PDA

View Full Version : Buizenversterker voor beginner



Aquila
12 augustus 2008, 22:29
Hoi,

Na lang twijfelen dan toch maar een topic geopend. Als volledige beginner zoek ik namelijk een gitaarversterker. Nu ben ik toch wel in de ban van buizenversterkers, mijn platen en cd versterker is een lampenbak en ik zou niet meer terug willen.

Ik heb wat rondgekeken voor een buizenversterker voor mijn gitaar, en ik wist dat ik behoorlijk wat geld zou moeten uitgeven voor een buizenversterker. Daarmee dat ik ik een budget van 850€ had vrijgemaakt. Ik ben hiermee dus naar de winkel gestapt en heb eens rondgekeken. De opties waren een Koch Studiotone (850€) ; Marshall dsl401 (880€) ; Peavy Valveking 212 (550€).
De dsl401 viel af, valveking viel ook af (misschien laten beinvloeden door verkoper, deze was niet echt voorstander van deze amp). Bleef de studiotone over. Helaas heb ik deze nog niet kunnen horen en hoop ik dat deze week nog te kunnen doen. Het probleem is dat ik eigenlijk met een vooroordeel naar de winkel ga stappen om hem te testen.

Daarom op voorhand mijn vraag of de studiotone een geschikte versterker kan zijn voor een beginner? Het probleem is verder ook dat mijn muzikale voorkeur zo veelzijdig is als een zwitsers zakmes. Ik weet niet welke richting ik echt ga uitgaan, jazz volgt wat ik ook op piano speel, echter luister ik ook veel punk en hardcore, wat dus ook een logische richting zou wezen. Zou beide uit een studiotone te krijgen zijn, mits gebruik van pedaaltjes? Eventueel andere alternatieven die ik zeker eens moet opzoeken?
Of ligt het advies toch op een transistorversterker à la cube of spider?


Thnx voor eventuele raad!

zjanke
12 augustus 2008, 22:40
Studiotone is een prima ampje, handzaam en klinkt prima op een acceptabel volume en slikt pedalen ook erg goed. Mooi clean en een prima scheur, (al moet je daarvoor van de Koch voicing houden) dus zonder pedaaltjes kun je voorlopig al vooruit. Ja, er is nog veel meer leuks: Vox AC15 (met de goede speaker), Rivera Pubster (misschien net te duur), maar effe zoeken zal wel iets opleveren.


Wil je perse nieuw? Voor 850 kun je tweedehands namelijk ook veel andere leuke dingen krijgen, (een studiotone met pedaaltjes bijvoorbeeld :D ) of een Koch Twintone


















of een mesa boogie Blue angel

crapton
12 augustus 2008, 22:51
Ik heb de Studiotone gehoord in een demo en was onder de indruk. Klinkt erg goed voor clean, lichte crunch. Heavy met een 20W 1x12 is niet te verwachten, er is nu geloof ik een Studiotone XL. Kijk ook naar de H&K Statesman.

Ik zou de Peavey Valveking zeker zelf nog eens luisteren... Daarnaast een van de Bugera's bv 6260-212 of 333 (zelf luisteren en niet laten afzeiken door be Bugerabashingbrigade), schijnt meer heavy te zijn want Peavey 5150 & XXX klonen.

Verder Fender HR, Laney, Vox AC30 of AC15, Peavey Classic of Delta Blues, Engl enz.

Kijk op Thomann.de of Guitarbargains voor selectie en prijzen. Ik had zelf de Statesman Quad84 voor 265€ onder de Thomann prijs bij GB, wel ff wachten en zelf ophalen.

J-sus Rulez
12 augustus 2008, 22:56
Fender blues custom + Box of rock + lekkere chorus :D

Baker
13 augustus 2008, 14:44
De studiotone is alom geprezen hier op het forum. Het ding is superveelzijdig, heeft een prachtig clean, en een crunch waar je al dan niet met behulp van een pedaaltje veel mee kunt. Bovendien heeft de amp wat slimme functies zoals een recording out. Een echte compacte alleskunner dus.

Het is maar een klein kastje. Niet iedereen zal het met mij eens zijn maar om die reden vind ik de comboversie niet genoeg ballen hebben. Dit is echter makkelijk op te lossen door een extra 2x12 op de combo aan te sluiten of door een topje te nemen met een 2x12 kast.

