PDA

View Full Version : Problemen met nieuwe gitaar.



Gameon
12 augustus 2008, 20:24
Hallo gitaarnet,

Ongeveer zo een 3 weken geleden kreeg ik mijn Epiphone Les Paul Costum EX (prophecy), besteld in den Haag binnen. Nou goed, snel uitpakken en spelen maar dacht ik! Wat er gebeurde was echter het tegenovergestelde, en is tot op heden nog niet anders. Vrijwel direct na het stemmen merkte ik een enorme fretbuzz, zo erg dat op plekken bepaalde noten niet zuiver hoorbaar waren over het gekletter. Nou goed dacht ik, komt vast omdat het een nieuwe gitaar is met verschikkelijk slechte .10 fabrieks snaartjes.

Dus ik naar Zwier (lokale gitaarbouwer) voor een afstelbeurtje met nieuwe snaren. Nieuwe snaren er op (klonk gelijk 60x zo goed) actie verhoogd, hier en daar geschroefd, maar de buzz werd niet minder.. Dus dan maar even naar de truss rod kijken, bleek dat deze vrijwel helemaal los zat, dit terwijl er nauwelijks tot geen kromming in de nek te bekennen was, en dat met .11 snaren in E!!
Volgens Zwier dus zeker niet goed, en gewoon inruilen voor een andere gitaar. Gelijk even gebeld naar Den Haag, uitgelegd en te horen gekregen dat het meer voorkomt in de serie. Valt gewoon onder de garantie dus kom maar langs of stuur op.

Goed, ik naar Den Haag probleem uitgelegd (leek niet helemaal te lukken want ik met mn stomme kop had me niet genoeg verdiept in truss rod's, dus kon ook het probleem niet goed uitleggen) Nou goed, werd goed geholpen. De gitaar technicus was heel aardig, hij stelde eerst de huidige gitaar af, maar gaf me ook de keuze om een andere gitaar te nemen, waar ik toch uiteindelijk voor koos... Gaf deze ook een afstelbeurt en alles leek naar m'n wens.. Eenmaal thuis aangekomen bleek het toch niet helemaal naar wens te zijn, hetzelfde gebuzz was weer terug.

Dus ik weer naar Zwier, waar ik precies hetzelfde te horen kreeg. Weer een losse truss rod, zonder kromming in de nek. Maar dit keer besloten we de gitaar een kans te geven door de truss rodd helemaal los te draaien, de actie wat te verhogen en aankijken of de nek gaat buigen na een weekje. In dezelfde week kreeg ik een mailtje uit Den Haag, met de vraag of de gitaar nog helemaal naar wens is. Iets wat ik wel heel erg kan waarderen. Dus ik uitgelegd hoe het allemaal zat, en de reactie dat ik kreeg was een beetje gevuld met ongeloof en ontkenning. Ineens is geen van de gitaren van die serie terug gekomen, en is het een onbekend probleem.
Wat mij uiteraard een beetje het gevoel van een zeikerd wezen geeft. Ze wilden hem iig graag opnieuw afstellen voor me, maar ik heb t idee dat dit niet iets is dat op te lossen valt door simpelweg af te stellen. Een week is nu voorbij en nog steeds geen kromming.

Ik heb ondertussen wat andere mensen gezocht met dezelfde gitaar, wat eigelijk alleen maar via Youtube ging. Ik heb er één echter wel weten te spreken en die zegt absoluut geen last te hebben van buzz, hij heeft zelfs de actie nog wat verlaagd.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik dit het beste aanpakken, is het een bekend probleem, is het een erg probleem en is het mischien een bekend probleem in de nieuwe lijn van gitaren van Epiphone. 2 gitaren met hetzelfde probleem kan geen toeval zijn, toch?

Alvast bedankt.


Voor de mensen die geen zin hebben om heel de lap tekst te lezen (zou wel wat duidelijker zijn :D)

Epiphone les paul prophecy nieuw, losse truss rod, geen buiging in nek met .11 snaren in E.. Gitaar terug gebracht, nieuwe gehad, zelfde probleem.

Kaïn
12 augustus 2008, 20:55
Damn kerel, dat is behoorlijk rot. Ik heb nog niet dit soort geluiden gehoort van mensen over die gitaar. Jammer dat het zo voor je uitpakt, ik had ook al een oogje op die gitaar. Donderdag ben ik in de feedback in Utrecht, daar hangt er een. Ik zal ens kijken hoe die is, en even vragen of ze daar dit soort verhalen ook hebben gehoort.

