PDA

View Full Version : AC30: TB(X) vs CC(X)



Grooveyard21
12 augustus 2008, 18:41
Ik was wel eens benieuwd wat de experts de betere reissue vox AC30 vinden. De Jaren 90 engelse TB(x) of de huidige CC(x) die in china wordt gemaakt.

Mitch
12 augustus 2008, 19:16
Sja....zou ik geen kwestie van 'beter' willen noemen. Op Amerikaanse forums zul je niet anders lezen dan dat de Korg reissues honderd keer beter zijn OMDAT ze in Engeland werden gemaakt, but truth be told: dat was ook een relatief goedkoop in elkaar gezet ding met een lekker volgepompte printplaat.
Qua sound: ik heb nooit beide modellen naast elkaar gehad, maar wel apart (de TBX gebruikt de andere gitarist in onze band en ik heb er zelf ook een tijdje over gespeeld)
De Warphedales van de CC2 heb ik al zo vaak voor brak karton uitgemakt dat ik dat maar niet meer herhaal :D Doe ik 't toch.... De simpele versie van de TBX heeft twee greenbacks. Maar dan wel 'special Vox design'. Je raadt het al: niet de beste productie greenbacks ooit. Die dingen kleuren zó sterk! Ik had een keer mijn CMW topje erop aangesloten die in niets als een AC30 klinkt en verdomd: ik had ineens 90% van de sound van die AC30TBX. :confused:
Het leukste zou zijn om beide Vox's op dezelfde kast te zetten, dan hoor je de verschillen pas goed.

Is het dan een slechte soundmet die rare greenbacks? Zeker niet. Het blijft een opgewonden standje, wil gauw hard, heeft dan een heerlijke blaf in het mid en een twinkelend tophoog. In het laag kan -ie een beetje gaan blubberen maar dat ga je met een CC2 niet beter doen. De totale sound van de CC2 is wel iets neutraler, klinkt iets 'algemener' als je het zo wil uitdrukken maar heeft wel grofweg dezelfde kwaliteiten. Minder uitgesproken, maar het zit erin.
Paar losse dingen: de CC2 heeft standaar een goeie master. Die kun je er ook voor niet teveel geld in de TBX laten bouwen hoor, hebben wij ook gedaan en dat werkt net zo goed.
De CC2 heeft één ingang per kanaal, met een schakelaartje om de kanalen door te lussen. De TBX heeft de klassieke 6 inputs. Die twee voor het tremolo kanaal kunnen me gestolen worden, maar op zich vind ik het wel prettig als er een high en een low input op een amp zitten, kun je een beetje compenseren voor de output verschillen van je gitaren.
Verder zijn die extra dip switches op de CC2 naar mijn idee meer een leuk marketing dingetje dan dat het ook echt veel oplevert.

Grooveyard21
12 augustus 2008, 20:35
In het amerikaanse fora waar ik regelmatig kom wordt met name door de "kenners" de cc serie hoger aangeschreven.

Met name hierom:

De TB(x) heeft slechte kwaliteit printboard, pots zijn op de printplaat gemonteerd, dunne koper traces, slechte component layout (pre amp gedeelte gemixed met power amp gedeelte), overspraak, brom and over filtered. Ground loop op bord gemonteerd. Het kabinet is hardboard. De bedrading is niet goed doordacht.

De CC(x) is op al die punten aangepast, poweramp gedeelte van pre amp gedeelte gescheiden en heeft meer toon opties. kanalen die in fase staan, effects loop, multiple speaker out met impedantie selectie enz.

Mitch
12 augustus 2008, 23:13
Verfrissend forum dan! De meesten veroordelen blind de CC tot Chinese Crap. De PCB constructie van de Korg RI's en storingsgevoeligheid hebben om één of andere reden maar kort tot de reputatie gehoord. Terecht? Geen idee. We slepen die van ons al een jaar of drie mee en we hebben er nog nooit problemen mee gehad. In het begin schijnt het ding wel wat problemen te hebben gehad, maar wat precies is niet meer te achterhalen.

Grooveyard21
12 augustus 2008, 23:20
Verfrissend forum dan! De meesten veroordelen blind de CC tot Chinese Crap. De PCB constructie van de Korg RI's en storingsgevoeligheid hebben om één of andere reden maar kort tot de reputatie gehoord. Terecht? Geen idee. We slepen die van ons al een jaar of drie mee en we hebben er nog nooit problemen mee gehad. In het begin schijnt het ding wel wat problemen te hebben gehad, maar wat precies is niet meer te achterhalen.

Het betreft het Plexiboard forum, waar ook engineers van marshall en korg (vox) reageren.

Het gaat er mij dan ook om of er hier mensen technisch kunnen beoordelen wat de verschillen zijn, wat er goed is aan de tb/cc en wat er dan niet goed is aan de tb/cc.

Ik heb zelf mijn CC open gehad en de de kwaliteit van de print (dubbelzijdig)en traces is zeer ok.

Maar schema technisch en hoe het verder is ontworpen gaat mijn kennis te boven.