PDA

View Full Version : Vraag over zelfbouw



Yosed
12 augustus 2008, 19:10
Ik zit nu een beetje het zelfbouw FAQ draadje door te lezen, en het is allemaal reuze interessant, en ik heb zelf al gespeeld met het idee een bas te bouwen, maar ik heb nog wel een paar vragen:

1- Is een zelfbouw(bas)gitaar goedkoper dan een merkproduct bij dezelfde kwaliteit materiaal? Of is het afzonderlijk kopen van onderdelen voor de hobbyist dusdanig duur dat het niet zoveel uitmaakt? En als het uitmaakt: hoeveel?

2- Beetje een domme vraag, maar hoeveel tijd gaat erin zitten qua manuren? Precieze aantallen zullen natuurlijk verschillen aan de hand van de omvang van het project en hoeveel tijd je erin wil stoppen, maar iemand kan toch wel een indicatie geven? 20 uur? 50 uur? 100 uur? 500 uur?

3- Of het mogelijk is om met wat beperkter gereedschap (geen enorme machines die aan de lopende band bodies uitspugen) een hoge kwaliteit aan afwerking te behalen?

Dat waren mijn vragen. Het zelf bouwen van een bas zit er voor mij (nog) niet in door geld- en tijdsbeperking, maar het lijkt me leuk om volgend jaar in de zomervakantie (ben ik als het goed is net geslaagd voor vwo) zo'n projectje te starten.

Mr.Fingers
12 augustus 2008, 19:16
1) prijs zal ongeveer hetzelfde zijn, vaak net een tikkeltje tot veel meer, doorverkoopwaarde veel lager
2) hangt ervan af hoe iets je gaat maken. Ga je gewoon een puzzel oplossen, met alle stukken al voorgemaakt, dan kan je dat (excl. lakken op een dagje af hebben), als je echt alles zelf gaat maken, reken dan op weken/maanden
3)Ja, als je maar geduld hebt

G.G.
12 augustus 2008, 19:17
Ik zit nu een beetje het zelfbouw FAQ draadje door te lezen, en het is allemaal reuze interessant, en ik heb zelf al gespeeld met het idee een bas te bouwen, maar ik heb nog wel een paar vragen:

1- Is een zelfbouw(bas)gitaar goedkoper dan een merkproduct bij dezelfde kwaliteit materiaal? Of is het afzonderlijk kopen van onderdelen voor de hobbyist dusdanig duur dat het niet zoveel uitmaakt? En als het uitmaakt: hoeveel?

2- Beetje een domme vraag, maar hoeveel tijd gaat erin zitten qua manuren? Precieze aantallen zullen natuurlijk verschillen aan de hand van de omvang van het project en hoeveel tijd je erin wil stoppen, maar iemand kan toch wel een indicatie geven? 20 uur? 50 uur? 100 uur? 500 uur?

3- Of het mogelijk is om met wat beperkter gereedschap (geen enorme machines die aan de lopende band bodies uitspugen) een hoge kwaliteit aan afwerking te behalen?

Dat waren mijn vragen. Het zelf bouwen van een bas zit er voor mij (nog) niet in door geld- en tijdsbeperking, maar het lijkt me leuk om volgend jaar in de zomervakantie (ben ik als het goed is net geslaagd voor vwo) zo'n projectje te starten.

1. Ja, het kan absoluut veel geld schelen. Maar dan moet je wel een beetje kunnen bouwen. Het is ook heel goed mogelijk dat je zelfbouwgitaar met €500 aan materiaalkosten veel slechter uitpakt dan een squier van €200.

2. uitgaande van een strat zeg ik incl. afwerking ongeveer een uurtje of 50 - 60, maar het ligt er net aan of je een goeie frees hebt of alles met decoupeerzaag doet en veel te schuren hebt etc...

3. Absoluut. Kijk naar mijn laatste strat, die is in een hele mooie werkplaats gebouwd, maar ik heb eigenlijk alleen een bovenfrees, wat vijlen en een slijptol gebruikt. Het spuitwerk heb ik met een €14.95 airbrush setje van Revell gedaan.