Een prima versterker dus, maar wat mij betreft onder twee voorwaarden:

1. Je moet van het typische Koch sausje houden.
2. Neem de top versie met een 2x12

edit: ik lees je post nog eens door
Laat je alsjeblieft niet verleiden tot een POD of een spider of weet ik het wat. Het lijkt mooier dan dat het is, 30 effecten en 30 amps uit 1 kastje.

bagheera
13 augustus 2008, 14:54
hey ik heb net een koch multitone gekocht met koch kun je écht alle kanten op.
Als beginner heb je misschien toch nog niet echt een super dikke amp nodig dus is in jou geval de combo misschien toch geen slechte oplossing.
Hagt er een beetje van af wat je ermee wilt gaan doen.

tot nader inzien vind ik koch the way to go.

veel geluk en laten weten wat het wordt he

greets bagheera

Nicolaas
13 augustus 2008, 15:25
Een prima versterker dus, maar wat mij betreft onder twee voorwaarden:

1. Je moet van het typische Koch sausje houden.
2. Neem de top versie met een 2x12


Word! Head met cab klinkt beter, maar dan ga je al snel richting 1300 e.
Kijk bij de winkels eens naar 2de hands marshalls ofzo, gaat prima! En ik
weet niet of ze hem nog bij American Guitars hebben maar!! Daar hadden
ze een AC15 staan, nog een echte engelse! Zeker de moeite waard.

Baker
13 augustus 2008, 16:09
Dat is waar maar met een beetje mazzel kun je die cab ook tweedehands krijgen. Of anders een andere cab. Aan de andere kant, die combo mist wat ballen, maar voor de topicstarter is een combo voorlopig wellicht voldoende.

Rormo
13 augustus 2008, 16:15
Ik vind Koch ruk, maar gezien de vele positieve reacties is het zeker iets om te testen. Die Valveking zou ik echt zelf nog eens aan de tand voelen, dat is gewoon een geweldige amp voor die prijs. Je kunt ook kijken voor een Hughes en Kettener Statesman, of een Peavey Classic 30. Allebei 700 euro. Maar daar zul je geen metal ofzo uit krijgen.

2e hands kun je helemaal je lol op met jouw budget.

War ben je trouwens geweest? Want 880 voor een DSL 401 is toch echt 80 euro te veel. En 550 voor een Valveking is ook 50 euro te veel.

TimmU
13 augustus 2008, 16:18
spammerdeespam! ik heb een gave 2x12" cab staan, 100 eutjes maar!

Baker
13 augustus 2008, 16:45
Ik vind Koch ruk

:D dat bedoel ik dus met dat je wel van het Koch sausje moet houden....

Aquila
13 augustus 2008, 17:48
Wat een hoop hulpvolle posts allemaal! Dit gaat moeilijk worden om in de winkel allemaal op een rijtje te houden :)


Dus ik onthou:
Peavy Valveking 212 - zeker met eigen oren beluisteren, goedkoopste maar toch breed
Koch StudioTone - Combo of 2dehands top+cab, zeker zijn scheur vergelijken met de andere merken
VOX AC15 - Niet voor hard te gaan, maar standaard brede buizenversterker
H&K Statesman dual EL84 - Enige H&K binnen budget, weinig + of - punten


@Mbakker, waarom raad je mij een top+cab aan? Buiten dat het beter gaat klinken natuurlijk, kost mij dit (als beginner) voorlopig toch meer als dat het opbrengt? Is het niet beter om nu voorlopig voor de 112 combo te gaan en later pas voor een 212 cab er bij te kopen? Of zit er een verschil tussen een combo als top te gebruiken of specifiek de top te gebruiken? Lijkt me anders nog wel leuk projectje om de combo later om te bouwen tot top en wat te modden.

@Rormo, dit zijn te prijzen van de lokale gitaarboer. Valveking weet ik dat inderdaad hoger geprijsd is, maar als ik de koch en marshall vergeleek met internet prijs van thomann, bleken deze twee lokaal toch wel goedkoper. Ik weet ook niet of ik het prijsje van de koch combo kan laten maken voor de top. Anders moet ik inderdaad andere oorden opzoeken.


Alvast bedankt!

Rormo
13 augustus 2008, 18:30
2e hands zou je ook kunnen kijken naar een Marshall JCM 800. Die DSL 401 doet Marshall echt weinig eer aan. Dat is gewoon een bagger ding. Fender maakt ook nog wel leuke amps, maar daar zul je wederom geen metal uit krijgen zonder pedaaltje en andere amps zijn dan geschikter.


Overigens, heb ik misschien 4 maanden geleden ofzo een review topic hier geopend met reviews van een aantal versterkers binnen jouw budget. Misschien moet je even met de zoekfunctie dat topic zoeken. Misschien heb je er iets aan...

Baker
15 augustus 2008, 10:29
2e hands zou je ook kunnen kijken naar een Marshall JCM 800

Wat is dat toch dat iedereen altijd klakkeloos een JCM 800 aanraadt.
TS heeft het over veelzijdigheid, Jazz, punk en zwitserse zakmessen. De JCM 800 heeft een geweldige scheur en verder..... niets. Ik zou de TS zeer sterk afraden om een JCM 800 te kopen.