Gameon
12 augustus 2008, 21:31
Damn kerel, dat is behoorlijk rot. Ik heb nog niet dit soort geluiden gehoort van mensen over die gitaar. Jammer dat het zo voor je uitpakt, ik had ook al een oogje op die gitaar. Donderdag ben ik in de feedback in Utrecht, daar hangt er een. Ik zal ens kijken hoe die is, en even vragen of ze daar dit soort verhalen ook hebben gehoort.

Ja ik had er ook nog niet van gehoord... Als je er eentje koopt, vraag dan of ze ter plekke even naar de truss rod en buiging willen kijken, het zou zomaar ook hetzelfde probleem kunnen hebben.

Orpheo
12 augustus 2008, 21:42
ik denk dat je na een slag van je trussrod niet direct resultaten moet verwachten. de hals moet zich een beetje 'settlen'. buig anders de hals eerst eens met de hand.


andere vraag; waar zit de fretbuzz? op de lage frets? op de hogere frets? dat maakt nogal een verschil :)

ik vermoed dat je 't hebt over max guitars, right? ik heb daar een stuk of 3 prophecy's geprobeerd, en daar had ik totaal niet de ervaring dat die gitaren rommelig waren ofzo. juist supernetjes afgesteld, zoals ik van max' gewend ben :)

Gameon
12 augustus 2008, 21:54
ik denk dat je na een slag van je trussrod niet direct resultaten moet verwachten. de hals moet zich een beetje 'settlen'. buig anders de hals eerst eens met de hand.

De truss rod zit nu helemaal los, en ik heb het nu een weekje de tijd gegeven, als je de buiging bekijkt (snaar indrukken 1e fret en waar de nek met de body samen komt verhaal) is er bijna nog geen ruimte tussen de fret en snaar te zien. :confused:



andere vraag; waar zit de fretbuzz? op de lage frets? op de hogere frets? dat maakt nogal een verschil :)

Met name de lage frets, en de dikkere snare (E,A,D).



ik vermoed dat je 't hebt over max guitars, right? ik heb daar een stuk of 3 prophecy's geprobeerd, en daar had ik totaal niet de ervaring dat die gitaren rommelig waren ofzo. juist supernetjes afgesteld, zoals ik van max' gewend ben :)
Ik ben verder ook heel erg tevreden over Max guitars, aardig personeel ook.. Ze namen echt de tijd. De reden dat ik het kocht bij Max was ook vanwege de reputatie, tov een feedback, wat ik meer zie als een soort groothandel/supermarkt. Alleen ja, de buzz is er vooralsnog. Ik zou graag nog meer prophecy's uit willen proberen, Max had er helaas nog maar 1 staan, degene die ik nu thuis heb.

Orpheo
12 augustus 2008, 22:01
De truss rod zit nu helemaal los, en ik heb het nu een weekje de tijd gegeven, als je de buiging bekijkt (snaar indrukken 1e fret en waar de nek met de body samen komt verhaal) is er bijna nog geen ruimte tussen de fret en snaar te zien. :confused:


Met name de lage frets, en de dikkere snare (E,A,D).


Ik ben verder ook heel erg tevreden over Max guitars, aardig personeel ook.. Ze namen echt de tijd. De reden dat ik het kocht bij Max was ook vanwege de reputatie, tov een feedback, wat ik meer zie als een soort groothandel/supermarkt. Alleen ja, de buzz is er vooralsnog. Ik zou graag nog meer prophecy's uit willen proberen, Max had er helaas nog maar 1 staan, degene die ik nu thuis heb.

2 mogelijkheden:

1: topkam te laag ingevijld. das echt een probleem dat zo verholpen is. kan zwiers in 10 minuten fixen.

2: getordeerde hals. kijk daar anders eens naar..


Ik hoop dat 't #1 is, en niet #2. dat is namelijk echt te zuur.

jplm
13 augustus 2008, 00:13
2 mogelijkheden:

1: topkam te laag ingevijld. das echt een probleem dat zo verholpen is. kan zwiers in 10 minuten fixen.

2: getordeerde hals. kijk daar anders eens naar..


Ik hoop dat 't #1 is, en niet #2. dat is namelijk echt te zuur.

Nou, lijkt me niet dat het zoiets zal zijn, want zoals ik het heb begrepen hebben die winkel plús Zwiers er naar gekeken, dus een probleem als een te laag ingevijlde topkam en/of een getordeerde hals zouden ze toch zonder meer hebben gezien?!