Yosed
12 augustus 2008, 19:38
Een goede frees lijkt me inderdaad onmisbaar om ruimte voor elementen/regelaars te maken. Deze hebben wij niet, dus die moet je dan huren/vragen aan iemand of een bedrijf of je die mag gebruiken.

st.robot
12 augustus 2008, 19:56
ik denk dat als je een béétje handig wil werken en er iets mooi van wilt maken dat je toch echt wel een bovenfrees moet hebben ( met enkele goeie freesjes natuurlijk)

Yosed
12 augustus 2008, 21:35
Als ik het zo zie is het maken van een fretloze hals makkelijker dan een mét frets.

barno
12 augustus 2008, 22:18
Je hebt hier bouwers die een half machinepark hebben en je hebt er die het doen met the bare essentials. maar enkele basisdingen heb je echt wel nodig:

en dat zijn volgens mij
decoupeerzaag
bovenfrees
bandschuurmachientje
boormachine
wat klein grut zoals vijlen, raspen, liniaal enz...

Het kan goedkoper als een productiegitaar maar het is erg onwaarschijnlijk dat je eerste zelfbouw zelfs maar de kwaliteit van een cheapo productiegitaar benadert (uitzonderingen zijn er, maar dat zijn mensen die kosten noch moeite besparen en heel tijd en discipline aan de dag leggen). Veel hangt ook af van wat je aan je hardware geeft.

Fretloze hals: iets makkelijker mss maar onderdeel fretten is zeker niet moeilijkste klus (da's volgens mij het lakken ...)

Uren: hangt fel af van dingen zoals: bodycontouren, halsverbinding, toets zelf maken of niet, binding, carving (!), tremolo enz...

no 1 hops
12 augustus 2008, 22:34
je eerste is gewoon de duurste.
puur omdat je zoveel gereedschap aanschaffen moet.
daarna word elke gitaar steeds goedkoper

Kakihara
12 augustus 2008, 22:57
Ik geloof dat de eerste ontzettend veel (leer)geld kost. En ik ga ervan uit dat die niet beter zal worden dan de gemiddelde Squier of Epiphone, integendeel.

Qua manuren : ik ben al meer dan een jaar mijn eerste zelfbouw aan het voorbereiden (mezelf inlezen, nog eens inlezen en opnieuw inlezen, stilletjesaan gereedschap aanschaffen (ik heb ondertussen bijna al het noodzakelijke, behalve het kleine grut als vijlen, raspen, schuurpapier, schuurpapier en schuurpapier), nadenken over het 'design', vijfhonderd keer mijn telecopie overtrekken en proberen daar iets origineels van te maken : lukt langs geen kanten, maar ben wel tevreden van een paar ontwerpen, al zijn ze verre van origineel, meten, hermeten en nog eens meten, en opnieuw inlezen, domme vragen stellen alhier, hardware en houtsoorten uitzoeken en kiezen (is moeilijker dan het lijkt vind ik), vragen stellen over houtsoorten alhier en nog van die dingen. Dus qua voorbereiding kruipt er - alleszins wat mij betreft - ook een hoop werk en tijd in. Misschien moet ik er me gewoon eens aanzetten...

In theorie kan je gewoon handgereedschap gebruiken om een gitaar te bouwen, maar om nou een body ruw te gaan uitzagen met een handzaag of cavities uit te beitelen ? :o

Yosed
12 augustus 2008, 23:26
Nee dat leek mij ook al. Het bouwen is dus niet iets wat een gitarist zelf even doet, maar een volwaardige hobby op zich. Heb ik vandaag (in de vakantie) toch nog wat geleerd :P

Misschien is het dan dus niet aan mij besteed. Ik kijk wel hoe ik in het 6de jaar van mijn school met de tijd zit, dan ga ik wel verder zoeken. Toch bedankt voor de reacties!

barno
13 augustus 2008, 00:16
Ik geloof dat de eerste ontzettend veel (leer)geld kost. En ik ga ervan uit dat die niet beter zal worden dan de gemiddelde Squier of Epiphone, integendeel.

Qua manuren : ik ben al meer dan een jaar mijn eerste zelfbouw aan het voorbereiden (mezelf inlezen, nog eens inlezen en opnieuw inlezen, stilletjesaan gereedschap aanschaffen (ik heb ondertussen bijna al het noodzakelijke, behalve het kleine grut als vijlen, raspen, schuurpapier, schuurpapier en schuurpapier), nadenken over het 'design', vijfhonderd keer mijn telecopie overtrekken en proberen daar iets origineels van te maken : lukt langs geen kanten, maar ben wel tevreden van een paar ontwerpen, al zijn ze verre van origineel, meten, hermeten en nog eens meten, en opnieuw inlezen, domme vragen stellen alhier, hardware en houtsoorten uitzoeken en kiezen (is moeilijker dan het lijkt vind ik), vragen stellen over houtsoorten alhier en nog van die dingen. Dus qua voorbereiding kruipt er - alleszins wat mij betreft - ook een hoop werk en tijd in. Misschien moet ik er me gewoon eens aanzetten...

