PDA

View Full Version : truss rod installeren



barno
13 augustus 2008, 01:07
Ik heb het al aantal keer gedaan maar toch zit ik nog steeds met een vraag: ik zie hier iedereen (dubbele actie) TR met de vlakke kant onderin het TR channel leggen (dus met de ronde staaf naar boven, onder het fretboard).

Waarom is dit zo? Mij lijkt het nl logischer als de vlakke kant tegen het fretboard zou komen. De TR verstelschroef komt dan wel niet pal onder het fretboard maar iets dieper.

Als ik het doe zoals bovenaan beschreven, moet trouwens het hele channel stuk dieper om de verdikking van de verstelschroef voldoende te doen verzinken. Het fretboard raakt dan ook niet de TR (enkel wel het hoogste punt: de verstelschroef)

In het tweede geval moet ik enkel het stuk onder de verstelschroef iets dieper uitfrezen en is er dus minder hout "verdwenen" uit de hals.


Anyway, een dubbele draait in twee richtingen, dus maakt het uberhaupt iets uit hoe ik hem erin leg?



thx

madman
13 augustus 2008, 01:50
Hoe om je 'm erin legt bepaalt of je linksom of rechtsom moet draaien om de hals in een richting gebogen te krijgen.
Bovendien, als je 'm ondersteboven onder het fretboard legt heb ik zo'n vermoeden dat de stelschroef niet goed verzonken is, wat probably geen porum is...

Van Dattum
13 augustus 2008, 08:30
Ik leg de truss rod idd met de vlakke kant naar beneden omdat ik anders echt niet zou weten hou je dat met de stelbout zou moeten doen....
Als de bout boven zit kun je keurig een gaatje boren en ziet het er precies uit als bij een "echte" gitaar...
De bout ligt dan wel een mm'tje boven het hout uit. Ik los dat op door op de goede plek een mm weg te frezen aan de onderkant van de toets.

st.robot
13 augustus 2008, 10:27
met de rods van stewmac moet je toch zien dat de stelschroef aan de onderzijde zit? maar ik denk dat deze niet echt een platte kant hebben. in het andere geval zou ik gewoon zien dat de platte kant naar onderen zit, ik denk dat ge beter kunt zien dat de trussrod goed stevig zit. en dat de rod het fretboard niet volledig raakt hoeft toch geen probleem te zijn ? ( zolang je ervoor zorgt dat het niet begint te 'kletteren' )

barno
13 augustus 2008, 11:57
Van Dattum, stukje fretboard wegfrezen onderkant fretboard: perfect solution, thx!!

Mattia
13 augustus 2008, 16:01
Uhm, vlakke kant naar BOVEN is hoe het hoort. Anders krijg je een truss rod die omgekeerd/achterstevoren werkt - rechtsom meer bolling, linksom minder bolling - en dat is niet wenselijk. Als ik een gitaar krijg om af te stellen moet ik er van uit kunnen gaan dat de hals naar achteren wordt getrokken als ik de truss rod adjuster vastdraai (naar rechts, met de klok mee).

Verder: het is natuurlijk onzin dat je de rod ondersteboven moet installeren om een 'normale' access te creeren, zij het een Gibson of een Fender-style hals. Zie hier, bijvoorbeeld:

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele52.jpg

hier zitten HotRod truss rods in, adjuster nut naar beneden. En de meeste rods met vlakke delen zijn dunner, en hebben een adjuster die dus iets minder diep zit.

Bref: gewoon 'goed' installeren. Vlakke kant naar boven. Of ergens op de gitaar graveren dat de rod achterstevoren werkt.

barno
13 augustus 2008, 16:23
Uhm, vlakke kant naar BOVEN is hoe het hoort. Anders krijg je een truss rod die omgekeerd/achterstevoren werkt - rechtsom meer bolling, linksom minder bolling - en dat is niet wenselijk. Als ik een gitaar krijg om af te stellen moet ik er van uit kunnen gaan dat de hals naar achteren wordt getrokken als ik de truss rod adjuster vastdraai (naar rechts, met de klok mee).

Verder: het is natuurlijk onzin dat je de rod ondersteboven moet installeren om een 'normale' access te creeren, zij het een Gibson of een Fender-style hals. Zie hier, bijvoorbeeld:

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele52.jpg

hier zitten HotRod truss rods in, adjuster nut naar beneden. En de meeste rods met vlakke delen zijn dunner, en hebben een adjuster die dus iets minder diep zit.

Bref: gewoon 'goed' installeren. Vlakke kant naar boven. Of ergens op de gitaar graveren dat de rod achterstevoren werkt.

Gezien mattia zijn kennis en staat van dienst, ga ik er van uit dat hij gelijk heeft, maar ik vraag me wel af waarom bijna iedereen het hier andersom doet ...

Van Dattum
13 augustus 2008, 16:24
Dus even concreet: Voor de werking maakt het niets uit..... Ik geef er toch de voorkeur aan om de bolle kant boven te doen, ik kom dan wat mij betreft iets lekkerder uit met het boren van het afstelgat.

Mattia, hoe boor jij het gat dan?

Mattia
13 augustus 2008, 19:02
Concreet: het werkt allemaal, al werkt het makkelijker/beter met de 'active' rod dieper in de hals (onder de buigas van de hals), maar het werkt achterstevoren. En dat is niet handig.

Verder: ik heb nog nooit iemand de truss rod ondersteboven zien installeren, maar misschien zit ik gewoon niet op te letten. Instructies bij StewMac, Allied, LMI (de laatste twee hebben vlakke truss rods) zijn allemaal hetzelfde: adjuster DOWN.

Van Dattum: gewoon, beetje onder een hoek, en een gewone inbussleutel past er gewoon in. Voor een angled headstock maakt het helemaal niks uit

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele28.jpg

Angled head, 'oude stjil', gewoon doorgefreesd met de kopfineer erop. Anders kun je later een ronder gat boren. Met een truss rod cover maakt 't allemaal niks uit, en je kan er makkelijk bij.

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/pat_finished07.jpg

Van Dattum
13 augustus 2008, 19:11
OK, onder een hoek boren.... ik boor het gat vlak....

Bij de volgende probeer ik jouw methode eens!