Mijn advies; niet nadenken maar gewoon teruggeven en geld terug, want dit soort dingen (zoals ik begrijp in dit geval een totaal niet aangespannen trussrod en toch geen kromming in de hals) is gewoon iets fundamenteels en dat moet je niet met repareren of "afstellen" willen corrigeren, tenminste niet bij een nieuw aangeschafte gitaar.

Groet, Jan.

BamBuFan1
13 augustus 2008, 00:49
2 mogelijkheden:

1: topkam te laag ingevijld. das echt een probleem dat zo verholpen is. kan zwiers in 10 minuten fixen.

Da's ook gemakkelijk zelf te controleren. De snaar op de 2e fret indrukken en tegelijkertijd op diezelfde snaar tikken, recht bovenop de 1e fret. Hoor je nu een helder tikkend geluid dan weet je dat er nog speling tussen snaar en fret zit. Hoor je niets dan zit de snaar dus vast op de fret.

pannekoek
13 augustus 2008, 08:42
gitaar moet gewoon opnieuw afgesteld worden en dat kan nu niet gezegt worden wat er precies aan de hand is omdat we de gitaar niet zien, het kan de topkam zijn, frets, hals, brug, etc etc etc

ga gewoon terug naar max en ze zullen vast zonder ook maar enig probleem de gitaar afstellen

Eko
13 augustus 2008, 08:54
Gewoon terug gaan. Je hebt recht op een goed spelend instrument. Je hebt er ook gewoon volledig voor betaald. In ieder geval kun je met Zwiers overleggen of hij gebeld kan worden door de verkoper. 10 tegen 1 dat het dan in 1 minuut uitgelegd en begrepen is.
De Gibsons zijn niet echt bekend als waaibomenmateriaal tegen schijtprijzen. Ze kunnen in ieder geval even laten zijn waarom ze zoveel meer krijgen voor hun instrument.
Ik weet dat Gibson dit soort zaken laat afhandelen door de dealers zelf. Daarvoor hebben ze marge op hun instrumenten. Uiteindelijk heeft iedere dealer zelfs contact met gecertificeerde/aangewezel reparateurs. Laat je niet afschepen met de opmerking: dat verstellen komt in de praktijk nooit voor of dat doe je maar een keer. Als het als mogelijkheid op een instrument zit moet het voldoen aan de verwachtingen die je als consument er van mag hebben.
Je bent wettelijk ook verplicht om de leveranciers de gelegenheid te geven hun probleem op te lossen. Net zo goed als dat jij recht hebt op geld terug bij een niet goed werkend produkt.

RobertoL
13 augustus 2008, 09:59
Ik had er ook last van toen ik in de feedback gitaren aan het testen was. Twee Epi LP stds en een LP Custom hadden het. Heel vreemd

Eko
13 augustus 2008, 11:15
Dat laatste wijst op een veel voorkomend probleem. De grotere winkels hebben nog wel eens de neiging om instrumenten uit de doos gelijk op te hangen. Even een kleine afstelbeurt zou een hoop problemen met klanten voorkomen. Ook zouden ze zelf direct ondervinden of er stelselmatige fouten in de geleverde produkten zitten.
Zo heeft een lokale gitaarzaak al eens een complete zending gitaren retour gedaan omdat ze niet goed genoeg waren. Ze waren zo slecht dat ze niet eens te intoneren waren. Met een winkelprijs van 500+ mag dat niet gebeuren.

pannekoek
13 augustus 2008, 11:24
Dat laatste wijst op een veel voorkomend probleem. De grotere winkels hebben nog wel eens de neiging om instrumenten uit de doos gelijk op te hangen. Even een kleine afstelbeurt zou een hoop problemen met klanten voorkomen. Ook zouden ze zelf direct ondervinden of er stelselmatige fouten in de geleverde produkten zitten.
Zo heeft een lokale gitaarzaak al eens een complete zending gitaren retour gedaan omdat ze niet goed genoeg waren. Ze waren zo slecht dat ze niet eens te intoneren waren. Met een winkelprijs van 500+ mag dat niet gebeuren.


ik begrijp dat idd ook niet ....

een goed afgesteld instrument verkoopt gewoon veel sneller, en helemaal bij duurdere gitaren is het belangrijk voor zowel de klant als de winkel dat de gitaar heel goed is afgesteld.

als winkel verkoop je die fender die ontzettend snel en lekker speelt gewoon veel sneller. en zeker als klant is het gas niet meer te bedwingen als je een lekkere gitaar in je handen hebt ipv een slecht afgestelde gitaar....

veel winkels kijken hun gitaren altijd wel na hoor maar af en toe kan er eens een slecht exemplaar door schieten.