@Mbakker, waarom raad je mij een top+cab aan?

Ik vind de studiotone beter tot zijn recht komen met een 2x12. Er is geen 2x12 comboversie van de studiotone voor zover ik weet maar al was die er wel, het is het gewoon veel praktischer om een los topje + een cab te hebben. 2x12 combo's zijn doorgaans loeizwaar. Het studiotopje is een zeer mooi compact dingetje en een losse 2x12 is ook best te hanteren. Bovendien zou ik dan in een later stadium nog eens experimenteren met andere cabs.

In jouw geval ligt het iets anders. Je bent beginner. Jij hebt voorlopig meer dan genoeg aan de standaard studiotone combo. Je zult voorlopig voornamelijk thuis spelen, dus die studiotone combo zal dan zeker voldoen. In een later stadium kun je er altijd nog een 2x12 bij aanhangen, geen enkel probleem. Als ik het goed heb kun je de standaard speaker van de studiotone zelfs disconnecten, dus als jij graag een marshall 2x12 wilt aansluiten en alleen maar die cab wilt horen dan gaat dat prima. Het enige is dan dat in dat geval de speaker van de combo overbodig is, en je dus beter af was geweest met een top. Maar nogmaals, voorlopig heb je aan een studiotone combo een geweldige, zeer veelzijdige en uiterst handzame versterker.

edit: voor zover ik weet zijn er afgezien van de speaker geen verschillen tussen de topversie en de comboversie van de studiotone.

BasHermus
15 augustus 2008, 11:21
Als je jazz wilt spelen zou ik inderdaad niet kiezen voor een Marshall. En persoonlijk zou ik ook niet gaan voor een Koch (maar dat is inderdaad mijn smaak, zo'n Koch laat me volledig koud).

Met jouw budget zou ik zeker kijken naar de Peavey classic serie (Classic 30 en Delta blues).
Het clean van die versterker is echt enorm goed, en howel je er geen super-high gain uit kunt halen, scheuren ze zeker erg lekker.
Heerlijke amps voor jazz, blues en rock (ergens tussen en Vox en een Fender in).

Een Laney Lionheart head, met een leuke cab erbij zou ook binnen je budget passen.
Dat zijn ook erg goede versterkers (en dat blauw is gewoon ook heeeeel erg mooi).

Luister trouwens maar eens goed naar je favoriete mzuiek. Dan kom je er achter dat men in bijna alle gevallen veel minder gain gebruikt dan je aanvankelijk dacht.

Marc Oblivian
15 augustus 2008, 12:52
Engl Thunder of Sreamer combo is ook mooi en redelijk veelzijdig.

bastiaanvanbeek
15 augustus 2008, 15:48
Ik zou persoonlijk voor een versterker gaan die clean het mooist is, niet met allerlei overbodige effecten erop enzo, gewoon een simpele amp die goed klinkt. Voorbeeld: VOX AC30 (is wel wat boven je budget, maar dan heb je wel wat)

ik heb zelf een VOX AC30 en hij is heel divers: heldere warme clean, van jazz tot rock tot blues. Het is een simpele versterker met alleen clean, overdrive, tremolo en reverb.

Marc Oblivian
15 augustus 2008, 16:13
Maarreh...hij houdt ook van punk en hardcore.
Hardcore op een AC30? Hmmmmmmm.....

MichaelSS
15 augustus 2008, 16:20
Ik zeg de Valveking. Heb hem zelf ook. Prima clean, blues en lekkere metal. Ook op kamergeluid klinkt hij prima.

Aquila
15 augustus 2008, 22:22
Ik denk dat ik in deze kwestie ook mij moet afvragen wat ik zoek,
1) Het beste clean met een nog deftige scheur
2) De beste scheur met een nog deftige clean

1) Koch StudioTone, Fender HR, Fender Blues Jr, Peavey Classic 30, VOX AC30/15,
2) Peavy ValveKing, Marshall JCM800/900

Laney Lionheart en H&K Statesman moeten waar geplaatst worden?
Zijn er nog alternatieven (kwestie dat we nog niet keuze genoeg hebben he) die tussen Fender clean en een JCM900 scheur schipperen?
Ik denk dat ik momenteel een voorkeur heb voor 2) en dan de Peavy VK, dit toch wel de meest "stevige" combo. De koch moet ik natuurlijk nog steeds horen, hoop dat deze volgende week terug bij de gitaarboer is.
Ik ga de twee handelaars morgen hopelijk opzoeken, weinig tijd de komende weken, mijn oren nog maar eens goed laten werken.

Baker
15 augustus 2008, 22:36
deftige scheur

Wat zijn ze toch schattig hè die Belgen.... :D