In theorie kan je gewoon handgereedschap gebruiken om een gitaar te bouwen, maar om nou een body ruw te gaan uitzagen met een handzaag of cavities uit te beitelen ? :o

beginnen, man! :) alhoewel, je doet nu al beter dan ik met je voorbereiding. ik heb ook best heel wat ingelezen, maar ben er sneller aan begonnen, ergo: meer fouten in eerste gitaren dan jij waarschijnlijk zal maken gezien je grondigere aanloop.

Nu, zoals je weet bekijk ik het maken van de eerste gitaar (en) ook als voorbereiding: zorgt voor iets meer frustraties wegens (vermijdbare) flaters, maar geeft ook een upje telkens er wel iets lukt ...

Yosed
13 augustus 2008, 12:20
Hmmm, misschien heb ik wel een leuk projectje voor het komende jaar. Ik heb pasgeleden een nieuwe bas (Fender Jazz) en nu speel ik niet meer op mijn oude Jay Turser JTB 440M. Ze zijn allebei zwart met een witte slagplaat en dat staat me een beetje tegen. Nu wil ik de Jay Turser strippen en schuren. Als er mooi hout onder zit (geen idee wat het is, zelfs op de site zelf zeggen ze er niets over) komt er blanke lak overheen. Zo niet zie ik wel weer verder.

Misschien ga ik ook alle elektronica vervangen, 2 actieve humbuckers lijken me wel wat. Ik ben best handig en ken een aantal mensen die geweldig zijn met schakelschema's en solderen dus ik kan altijd om hulp vragen :P

EDIT: Kan iemand een linkje posten naar een schemaatje? Ik kan niets vinden, alleen maar humbuckers voor gitaar...

Yosed
13 augustus 2008, 12:42
De slagplaat is er al af! Woohoo! :seriousf:

Ik vind hem al mooier, al is de afwerking rond het element een beetje zozo... Als ik het goed begrijp kan ik dus de hals er ook af halen (die is geschroefd) zonder dat de bespeelbaarheid daar later onder gaat lijden? Het was een goedkoop ding maar kapot hoeft ie niet.

Eerst maar eens kijken wat voor gereedschap we thuis hebben, dan een lijstje maken voor dingen die aangeschaft moeten worden.

pueblo
13 augustus 2008, 13:22
is zoiets (http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=active_soapbar) goed?

Edit: oei, soapbar is zeker geen humbucker...

Yosed
13 augustus 2008, 13:48
Nee, en dat is ook een schema voor gewoon gitaar, of maakt dat niet uit als je de elementen vervangt voor basexemplaren?

Kakihara
13 augustus 2008, 13:53
Misschien kan je hier (http://www.guitarelectronics.com/category/wiringresources.8emgwiringdiagrams/) een kijkje nemen. De onderste zijn schema's voor actieve EMG-baselementen.

Yosed
13 augustus 2008, 14:37
Als ik wil gaan schuren, moet ik de oude elektronica er toch uit solderen?

pueblo
13 augustus 2008, 15:29
Nee, en dat is ook een schema voor gewoon gitaar, of maakt dat niet uit als je de elementen vervangt voor basexemplaren?

nee het is een schema voor bass

Yosed
16 augustus 2008, 01:16
Maandag ga ik een soldeerbout halen om de oude elektronica uit mijn MM Stingray-kopie te desolderen, daarna ga ik ook direct schuurspullen halen om hem kaal te krijgen (papier, blokjes e.d.).

Ik moet nog even kijken of ik de oude elektronica nog wil gebruiken, misschien ga ik wel nieuwe kopen. Voor een eerste project moet ik het niet te moeilijk maken heb ik al gezien, dus ik zal het bij een vervanging houden, en de lay-out van de body niet ingrijpend vervangen.

Als het wat wordt open ik misschien wel een topic.

Yosed
17 augustus 2008, 11:16
Ik kon niet wachten tot maandag dus ben al begonnen met schuren. Is dat gewoon een kwestie van ellebogen-smeer of kan het makkelijk? Ik zit alleen nog over de zijkanten, met de schuurmachine gaat dat namelijk niet. Tips?

Verder ben ik erachter gekomen dat mijn body uit 5 delen bestaat. Wordt dit vaker gedaan? Ik kan wel een paar foto's posten want ik heb geen idee wat voor hout het is.