LaurentB
13 augustus 2008, 11:37
Ik heb eens een Gibson Les Paul van tegen de 3000 euro in mijn handen gehad waar de snaren vanaf de 12e fret gespeeld gewoon dood liepen tegen de toets. Niet te geloven voor dat geld.

Orpheo
13 augustus 2008, 11:52
Ik heb eens een Gibson Les Paul van tegen de 3000 euro in mijn handen gehad waar de snaren vanaf de 12e fret gespeeld gewoon dood liepen tegen de toets. Niet te geloven voor dat geld.

ik heb ooit een LP custom gekocht waarbij de snaar doodsloeg bij het hoog benden. heb zelf maar de gitaar afgesteld. actie wat hoger, hals een tíkkie holler, en klaar. echt, fractie van een millimeter hoger, niks spectaculairs, en opeens bendt ie als de beste. maar goed, anyway, lang leve compound radius. kan nie zonder :D

Gameon
13 augustus 2008, 12:41
Wat een reacties allemaal :rockon: Bedankt.

Ik ga vandaag even goed nakijken of er na een week enige veranderingen zijn, zo niet dan gaat ie weer naar Max. Even kijken wat die precies te zeggen hebben, en daarnaast zal ik proberen een ander met een Prophecy te contacteren, ik wil echt graag weten of dit met alle modellen in de serie is.
Ik denk niet dat Zwier contact kan hebben met Max, van beiden kanten merkte ik niet echt veel collegialiteit :dontgeti:

robert-gitarist
13 augustus 2008, 12:57
Damn dat is mooi balen man! Inderdaad, mee terug gaan naar de winkel toe.
Ik heb laatst bij Feedback een Prophecy SG in handen gehad en daar kon ik niks fouts aan merken, vond het echt een super mooi en fraai afgewerkt gitaartje waar ik haast een GAS aanval van zou krijgen.

Rormo
13 augustus 2008, 13:12
gitaar moet gewoon opnieuw afgesteld worden en dat kan nu niet gezegt worden wat er precies aan de hand is omdat we de gitaar niet zien, het kan de topkam zijn, frets, hals, brug, etc etc etc

ga gewoon terug naar max en ze zullen vast zonder ook maar enig probleem de gitaar afstellen

Sorry, maar al die mensen die nu nog zeggen dat de gitaar afgesteld moet worden hebben of niet goed gelezen of er geen verstand van. Zwier is een topper die echt wel weet hoe gitaren werken. Als hij zegt dat het ellende is waar niets meer aan te doen valt, dan is dat zo. Zeker als je nu nog garantie hebt en zo veel gezeik, dat is het gewoon niet waard. Terugbrengen en geld terug vragen dus (of natuurlijk iets anders uitzoeken). En laat je niet afschrikken doordat Max guitars nu opeens nooit problemen had met dat model. Als jij je er niet lekker bij voelt of de gitaar voldoet niet aan jouw eisen, moet je hem gewoon terug brengen anders krijg je er later spijt van. Laat je niet afschepen!

Gameon
13 augustus 2008, 14:58
Sorry, maar al die mensen die nu nog zeggen dat de gitaar afgesteld moet worden hebben of niet goed gelezen of er geen verstand van. Zwier is een topper die echt wel weet hoe gitaren werken. Als hij zegt dat het ellende is waar niets meer aan te doen valt, dan is dat zo. Zeker als je nu nog garantie hebt en zo veel gezeik, dat is het gewoon niet waard. Terugbrengen en geld terug vragen dus (of natuurlijk iets anders uitzoeken). En laat je niet afschrikken doordat Max guitars nu opeens nooit problemen had met dat model. Als jij je er niet lekker bij voelt of de gitaar voldoet niet aan jouw eisen, moet je hem gewoon terug brengen anders krijg je er later spijt van. Laat je niet afschepen!
Ik waardeer Zwier als een gitaarbouwer heel erg, vandaar dat ik het ook zo serieus neem wat hij zegt. Het klinkt daarnaast ook heel logisch natuurlijk.

