken een 2x12 gitaarkast aan m'n mengpaneel hangen, waar ook m'n muziek overgaat. Gaat allemaal best goed, kwestie van EQ'en!

Han S
14 augustus 2008, 00:39
Ik moest eens ergens optreden en de PA viel uit, kleine zaal en toen hebben we de hele avond een Trace Elliot AH250 als zanginstallatie gebruikt. Dat klonk beter dan sommige zanginstallaties vanwege de 10 of 12 banden grafische EQ op dat ding. Het zal me niet verbazen als veel basversterkers een 20khz toon gewoon versterken, het is namelijk gewoon een versterker.