Zo nu verder aan het werk.

st.robot
17 augustus 2008, 11:35
meestal worden body's uit de goedkopere klasse's wel uit meer dan 1 stuk gemaakt, 'n gewone gitaar bestaat dikwijls uit 2 delen en in de budgetreeksen is het niet abnormaal dat de body een samenraapsel is van meerdere aaneengelijmde stukken. waarschijnlijk zal het ook niet echt een geweldige houtsoort zijn om 'm blank af te werken.

Yosed
17 augustus 2008, 12:33
Lelijk is het in ieder geval niet. Ben nu bijna door de 2de helft heen, dan de bodycuts en zijkanten nog :(

Yosed
17 augustus 2008, 14:18
Besef nu dat ik een dekkende lak ga gebruiken, en dus voor niets zoveel aan het schuren ben geweest :angry:

Nouja, de zijkanten nog en dan een kleurtje uitzoeken.

Ik post foto's!

barno
17 augustus 2008, 14:38
let wel: voor kleurlak is bijna nog belangrijker dat je body superdesuper egaal is, je ziet minste oneffenheden na kleurlak. naturel finish: door het patroon zijn minor oneffenheden minder opvallend, al mag dat ook geen excuus zijn.

st.robot
17 augustus 2008, 15:01
inderdaad zoals barno zegt: als je een mooi eindresultaat wil is het noodzakelijk om met veel zorg te schuren en niet te rap tevreden zijn. een body kan er egaal uit zien maar eens gelak komen alle oneffenheden naar boven en kan bést wel teleurstellend zijn. dus neem er maar goed de tijd voor

Yosed
17 augustus 2008, 15:06
Maar ik hoef het toch niet kaal tot op het hout te schuren? Als de bovenste lagen van de oude lak er maar af zijn dacht ik.

barno
17 augustus 2008, 16:00
kaal hoeft niet zolang je zeker bent dat je nieuwe lak accordeert met oude lak op de body.

Yosed
17 augustus 2008, 16:46
Dit is hoe het er nu uit ziet:

http://i528.photobucket.com/albums/dd330/Yosed_photos/IMGP2997.jpg
http://i528.photobucket.com/albums/dd330/Yosed_photos/IMGP2999.jpg
Bodycut heb ik niet helemaal meer uitgeschuurd.
http://i528.photobucket.com/albums/dd330/Yosed_photos/IMGP3000.jpg
Close-up van het hout. Iemand die weet wat het is?
http://i528.photobucket.com/albums/dd330/Yosed_photos/IMGP3001.jpg

(Hiep-hoi voor black&decker!)

Het klopt dat de zijkanten nog niet kaalgeschuurd zijn.



kaal hoeft niet zolang je zeker bent dat je nieuwe lak accordeert met oude lak op de body.
Ik wil de bas donkerblauw gaan maken, het was zwart (zie nog op de foto's). Is het dus nodig?

Met behulp van de lakfaq heb ik het volgende schema gemaakt voor het lakken, ik ben nieuw dus ik heb nog wat vragen:

- Schuren tot 320 grit
- Sealer: geen idee of dat nodig is, ik weet ook niet wat voor hout het is (geen ash iig)
- Filler: Clou houtpasta, 2 keer en opbrengen en schuren met 320
- Kleur: ook geen idee of dat nodig/mogelijk is. Het hout is dus niet helemaal kaal en er komt (als het goed is) een dekkende lak overheen.
- Lakken: 2 lagen, 30m ertussen, dan met 400 schuren en een dag wachten. Herhalen tot mooi effect, 2-3 weken wachten en nat schuren met 800-1000 grit. Dag wachten en daarna polijsten.

Duss: heb ik sealer nodig en moet ik het hout kleuren met waterbeits? En zie ik iets anders over het hoofd (ik heb het bijna letterlijk uit de faq...).

Yosed
18 augustus 2008, 21:40
Dank voor de hulp... :sneaky:

Ik heb nog wat andere vragen bij de andere in de post hierboven:

Kan het aanschaffen van een nieuwe brug de kwaliteit van het geluid verbeteren?

Ik zit te kijken voor een MM-replacement PU, en mijn oog is op de EMG-MMTW gevallen. Nu verkopen ze dat alleen via dealers, en ik heb er nog geen een gevonden die veel internationaal verscheept. Waar is dat te halen?

En als er nog andere goede merken zijn die pu's maken voor een Musicman bas dan hoor ik het graag.

*schuurt vrolijk verder*