En inderdaad, op het moment voel ik me niet echt nog gemotiveerd om de gitaar op te pakken en even lekker te spelen, wat ik wel jammer vind gezien ik de gitaar en zijn features opzich erg cool vind.

jplm
13 augustus 2008, 22:10
gitaar moet gewoon opnieuw afgesteld worden en dat kan nu niet gezegt worden wat er precies aan de hand is omdat we de gitaar niet zien, het kan de topkam zijn, frets, hals, brug

Hallo.

Ik heb de beschrijvingen van de topicstarter nog eens doorgelezen, en het probleem is in wezen erg simpel: de trussrod staat los, de snaren trekken met z'n zessen aan de hals (hij schrijft 0.11 in E, dus standaardstemming) en tóch heeft die hals geen relief. Ben dus erg benieuwd hoe jij dat "af zou willen stellen" (even aangenomen dat een Epiphone geen double action trussrod heeft)?

Groet, Jan.

Gearjunkie
13 augustus 2008, 23:05
Hallo.

Ik heb de beschrijvingen van de topicstarter nog eens doorgelezen, en het probleem is in wezen erg simpel: de trussrod staat los, de snaren trekken met z'n zessen aan de hals (hij schrijft 0.11 in E, dus standaardstemming) en tóch heeft die hals geen relief. Ben dus erg benieuwd hoe jij dat "af zou willen stellen" (even aangenomen dat een Epiphone geen double action trussrod heeft)?

Groet, Jan.

Pannekoek heeft wel gelijk, als je de gitaar niet ziet is het lastig te beoordelen, en ja, deze gitaar kan vrijwel zeker goed bespeelbaar gemaakt worden.

Zelf zou ik beginnen met de actie iets 'minder laag' af te stellen...

Bedenk dat de holling van de hals minimaal hoort te zijn en dat je bij het testen van een gitaar op fretbuzz wel eens veel te kritisch bent. (onversterkt, (te) harde aanslag=veel fretbuzz)

aaronstonebeat
14 augustus 2008, 00:01
Ik weet ook niet wat er mis is, maar vroeg me zojuist af:

- Zou je niet gewoon de brug wat hoger moeten zetten (net als gearjunkie)?

- Worden die gitaren steeds liggend afgesteld? Het kwam zo plots in me op; dan buigt de hals ietsje door (als hij ook op de kop rust) en lijkt alles anders dan wanneer je 'm oppakt en bespeelt.
Heb je ze ook meteen na het afstellen in de zaak bespeeld en was toen alles in orde?

Rormo
14 augustus 2008, 10:16
Pannekoek heeft wel gelijk, als je de gitaar niet ziet is het lastig te beoordelen, en ja, deze gitaar kan vrijwel zeker goed bespeelbaar gemaakt worden.

Zelf zou ik beginnen met de actie iets 'minder laag' af te stellen...

Bedenk dat de holling van de hals minimaal hoort te zijn en dat je bij het testen van een gitaar op fretbuzz wel eens veel te kritisch bent. (onversterkt, (te) harde aanslag=veel fretbuzz)

Met alle respect, maar waarom zou de TS jouw mening meer waarde toedichten dan die van Zwiers die de gitaar in handen heeft gehad en al jaren professioneel gitarenbouwer is met een zeer goede reputatie?

jplm
14 augustus 2008, 11:54
Met alle respect, maar waarom zou de TS jouw mening meer waarde toedichten dan die van Zwiers die de gitaar in handen heeft gehad en al jaren professioneel gitarenbouwer is met een zeer goede reputatie?

Precies, dat was ook mijn idee; het gaat hier mijns inziens niet over een of ander 12 jarig ventje dat een derdehands gitaar heeft gekocht die de verkoop in is gegaan omdat ie niet deugde, maar het betreft hier een nieuwe gitaar, de tweede al van het type, die allebei hetzelfde euvel hebben. En dan zijn ze bovendien (beide exemplaren) al bij Max en Zwiers geweest. Daarom ook mijn stelling dat het iets aparts moet zijn, omdat je alle "normale" afwijkingen wel kunt wegstrepen want die hadden Max en/of Zwiers er allang uitgesteld. Ik vind het dan ook erg vreemd dat veel reacties maar blijven hameren op "afstelling hier, kammetje verhogen daar" en zo. Zou je niet denken dat Zwiers dat niet gedaan zou hebben als de klus daarmee geklaard was? Daarom zei ik ook dat je een nieuwe gitaar die zoiets onder de leden heeft gewoon moet teruggeven.

Groet, Jan.